Pylonrace Wedstrijd Quickie EF1 en E2K

As zondag vliegen we E2K, Q-500 en EF1 in Almere.
Kom kijken, het is altijd een leuk spektakel.

We zullen die dag op zelfhulp basis gaan draaien wat inhoud jouw hulp is nodig om het parcours voor de andere klasse te bemannen.

De planning van de dag ziet er als volgt uit (maar wordt aangepast indien wenselijk):

09:00 verzamelen op het veld (kom op tijd !!).
09:15 inschrijven en betalen.
09:15 – 09:45 opbouwen parcours.
Testvliegen is niet toegestaan, motor testen wel
9:45 briefing.
10:00 start eerste 3 rondes Q500/EF1
11:30 wisselen parcours bemanning
11:45 start eerste 3 rondes E2K
13:00 Lunch pauze
14:00 ronde 4 t/m 6 Q500/EF1
15:15 wisselen parcours bemanning
15:30 ronde 4, t/m 6 E2K
16:00 opruimen parcours en terrein.

Laat iedereen een camping stoeltje meenemen.
In de kantine is water en brood beschikbaar.

tot morgen Wubbo

We hebben weer lekker geraced!
Peet en Robin, bij deze nog een mooie herinnering aan 2 midair's in 1 rondje;)

De uitslag en de rest van de foto's zullen binnenkort op www.f3d.nl te vinden zijn.

Nu kan iedereen weer hard bouwen aan nieuwe kisten zodat we volgende wedstrijd allemaal weer mee racen!

Martijn

Dank voor de foto's. Die van die twee quickies van Robin en mij is helemaal top, die foto heeft gewoon alles: de combat, de pylon, het landschap en die kisten zo dicht bij elkaar. Tja als ik het nu zie begrijp ik dat die midair 3 seconden later niet uit kon blijven. Toch jammer... net nu ik zo lekker ging. Misschien toch maar twee Vipers aanschaffen.

Groeten,
Peet

Peet, tijdens de 1e midair is er al een stuk uit je vleugel. Op de volle resolutie foto is dit goed te zien! De 2e was iig een beetje fataal haha.

klein tony

Hoi Hugo,

Tja kleine tony ging errug strak om de paal, die vlag stak te ver uit vind ik....Moet eens nakijken wat de specs zijn op zo'n cirquit:cool:. De paal heb ik niet geraakt.
Wat houtjes stuk, en de motorkap...
Is wel te plakken maar die kap dat is veel werk...

Tjarko

PS bedankt voor alle gave foto's !!!!!!!!

@Martijn. In de volksmond noemen wij zo'n maneuvre een "Robiniootje doen"...
Hij heeft dit ook al eerder geflikt bij Sjef vorig jaar op de Peel.

Ik heb even zitten kijken maar je kunt inderdaad zien dat er al een stuk uit de aileron is gebutst. Kun je mij die foto ook in hoge resolutei mailen? Dit soort foto's komen niet zo vaak voorbij...

Peet

Bedankt voor de mooie foto's ik heb er een paar geleend voor op facebook.

Jammer dat er dit jaar wat weinig deelnemers zijn. Wat zouden we kunnen doen om meer vliegers te trekken?

Bedankt voor de mooie foto's ik heb er een paar geleend voor op facebook.

Jammer dat er dit jaar wat weinig deelnemers zijn. Wat zouden we kunnen doen om meer vliegers te trekken?

Misschien promoten dmv een leuk artikel in de bouwen en vliegen.
Of een bouwproject op club's beginnen met Q500's (deze zijn snel en simpel te bouwen).
Het grootste probleem is alleen dat het er op lijkt dat steeds meer mensen niet meer willen/kunnen bouwen.....

Wat betreft een bouwproject kan ik goed nieuws aankondigen:
Binnenkort ga ik van start met een zelfbouwvleugel voor de Viper.
HugoW heeft kerntjes voor me gesneden van het Selig profiel. Die heeft ie zo gemaakt dat er drie koolstof buizen kunen worden ingelijmd. Dat scheelt dus een hoop geklooi met glasmatjes en epoxy.
Rompjes heb ik al besteld bij: MCM Skyshop.

Daarnaast neem ik ook nog een kist van Wubbo af (de laatste).

