Quanum 2.4Ghz voltage telemetry

In principe heb je maximale ontvangst wanneer de antenne even lang is als de golflengte van het signaal dat je wilt ontvangen. Om praktische redenen is het vaak beter om van een halve golflengte uit te gaan. De ontvangst is dan wel iets minder maar dat scheelt niet eens zo veel met een hele golflengte. Je zou denken dat slechts de helft van het signaal over zou blijven maar er blijft veel meer over dan de helft. Hoe dat precies in elkaar zit kan ik niet uitleggen want dat heeft met allerhande rekenkundige zaken te maken die ik eerlijk gezegd ook niet allemaal begrijp.
Heel veel antennes zijn zelfs bij een halve golflengte nog veel te lang om handelbaar te zijn. In ieder geval voor ons modelbouwers. Daarom wordt de lengte nogmaals gedeeld tot een kwart golflengte, een achtste of zelfs een zestiende.
Nog korter kan natuurlijk maar helaas wordt de signaalsterkte wel steeds minder en minder. Op een gegeven moment zal er nauwelijks een bruikbaar signaal overblijven. Het is dus zaak om steeds een zo lang mogelijke antenne te gebruiken maar wel rekening houdend met de golflengte.

Bij de 35 en 40MHz zou zelfs een kwart golflengte nog te lang zijn dus wordt daar een truuk uitgehaald om de antenne nog verder in te korten. Door die truuk "denkt" de elektronica dat de antenne toch een kwart golflengte lang is. Hierdoor zal de energieoverdracht van de antenne naar de elektronica optimaal zijn en daarmee is de reikwijdte ook maximaal. Dankzij deze truuk is de lengte van een 35 of 40MHz ontvangerantenne niet zo heel erg kritisch. Als er een stukje verloren gaat zorg dat niet direct voor een enorm reikwijdte verlies.

Voor de 2,4GHz geldt precies dezelfde theorie. Ook hier is een halve of een kwart golflengte een ideale antenne lengte om zo optimaal mogelijke ontvangst te hebben. Alleen is de frequentie zo hoog dat de golflengte erg kort is geworden. Voor de 2,4GHz is dat "maar" 13,75cm.
Afgaande op wat ik tot nu toe allemaal heb gezien is een kwart golflengte veruit in de meerderheid, tenminste bij de ontvangers! Kijk maar eens en je zal zien dat veruit de meeste ongeveer 3cm lang zijn! Let op dat hier geen elektronische truuk wordt toegepast om de antenne langer te laten lijken! De exacte lengte van de antenne is hier dus wel kritisch. Hier kan het wel aankomen op een paar millimeter meer of minder!
De zenderantenne kan best wel eens een halve golflengte lang zijn. Dat geeft een betere afstraling waardoor de reikwijdte maximaal zal zijn. Ook hier geldt dat de antenne lengte kritisch is. Je moet er dus niets aan veranderen want dat kan dramatische effecten hebben! Die zullen wel negatief zijn en niet positief!

Verander dus NOOIT iets aan de antenne lengte, niet van de zender maar ook niet van de ontvanger. De kans dat het verbeteringen zal het opleveren is maar heel klein. Verslechteringen zullen eerder voorkomen vrees ik, vooral bij de 2,4GHz zal dit heel sterk het geval zijn.
Je moet heel precies weten waar je mee bezig bent als je met de antennes wilt experimenteren. Veruit de meeste van ons hebben die kennis niet. Ook de juiste materialen zullen maar heel beperkt beschikbaar zijn. Houdt je originele antennes altijd achter de hand zodat je zonder problemen terug kan als je experimenten niet het gewenste effect hebben.

ernst,

weet jij hoe het exact met die dbi getallen zit? een x aantal dbi staat voor een x aantal golflengtes of delen daarvan dat staat me wel bij maar kan er niet echt over vinden hoe ze het nou berekenen.

het heeft ook met versterking te maken. maar echt duidelijke *begrijpbare informatie* vind ik er nog niet over.

Dat is een mooie uitleg Ernst.
Ik dacht namenlijk dat antennes altijd exact zogroot als golflengtes moesten zijn.
Hoegroot een golflengte dan is had ik niet door, ik dacht namenlijk antenne = golflengte.

