Pure Nitro in Methanolmotor

@ H.B. Busking,

Ik snap dat het niet de bedoeling is dat ik al met dit soort chemisch spul bezig ben, gelukkig is dit ook niet zo.
De kist is van mijn vroegere instructeur waar ik nog veel mee omga. Hij is overgestapt naar electro maar vindt het soms leuk om toch nog even lekker te scheuren met die Mustang.
Vanwege het feit dat electromotoren niet op brandstof draaien, heeft hij dat thuis ook niet meer staan.

Hij had een klein blikje met een pompje meegenomen, hij vroeg mij om hem vol te tanken, ik dacht dat het nog een klein beetje brandstof was dat hij nog op moest vliegen, maar nu blijkt dus dat er nitro in dat blikje zat om bij te mengen bij brandstof van een ander clublid, die met brandstof vliegt dat niet het gewenste nitropercentage heeft voor de Mustang.

Zelf laat ik het altijd mengen door Dennis van Hobby In, ik neem inderdaad het risico niet om er zelf mee te gaan kloten :)

Helemaal goed Luc :)
En... dus gewoon stug doorvliegen met het torretje!

Ja... mooi die overgang in brandstof!
Filmje 2... Olifantenurinoir... mozes!

Luc,
Ik dacht gezien te hebben, dat er daarna weer met de kist gevlogen is?
Buiten dit... als na de nitrovlucht, de uitlaat en romp geen zwarte of donkere oliesporen heeft achtergelaten, dan is er ook geen slijtage opgetreden. Want daar praten we hier over.
Daarnaast kwam de motor amper op toeren... even om los te komen maar daarna kakte hij gewoon in. (inderdaad het geluid van een verzopen motor).

Best wel eens problemen gezien bij brandstof (met nitro) zonder olie, maar die liepen eenvoudigweg opeens vast. (maar draaide tot kort ervoor als een tierelier)

Geen smerige olie uit de pijp gehad? Niets aan de hand.

Hallo verfbrander, mag ik vragen naar uw echte naam?

Er is geen zwarte troep op de kist terechtgekomen, maar ik zou het erg vervelend voor Jan vinden als ik zijn motor gesloopt had.....
En ja, O.S. he... Niet kapot te krijgen :)

Volgens mij zeggen Ernst en ik (nou ja, wikipedia) hetzelfde toch?

Nee Ron, Nitromethaan kan wel degelijk goed verbranden en doet dat ook als je het daartoe dwingt. Dit gaat bijzonder heftig, het is min of meer een explosie. Daarom zijn er ook motoren die op 100% nitromethaan draaien. Men blaast daar zo maar 3000pk en meer uit een V8 maar vraag niet hoe lang! ;) Het gebeurt ook zeer regelmatig dat die motoren zelf exploderen en dat een hele cilinderkop door de kap heen wordt geblazen. Ook drijfstangen die het asfalt in worden geschoten komen nog al eens voor.
Gelukkig voor Luuk is de nitro in zijn motor ook niet tot explosie gekomen want dan zou zijn cilinder misschien wel een paar meter omhoog zijn geschoten. :oops:
Zie ook: [media=youtube]YrR5-aqfdjI[/media]

In onze modelmotoren zal de nitro echter zelden tot ontbranding komen maar tijdens de compressie slag al chemisch ontleden. Een deel van de vrijkomende chemische stoffen zal wel verbranden zoals de waterstof en de extra zuurstof maar de overige stoffen zullen zich opnieuw chemisch binden met elkaar of andere overblijfselen van de verbranding. Hierbij kunnen dus zuren ontstaan die de motor kunnen aantasten.

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: Cnn
Sorry Ron maar jij schrijft dat nitro een zuurstof drager is en per definitie niet kan verbranden.
......... Doordat het een zuurstofdrager is, kan het niet niet verbranden (per definitie).
Nitro kan dus WEL verbranden, zelfs zo goed dat er weinig zuurstof van buitenaf nodig is om dat te doen. Het ontsteken om het te verbranden is erg lastig. In onze motoren gebeurt dat dan ook niet. Tijdens de compressie valt de nitro uiteen en de daarbij vrij komende zuurstof en een beetje waterstof zorgen er voor dat er meer brandstof kan worden verbrand. Dat levert dus meer vermogen.
Zou de nitro WEL ontbranden dan is dat feitelijk een explosie en zal de motor kompleet uit elkaar klappen. Zie ook het filmpje. Die motor draait op 100% pure nitro maar omdat dit zo lastig is om in toom te houden gaat het nogal eens mis. :):):)
P.S. Nitro = Nitromethaan!

Bij
www.hobbyin.nl
-> brandstof

Forumtipjes:
Inidien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

Laatst bewerkt:
Back