Puma Mk V oftewel Next Generation

De retracts

Ik dacht dat ik er geen van gemaakt had maar ik struikelde hier net toch over enkele foto's van de vleugel, hierop is te zien hoe de retracts ingebouwd worden. Voor diegenen die twijfelen aan de stevigheid, het mpx plankje zit nog eens extra vast met vier dowels op de hoeken (de vier zwarte punten), deze zitten onder een hoek zodat de krachten nog eens naar buiten verspreid worden.
X-25b MK V 02 by vonw004, on Flickr
X-25b MK V 03 by vonw004, on Flickr
X-25b MK V 04 by vonw004, on Flickr

Ondertussen staat het model klaar voor zijn eerste vlucht, als het weer meezit kan dat deze week misschien gebeuren

Dirk

Geboorte van een Puma mk V

Om de files voor de Puma mk V op punt te stellen heb ik na wat aanpassingen in de tekening voor mijn beste kameraad nog eens een romp gesneden. Hier dus nog eens wat foto's over mijn manier van bouwen met wat uitleg.
Mijn modellen zijn opgebouwd in segmenten van 45mm omdat ik zo op een relatief eenvoudige manier mooie vloeiende lijnen in mijn modellen krijg.
Eerst en vooral snijd ik blokken van 45mm dik ik haal er twee uit een plaat van 100mm.
Je kan je afvragen waarom dit nodig is en waarom niet gewoon een plaat van 50mm nemen en met segmenten 50 dik werken. Dit doe ik omdat de tolerantie van XPS platen tot +/-5mm kan bedragen zo krijg je nooit mooie gelijke stukken, de ene keer zijn ze 52mm de andere keer misschien maar 48mm, dus als ik ze zelf op het juiste formaat snijd ben ik zeker van de juiste dikte en ik ben dan ook meteen van die vervelende gladde buitenkant af.
X-25b MK V 101 by vonw004, on Flickr
X-25b MK V 103 by vonw004, on Flickr
X-25b MK V 102 by vonw004, on Flickr
Voor één romp van een Puma heb ik vijf blokken nodig.
Na enkele uren heeft de snijdraad ongeveer 23m afgelegd krijg je een grote puzzel, het snijden van de blok met de meeste kilometers duurt ruim twee uur.
X-25b MK V 104 by vonw004, on Flickr
Hieronder krijg je er al wat meer zicht op
X-25b MK V 201 by vonw004, on Flickr
en hier zie je waar we heen gaan
X-25b MK V 202 by vonw004, on Flickr
Dan kunnen we beginnen met het lijmen van de segmenten, deze worden uitglijnd met behulp van een houten lijste van 5x2mm. Dit wordt niet vastgelijmd zodat het later weer kan verwijderd worden want die groef hebben we later nog nodig. Daar komt namelijk een ligger van 2x10mm, deze dient in eerste plaats voor de stevigheid en als extraatje maakt het het uitlijnen van de twee romphelften poepsimpel, dit zie je later nog wel of ergens in het begin van dit bouwverslag vind je het ook wel terug op de oudere foto's van de eerste romp.
X-25b MK V 203 by vonw004, on Flickr
Met behulp van papieren afplakttape die je goed aanspant worden alle stukken tegen goed elkaar getrokken en de gewichten voorkomen dat de hele zwik krom trekt.
X-25b MK V 204 by vonw004, on Flickr
Voor de motorkap worden de stukken gewoonweg op elkaar gelijmd, over het nut van de batterij hoef ik niets te vertellen.
X-25b MK V 206 by vonw004, on Flickr
X-25b MK V 207 by vonw004, on Flickr
Omdat in het midden van de romp een houten doos komt om zit daar geen houten lijstje, om alles uit te lijnen maar gebruik ik een stuk XPS of dergelijke om alles mooi op een rij te houden. Ook zie je weeral de tape en de gewichtjes.
X-25b MK V 208 by vonw004, on Flickr
X-25b MK V 209 by vonw004, on Flickr
Als alles mooi droog is kan de tape en het gewicht er af.
X-25b MK V 301 by vonw004, on Flickr
Hier zie je ook dat er ook meteen een geleiding voorzien is voor de stuurstangen.
X-25b MK V 302 by vonw004, on Flickr
Tot zo ver het verslag van de eerste etappe,