Maar gewoon een huls eraf slopen van zon duck antenne veranderd toch niets aan de antenne eigenschappen enkel dan dattie wat dunner wordt hoop ik?

De antenne theorie is heel erg complex en er zit ook nog een heel stuk materiaal kennis of kunde bij. Als je een kwart golflengte van 13,75cm neemt dan is dat precies 3,4375cm maar als je gaat meten dan zal je zien dat de werkelijke lengte net even wat korter is. Ik heb lengtes gemeten van 2,8cm tot 3,1cm. Die paar milimeter minder is noodzakelijk om rekening te houden met de eigenschappen van de kabel die voor de antenne wordt gebruikt. Bij deze hoge frequenties speelt dit namelijk een rol van betekenins. Daarom kan je bij de 2,4GHz niet zo maar een stukje kabel als antenne gebruiken.

De dB "versterking" is eigenlijk een ander verhaal. Zoals je weet is die dB een verhouding en geen harde waarde zoals een Volt of een Ampére, daar kom ik later op terug.
Wanneer je een bepaalde ontvanger antenne hebt zal die een signaal opvangen en doorgeven naar de ontvanger. Hoeveel signaal hangt van vele factoren af maar het wordt uitgedrukt in micro Volts (uV). Heel veel 35 en 40MHz ontvangers hebben een gevoelligheid van ongeveer 2uV (dat is 0,000002V). Dat is het zwakste signaal waar ze nog iets mee kunnen doen. Hoeveel dit bij de 2,4GHz ontvangers is weet ik niet dat heb ik nog niet kunnen vinden maar laten we er van uit gaan dat het hetzelfde is.
Stel nu dat je met de antenne aan jou ontvanger en in jou model een signaal ontvangt van 8uV. Dat is 4 keer meer dan het minimale signaal dus de ontvanger moet hier goed mee overweg kunnen. Helaas neemt de signaalsterkte vij snel af met de afstand dus als je wat verder weg komt zal het signaal steeds dichter in de buurt van het minimum komen. De ontvangstantenne verlengen zal wel iets helpen maar als hij al een halve golflengte is zal dat niet zo gek veel beter resultaat geven.

Je kan dan een richt antenne op je zender gaan gebruiken, dit is een antenne die in één richting uitzendt en niet rondom evenveel zoals vrijwel al onze antennes doen. Doordat je alle energie in één richting uitzend zal het signaal een (heel) stuk sterker zijn dan bij een rondom uitstralende antenne. De maximale afstand tot je model zal dus een stuk groter worden.
Helaas helaas kleven er wel nadelen aan zo'n antenne. Ten eerste moet je er wel voor zorgen dat hij altijd in de richting van je ontvanger straalt. Even achter je langs rijden met je auto of vliegen met je vliegtuig is er dan niet bij! Je zal dus ALTIJD je zendantenne op je model gericht moeten houden.
Er is nog een tweede "probleem" en dat is het afgestraalde vermogen. Volgens de regelgeving mag een zender een bepaald maximaal vermogen uitzenden. Voor de 2,4GHz is dat 10mW voor de zenders die continu op één of twee kanalen uitzenden en 100mW voor de zenders die over een groot deel van de band tegelijk uitzenden (dit is wel sterk versimpeld gezegd). Er is echter nog een tweede limiet en dat is dat de veldsterkte niet boven een bepaalde grens uit mag komen. Als je een rondom uitstralende antenne hebt en je houdt de opgegeven vermogens aan zal je niet boven die veldsterkte komen. Met een richtantenne zal dat wel gebeuren. Om dus binnen die limiet te blijven zal je het vermogen moeten verminderen. Het resultaat laat zich raden, de winst is zo goed als nul. Het gebruik van een richtantenne op je zender is dus behalve lastig ook nog eens zinloos omdat je het vermogen terug moet schroeven.
Een richtantenne op je ontvanger zou ook kunnen. Zo'n antenne zal dan bijvoorbeeld 6dB winst hebben ten opzichte van een gewone antenne. Dat lijkt niet veel maar 6dB is wel een verdubbeling van het signaal. Die 8uV die eerst binnen kwam is dan wel 16uV! Hiermee wordt de reikwijdte in principe dus ook twee maal zo groot. Of dat in de praktijk ook echt zo is hangt van nog meer factoren af.
Maar is zo'n richtantenne in je model wel zo handig? Volgens mij niet! Ook hier geldt dat de antenne voor een goede ontvangst op je zender gericht moet blijven. Je zal dus iets moeten verzinnen dat er voor zorgt dat je ontvangst antenne altijd op je zender gericht blijft. Dat zal niet meevallen, misschien heeft iemand een goed getrainde witte muis die dat kan. :):)

