Pukkie's tt-01

vraagje over tandwielen

Hoi.
Na een tijdje afwezigheid ben ik weer verder gegaan met de tt-01.
Zit alleen met een vraag.
Ik heb aan de motor een ijzeren tandwiel zitten en aan de aandrijfas een plastic versie.

Mijn eerdere ervaringen met deze combie was negatief.
De plastic tandwiel was weggevreten.
Volgens mij is het verstandig dat ik er wel een ijzeren tandwiel op zet.
Graag wel reacties.

Groeten michael
 
Hoi.
Na een tijdje afwezigheid ben ik weer verder gegaan met de tt-01.
Zit alleen met een vraag.
Ik heb aan de motor een ijzeren tandwiel zitten en aan de aandrijfas een plastic versie.

Mijn eerdere ervaringen met deze combie was negatief.
De plastic tandwiel was weggevreten.
Volgens mij is het verstandig dat ik er wel een ijzeren tandwiel op zet.
Graag wel reacties.

Groeten michael

Niet doen! Dat is niet voor niets in die combi zo gedaan.
Het voorkomt juist dat de interne tandwielen niet kapot gaan bij teveel stress, maar juist het goedkope plastic tandwiel. Als je beide van staal erop zet heb je goeie kans zo je diff tandwielen omzeep te helpen, en helemaal met die 5,5 motor ;). Gewoon goed meshen, dan is er niets aan de hand.
 
oke bedankt.

Nu zit ik met nog een paar dingen.

1 welke LIPO accu is het snelst een 2 cell of een 3 cell?

2 Hoe kan het dat ik met een grote tandwiel niet bij de motortandwiel kan komen.
Met de standaart tandwiel kom ik er wel.
Ik heb er alleen de motor steun eraan zitten.
Volgens mij moet er ook een andere deel bij aan dat je de motor nog anders kan monteren.
 
Ik geloof dat dat meer afhankelijk is van je regelaar en motor. Met een 3s lipo heb je meer voltage als met een 2s. Verder heeft het volgensmij weinig invloed op je snelheid. Als je regelaar het hogere voltage niet aan kan dan maak je meer stuk dan dat je snelheid maakt.
 
euhm fout
een 3cel lipo heeft (3x3.7v=11.1v) 1 2cel lipt (2x3.7=7.4v) bij brushed kun je geen 3cel lipo gebruiken. dan brand je je motor door.
bij brushless is het afhankelijk van de kv (toeren per volt) als je 1cel meer heb heb je 3.7 volt meer dus in plaats van kv x 7.4 heb je kv x 11.1 dus je draait meer toeren dus meer snelheid.
tuurlijk moet je wel ff kijken of je regelaar het aan kan.
maar het gaat hier over een tt-01 en ik rij zelf met 2cel lipo er in (tt-01R) ik zou het afraden om in een tt-01 een 3cel lipo met brushless. dan geeft je 2x gas en de tandwielen kapot hebt

tandwiel probleem:
bij een tt-01 is dat beperkt
vertandingen zijn orgineel 19 motor tandwiel en 69 of 67 spur (weet niet meer zeker )
daarbij heb je dan 55t spur en nog een daar moet dus een ander motor tandwiel op dan. en die zijn bij elke modelbouwzaak aanwezig.

gr Hein
 
Laatst bewerkt:
Oh oke.

Ik rij met een EZ run setje type 5.5T.
De motor is 6000KV.
De regelaar 60 A.
En heb er natuurlijk een programeer kaart bij zitten.

Op de regelaar staat dat 2tot3 cell lipo en 4tot9 nimh accu het kunnen aandrijven.
Het moet wel goed gaan heb geen zin in schade.

Tandwielen komt wel goed.
Ga wel even wat nadenken en proberen
Ik heb er nu een 61 T op zitten.
Hoe hard zal hij ongeveer gaan.

Groeten michael
 
oke bedankt.

Nu zit ik met nog een paar dingen.

1 welke LIPO accu is het snelst een 2 cell of een 3 cell?

2 Hoe kan het dat ik met een grote tandwiel niet bij de motortandwiel kan komen.
Met de standaart tandwiel kom ik er wel.
Ik heb er alleen de motor steun eraan zitten.
Volgens mij moet er ook een andere deel bij aan dat je de motor nog anders kan monteren.

1. Een 3S is sneller dan een 2S.

2. Je moet natuurlijk wel je mesh opnieuw stellen voor je nieuwe tandwiel(en). Dus even je motor mount losdraaien, dan je motor naar je spurgear draaien, en je motor weer vast zetten.
 
euhm fout
een 3cel lipo heeft (3x3.7v=11.1v) 1 2cel lipt (2x3.7=7.4v) bij brushed kun je geen 3cel lipo gebruiken. dan brand je je motor door.
bij brushless is het afhankelijk van de kv (toeren per volt) als je 1cel meer heb heb je 3.7 volt meer dus in plaats van kv x 7.4 heb je kv x 11.1 dus je draait meer toeren dus meer snelheid.

