Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Capaciteit C=Q/U. Bij serie schakelen verdubbelt de spanning bij de zelfde hoeveelheid lading Q (Ixt), dus dan wordt de capaciteit de helft.
"Dan zet je er toch 2 in serie", hoor ik nu al zeggen. Dat kan maar dan halveert de capaciteit dus blijft er maar 30F over.
Het is omdat we het er op moeten bouwen! Dus er is geen keus. Verder willen we hem licht houden dus een kleine accu.
Licht houden...?
Kijk eens wat je zonnecellen zouden wegen en gebruik in plaats daarvan een lipo accu met zelfde gewicht. Kan je heel lang vliegen.
Wat is het probleem dat je met die zonnecellen zou moeten oplossen?
Voor langer vliegen is het zeker niet de beste of simpelste oplossing.
"Het is omdat we het er op moeten bouwen!" Wat voor vak is dat. Waarschijnlijk geschiedenis of antropologie.
Het is een onderzoek van je leeraar naar de volgzaamheid van de leerlingen om onzinnige technische dingen te laten maken. Een wiel op het dak van je auto zou zoiets kunnen zijn, of dit zonnecellen project. Doel van de opdracht is dan uiteindelijk of je een beslissing durft te nemen tegen de opdracht in, of domweg bij de opdracht blijft.
Of...
Jij bent nu aan het onderzoeken hoe de subgroep "modelbouwforum gebruiker" zich mee laat slepen door een technisch gedachte experimentje. Ga dan door met deze draad.
Iets domweg doen omdat het "moete" zonder je af te vragen "waarom" lijkt mij weinig leerzaam.
Ik kan niet voor Harold spreken, maar ik had dat wel begrepen hoor Bert...Volgens mij ontgaat jou een beetje hoe studieopdrachten werken:
Die hoeven niet per sé "nuttig" te zijn, want het "nuttige" van de opdracht is niet het resultaat, maar de leerzaamheid ervan.
Oftewel: of het eindproduct nuttig is of ueberhaupt functioneert is niet zo belangrijk.Profielwerkstuk:
De leerling voert zelfstandig of in een groepje een klein onderzoek uit. Het doel daarvan is tweeledig: enerzijds kan de leerling zijn theoretische kennis verdiepen, anderzijds wordt hij getoetst op vaardigheden, zoals het opzetten van een onderzoek, experimenteren, analyseren, beschrijven en presenteren.
Ik kan niet voor Harold spreken, maar ik had dat wel begrepen hoor Bert...
Maar er is natuurlijk wel enige speling tussen "nuttig" en "zinvol". Op zich is het nuttig om te leren hoe je met zonnepanelen een elektries apparaat kan voeden. Maar om dat te leren aan de hand van een apparaat dat beter zou functioneren met alleen een batterijtje, dat is niet zinvol. Natuurlijk zijn er toepassingen voor zonnecellen die wél zinvol zijn - ik noemde er al een.
En natuurlijk zijn er leraren die die zinvolle opties niet kunnen bedenken.
Nuttig is, op school gewoon doen wat je gezegd wordt. Zinvol is, nadenken over het nut daarvan.