Dirk

Laatst bewerkt:
't is gebeurd,

Hij stond al een paar dagen ongeduldig te wachten op zijn eerste vlucht en gisteren voormiddag speelde het weer uiteindelijk mee en was het zover.
Eigenlijk kan er over de eerste vlucht niets spectaculairs gezegd worden, hij vliegt zoals ik verwacht had en gewend ben van mijn andere Puma's. Hij ziet er alleen veel cooler uit in vlucht, hij is wel een tikkeltje sneller onderweg omdat ik er een 12x10 opgezet heb in plaats van de 12x8 die ik op de Blue Puma vlieg. Ook is hij met 2400gr een 200gr zwaarder dan de Blue Puma, normaal gezien komt hij daardoor iets sneller binnen bij het landen maar dat is amper merkbaar. Zoals al eens gezegd vroeger vlogen we zo'n bakken met een gewicht van ronde 3kg en lukte ook nog best. De eerste landing deed ik na een zevental minuten en volgens mijn zender had ik toen een kleine 2600mAh verbruikt en zat er nog een 400mAh in de tank, met de andere Puma vlieg ik daar enkele minuten langer mee maar ja met de MK V vlieg je nu eenmaal sneller omdat de looks daarom vragen en de prop is ook ietsje groter.
Hier dan nog twee foto's van deze eerste vlucht, ze zijn niet zo heel scherp maar toch om met een GSM genomen te zijn valt het wel mee.
X-25b MK V 431 by vonw004, on Flickr
X-25b MK V 429 by vonw004, on Flickr
Hij staat hier nu fier te wachten op zijn oorlogskleuren.

Dirk

Heel mooi! Gaat u ook kits verkopen of iets dergelijks?

Hallo Didier,

Hele kits verkoop ik niet, de styro delen zoals op de foto's incl vleugels en staartvlakken daar kan ik in beperkte mate wel voor zorgen maar dan wel via een PB. Dit geld ook voor de X-24 waar je ook al eens naar gevraagd had.

Dirk

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit dat snij werk. In een ver verleden zelf ook nog wel gedaan, wij maakten toen van die combat kisten 1/12 met een 2.5cc erop.
ps. ik zal je topic blijven volgen.

Gefeliciteerd met je maiden.

Mooi vliegbeeld, zeker op de 2e foto, daar zie je de zijkant beter dan de eerste foto.
De motor die je gebruikt is dezelfde als op je andere versies, op 4S lipo?

Mooi gedaan zo, met dat schuim. Ik vind dat wel leuk dat er toch nog mensen zijn die zelf nog wat in elkaar knutselen. Wat ik me wel afvraag is wat voor een huid je er op hebt gezet. Is dat gewoon folie? Of heb je er toch een glasmatje opgezet.

Gefeliciteerd met de maiden! Ziet er super uit in de lucht. Heel cool project.

Verleiding is groot om ook zo'n setje aan je te vragen, maar ik heb genoeg bouwpakketten liggen die eerst af moeten.

Voornemen voor 2015: even niet toegeven aan mijn verzamelwoede :)

Freek

Gefeliciteerd met je maiden.

Mooi vliegbeeld, zeker op de 2e foto, daar zie je de zijkant beter dan de eerste foto.
De motor die je gebruikt is dezelfde als op je andere versies, op 4S lipo?

Ja hoor, het is dezelfde motor als de Blue Puma enkel de prop is wat groter. De Puma die ik nu aan het bouwen ben krijgt een dikkere motor van 50mm, die past er ook nog makkelijk in en aangezien mijn accu volledig van voor moet zitten kan het meergewicht van die dikkere motor ook niet voor problemen zorgen.

Dirk

Mooi gedaan zo, met dat schuim. Ik vind dat wel leuk dat er toch nog mensen zijn die zelf nog wat in elkaar knutselen. Wat ik me wel afvraag is wat voor een huid je er op hebt gezet. Is dat gewoon folie? Of heb je er toch een glasmatje opgezet.

