R/c vliegtuig compleet uit balshout

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door patrick paans, 18 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    als je succesvol wilt zijn met het bouwen van vliegtuigen, dan zou ik voorstellen om de eerste paar modellen gewoon 'slaafs' via de normale methoden te bouwen, dus balsa, triplex, vuren en bekleden met oracover (of soortgelijke producten)
    zelfs als je bestaande wegen bewandeld is er nog heel veel te leren.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Patrick, een boot is iets totaal anders dan een vliegtuig.
    En nitro auto's is helemaal niet te vergeliijken, dat is gewoon in elkaar schroeven, tekening volgen.
    Een Serpent 1:8 circuitracer schroefde ik binnen 1 avond in elkaar, afstellen op het circuit is een ander verhaal.
    Een boot moet je bijna wel met glasweefsel bekleden, tenminste, dat is de snelste methode.
    Plus dat een boot vaak van dikker hout gemaakt is wat niet zo snel kromtrekt.
    En gewicht is ook minder een punt bij een boot.
    Bij een vliegtuig wil je licht bouwen en zorgen dat de vleugel vormvast is, dus niet golft.

    Bij een Trabi werd geen glasvezel gebruikt maar iets van stoffen lappen (katoen of zo) en een soort hars waar volgens mij ook biljartballen van gemaakt worden.
    De voorloper van polyester.
    Dat was geen gezond spul maar dat is epoxy ook niet.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2017
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nog een kleine vraag: je bouwt heel je leven al auto's en boten. maar zijn dat ook op afstand bestuurde modellen?
    een vliegtuig voor aan het plafond/in de vitrinekast kun je natuurlijk alles mee doen wat je leuk vind.

    wij bouwen de toestellen om te vliegen, en dan komt er wel een stuk andere kennis bij kijken dan bij boten of auto's.
    licht, maar toch sterk bouwen.
    en practisch bouwen.. ook altijd handig.

    als volgende: wat is je leeftijd?
    reden waarom ik dat vraag, als een man van 80 zijn leven lang iets heeft gebouwd, zit daar een hoop kennis.
    een jongen van 10 heeft misschien wat toestellen gemaakt, maar kan nooit zoveel kennis van bouwen en materialen hebben
    weten wij een beetje waar we op in moeten springen met de antwoorden
     
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Johannes, dat zijn vleugels met een schuimkern, dan kan je ze prima bekleden met weefsel omdat daar het balsa verlijmd zit aan het schuim en het balsa dan niet op gaat bollen.
    En daar wordt ook epoxy gebuikt ipv polyester, polyester heeft een veel te korte potlife.
    Topicstarter heeft het over een vliegtuig volledig uit balsa, schuimkernen worden niet genoemd.


    GJ
     
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    GJVO,
    Ik heb de vraag van de topicstarter uiteraard gelezen. Deze link heb ik bewust voor de topicstarter geplaatst, ben namelijk benieuwd naar zijn reactie daarop.
    Misschien heeft hij inmiddels alvast de moeite genomen en de vele prachtige bouwverslagen ob het MBF gelezen, waarbij met veel beeldmateriaal en tekst de techniek van het bekleden van balsa vliegtuigen wordt verduidelijkt.

    Maar ik begrijp dat de topicstarter vooral op zoek is naar documentatie over het bekleden van een balsa modelvliegtuig met polyester.
    Dus hij wil weten, of en war deze documentatie te vinden is.

    Johannes
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bekleden met polyester zal hij niet vinden, ook niet op de duitse fora.
    Epoxy staat genoeg over te vinden, hier op jet MBF maar ook bij fabrikanten als R&G en Swiss Composites, mits het maar een vleugel met een kern is.
    Helaas zijn er (bijna) geen modelvliegclubs meer die een bouwavond hebben en mensen op gang kunnen helpen.
    Dingen in de praktijk zien en doen is zoveel beter dan lezen op internet.

    GJ
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Het hout bespannen met dun glasmat (25 of 50 grams) en (lamineer) epoxy of PU lak is heel goed te doen en wordt veelvuldig toegepast. Vooral de toestellen van RBC worden vaker zo afgewerkt.
    Het bol gaan staan van het hout betekend dat je het verkeerde hout hebt gebruikt, de nerf loopt dan verkeerd vaak van die vlammende nerf (aas), die gaat idd bol staan maar zodra het weer droog is neemt het weer de oude vorm aan. Dit had ik ook bij de grote Klemm 25D van Krick modellbau. Op een van de vleugels zat zo een plank met vlammende nerf, die ging bij het lakken idd bol staan. Maar zodra de lak droog was bleek die bolling weer weg te zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Al mijn auto,s boten en vliegtuigen zijn r/c. De auto's en de motoren zijn helemaal zelf gebouwd ook de motoren in onderdelen en afgewerkt met kanvas body. De boten zijn oude slagschepen uit engeland van de 16 e eeuw en allemaal varend gemaakt oorpronkelijk waren het statische modelen. De vliegtuigen zijn zelf gebouwd en met oracover bekleed nu wil ik verschillende vliegtuigen compleet uit balsa maken. Mijn leeftijd is 42
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik zie dat je in Limburg woont, ik woon in de omgeving van Sittard en kan je wel op weg helpen als je dat wil, net als alle leden van MBC Weert waar vandaag het federatietreffen is. Je bent welkom om eens te komen kijken en praten over wat je wil.
     
  11. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Ik heb sinds gisteren een mail gesruurd nasr jullie club om lid te kunnen worden dus in afwachting van het nieuws
     
  12. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Cross posten is niet toegestaan. Dit draadje gaat op slot. Verder in de andere.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina