Geboorte van een Puma mk V
Om de files voor de Puma mk V op punt te stellen heb ik na wat aanpassingen in de tekening voor mijn beste kameraad nog eens een romp gesneden. Hier dus nog eens wat foto's over mijn manier van bouwen met wat uitleg.
Mijn modellen zijn opgebouwd in segmenten van 45mm omdat ik zo op een relatief eenvoudige manier mooie vloeiende lijnen in mijn modellen krijg.
Eerst en vooral snijd ik blokken van 45mm dik ik haal er twee uit een plaat van 100mm.
Je kan je afvragen waarom dit nodig is en waarom niet gewoon een plaat van 50mm nemen en met segmenten 50 dik werken. Dit doe ik omdat de tolerantie van XPS platen tot +/-5mm kan bedragen zo krijg je nooit mooie gelijke stukken, de ene keer zijn ze 52mm de andere keer misschien maar 48mm, dus als ik ze zelf op het juiste formaat snijd ben ik zeker van de juiste dikte en ik ben dan ook meteen van die vervelende gladde buitenkant af.
X-25b MK V 101 by
vonw004, on Flickr
X-25b MK V 103 by
vonw004, on Flickr
X-25b MK V 102 by
vonw004, on Flickr
Voor één romp van een Puma heb ik vijf blokken nodig.
Na enkele uren heeft de snijdraad ongeveer 23m afgelegd krijg je een grote puzzel, het snijden van de blok met de meeste kilometers duurt ruim twee uur.
X-25b MK V 104 by
vonw004, on Flickr
Hieronder krijg je er al wat meer zicht op
X-25b MK V 201 by
vonw004, on Flickr
en hier zie je waar we heen gaan
X-25b MK V 202 by
vonw004, on Flickr
Dan kunnen we beginnen met het lijmen van de segmenten, deze worden uitglijnd met behulp van een houten lijste van 5x2mm. Dit wordt niet vastgelijmd zodat het later weer kan verwijderd worden want die groef hebben we later nog nodig. Daar komt namelijk een ligger van 2x10mm, deze dient in eerste plaats voor de stevigheid en als extraatje maakt het het uitlijnen van de twee romphelften poepsimpel, dit zie je later nog wel of ergens in het begin van dit bouwverslag vind je het ook wel terug op de oudere foto's van de eerste romp.
X-25b MK V 203 by
vonw004, on Flickr
Met behulp van papieren afplakttape die je goed aanspant worden alle stukken tegen goed elkaar getrokken en de gewichten voorkomen dat de hele zwik krom trekt.
X-25b MK V 204 by
vonw004, on Flickr
Voor de motorkap worden de stukken gewoonweg op elkaar gelijmd, over het nut van de batterij hoef ik niets te vertellen.
X-25b MK V 206 by
vonw004, on Flickr
X-25b MK V 207 by
vonw004, on Flickr
Omdat in het midden van de romp een houten doos komt om zit daar geen houten lijstje, om alles uit te lijnen maar gebruik ik een stuk XPS of dergelijke om alles mooi op een rij te houden. Ook zie je weeral de tape en de gewichtjes.
X-25b MK V 208 by
vonw004, on Flickr
X-25b MK V 209 by
vonw004, on Flickr
Als alles mooi droog is kan de tape en het gewicht er af.
X-25b MK V 301 by
vonw004, on Flickr
Hier zie je ook dat er ook meteen een geleiding voorzien is voor de stuurstangen.
X-25b MK V 302 by
vonw004, on Flickr
Tot zo ver het verslag van de eerste etappe,
Dirk