Dus je antenne verlengen heeft weinig zin en kan je zelfs tegenwerken. Een twee maal zo lange antenne zal zeker niet twee maal zo veel signaal opleveren. De winst tussen een kwart golf antenne en een halve golf antenne is misschien 2dB. Nog een stap hoger naar een hele golf antenne is misschien nog 1 of 1,5dB erbij maar meer niet. Denk er om dat die dB's verhoudingen zijn! Een winst van 1dB is slechts 1,12 keer zo veel, 1,5dB is 1,19 keer zo veel en 2dB is slechts 1,25 keer zoveel.

Sven, als je de huls van de antenne afhaalt zal dat niet veel veranderen maar weet je zeker dat je alleen de huls eraf haalt? Ik zou het eerst met een goedkoop antennetje wat je in de winkel hebt gekocht proberen. Als dat niet lukt kan je altijd nog terug naar je originele (goede) antenne.
Je moet er ook op letten dat je dan iets anders verzint om je antenne netjes stijf omhoog (;)) te houden. Los te laten bengelen is voor de zend antenne niet zo'n goed idee, het kan je reikwijdte kosten!

Laatst bewerkt:
Ik heb nergens in de (beknopte) handleiding kunnen vinden dat het alarm-voltage instelbaar is. Ik ga er vanuit dat dat niet kan...

Overigens werkt het apparaatje verder perfect: Easyglider tot een stipje weggevlogen en nog steeds een uitstekend bereik (getest met de als extra leverbare draad-antenne op de LiPo-module). Dit in combinatie met een ASSAN-setje op 2.4 GHz voor Rx/Tx. Geen problemen met storing oid van beide systemen op elkaar!

Weet je al of het alarm in te stellen is qua voltage?
En evt uit te zetten?

Ik vind 3 volt de cel namelijk beter dan 3.2V.
3.2v vind ik nog wat hoog.

Euuh ik heb er net een besteld.

Maar 3,2 is dat hoog?????
Ik vind dat extreem laag.

Ik vlieg nooit lager als 3,8 per cel. Athans dat staat op mijn lader, als ik begin te laden.
Of snap ik nu iets niet?
:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Maar 3,2 is dat hoog?????
Ik vind dat extreem laag.

Ik vlieg nooit lager als 3,8 per cel. Athans dat staat op mijn lader, als ik begin te laden.
Of snap ik nu iets niet?
:rolleyes:

Het voltage zakt in onder belasting (maar dat ga je dus zien als je je setje binnenhebt) :-) 3.2V in gebruik is een veilige waarde voor behoud van je LiPo.

Beste mensen,

Is er al meer bekend over het kunnen instellen v.d. voltages? In de ontvanger zit een niet aangesloten 3-pins connector, waar zou die voor zijn? Verder lijken er wat problemen te zijn met de precisie van lipo-metingen 4, 5 en 6. Weet iemand er meer van?
De prijs is overigens naar beneden gegaan naar $49.99.

Beste mensen,

Is er al meer bekend over het kunnen instellen v.d. voltages? In de ontvanger zit een niet aangesloten 3-pins connector, waar zou die voor zijn? Verder lijken er wat problemen te zijn met de precisie van lipo-metingen 4, 5 en 6. Weet iemand er meer van?
De prijs is overigens naar beneden gegaan naar $49.99.

Ik heb er ook 1 besteld, maar nog niet binnen.
Is een leuke overbrugging tot ik ooit een nieuwe zender koop met ingebouwde telemetrie.

Ik heb begrepen dat hij ingrijpt op +- 3.1v, voltage is volgens mij niet in te stellen.
Maar 3.1v is goed voor mij, zeker als je met 40C lipo,s vliegt als ik.
Die houden hun voltage zeer goed op pijl dus als ze de 3.1v aantikken onder belasting dan is het toch wel tijd om te landen.

