Radio schip Mi Amigo.

Jinny, Al die isolatoren moeten toch voorkomen dat de zendenergie afgevord wordt naar aarde? Dicht bij een zender verbonden wij de ontvangstantenne met een pool van een lampje. De andere pool van het lampje veroinden we met aarde en dan had je licht. Als ik de antenne van mijn 40 Mhz zender tegen een brandende TL-buis houd en schakel de lamp uit, dan blijft een stukje van de TL-buis licht geven. Gr. Klaas.

Oww, is dat daar voor?
Ik dacht alleen voor de isolatie van de zenderdraden.
Net als de zenderdraad voor de middengolf-/kortegolfzender aan boord vroeger.
De vermogens zijn een behoorlijk poepie groter dan die van de Sailor of Shanti vroeger aan boord.
De tuidraden hebben een behoorlijke lengte en kunnen dan het stralingspatroon van de vertikale antenne gaan beïnvloeden als ze niet onderbroken zijn, plus een hoge spanning gaan opbouwen.
Door de tui op onregelmatige afstanden te onderbreken wordt ie electrisch waardeloos voor het stralingspatroon en lopen de geïnduceerde spanningen niet te hoog op zodat de zaak (een soort van) veilig blijft.

Jinny, Al die isolatoren moeten toch voorkomen dat de zendenergie afgevord wordt naar aarde? Dicht bij een zender verbonden wij de ontvangstantenne met een pool van een lampje. De andere pool van het lampje veroinden we met aarde en dan had je licht. Als ik de antenne van mijn 40 Mhz zender tegen een brandende TL-buis houd en schakel de lamp uit, dan blijft een stukje van de TL-buis licht geven. Gr. Klaas.
Klopt Klaas.

Afgelopen 2 maanden in de garage gerommeld koni hefbrug neergezet en nog wat andere zaken. En een paar cursussen voor het werk. Maar weer begonnen met de MiAmigo. 2 sloepjes gemaakt en de luchters en wat kisten of zo iets in het gangboord. Krijg er wel weer zin in.
20241219_232919.jpg
20241219_232914.jpg
20241219_232905.jpg
20241219_232901.jpg
20241219_232853.jpg

Toen iedereen naar de kerstshow zat te kijken heb ik maar een ankerwinch gemaakt.
Wat plak en schuurwerk en katrolletjes op de draaibank en walla.
Komen zo foto's ze waren wat te groot.

Bijlagen

• Screenshot_20241224_204632_Gallery.jpg
    Screenshot_20241224_204632_Gallery.jpg
    55,7 KB · Weergaven: 65
  • Screenshot_20241224_205055_Gallery.jpg
    Screenshot_20241224_205055_Gallery.jpg
    53,1 KB · Weergaven: 66
  • Screenshot_20241224_204717_Gallery.jpg
    Screenshot_20241224_204717_Gallery.jpg
    106,7 KB · Weergaven: 63
  • Screenshot_20241224_204556_Gallery.jpg
    Screenshot_20241224_204556_Gallery.jpg
    84,6 KB · Weergaven: 60
Dag Hans,
Mooi zendschip maak je er weer van.
Brengt mij elke keer weer terug naar mijn jeugd, toen we altijd luisterden naar de zendpiraten.
In 1 woord , prachtig !!
Ik hoop nog eens je modellen in het echt te kunnen bewonderen.

Gr. Menne

Beste Hans,

Je Mi Amigo is prachtig geworden, gefeliciteerd. Ik denk dat de Mi Amigo een van de meest gefotografeerde schepen is. Dankzij al die foto’s is het detailleren van het model heel leuk.

Het is onvoorstelbaar hoeveel er aan het schip op volle zee versleuteld is tussen 1972 en 1980. Op de bodem van de Noordzee moeten ook nog heel veel onderdelen liggen; zendmasten, ankers, generatoren, davits (bakboordzijde), kettingen en misschien ook wel een Whiskyfles of 2, 3. En natuurlijk uiteindelijk het hele schip. Mijn model is uit de latere periode….Mi Amigo.jpg positie.png

Laatst bewerkt:
Wel erg veel wazige foto's de zwart/wit foto's geven nog het meeste details weer en vaak scherper. Maar jou model mag er ook wezen jaren 70 na 74 ergens het Radio MiAmigo tijdperk met de Suzi wafels.
Weinig foto's van oa onderaan de zendmast dat lage stuk deck of op het achter dek en in de stuurhut.
Dus als je evt detail foto's heb graag.

achterschip.jpg
Deze foto geeft een mooi zicht op de brug en een doorkijk naar het achterschip. De koekoek tussen dekhuis en brug is er nog. Later is die vervangen door een luik..Deze foto is denk ik wel uit de periode van jouw schip.

Mooie foto ik zie weer dingetjes die ik er op kan maken. Helaas ook een paar details die iets anders moesten. Filmpje ook fraai ook de tafeltjes en studio's waar ik even in gezien heb als klein knulletje.

PS de giek aan de achtermast al vast naar beneden verplaast.

Laatst bewerkt:
Even een update.
Wat verlichting aangesloten zonder stekkers wat demontabel is. Veertjes die dan tegen messing plaatjes aankomen. Verder de naam van de zender er op gemaakt. Een schermafbeelding geprint op een waterslide papier met bescherm lak. Kleine letters worden niet gesneden.
IMG-20250101-WA0014.jpeg
20250102_223833.jpg
20250102_223946.jpg

Back