R.M.S. Titanic - Academy models 1:400

• Topicstarter Topicstarter Mr robville
  • Startdatum Startdatum
M

Mr robville

Guest
sommige mensen zullen afvragen waarom ik een nieuw project start terwijl er één nog niet eens af is, dat komt omdat het nog steeds te koud in de garage is, en het enigste electrische kacheltje in de caravan opgeborgen ligt, dus die kan in de zomer er pas weer uit.

omdat ik vandaag jarig ben heb ik een 1:400 schaalmodel van de R.M.S. Titanic gekregen van het merk Academy models.
dit soort modellen kan ik gewoon aan de keukentafel maken in alle omstandigheden en schieten sneller op dan een model vanuit het niks.

1-1.jpg

het niveau van detail is exelent op dit model, op de bovenste dekken zijn de originele bouwtekeningen van het schip er als het waare 3d aangebracht, zelfs de eerste klas grote trap is er 3d.

3.jpg

2-1.jpg

alle ramen zijn er ook in gemaakt, die op de romp niet exact tot het echte schip, maar dat is alleen op te merken als je het schip van top tot teen kent (deze fout zit in zobeetje elke titanic bouwpakket)

evenals de stuurhut die een geboogde voorwand heeft (wat op de bouwtekeningen te zien is) maar die origineel op het schip recht gebouwd is.

4.jpg

origineele tekening: http://copperas.com/titanic/Boatdeck.gifhttp://images.google.nl/imgres?imgu...itanic+plans&start=18&ndsp=18&um=1&hl=nl&sa=N

snel zullen de eerste foto's van de bouw volgen :D

Laatst bewerkt door een moderator:
dat weet ik nog niet zeker, aan de ene kant is het een prachtig idee.
maar aan de andere kant, ik heb nog geen ervaring met het ombouwen tot RC, ik zou er flink van balen als ik het model verklooi.

ik ben nu momenteel de kleuren aan het uitzoeken die aangebracht moeten worden aan het schip.
de schoorstenen zijn gegoten in een veelste oranje kleur bijv.

op de TRMA website (Titanic Research and Modelling Association) staat dit allemaal

ik heb nu alle benodigde kleuren gevonden, sommigen hiervan probeer ik te zoeken als spuitbuis b.v. de romp, dat ziet er veel strakker uit dan verfstrepen.

kleuren.jpg

ik heb verf en nieuwe kwasten vandaag gehaald (geen spuitbussen gevonden)
en bezig geweest met de romp,
4-1.jpg

8.jpg

eerst begonen met aftapen:
3-1.jpg

2-2.jpg

5-1.jpg

toen de eerste laag verf:
7.jpg

10.jpg

en de tweede laag:
6.jpg

1-2.jpg

nu even laten drogen

zou toch een toffe boot zijn denk ik om rc te varen?

in alle geval veel succes

het duurt nog even voordat de romp dicht komt te zitten, ik zit veel te twijfelen of ik het zou doen of niet, ik ben er namelijk bang voor dat ik de boel naar z'n grootje help, maar aan de andere kant... hoe moeilijk is het om de centrale propeller as er uit te boren en het roer los te maken?

ik zal morgen is even veel gaan rondneuzen wat er allemaal nodig is om een statisch model RC te maken,
een electromotor, accu, een paar draadjes, en een afstandsbediening en een beetje kennis zou het toch moeten doen?

Kijk eens in het draadje over de 1:35 Schnellboot van Italeri.
Een heel ander model, maar ook van spuitgietplastic en wordt nu RC gemaakt door diverse modelbouwers, waaronder ik.
Barst van de tips...

ik heb er een poosje terug snel door gelezen, ik ga nu eens even goed kijken en lezen wat er word gedaan.

inmiddels heb ik de tape van de romp weg gehaald:
1-3.jpg

3-2.jpg

2-3.jpg

ziet naar mijn mening er mooi uit
alleen moeten dit soort ''lekken'' weggehaald worden:
6-1.jpg

de schroefassen en de boordlichten zijn ook droog:
4-2.jpg

5-2.jpg

vandaag wil ik de schoorstenen de juiste kleur geven ,
ik heb de verfpotjes gisteren een tijdje open laten staan op de hoop dat het minder waterig werd, maar dat hielp maar lichtelijk.

heeft iemand nog een beter idee om (revell) verfpotjes iets vaster te maken?
als ik nu een beetje verf aan de kwast doe en een klein voorwerp of detail moet schilderen loopt het er als water af over het hele object.

ik heb al als een bezetene zitten roeren met roerstaafjes in de potjes maar zelfs dan blijft het heel los.

