PWS: Bestuurbaar zweefvliegtuigje met zonnecellen.

• Topicstarter Topicstarter Sjoerd-Bo3
  • Startdatum Startdatum
Capaciteit C=Q/U. Bij serie schakelen verdubbelt de spanning bij de zelfde hoeveelheid lading Q (Ixt), dus dan wordt de capaciteit de helft.

De stroom begenzen op 200mA lijkt mij ook geen optie als de electronica gemiddeld meer dan 200mA trekt. Maar je kunt natuurlijk de stroom begrensen op de stroom van de electronica + 200mA voor het laden van de accu.
Maar 1 Lipo cel met een spanningsregelaar van 4,0 - 4,2V ervoor moet ook goed werken en gaat ook niet kapot. Dit kan met een LM317 en twee weerstanden 1K8 en 4k3 en een paar Ctjes. Voor en over de LM317 wel een diode zetten zodat je de accu niet via je zonnecellen ontlaad. Voor een aansluitschema Google even op Datasheet LM317.

Capaciteit C=Q/U. Bij serie schakelen verdubbelt de spanning bij de zelfde hoeveelheid lading Q (Ixt), dus dan wordt de capaciteit de helft.

Er ontgaat mij ook iets. De spanning per condensator blijft dan toch gelijk? Of werkt dat niet zo?

Waarom eigenlijk zo ingewikkeld? Tja, het is een uitdaging natuurlijk... maar een niet-gemotoriseerde zwever kan best de hele middag vliegen met 4 NMH cellen (als de servo's niet gek zwaar zijn). Als je tenminste de stijg vindt om 'm boven te houden. Zonnecellen op een zwever lijken mij een beetje overkill.

Het is omdat we het er op moeten bouwen! Dus er is geen keus. Verder willen we hem licht houden dus een kleine accu.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, het is een schoolproject of zo! Dat was (mij) nog niet duidelijk....
Als je bij het schemaatje van Ernst in post 13 gewoon de motor weglaat werkt het ook. En in plaats van een ESC kan je een UBEC nemen, kost niet veel, deze kost nog geen vier dollar (komt nog verzendkosten bij natuurlijk):

TR-UBEC-3A.jpg

Het kan natuurlijk ook met 5 penlite's van 1,2V en die opladen met zonnecellen. Daar een diode tussen maken. En een spanningsbeveiliging tussen zetten. Lijkt me een goed plan. Bedankt.

Het voordeel is dat als je solar cellen niet werken, het tóch nog vliegt... :p

Over supercaps:

"Dan zet je er toch 2 in serie", hoor ik nu al zeggen. Dat kan maar dan halveert de capaciteit dus blijft er maar 30F over.

Met twee in serie halveert de capaciteit van de condensator (in F) maar verdubbelt uiteraard wel de opgeslagen energie (Joules). Die gaat kwadratisch met de spanning.

In het voorbeeld van 60F bij 2V komt dat theoretisch op 120 J (Ws) bij een enkele en 240 J bij twee in serie. Dat komt neer op 16,7 mAh bij resp. 2V of 4V.

Inderdaad te weinig voor deze toepassing, maar wel mooi, die supercaps 8).......

Dirk

Het is omdat we het er op moeten bouwen! Dus er is geen keus. Verder willen we hem licht houden dus een kleine accu.

Licht houden...?
Kijk eens wat je zonnecellen zouden wegen en gebruik in plaats daarvan een lipo accu met zelfde gewicht. Kan je heel lang vliegen.

Wat is het probleem dat je met die zonnecellen zou moeten oplossen?
Voor langer vliegen is het zeker niet de beste of simpelste oplossing.

"Het is omdat we het er op moeten bouwen!" Wat voor vak is dat. Waarschijnlijk geschiedenis of antropologie.
Het is een onderzoek van je leeraar naar de volgzaamheid van de leerlingen om onzinnige technische dingen te laten maken. Een wiel op het dak van je auto zou zoiets kunnen zijn, of dit zonnecellen project. Doel van de opdracht is dan uiteindelijk of je een beslissing durft te nemen tegen de opdracht in, of domweg bij de opdracht blijft.
Of...
Jij bent nu aan het onderzoeken hoe de subgroep "modelbouwforum gebruiker" zich mee laat slepen door een technisch gedachte experimentje. Ga dan door met deze draad.