Euhm fout...

Dit geld net zo voor brushed als dat voor brushless geld. Als jij een brushed of brushless hebt die maar 2cell lipo kan hebben, grote kans dat beide gewoon doorbranden als je er een 3 cell lipo op zet.

Er zijn ook best brushed motoren waar je ook 3 cell lipo op kan zetten. Dit is allemaal afhankelijk van de motor en zijn specs. Dus je kan niet zeggen dat je brushed niet op een 3 cell lipo kan gebruiken. Als dit volgens de specs kan dan kan dat dus gewoon.

Inderdaad gewoon de gearmesh goed afstellen dan moet ook een plastic tandwiel heel blijven.
 
Heb 2 cell lipos plus een lader bestelt.
Die motorsteun heb ik ge annuleert.
Het zl zaterdag wel binnen zijn.

Welke stekkerr moet er voor lipo aan de accu
Hopelijk kan ik dit jaar nog 1 keer testen.
 
En die de stroom aankan, dus NIET de standaard tamiya plug, nee ook niet de vergulde versie! Ec3 trx, xt60 zijn allen goede stekkers. Zelf zweer ik bij de ec3, lastig te solderen, maar lekker klein stekkertje me tgroot contactoppervalk. de xt60 zijn wel heel makkelijk te solderen, en doe je nadien een krimpkousje op...
 
het zijn de xt60 stekkers geworden.
heb ze vanavond ook al aan de accus gesoldeert.

nu alleen de ontvanger plaatsen.
en her en der wat afstellen.

heb gisteren een demo gezien van de traxxas bandit vxl.
wat een kar.
zo snel en een grip.
Denk dat er bij ook 1 in de collectie komt.
 
Helaas wat te laat, maar ik gebruik EC5's. Iets groter dan de EC3's, en oh zo makkelijk te solderen. En voor die 80ct per paar hoef je het ook niet te laten.
 
Eerste test :-)

Heb vanavond de auto even laten lopen.
Wel op een bokje met de wielen los.
De servo stuurt naar beide kanten maximaal in.
Motor loopt de goede kant op.
Voor en achteruit werkt.
De diffs kraken niet.

Vindt wel dat er veel kracht in de motor zit.
Er komen wel meerdere autos bij.
Wat weet ik nog niet.
Kan een F1 auto kopen voor weinig.
Lijkt me ook wel iets moois om te bouwen.
 
Tweede test

Tweede test.

Vorige week zondag de tweede test gedaan.
Accus goed vol.

Heb een mooie parkeerplaats uitgezocht.
Tegenover de intratuin in Almelo (kant van het otto simon).
Accu aangesloten en zender aan.
De lampen van de auto branden ook mooi.

Langzaam een beetje gas gegeven.
Steeds ietsje meer.
Hij ging hard en in rechte lijnen.
Sturen ging ook goed.

Na 5 minuten ging de eraan.
Dus alles ingepakt.

Thuisgekomen zag ik dat de tandwiel niet goed zat.
Heb de tandwiel goed gezet.

Ben even voor de deur aan het rijden geweest.
Toen ging er op 1 van de 4 wielen het rubber eraf.
Was vergeten dat die gelijmt moesten worden.

Zit te denken welk lijm het beste is.
Zijn aluminium velgen.

Ga snel weer een keer weer testen.
Op de zelfde plek.
 
Achter diff kapot

Afgelopen maandag weer een test gedaan met slicks.

Bij de eerste accu ging het goed.
Heb wel even gekeken of alles goed was tijdens het accu wisselen.
Dat leek ook zo.
Motor hield zich goed.
Alles liep mooi.

De tweede accu sloeg het noodlot toe.
Tijdens het wegtrekken uit een langzame rolpositie ging het mis.
De auto verloor kracht.
Dacht eerst dat het aan de accu lag.
Liet de auto voor mij langs rijden en rook verbrandt plastic.
Auto direct stop.
Zag dat de grote tandwiel naast de motor stuk was.

Thuis gekomen de auto uit elkaar.
Zag ik dat de diff behuizing was gaan smelten.
Haal ik de diff los zie ik dat de losse kleine tandwiel wat op de as gaat ook naar de kloten.

SCHADEPOST
1 complete diff behuizing.
1 kleine tandwiel.
1 pin om de grote tandwiel vast te houden.
 
gaatje boren met de draaibank.
m2 tapje erin, m2 boutje erin.
en klaar is kees.
en anders even kijken of je iemand kent met een draaibank ;).
gr Sander.

autott01312.jpg
 
Back
Top