Zoals bij al mijn modellen van de laatste jaren is het gebleekt kraft-papier dat met verdunde houtlijm wordt aangebracht. Een beetje meer uitleg vind hier in het bouwverslag van mijn [post18]. Glasmat met epoxy kan natuurlijk ook maar dat is van vroeger ;-) en ik houd er niet zo van.

Ik zie dat je bij de Sticks in Keldonk vliegt, daar gingen we al eens heen op het einde van de vorige eeuw als het daar nog de jaarlijkse electro fly-inn was. Ik heb er nog een artikeltje van uit de Hobby Bulletin waar ik in sta met de Meteor mijn eerste EDF model.
https://www.dropbox.com/s/tvd5nyhy24g6fr3/oude_doos7.pdf?dl=0
Lijkt wel prehistorisch die eerste electro-jets maar het was toch leuk en allemaal nog zo nieuw, toen nog met ronde accu's van zware metalen, koolstofborstel en ferriet-magneten.

Dirk

Da's een mooi stukje uit de oude doos. En, ja, ik kan me zelfs nog herinneren dat je bij ons kwam vliegen. We proberen om de elektromeeting weer terug te krijgen. Inmiddels al weer 2 edities gehad, maar ze zijn lang niet meer zo vooruitstrevend als toendertijd. Bijna alle vliegers van toen (leden van de sticks) vliegen nog steeds.

Leuk!!

Groeten Robert,

Het is al effe geleden dat er nog iets gebeurd is aan mijn Puma, ik had het dan ook druk met het snijden van enkele Puma's maar nu dat die de deur uit zijn is het tijd voor de verdere afwerking van mijn Puma. Ik ben er net met een 800 slispapier over gegaan en nu staat hij klaar voor het weekend, als het meevalt kan ik volgende week foto's plaatsen met meer kleur.
Puma X25b 3502 by vonw004, on Flickr

Dirk

Haha je moet een webshop beginnen en ze voor wat winst verkopen ''P kan je een bedrijfje beginnen [emoji1]

Ik heb één van de gesneden Puma's van Dirk ontvangen.
Was vol verbazing hoe mooi dat werkt, dat foam snijden. En de delen die Dirk gesneden heeft, was ik heel blij mee hoe het eruit ziet.

Met mooiste vind ik. Dat als je de tekening klaar hebt en de onderdelen gesneden hebt. Je vrij snel zichtbaar resultaat hebt. Heb zelf wel een CNC frees, maar daarmee heb ik nog nooit zo snel een resultaat gehad, dan toen ik deze kit van Dirk in elkaar plakte.

Heb even 2 foto's gemaakt. De zijkanten zijn verlijmd. Ook de motorkap is verlijmd (staat niet op de foto). Vanochtend de inwendige romp zijkanten gefreesd en natuurlijk even gepast. Klemt strak in de romp, perfect. De overige hout onderdelen moet ik nog frezen. Maar heb nog even, want ik heb mijn motor nog niet binnen. Dus heb nog geen idee welke motormount ik exact moet frezen. Daar moet ik dus op wachten.

full

full

Dat ziet er al zeer netjes uit, lijkt wel een foto van op mijn werktafel want dat een Puma is zowat alles wat er de laatste maanden op heeft gelegen ;-).

Om op jouw mail te antwoorden, ik had het in de bouwbeschrijving niet zozeer over de houten delen die een paar millimeter te kort zijn maar over de styro stukken waar de vleugel op komt te liggen. Ik heb die speling ingebouwd om eventuele afwijkingen in de dikte van de blokken, waar ik de rompsegmenten uit snijd, op te vangen maar tot nu toe blijken die zeer constant van dikte te zijn. Dus die speling is in feite niet nodig maar kan zeker geen kwaad, in de styro passtukken voor de vleugel heb ik dat wel aangepast omdat het makkelijker is om dat stuk in te korten dan het gat op te vullen als ze te kort zijn.

Doe zo verder zou ik zeggen en laat de foto's maar komen.

Dirk

Back