Ik heb met Hugo afgesproken dat ik een bouwverslagje van de vleugel ga plaatsen. Ik denk ook dat Hugo zeker wel bereid is om tegen een schappelijke prijs kerntjes te snijden. Mijn bedoeling is om voor onder de 40 euro een complete vleugel te kunnen bouwen.
Op zich zijn die Vipers in Amerika ook helemaal niet zo duur, maar die transportkosten maken alles zo gierend duur :(. Tja, dan ga je naar andere mogelijkheden zoeken om de sport betaalbaar te houden.

Om even alle verzoeken voor te zijn: nee ik ga niet complete vleugels bouwen voor anderen, ook mijn tijd is beperkt, maar dat bouwverslagje komt er zeker en daar kun je dan je voordeel mee doen.

Mijn 5 ct...

Peet

Ik denk niet dat de kosten voor een model het probleem zijn. Voor EF-1 kun je voor €150,- een pracht ARF kopen. Ik heb een jaar lang race verslagen in Modelbouw Aktueel geplaatst, ook geen respons op gehad voor zover ik weet. Het KNVVL magazine kunnen we nog eens proberen.

Tijdens de Dutch Nationals heb ik weinig mensen kunnen spreken, de meeste die ik sprak waren lokale dagjesmensen, geen ervaren modelbouwers. Niet echt het publiek waar wij het van moeten hebben als het om deelnemers gaat.

Een factor die we niet moeten vergeten is het KNVVL lidmaatschap. Op individuele basis toch zo'n €70,- als ik me niet vergis. Ben je net als ik lid bij een club die geen KNVVL lid is dan komt dat er ook nog bij. Ik begrijp dat de KNVVL het mogelijk maakt dat we deze sport kunnen beoefenen, maar het telt wel mee.

Wat denken jullie van een pylon try out dag? Flink aandacht ervoor trekken hier op het forum en ergens een dag prikken waarop we een circuit opzetten zodat geinteresserden een rondje mee kunnen vliegen. Het maakt me niet uit waarmee gevlogen wordt, het gaat er om een idee te krijgen wat het is en hoe vreselijk spannend/ leuk het is!

Als je echt wat wilt moet je naar de clubs toe. Demo's geven enzo. En we moeten ook veel actiever worden op dit forum. Kijk eens hoe aktief die f5b mannen zijn. Dat spreekt mensen ook aan denk ik. Het is daarom ook goed dat Martijn die foto's ook hier heeft geplaatst en niet alleen op de f3d website. En 150 euro mag dan niet zoveel zijn, maar gemiddeld vlieg ik er toch minimaal 1 aan gort per seizoen. Dus het is ook niet zo dat het niks kost.
Peet.

nieuwe motorkap voor kleine tony.

Ik heb een nieuwe kap besteld bij RBC..
Deze is een stuk eenvoudiger te maken dan de Pole Cat, ondat de "omgebogen" rand van de diepgetrokken helften bewust ca 5 mm verder ligt. Je moet nu wel ca deze 5 mm van elke helft knippen, maar dan ben je er al bijna.

Toch maak ik een negatiefmal, want dan is het maken van een GVK kapje maar een uurtje werk. Dat is sneller dan de huidige kapjes, en sterker.
Hopelijk gaat het allemaal lukken. Ik ben nu zover.. Misschien vanavond de 2e helft.

full
full
full

Tjarko

PS Frank, bedankt voor de vlag met gat!! Hij heeft een ereplaats in m'n bouwhok.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je echt wat wilt moet je naar de clubs toe. Demo's geven enzo. En we moeten ook veel actiever worden op dit forum. Kijk eens hoe aktief die f5b mannen zijn. Dat spreekt mensen ook aan denk ik. Het is daarom ook goed dat Martijn die foto's ook hier heeft geplaatst en niet alleen op de f3d website. En 150 euro mag dan niet zoveel zijn, maar gemiddeld vlieg ik er toch minimaal 1 aan gort per seizoen. Dus het is ook niet zo dat het niks kost.
Peet.

Even hier op reageren.
Het probleem bij pylon is dat er veel te veel klassen zijn.
In Nederland F3D, Quicky, EF1, E2K, E-Quicky, Club 20.
Wij hebben destijds bewust gekozen om de "budget" vliegers in dezelfde klasse mee te laten vliegen als de FAI modellen.
Je krijgt daardoor minder verdeeldheid en een groter startveld.

