Q-Boat uit The World is Not Enough

elastiek is wel onderhevig aan uitdroging. Het wordt hard en breekt dan snel, zeker als het constant op spanning staat. Kan je er dan later eventueel wel weer bij voor vervangen?

De module blijft demontabel, mocht er een probleem optreden (bv elastiekje breekt) dan kan het gerepareerd worden.
Misschien dat ik ipv een elastiekje/touwtje een ketting met tandwielen kan gebruiken, moet ik wel tandwieltjes en een ketting vinden die in de module passen.

Hallo Robbie,
Allereerst een dikke proficiat met de bouw van je Q-boat:music:
Je kan mischien een silicone elastiek gebruiken, dit is in vergelijking met rubberelastiek vele malen beter. Ik gebruik deze ook al een paar jaar op mijn zeiboot en is nog niet opgedroogd of verstorven.
Men noemt deze ook wel viselastiek omdat de hengelaars deze ook gebruiken en gewoon te koop in verschillende dikte's in de hengelwinkel.

Hoi Robbie,

Ik zou voor een 'vast' draadje kiezen dat door een veertje op spanning gehouden wordt. Als je elastiek gaat gebruiken gaat de schuif waarschijnlijk ook schokkerig lopen door het flexibete elastiekje. Met vislijn gaat het ook goed; dun, sterk en zo goed als onzichtbaar.

Bedankt voor de input Heren :worship:

Denk dat ik het anders ga doen, tandwielen en een ketting gebruiken van Lego.
Volgens mij moet dat kunnen, Lego onderdelen zijn klein en sterk genoeg om het luik open en dicht te trekken. Weet het niet zeker maar denk dat dat de beste optie is.

Zojuist een technisch Lego setje gehaald,

Foto-QN6VV3IS-D.jpg

Ik moet de tracks nog wel wat aanpassen zodat ze door kunnen als aandrijfketting, voor de tandwielen moet ik een paar asjes maken en het tandwiel voor de motor moet ook aangepast worden zodat hij op de as van de motor past.

Foto-AB7IJGMV-D.jpg

Word een lastig klusje.

Maar Robbie, daar mag je toch niet mee spelen? op de doos staat 7 tot 14 jaar ;-) just kidding, ik vind het een heel goed idee!

Oei lego!

Dat brengt weer herinneringen naar boven:D

Merk wel vaker dat mensen lego en dergelijken gebruiken!!

Ziet er goed uit allemaal en zeer benieuwd!

Je bent overigens wel goed bezig met dat epoxy.
Volgens mij word alleen krijt gebruikt als vulstof in epoxy als kleurstof zou het denk ik ook wel kunnen!

Het is wel leuk om na ruim 20 jaar weer met Lego te spelen, de verkoopster vroeg niet eens of het een kadootje was :mrgreen:
De tandwieltjes passen trouwens precies op een 3mm schroefje, dus die ga ik gebruiken als asje.

Een systeem met een catrolletje touwtje (of elastiekje) en motor was ook m'n eerste optie.
Maar het loopwerk van een cd speler had ik nog niet aan gedacht, het laadje van een cd speler heeft toevallig precies dezelfde openingslag/afstand als het torpedoluik.

Ik heb nog ergens een oude Playstation 2 liggen, zal eens kijken wat ik eventueel daarvan kan gebruiken :thumbsup:
Ik heb nog wel een oude CD-rom speler liggen.
De lade doet het nog. Maar het kreng weigert om nog CDs te lezen.

Als je interesse hebt moet je me maar PBen voor een afhaal afspraak. Ik woon in Nieuwegein.

--
Joost

Ik heb nog wel een oude CD-rom speler liggen.
De lade doet het nog. Maar het kreng weigert om nog CDs te lezen.

Als je interesse hebt moet je me maar PBen voor een afhaal afspraak. Ik woon in Nieuwegein.

--
Joost

Als hij in zijn woonplaats naar een P C monteur Winkel gaat
En hij vraagt naar een kapotte cd Speler
Kan hij waarschijnlijk wel eem tich tal Luiken maken hoor
mvg
Frederik

Ik heb geen cd speler meer nodig want het systeem wat erin zit gaat niet werken voor de torpedomodule, onder aan de cd lade zit een rij tandjes die aangedreven word met een motor en tandwiel.
Als ik deze methode wil gebruiken dan moeten er tandjes onder het torpedoluik komen en daar is geen plaats voor, de tandjes zouden tegen de torpedobuis aan komen waardoor het zaakje gaat vastlopen.

Foto-8RQXPZ4F-D.jpg

De Lego onderdelen gaan werken, enige zorg is om de motor op de juiste snelheid/afstand te laten lopen. Waarschijnlijk moet het torpedoluik ook op een apart kanaal komen.

Ik heb geen cd speler meer nodig want het systeem wat erin zit gaat niet werken voor de torpedomodule, onder aan de cd lade zit een rij tandjes die aangedreven word met een motor en tandwiel.
Als ik deze methode wil gebruiken dan moeten er tandjes onder het torpedoluik komen en daar is geen plaats voor, de tandjes zouden tegen de torpedobuis aan komen waardoor het zaakje gaat vastlopen.
Ok, klinkt logisch :)
De Lego onderdelen gaan werken, enige zorg is om de motor op de juiste snelheid/afstand te laten lopen. Waarschijnlijk moet het torpedoluik ook op een apart kanaal komen.
Zou je niet een schakelaar kunnen maken met een beetje electronica dat die automatisch stopt als hij aan het eind zit?
Zo'n zelfde systeem zit ook in de lade van een cd-speler, maar bijvoorbeeld ook bij een zonnescherm.

--
Joost

Hallo Robbie ik volg dit al sind het begin !!SUPER!!, maar ik ben ook een modelbouwer , die ook voor de max gaat , heb vaak dekluikjes open en dicht laten gaan met dit systeem simpel en heeft zich al jaren bij mij bewezen ,heb even een schets erbij gedaan mischien kun je hier beter mee werken ,

luik.jpg

IMG_7239-1.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de heldere tekening (en compliment) Rexonamen, bijna het zelfde principe als wat ik gebruik :yes:

Net weer even aan het rommelen geweest, ik moet een kleiner tandwiel plaatsen boven de torpedobuis. Probleem is namelijk dat als de buis omhoog komt hij knel komt te zitten tegen de ketting/tandwiel, waardoor het zaakje vastloopt.

Foto-WKEFSQXR-D.jpg

Gelukkig zat er nog één klein tandwiel in het Lego setje, nu kan de buis wel omhoog.

Foto-E3UVHUIA-D.jpg

Zou je niet een schakelaar kunnen maken met een beetje electronica dat die automatisch stopt als hij aan het eind zit?
Zo'n zelfde systeem zit ook in de lade van een cd-speler, maar bijvoorbeeld ook bij een zonnescherm.

Ik hoop dan wel met sperdiodes aan het eind, anders krijg je bij mechanische fouten een grote rookwolk te zien... en die komt niet van een exploderende torpedo...

Het mechanische deel is bijna klaar, tandwielen zitten op hun plaats en de tracks heb ik met een schaar langs de schakels afgeknipt. De tracks lijken nu meer op de ketting van een kettingzaag :mrgreen:

Foto-UOSQL8EA-D.jpg

Nu moet de motor met tandwiel er nog in geplaatst worden, daarna een schakel bevestigen aan het luik.

Foto-MJQOMURA-D.jpg

Voor wat betreft het elektronische deel voor de motor ben ik overgeleverd aan de kennis van andere mensen, wat dat is niet mijn ding :nooo:

Back