Quanum 2.4Ghz voltage telemetry

Beste mensen,

Ik heb van Hobby King (HK) de Quanum 2.4Ghz voltage telemetry binnen gekregen,

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Quanum 2.4Ghz voltage telemetry (1km Range) $79.95

een apparaatje dat de spanning van elke cel in een lipo controleert en dit real time op een los schermpje laat zien. Twee weken geleden heb ik beloofd dat ik zou laten weten hoe deze bevalt (Ik weet niet meer in welk draadje)!

Het "binden" gaat makkelijk en snel en ik denk dat je het zendertje gewoon los in je toestel kan "gooien"! Deze zendertjes, met antenne, zijn overigens ook los te koop.
`
Aangezien het niet echt vliegweer was en ik vandaag moest werken heb ik maar een paar dingen kunnen uitproberen:
De spanning die wordt aangegeven op het scherm scheelt ±0,01 volt in vergelijking met mijn battery checker!
Ik heb de zender op de auto gelegd en ben gaan fietsen. Na 450-500 meter viel de verbinding af en toe weg maar herstelde zich wel weer. Na 650 meter viel de verbinding helemaal weg. Er wordt een range van 1000 meter beloofd en ik hoop dat zaterdag te kunnen testen; op het strand met een GPS.

Zodra ik meer weet zal ik dat in dit draadje laten weten.

Groetjes en prettige dagen,

Eric

Er loopt inderdaad al ergens een draadje over.

Je hebt kans dat de reikwijdte in de lucht beter is dan gemeten op een vlak stuk.

Verder is 400+ meter voor de meeste kisten als een stipje in de lucht.
Dus dat zal niet zon probleem zijn denk ik.

Verder zet ik wel vraagtekens bij dit systeem als je al op 2.4Ghz zit met je zender.
genoemde systeem werkt op 2.4, om nu zon zender op je antenne te monteren van je zender die ook 2.4 is......

En in je model waar 2.4 in zit ook de ontvanger van dit systeem met 2.4 te monteren....

Ik weet niet of je met je zender al op 2.4Ghz zit maar zou het toch eerst grondig testen voordat ik er met een kist de lucht mee inging.

2.4Ghz is veiliger maar om nu 2 verschillende 2.4Ghz zenders op elkaar te klikken en 0% problemen, ik weet het niet.

Ik heb vandaag het een en ander kunnen testen; niet kunnen vliegen i.v.m. te veel wind.
Samen met een vriend naar een open stuk gegaan langs een weg en met de GPS de afstand bepaalt. Het zendertje zat in een Multiplex Magister.
Tot 650 meter was alles goed en zag ik direct de voltages van de cellen, daarna viel de verbinding af en toe weg. Zodra ik mij echter richting vliegtuig draaide (Ik was op de fiets) was de verbinding gelijk hersteld. Ik ben tot 935 meter gegaan (verder kon niet en zover zal ik nooit wegvliegen) en ook toen was er nog verbinding ondanks enkele bomen en een gebouwtje. Wel duurde het vanaf zo'n 800 meter langer voordat je zag dat de spanning terugliep!

Op het forum van HK heb ik gelezen dat dit systeem geen problemen geeft met een 2.4 Ghz zender:

The Quanum Telemetry system transmits a narrow, lightweight signal 4 times a second and uses DSSS technology to ensure no conflicts with other systems close by.

Ik ben er zeer tevreden over en hoop er morgen of maandag mee te gaan vliegen.

Groetjes,

Eric

Ik vind die duck antenne nogal onhandig dus ik vroeg me af,
kun je ook een draad antenne gebruiken met iets minder bereik?
Verder weg dan 500m kom ik met kleine toestellen zelden tot nooit.

En zou je de voltage alarmen aan kunnen passen?

Vooral voor helicopters lijkt me dit een heerlijke "benzine" meter,
aangezien daar het verbruik enorm kan verschillen.

Ik vraag me ook af wat het formaat van de ontvanger is.
Ik vlieg met een MC-19 op 2.4ghz dus geen antenne montage meer,
maar als ie klein genoeg is kan ik hem gewoon vierkant op het midden plakken met klittenband.

Laatst bewerkt:
De ontvanger meet 72x60x20 mm. Ik weet niet of het voltage alarm kan worden ingesteld; op het forum van HK staat daar nog niets over!
Ik heb met een eenvoudige bevestiging de ontvanger op mijn zender vast gezet (zie foto's). Moet alleen morgen nog een klemmetje kopen zodat de ontvanger goed vast komt te zitten. De ontvanger kan je gewoon loskoppelen van je zender.

Groetjes,

Eric

Helaas een beetje slecht te zien, de plaatjes vergroten niet als ik erop klik.
En het is idd niet al te groot, dat moet makkenlijk op mijn pultzender te prakken zijn.

Nu alleen nog achterhalen of ik niet gewoon een draad in die BNC kan proppen.
Die duck antenne lijkt me nogal lomp in de wat kleinere multiplex schuimpjes/helicoptertjes.