Ik vlieg nu op een timer maar ja als je dan plots een keer veel volgas vliegt dan bestaat toch de kans dat de cuttoff inslaat.

Met een wat zwaardere kist op grote hoogte kan de 2/3x resetten van je gas nog te weinig zijn en dan ligt ie in de akker....

Als ie echt doet wat wordt beweerd dan is het super.
Ik verwacht hem elk moment binnen.

Ik zie hem voor een tientje meer: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Quanum 2.4Ghz Telemetry System (Volt/Amp/Temp/mAh) V2 $59.99. Dit is overigens een nieuwe versie, denk ik?

Bij mij was het 49,99 en als ik nu naar mijn order klik gaat hij ook naar de v2

Welke ik ga krijgen? Ik weet niet meer of er nu wel of geen v2 stond.
Wel is het zo als je nu op de plaatjes klikt dan lijkt het erop dat de v2 ook
het totaal voltage, temperatuur lipo, mAh aangeeft(wat hij totaal uit de lipo trekt?)

Nu nog een hoogtemeter erbij.

Voor de V2 versie is een extra module met een shunt en een temperatuursensor leverbaar. Zo kan ook het strooomverbruik, ontladen capaciteit en de temperatuur van motor of accu worden weergegeven.

Laatst bewerkt:
Staat er op de zender van de Quanum een CE-keurmerk???

Volgens de fabikant Quanum is het apparaat CE en FCC gecertificeerd.

Laatst bewerkt:
Zou je zon stickertje ook geloven? ;)
Die stickervellen krijg je in china kado bij een pak koffie volgens mij.

Heheh het zal wel gewoon goed werken hoor, daar heb ik alle vertrouwen in. ;)
Alleen geloof ik et allemaal wel met die keurmerkjes op goedkoop chinees spul.
Als alles eerst echt gekeurd was dan had et waarschijnlijk wel wat duurder geweest, was mijn gedachte.

Weet jij wat een CE keurmerk kost?
Als je hieronder leest dan blijkt wel dat een CE-keurmerk op normale produkten niet echt
een boeiend iets is.

maar buiten dat ik kan me er niet druk om maken of er nu wel of geen op zit.
Kunnen jullie je daar druk om maken dan?

Als er dan wel een op zit dan moeten we ook nog gaan twijfelen of het wel
een eerlijk verkregen is?

Dan kunnen we alles bij HC, ebay etc wel gaan onderzoeken.

Een speelgoedvlieger die voldoet aan de CE-markering voldoet aan de basisveiligheidseisen, maar hoeft niet per se goed te werken en is ook niet uitzonderlijk veilig. De CE-markering mag niet worden aangebracht op producten waarvoor dit niet wettelijk verplicht is gesteld. Afhankelijk van de veiligheidsrisico's gelden verschillende procedures. [....] In principe komt het erop neer dat, als de veiligheidsrisico's gering zijn, de producent zelf een verklaring mag afgeven dat het product voldoet aan de gestelde (EU-)eisen en via die weg de CE-markering mag aanbrengen op het product. [....] Voor producten met zware risico's is een officieel keuringsrapport nodig van een door de nationale overheid aangewezen instantie.
De CE-markering is dus geen kwaliteitskeurmerk, maar een verklaring van overeenstemming met de wet. In veel gevallen brengt de producent het teken aan zonder voorafgaand onafhankelijk onderzoek. De Consumentenbond (Consumentengids juli 2001, p. 51) zegt het volgende over de CE-markering:

• Dit is een keurmerk dat op veel niet-eetbare producten staat. Het zegt alleen dat het product aan de minimale veiligheids- en kwaliteitseisen van de EU voldoet. U kunt dit eigenlijk naast u neerleggen, want elk product moet daaraan voldoen.

Met name het dik gedrukte.
Volgens mij kost een CE keurmerk weinig als ik dit zo lees want een fabrikant mag in veel gevallen zelfs zelf dit keurmerk toepassen, Mits er weinig veiligheids risico,s zijn.
Dus ook al goedkoop, ook al chinees spul, ze mogen het zelfs aanbrengen.

Dus in de praktijk:
Turnigy heeft een nieuwe esc, test deze en werkt goed.
Veiligheidsrisico,s zijn gering dus de fabrikant mag een CE keurmerk erop plakken....

Laatst bewerkt:
Back