dat die verf van revell waterig is heb ik ook vaak last van maar dat is niet bij alle potjes zo bij metalic kleuren heb je daar bijvoorbeeld geen last van.
Heb enkele maanden geleden ook titanic gemaakt maar van revell.
grtz yoshie

ik heb een soort van oplossing gevonden, als je de potjes hard schud en daarna opendoet is het een stuk steviger en minder waterig.

ik heb vandaag nog weer een boel zitten verfen,
ik ben begonnen met de voetstukken van de schoorstenen:
7-1.jpg

bij het schilderen van deck details eerst aftapen (geduld nodig, maar mooi resultaat)
2-4.jpg

schilderen:
3-3.jpg

vöila:
4-3.jpg

de grote deck onderdelen zijn afgeschilderd:
5-3.jpg

9-1.jpg

10-1.jpg

en de schoorstenen:
1-4.jpg

nu alleen nog het voor en achterdeck afschilderen,
6-2.jpg

8-1.jpg

hier zijn weer wat nieuwe foto's

de tafel ligt bezaaid met onderdelen en verf potjes,
2-5.jpg

ik heb 2 stapels met rekken gemaakt,
één stapel voor alles wat klaar is met verven:
1-5.jpg

en de andere voor welke nog niet af is:
5-4.jpg

(inmiddels is het oranje gekleurde rek ook al af)

nu alleen nog het schilderen van alle raampjes, dat neemt veel geduld en een vaste hand:
3-4.jpg

4-4.jpg

ik heb overigens besloten om de boot niet RC te maken wegens een laag budget dat ik nog over heb, maar ik kwam wel op het idee om er nog wel verlichting in te plaatsen.
dat is niet zo duur en maakt er wel wat moois van.:D

ik ben nu (eindelijk) klaar met het schilderen.
ik heb een wat snellere manier gevonden om de ramen te schilderen, dit keer gebruikte ik een punt van een saté prikker om mee te schilderen, werkt prima!

2-6.jpg

de onderrand van de kuildeck wanden zijn ook geschilderd:
5-5.jpg

6-3.jpg

7-2.jpg

en niet te vergeten, de oranje/goud kleurige streep over de romp heen:
4-5.jpg

3-5.jpg

resultaat:
9-2.jpg

het achtersteven is wonderbaarlijk nog het beste gelukt,
8-2.jpg

dit soort foutjes moeten nog gecorrigeerd worden,
1-6.jpg

nu ga ik eens kijken waar ik lampjes en batterijen/accu's kan vnden

een vraagje overigens, wat is beter, een LED of een normaal bol lampje?

De kuildek wanden mogen zo te zien nog wel een laagje hebben. Het is niet zo egaal van kleur.

Nog een tip om in het vervolg je afplakwerkzaamheden strakker te krijgen:

tamiya tape, dit is verkrijgbaar in verschillende diktes. Als je deze tape goed aanbrengt, heb je gegarandeerd een strakke lijn. Zonder uitlopers. Je kunt het kopen bij de meeste modelbouwwinkels.

Succes verder met de bouw, het is een mooi kitje.

Gr robin

bedankt :D

ik zal nog proberen de muren wat netter te krijgen.
staat inderdaad veel beter.
maar ik zit nog steeds met de vraag over de verlichting
ik zit namenlijk wat rond te neuzen bij de website van conrad, maar ik weet niet wat ik moet kiezen, of de LED of deze:
Conrad Electronic - System Information

btw, is er verder nog iets nodig in het circuit?
of zijn alleen lampjes en een paar batterijen/accu's ook al voldoende.
aangezien ik ook allerlij printplaten zie bij de conrad website (ik ben een volledig vreemde op het gebied van electronica in schaal modellen)

bij mijn weten is een LED nog altijd veel zuiniger, en kost 2xniks

uhm, led zuiniger dan fiber voor fiber is een lampje voldoende.Je haal zo'n oude lamp met van die fibersprieten bij de kringloop winkel.Verbouwd die,op je gewenste voltage en dan maar experimenteren.In de auto's zaten ze vroeger ook mischien op de sloop zoeken B.M.W.zaten zeker in als dashboard verlichting.Kan je voor een prikkie klaar zijn.

bedankt voor die link :D
zoals ik heb begrepen gebruik je hiervoor 1 lampje waaraan de sprieten tegenaan worden (gelijmd?)

de spriet zal dan alleen aan het uiteinde lichtgeven toch?

dus naar mijn weten moet ik zo'n lamp zien te vinden:
KA302.jpg

en die ombouwen zodat het in het schip past, zou moeten kunnen denk ik:D

Stop met zoeken ;-)

Ik heb hier nog zo'n funky lamp liggen, als je wilt mag je hem hebben. Ligt hier ook maar in de weg.

(Edit: er zitten ook rode en groene lichtjes in het apparaat, mooi voor de boordverlichting.)

Gr robin

Laatst bewerkt:
Back