Ik hoop dat deze foto's iets duidelijker zijn!

picture.php

picture.php

Groetjes,

Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas niet, de forum code maakt er een zooitje van.
De plaatjes blijven zogroot als postzegels als ik erop klik.

hmm zelfs nadat ik aan de links gefriemeld heb.

goed opgemerkt sven, we duiken erin.

Ik heb er vandaag mee gevlogen; GEWELDIG. Zelf heb ik gevlogen met een vliegtuig (Magister) tot zo'n 400 meter afstand, iemand anders met een TRex 500 en weer een ander met een TRex 600; beiden waren er zeer enthousiast over en HK heeft er waarschijnlijk weer twee verkocht.
Nadeel is volgens mij wel dat pas bij 3,2 volt het alarm afgaat. Ik weet nog niet of dat is in te stellen!
Ook was het zo dat de 6e cel op de ontvanger bij beide heli's 0,5 volt méér aangaf dan onze twee batterycheckers aangaven! De eerste vijf cellen gaven b.v. 4,2 volt aan en de zesde cel gaf dan 3,81 volt aan. Gedurende de hele vlucht bleef er een verschil van ±0,5 volt.

Groetjes,

Eric

Laatst bewerkt:
Weet je al of het alarm in te stellen is qua voltage?
En evt uit te zetten?

Ik vind 3 volt de cel namelijk beter dan 3.2V.
3.2v vind ik nog wat hoog.

Ook zou af en toe een snelle blik voor mij ook genoeg zijn.
ipv piepjes.

Als het geen probleem geeft met andere 2.4Ghz dan is dat mooi.
Fpv op 2.4 ghz heeft dat b.v weer wel.

Laatst bewerkt:
Als de zender van de voltmeter 4 maal per seconde heel kort informatie verzendt dan zal de besturing daar weing last van ondervinden. Hooguit zullen tijdens het uitzenden van de gegevens van de voltmeter in het vliegtuig de datapakketten van de besturingszender verloren gaan. De ontvanger in het toestel zal dan kort in "hold" gaan.

In tegenstelling tot een videozender wordt er door de voltmeter slechts weinig informatie overgedragen.

Als de zender van de voltmeter 4 maal per seconde heel kort informatie verzendt dan zal de besturing daar weing last van ondervinden. Hooguit zullen tijdens het uitzenden van de gegevens van de voltmeter in het vliegtuig de datapakketten van de besturingszender verloren gaan. De ontvanger in het toestel zal dan kort in "hold" gaan.

In tegenstelling tot een videozender wordt er door de voltmeter slechts weinig informatie overgedragen.

Het is logisch dat er minder data verzonden wordt. En daardoor de kans op storing minder is.
Maar dat wil niet zeggen dat die er niet hoeft te zijn.
Toch lullig als je net laag bij de grond zit en je kist zou 1@2 seconden niet reageren dan kan het zijn dat je hem uit de grond kan trekken.

Als er vier keer per seconde data wordt verzonden dan duurt dat heel kort, waarschijnlijk enkele milliseconden per keer. Als gedurende die transmissie de ontvanger in het vliegtuig even niets zou ontvangen en in hold gaat, dan merk je daar niets van.

Is het inmiddels al bekend of er iets aan in te stellen is?
3.2v vind ik wat hoog voor een alarm en mijn ESCs slaan altijd pas af bij 3v.
En 2.8v is eigenlijk de limiet, zeker onder belasting (loopt weer op als je gas terug neemt).

En is zon duck antenne verplicht of kan je er gewoon een draadje aan hangen?
Minder bereik vind ik niet erg, ik zou al tevreden zijn met de helft (500m)
Ik vind de originele zender namelijk een beetje lomp groot,
het zal waarschijnlijk niet passen in het gross van alle multiplex kistjes.

Grts,
Sven

als antenne het probleem is doet een tang wonderen ;) even het plastic huls weghalen vanaf het scharnier. ik ga ervanuit dat het draad niet gelijmd is omdat deze lengte verschil moet opvangen in het scharnierpunt.

echter vind ik de prijs in verhouding tot wat je krijgt nog best hoog.

Laatst bewerkt:
Meen je dat nou?
Die duck dingen zijn dus geen gecompliceerde coil antennes,
maar gewoon een lullig hoesje waardoor je em kan knikken? :?
Heb nog nooit zoiets uit elkaar gesloopt, maar het zou goed kunnen eigenlijk. :')

heb je nog een oude 2.4ghz router liggen?? kijk maar is goed in het scharnier. coil antennes zijn veelste duur voor modelbouw toepassingen en ook geheel onnodig.

Ik had tot voorkort een coil antenne zodat ik niet met zon vishengel in mijn gezichtsveld stond hoor. ;)
Vandaar dat ik dacht dat die duck antennes etzelfde waren.

een 2.4ghz antenne is dacht ik iets van 25mm per dbi.

een 6dbi antenne is dus 150mm.

hoe meer dbi hoe meer bereik in theorie. maar dit verdubbeld niet gelijk met de dbi.

*ben hier geen expert in dus corrigeer me indien nodig

Laatst bewerkt:
Back