Q-Boat uit The World is Not Enough

Vandaag nog even wat boodschappen doen voor de boot, ik heb nog een weerstandje nodig zodat de dashboard verlichting kan draaien op de 9 volt batterij.
Heb ook nog twee 'gestängeanschlubgarnitur' nodig voor het roer, stroomkabels om de LiPo's op te laden en om een serie aansluiting te kunnen maken.

Ik kom erg rustig over :mrgreen: maar ben best een beetje nerveus voor de eerste vaart.
Het weer zit ook niet mee, ijs is weg maar nu komt de regen met bakken tegelijk uit de hemel.
Beetje regen is voor mij en de boot niet zo'n ramp, alleen de camera's zullen het daar niet zo mee eens zijn. Als ik naar de meerdaagse weersverwachting kijk is het regen regen en nog eens regen...

Eerst maar even die laatste spullen halen zodat ik de servo's kan afstellen en de zender kan programmeren :yes:

Slik al genoeg troep....
dus dat dan we maar niet

Geduld geduld en nog eens geduld
Daar wordt je rustig van
Er bestaan ook pilletjes voor
mvg
Frederik

@ Robbie, gewoon op je gemak hoor.
hier kriebelt het ook om weer naar de waterkant te gaan en mijn Wasabi te gaan stellen maar blijf lekker thuis ;)

Gr, Leon.

Inderdaad alles op m'n gemak, het weer is toch slecht, de regen komt weer met bakken tegelijk uit de hemel hier in Haarlem.

Heb inmiddels de ontbrekende spullen in huis gehaald om de boot af te maken, en tot gisteravond laat bezig geweest met de stangen van de servo's, ging niet helemaal zonder slag of stoot.
Ik had de stangen gebogen zoals het in de beschrijving van de jet staat maar dat was niet genoeg voor de boot, omdat de stangen in een bepaalde hoek lopen naar achteren bleven ze klem zitten in de alu buisjes in de spiegel.

De roerstangen hebben na wat extra buigwerk vrij baan en lopen soepel door de buisjes, in tegenstelling tot de keerklepstangen die nu nog tegen de buisjes aan zitten.

Foto-KGASG43M-D.jpg

Moet aan de achterkant nog wel de roerstangen afknippen anders kan de keerklep niet open, straks weer verder met die stangen en nog wat elektronica werk doen :yes:

Foto-HEVQS6HY-D.jpg

Dat gaan we zeker niet vergeten, die rubbers zijn wat aan de grote kant maar verlopig zullen ze het meeste water buiten houden.

Maar eerst de laatste elektronica zaken afhandelen, wel een kleine tegenvaller met de stekkers.
Dacht dat ik stekkers had gehaald waarmee je de draad met een tangetje in de stekker kan knijpen, helaas is dat niet het geval. Ik moet gaan solderen, en dat is niet mijn ding :nooo:

Alles ligt klaar, alleen nog wat moed bij elkaar verzamelen voor dit soldeerklusje. De regelaar krijgt ook nog twee nieuwe stekkers zodat alles compatibel is met elkaar.

Foto-6CRMLTAD-D.jpg

Het dashboard heeft inmiddels een weerstandje, de batterijhouder met de twee AA batterijen bewaar ik voor andere modelbouwprojecten. Ik heb ook een extra tuimelschakelaar gehaald om de ontvanger aan/uit te zetten, dat is wel zo handig.

Foto-J4SHTFMJ-D.jpg

Naamplaatje is ook binnen met dank aan Cor aka corvl :worship: moet hem nog wel bevestigen aan de standaard. Dit plaatje ziet er in ieder geval veel beter uit dan wat ik eerst had :yes:

Foto-HOITF67J-D.jpg

Er komen inderdaad nog 14 Q-Boten erbij :yes:
Wat de levertijd zal zijn durf ik geen uitspraken over te doen, ligt eraan wat het gaat kosten en wie de mallen en kopieën gaat maken.
Silicone mallen zijn vrij prijzig, polyester voor de kopieën zal wel meevallen. De kosten van de silicone en polyester deel ik door 14 en daar komt dan de prijs voor één Q-Boat vandaan.

1 Q-boat zal ongeveer uit 10 stukken bestaan, die de desbetreffende eigenaar wel zelf in elkaar moet zetten.

Hoi Robbie,

Was je van plan die draadverbindingen met de kroonsteentjes zo te doen? Kroonsteentjes zijn een heel slechte verbinding vooral bij de hoge stromen die er straks gaan lopen. In het beste geval hou je wat gesmolten bolletjes plastic over, en het slechtste een afgebrande boot ....

Ik zat daar ook al verbaasd naar te kijken.
Waarom zitten die er eigenlijk tussen? De beide draadjes hadden toch gewoon direct samen in de connector gesoldeerd kunnen worden?

Hey Robbie,

wil je die kabels gebruiken om te laden? Of ga je de akku's parallel schakelen om te varen? Om voldoende snelheid te halen moeten ze in serie. Parallel werkt wel, de boot zou varen, maar niet echt snel/snel genoeg (scale looks).

De aansluiting van het geheel kan en is heel eenvoudig. Één kabeltje tussen de akku's, van plus naar min, de min van de regelaar naar de min van één akku, de plus van de regelaar naar de plus van de andere akku. Je hebt daarvoor alleen maar één kabel nodig met twee mannetjes, en je soldeert aan de regelaar aan elke kabel één mannetje.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Oh shit, ik heb een parallel schakeling gemaakt :hammer::hammer::hammer:

Is geen ramp, ik had twee aparte laadkabels gemaakt die kunnen nu de boot in. Moet dan alleen nog een kabeltje met stekkers maken die in de plus van accu A gaat en in de min van accu B. De regelaar krijgt dan nog twee mannelijke stekkers.

Zo zou het zaakje ongeveer in serie moeten staan,

Foto-6OVIZZ8V-D.jpg

Dank Aldert :worship:

Laatst bewerkt:
Goedemorgen allemaal, nieuwe kabeltjes gemaakt.

Dit zou hem moeten zijn, alleen nog twee mannetjes op de regelaar zetten.

Foto-IEYHUOV3-D.jpg

Goedemorgen allemaal, nieuwe kabeltjes gemaakt.

Dit zou hem moeten zijn, alleen nog twee mannetjes op de regelaar zetten.

Foto-IEYHUOV3-D.jpg

Wat je daar heb gedaan is geen gezicht hoor
Dat rood en zwart aan elkaar
Dat is vloeken in de kerk
Daar had je een neutrale kleur voor moeten gebruiken Bijv wit
mvg
Frederik

Zo zit de polariteit wel altijd goed. :yes: ;) (niet dat het uit maakt :?)

Argument om het zo te doen lijkt mij dat elke accu zo rood/zwart bedraad heeft. Is ook wat voor te zeggen. Dat middelste stukje gewoon wegmoffelen en klaar. :D

Zo zit de polariteit wel altijd goed. :yes: ;) (niet dat het uit maakt :?)

Argument om het zo te doen lijkt mij dat elke accu zo rood/zwart bedraad heeft. Is ook wat voor te zeggen. Dat middelste stukje gewoon wegmoffelen en klaar. :D
Het is in ieder geval NIET professioneel hoor
Een elektronikus doet het in ieder geval niet zo

Ik ben ook geen elektronicus Frederick :-D

Het middelste draadje heeft twee kleuren omdat ik twee mannelijke (rood/zwart) stekkers had afgeknipt van de (voormalige) laadkabels, en die vervolgens aan elkaar gesoldeerd.
Het middelste stukje zie je trouwens bijna niet als hij in de boot zit, hij zit onder de regelaar.
Zolang het maar werkt :yes:

Laatst bewerkt:
Nou Frederik, ik moet deels gelijk geven bedradingstechnisch is dit absoluut not done in de panelenbouw, maar het komt wel voor, ik kan je een voorbeeld geven uit de praktijk bv bij onze spoorwegen. Hier zit er in sommige onderstations een zogenaamde ontijzel schakeling. Dit wil zeggen dat men hier moedwillig een sluiting maakt tussen plus en min tussen een bepaald traject en deze kortsluit stroom verwarmt de bovenleiding en weg is de ijzel ;). maar als je in de verdeling kijkt van het onderstation zie je een scheider in de koperrails met boven een rode kleur dus de + 1800 V en onder het mes de de blauwe de min van de 1800 V. Of in grote gelijkrichters waarin twee bruggen in serie staan bv neem bv de Belgische spoorwwegen deze rijden op 3300 V dc dat is niets anders dan 2 in serie geschakelde gelijkrichters dan heb je ook de blauwe ( min ) aan een rode (plus ) ;)

Maar weer :ontopic:

Gr Martin :D

Back