
Nu we het toch over de Pulsar hebben kan dit er ook nog wel bij

Kijkend naar een nieuw toestel (ja, ik ook

Een kist die het dus goed doet, bij rustig weer, heeft dan ook mijn voorkeur. Lang geleden heb ik al eens gesteld dat kisten met volledig ingedekte vleugels (vol GFK), het beste presteren simpelweg omdat daar de profielnauwkeurigheid het hoogste is. Wanneer ik nu kijk, naar wat er zo rondvliegt (ook in Nederland) bleek deze stelling niet zo heel ver naast de waarheid. Alleen is het zo dat wanneer je kijkt naar een vol gfk kist in “leichtbau” je in een prijsklasse terecht komt, waar ik niet terecht wil komen.
Wat is er dan meer op de markt verkrijgbaar. Eigenlijk kwam ik toen al redelijk snel uit bij de Pulsar alhoewel dat geheel tegen mijn principes, geen vol gfk kist is. Maar ook, kijkend naar en lezend over de Pulsar, wat vooral in de USA een populaire kist is bij hun ALES wedstrijden en naar wat er in Duitsland gebeurt met die kist werd het, èn interessanter maar kwamen er ook vraagtekens.
In eerste instantie denk ik/vermoed ik dat in die omstandigheden, waarin ik een toestel wil inzetten, die zijn, waar het rustig en zelfs meer dan rustig weer is. Nou heb je dat slechts zelden tijdens wedstrijden natuurlijk maar ik vlieg meer als alleen maar wedstrijden, veel meer

En in dergelijke rustige omstandigheden is vlgs. mij gewicht de belangrijkste factor terwijl in meer dynamische kondities met wat meer wind en thermiek een goede aerodynamische layout meer een rol gaat spelen. Maar dit gewicht is nou net wat vraagtekens opriep bij mij. Onlangs stond in Duitsland bijvoorbeeld een Pulsar 3600Pro te koop en daarbij stond dat het ding 1650 gram woog. Wanneer ik ff een optelsommetje maakte van de komponenten die, die mijnheer verbouwd had kwam ik tot 550 gram voor de ingebouwde spullen. Betekent dus voor het toestel zelf 1100 gram. En dit bij een leeggewicht, waarmee geadverteerd wordt van 950 gram ?? Vraagtekens dus. Eenzelfde verhaal zie ik in de US of A. Gewichten van 1500 tot 1900 gram zijn kennelijk normaal alhoewel ik ook met 1 persoon daar gesproken heb, die een Pulsar 3600 heeft, die 1470 gram weegt.
Na wat mailtjes uitgewisseld te hebben met de duitse leverancier, Girmodel, is mij toegezegd dat een 3600Pro versie gebouwd/geleverd zou kunnen worden voor 830 gram, zonder in te leveren op de sterkte maar wel met een paar andere modificaties. Dit zou dan een toestel met een vliegklaar gewicht van rond de 1250 gram kunnen opleveren. Dat wordt dan een vleugelbelasting van 1250/80,5 = 15,5 gram/dm2. Bijna een vrije vlucht waarde


Nou zit ik dus nog enigszins in dubio wat te doen. Mij lijkt dit een aardige kist om bij rustig weer en minimale thermiek op 20 meter plus weg te komen, aan de ene kant, terwijl ik aan de andere kant toch nog twijfel over de aerodynamische layout. (lees voll GFK) Kommentaren en suggesties zijn dus van harte welkom.