Iets domweg doen omdat het "moete" zonder je af te vragen "waarom" lijkt mij weinig leerzaam.

De fout die aan de basis zit is dat de leraar in kwestie waarschijnlijk wel wat van electronica weet, maar niet van modelzweefvliegtuigen.
Ik had zojuist al een hele polemiek geschreven over welke politieke partijen en welke dagbladen er passen bij op school keurig doen wat je opgedragen wordt zonder na te denken over het waaróm. Maar ik heb 'm weer gewist...

Het zou natuurlijk mooi zijn om uiteindelijk aan te komen met een vliegtuig dat op zonnekracht kan opstijgen alvorens te thermieken, dan heb je aan de opdracht voldaan, plus dat je écht iets voor mekaar hebt gekregen. Maar dat wordt moeilijk... als je dat voor mekaar krijgt ben je écht slim.

Ik zou tenminste die leraar uitleggen wat de tegenstrijdigheid in jullie opdracht is!

Licht houden...?
Kijk eens wat je zonnecellen zouden wegen en gebruik in plaats daarvan een lipo accu met zelfde gewicht. Kan je heel lang vliegen.

Wat is het probleem dat je met die zonnecellen zou moeten oplossen?
Voor langer vliegen is het zeker niet de beste of simpelste oplossing.

"Het is omdat we het er op moeten bouwen!" Wat voor vak is dat. Waarschijnlijk geschiedenis of antropologie.
Het is een onderzoek van je leeraar naar de volgzaamheid van de leerlingen om onzinnige technische dingen te laten maken. Een wiel op het dak van je auto zou zoiets kunnen zijn, of dit zonnecellen project. Doel van de opdracht is dan uiteindelijk of je een beslissing durft te nemen tegen de opdracht in, of domweg bij de opdracht blijft.
Of...
Jij bent nu aan het onderzoeken hoe de subgroep "modelbouwforum gebruiker" zich mee laat slepen door een technisch gedachte experimentje. Ga dan door met deze draad.

Iets domweg doen omdat het "moete" zonder je af te vragen "waarom" lijkt mij weinig leerzaam.

Volgens mij ontgaat jou een beetje hoe studieopdrachten werken:
Die hoeven niet per sé "nuttig" te zijn, want het "nuttige" van de opdracht is niet het resultaat, maar de leerzaamheid ervan.
Het lijkt mij klip en klaar dat het doel van deze opdracht niet is, een energiezuinig modelvliegtuigje te fabriceren, maar de studenten iets te leren (en te laten uitzoeken) over het hoe en waarom van de toepassingen van zonnecellen....

Op de zeevaartschool waar ik gestudeerd heb, is ook ooit eens een stationaire generatormotor voorzien van een volledige "machinekamer/brugbediening" zoals op een schip aanwezig is, inclusief voorsmeerautomaat, startautomaat en beveiligingen, overnamesystemen etc etc. die daarvoor nodig zijn.
Volledig nutteloos uiteraard, maar degenen die die opdracht gedaan hebben, hebben wel ontzettend veel geleerd van automatisering, veiligheidssystemen, regelgeving omtrent de uitvoering van dit soort systemen, en passant ook nog wat meegekregen van pneumatische aansturingen.... Doodzonde dat dat project nét klaar was voordat ik daar op school kwam, want dat had ik liever gedaan dan de theoretische eindscriptie die in de jaren daarna als afstudeeropdracht gegeven werd....

