PWS: Bestuurbaar zweefvliegtuigje met zonnecellen.

• Topicstarter Topicstarter Sjoerd-Bo3
  • Startdatum Startdatum
Of je neemt een booster voor 1s lipo naar 5V... die zijn er in 1A maar in een kleine zwever moet dat geen probleem zijn...

Precies Bert dat is wat ik ook bedoel. Daarom schrijf ik ook dat er naar verwachting 14 zonnecellen nodig zijn om een 4 cellen NiMH accu enigszins te kunnen laden.
Maar als het niet belangrijk is dat het vliegtuigje ook echt op die zonnecellen zal vliegen kan je natuurlijk het geheel met slechts 10 cellen bouwen. In het eindverslag zal dan duidelijk gemaakt moeten worden dat dit niet voldoende is met natuurlijk de juiste uitleg erbij.
Je kan dan het model wel laten vliegen op de NiMH accu die je met een "normale" lader hebt geladen.
In dat geval is het project mislukt als je er van uit gaat dat je een op zonnecellen vliegend model wilt maken maar als leerproject kan het toch zeer geslaagd zijn! De leraar zal in dat geval ook een goed cijfer geven volgens mij.

Als je toch met de zonnecellen de accu wilt laden dan zou je met een 3,6V accu moeten gaan werken. Het probleem is alleen dat de standaard modelbouw spullen zoals ontvangers en servo's daar niet geschikt voor zijn. Als je goed gaat zoeken kan je wel ontvangers en servootjes vinden die geschikt zijn voor 1 enkele LiPo cel. Het probleem is alleen dat het erg klein spul is dus alleen voor kleine modellen geschikt.
De firma MZK is één van die fabrikanten. De Penta is bijvoorbeeld een prima bruikbare 35MHz ontvanger.

Tsja, ik weet het niet, ik heb te weinig verstand van zonnecellen, met name hoe een en ander in elkaar steekt met de spanningsafgifte in relatie tot aanstraling, en de spanningsafgifte onde belasting.
Maar ik heb begrepen dat het te leveren vermogen (bij gelijkblijvende zonnekracht etc) puur afhankelijk is van het oppervlakte. Dan lijkt het mij tamelijk simpel, het oppervlak aan cellen wat nodig is om ongeveer 1 Watt te leveren moet voldoende zijn om het verbruik van een kleine ontvanger en een paar kleine servo's bij te houden. ik zou mij zo voor kunnen stellen, dat parallel of serieschakeling zodanig dat de spanning niet boven die 5.8 V uit kan komen en dan zou aansluiting via een diode aan een 4 cellige NiMH accu voldoende moeten zijn. Overladen is nagenoeg niet mogelijk, en gewoon aansluiten vóór de schakelaar; de boel laad op als je niet vliegt, houd het verbruik bij als je in de zon vliegt en de accu springt bij op de momenten dat er geen zonlicht op de cellen valt....

Mischien denk ik wel te simpel, maar dat is de lijn waarlangs ik zou denken...

Groet, Bert

De spanning die een zonnecel afgeeft is afhankelijk van de hoeveelheid licht dat op de cellen valt. Dat is echter GEEN lineair verloop. Het is een grafiek die heel veel lijkt op het spanning en stroom verloop van een diode. Dat klopt ook wel want het zijn eigenlijk hele speciale diodes.
Bij donker is de spanning 0V, logies. Naarmate er meer licht op valt zal de spanning behoorlijk snel oplopen tot het hoog genoeg is dat er ook stroom kan lopen. Stroom waar je wat aan hebt bedoel ik dan. Het probleem is namelijk dat als de cel 0,3V afgeeft je hem niet kan belasten want hij kan gewoon zo goed als geen stroom leveren.
Pas wanneer je bij om en nabij de 0,5V per cel komt kan je er stroom uit gaan trekken en dat is al bij relatief weinig licht, de volle zon is daar echt niet voor nodig! Naarmate de zon sterker wordt zal de spanning nog wel iets oplopen maar niet zo gek veel meer. Bij volle zon op de cel zal de spanning waarschijnlijk rond de 0,6V blijven steken, hoger komt het echt niet. De cellen zullen echter steeds meer stroom kunnen gaan leveren naarmate er meer licht op de cellen valt.
Met 10 cellen kom je dus aan 5V wanneer de cellen stroom kunnen gaan leveren. Bij volle zon zal dat maximaal ongeveer 6V zijn. Je hebt dan een diode nog nodig die ook een spanningsval heeft. Bij gebruik van een shottky diode zal dat maximaal ongeveer 0,5V zijn dus de spanning van één cel! Om toch een beetje stroom te kunnen laten lopen zal je een spanningsverschil tussen de accu en de lader (de zonnecellen) nodig hebben. Met 10 cellen is dat verschil een beetje klein en zal de laadstroom zwaar tegenvallen. De cellen kunnen dan wel 3A leveren maar zullen dat in dit geval nooit halen. Het zal je opvallen dat het tot slechts enkele honderden milli Ampères beperkt zal blijven. Wil je echt een bruikbare laadstroom laten lopen dan heb je meer spanning nodig, vandaar die 14 cellen voor een 4 cellen NiMH accu!

Back