Demo's op clubs helpen wel maar jullie hebben weer een probleem waar wij in het begin ook mee te maken hadden, geluid.
Mensen willen geen gierende modellen op hun veld omdat ze bang zijn dat er een klacht komt.
Je zou met laagtoerige electromodellen moeten vliegen.
Ik heb een Viper F5D opgebouwd met een Kira 480-32 5:1 en een 7x13 prop, dat was erg stil en best wel snel.
Als je daarmee demo's zou geven dan heb je geen last van klachten.
Ik zit er zelf al een tijdje over te denken om een soort speeddag te houden.
Alles wat snel gaat, dus pylon, F5B en Speedcup modellen (geen piepschuim Funjets)
Misschien zelfs een speedtrap neerzetten en dan meten.
We hebben ooit al eens zoiets in het klein gedaan op het veld van theo coenen maar al je het groter zou doen en flink veel promotie er tegenaan gooien dan zal het best druk bezocht worden.
En misschien dat er wat bezoekers zijn die ooit eens een wedstrijdje willen vliegen.
Maar dan moet Pylon flink uitgedund worden want het is nu te verdeeld.
Maak 1 brandstofklasse, F3D en dan 2 electroklassen, F5D (dan kan je ook internationaal vliegen) en een instap/fun klasse met bijvoorbeeld de multiplex dogfighters of de reno racertjes van HK, die kosten vliegklaar onder de 100 euro en ze gaan hard genoeg om lol mee te hebben.

GJ

Het probleem van alleen F3D als brandstof klasse is het geluid en de kosten. Je mag er bijna nergens mee vliegen wat trainen lastiger maakt. De Quicky klasse is prima voor de brandstof vliegers, het is betaalbaar, je kan er op iedere club mee vliegen en het gaat snel genoeg. Electro klassen zijn er idd wat veel. Maar ja, als je gaat schrappen verlies je ook weer deelnemers. Ik ben zelf pas gaan racen toen EF-1 werd geintroduceerd omdat de andere klassen me niet aanspraken. Ik hou van mooie toestellen! Sindsdien loopt het aantal EF-1vliegers gestaag op. E-quicky loopt wat leeg, en E2K blijft stabiel. Club20 heb ik al een tijdje niet meer zien vliegen.

te veel klassen??

Ik denk enkel te veel elektro klassen..

Brandstof gaat perfect!
Q500 met veel deelnemers en F3D met veel deelnemers. En ze staan nu heel mooi met de ploeg op het WK.. durf het bijna niet te zeggen.. Ga zo door mannen !!!

Elektro pylon komt maar moeizaam van de grond hier.
F5D was tot ca 3 jaar geleden een zeer luidruchtige klasse, in Nederland niet op veel plaatsen te vliegen. Dat is door de vertragingen veranderd. Deze setups zijn pas dit jaar commercieel verkrijgbaar.
De andere klassen, EF-1, E2K en Q500-E dat is ook leuk maar erg versnipperd.
Q500-E vind ik vliegtuig technisch gezien een wat ongelukkige keuze, je moet met een relatief lompe bak erg veel vermogen gebruiken om een beetje hard te gaan, dat maakt het relatief duur. Maar je vliegt wel in het hele Q500 veld met veel deelnemers. E2K gaat wel echt hard, maar is heel erg kleine klasse.
En EF-1 is voor mensen die van echte vliegtuigen houden.

Onze buren vliegen enkel F5D limited en F5D, dat helpt wel om een "echt" wedstrijdveld te maken, maar of wij er dan ook meer plezier aan beleven?

Om het nog ingewikkelder te maken heb ik al een uitnodiging gekregen om F5D mee te vliegen als er F3D wordt gevlogen, wat dan staat er toch al een groot circuit...
Op de Q500 /E2K/EF1 wedstrijden staat er een klein circuit.. Dat maakt het vliegen van F5D, als we dat zouden willen in NL, ook lastig

Misschien nog wel de interessantste vraag, wat willen we in Nederland?

Tjarko

Soms heb je een beetje pech

Negatief mal "was "klaar, maar hij loste niet goed..
De witte motip spuitlak is vast blijven zittten aan de zwarte mallenhars..
Heel vreemd, normaal gesproken lost bij mij alles prima met Valma autowax..
De mallenhars-mallenhars randen gingen prima en de 5.1 mm boorschacht kwam ook makkelijk los.
Misschien kan ik er toch nog kapjes uit lamineren.. Even laten rusten.

full
full
full
full

Efin inspiratie genoeg.. De geraakte vlag hangt mooi..

full

Tjarko

Laatst bewerkt door een moderator:
Back