Groet, Bert

Volgens mij ontgaat jou een beetje hoe studieopdrachten werken:
Die hoeven niet per sé "nuttig" te zijn, want het "nuttige" van de opdracht is niet het resultaat, maar de leerzaamheid ervan.
Ik kan niet voor Harold spreken, maar ik had dat wel begrepen hoor Bert...
Maar er is natuurlijk wel enige speling tussen "nuttig" en "zinvol". Op zich is het nuttig om te leren hoe je met zonnepanelen een elektries apparaat kan voeden. Maar om dat te leren aan de hand van een apparaat dat beter zou functioneren met alleen een batterijtje, dat is niet zinvol. Natuurlijk zijn er toepassingen voor zonnecellen die wél zinvol zijn - ik noemde er al een.
En natuurlijk zijn er leraren die die zinvolle opties niet kunnen bedenken.

Nuttig is, op school gewoon doen wat je gezegd wordt. Zinvol is, nadenken over het nut daarvan.

Profielwerkstuk:
De leerling voert zelfstandig of in een groepje een klein onderzoek uit. Het doel daarvan is tweeledig: enerzijds kan de leerling zijn theoretische kennis verdiepen, anderzijds wordt hij getoetst op vaardigheden, zoals het opzetten van een onderzoek, experimenteren, analyseren, beschrijven en presenteren.
Oftewel: of het eindproduct nuttig is of ueberhaupt functioneert is niet zo belangrijk.
Daarnaast krijg ik het idee dat er gekozen kan worden uit een aantal standaard opdrachten, gezien het grote aantal zonnecel-zwevertjes en onderzeeers waarover op het forum draadjes worden gestart.

Ik kan niet voor Harold spreken, maar ik had dat wel begrepen hoor Bert...
Maar er is natuurlijk wel enige speling tussen "nuttig" en "zinvol". Op zich is het nuttig om te leren hoe je met zonnepanelen een elektries apparaat kan voeden. Maar om dat te leren aan de hand van een apparaat dat beter zou functioneren met alleen een batterijtje, dat is niet zinvol. Natuurlijk zijn er toepassingen voor zonnecellen die wél zinvol zijn - ik noemde er al een.
En natuurlijk zijn er leraren die die zinvolle opties niet kunnen bedenken.

Nuttig is, op school gewoon doen wat je gezegd wordt. Zinvol is, nadenken over het nut daarvan.

Haha, niets is zo leerzaam als nutteloos bezig zijn.... (en dan bedoel ik niet op de hoek van de straat hangen met een joint in je hoofd en een pot bier in je hand....)

Als je er over nadenkt, dan is in de natuur ook alle ogenschijnlijk zinloos speelgedrag een vorm van leren.

Volgens mij is het juist zelfs educatief gezien BETER om iets on-zinvols te doen.... Als je "zinvol" probeert te ontwerpen tijdens het leerproces, ga je volgens mij resultaatgericht denken, en dat levert vaak blinde vlekken in het denkproces op.
Als je iets doet waar van tevoren vastgesteld is dat het op zich niet erg nuttig is, ben je vrijer om alle mogelijkheden te onderzoeken.

Zeg maar: "waarom iets doen? gewoon, om te kijken of het kan..."

Trouwens, ook in de praktijk, is het nuttig, al vergeten we dat wel eens: Toen vroeger de auto's in de kinderschoenen stonden, waren electrische en stoomaangedreven auto's veruit superieur aan benzine-aangedreven auto's. Als men niet "nutteloos" met benzinemotoren gespeeld had, waren benzineauto's nooit op het huidige niveau gekomen.
Hetzelfde kun je stellen voor electrisch aangedreven modelvliegtuigen en heli's. 20~30 jaar geleden was dat verreweg minderwaardig aan brandstof, gezien prestaties en vliegduur, en kon men zich zelfs niet voorstellen dat electro-aandrijving ooit beter zou zijn....
Toch is men "nutteloos" doorgegaan met de ontwikkeling, en moet je nou eens kijken....

Neu, ik denk dat dit soort opdrachten, hoe ogenschijnlijk nutteloos ook, juist héél nuttig zijn. Sterker nog, hoe "nuttelozer", hoe beter....

Groet, Bert

Jongens, blijf alsjeblieft een beetje on topic! Dit heeft niks met mijn vraag te maken.

Dus als ik het goed begrijp moet het er zo ongeveer uitkomen te zien (correct me if i'm wrong):
full

Back