RAF SE-5a van Flair

strutter

PH-SAM
It says maybe?

7194490204d6eb8a1.jpg

Vindt het zo'n ongelofelijk mooie kist dat ik hem nog maar eens ga bouwen :D
Teus heeft me al lekker gemaakt met zijn CDscaledesigns SE5a
Heb zelf een Flair kitje weten te bemachtigen (bijna dan, zondag??)

Info heb ik voldoende lijkt me:

719449020a4e08d97.jpg

Al wat SE-tjes gemaakt vroeger:
Electro van tekening, staat nu mooi op de kast in de woonkamer

719449020a4d03b9e.jpg

en de Duncan Hutson bijna 1/4 schaal
(deze helaas verkocht, nooit helemaal afgemaakt)

719449020a4dced95.jpg

719449020a6843a7a.jpg

719449020a686eddf.jpg

Mijn reden van deze Flair stand-off /semi-scale SE5A:

Kost relatief weinig, vliegt uitstekend, korte bouwtijd, motor (Saito .56) en besturing heb ik reeds (even ombouwen dan nog uit een ander kistje)
Hopenlijk kan deze afmeting (1.30m) in èèn stuk langs de zoldertrap naar beneden in zo de auto, lekker makkelijk

Ben ook niet van plan veel te wijzigen aan de kit, misschien de motorinbouw
Er komen uiteraard wel wat leuke details op (guns heb ik reeds, nog dank Teus! :banana:)

Hoort misschien niet helemaal bij de 'vliegende schaalmodellen' maar ja dit is nu eenmaal mijn thuisbasis ;)
Hopenlijk vinden jullie het wat...

Groeten, Ralf :bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
:banana:

Natuurlijk hoort dat hier Ralf,

Gaan we ook op de voet volgen, je maakt er vast weer iets heel moois van. :yes:

Gr. Teus :bye:

Hoi Ralf,

719449020a4d03b9e.jpg

Dit is toch veel te mooi om alleen op de kast te laten staan ;)

Maar die Flair kit is aan jou wel besteed hoor en wat je vraag betreft stand off scale / semi-scale is toch ook scale ?

Abootje :)

Grtz,
Menno

Ralf,

Tuurlijk hier bouwen is zeker wat leuks van te maken, heb er ooit een in ruwbouw zien staan en dat zag er heel leuk uit.

Ga je natuurlijk volgen alvast veel bouwplezier gewenst.

Leuke set documentatie set heb je als je iets groter wil heb ik ook nog wel een tekening voor je.

Ton

Heren dank voor de warme ontvangst :D

Dit is toch veel te mooi om alleen op de kast te laten staan

Dank je Menno :D, het probleem is dat deze bespannen is met papier en spanlak
Zoals je weet is dit niet het meest duurzame spul :rolleyes:
(je 'tikt de gaten er helaas zo in, maar ja is wel licht hè :rolleyes:), dus laat ik hem maar lekker op de kast staan als versiering ;) , wel jammer hij vliegt goed (speed 400 tijdperk :oops: )

Groeten, Ralf

Hoi Ralf,

begrijpelijk, laten staan en van genieten dan. Mooie kamervulling, beter dan een of ander aggenebbes schikderijtje :) (Lees ik ben jaloers ;) )

Maar we gaan de Flair SE-5a kit op de voet volgen hoor ...

Grtz,
Menno

Kreeg deze foto's doorgestuurd van Teus :p
Het betreft de SE5a van von Richthoven (alias Jasper)

71944903582a790ae.jpg

71944903582aa75cc.jpg

71944903582ad3a3d.jpg

71944903583aa7759.jpg

Laat heel goed zien hoe op zijn Flair Se5a de uitlaat is gemaakt :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Prachtig gemaakt man!
(hopenlijk vind je het niet erg dat ik je foto's hier plaats :rolleyes:)

Jasper, heb je nog opmerkingen/suggesties/aanpassingen t.a.v de bouw van de kit?
Welke motor heb je erin Saito .50 of .56?, en hoe bevalt deze hierop? :confused:

Voor eenieder: Als er verder nog foto's van deze bouwkit zijn: feel free to post it here! :p

Groeten, Ralf

Hee Ralf,

ik ben ook van de partij om je verrichtingen te volgen maar dat gaat zeker goed komen :yes:

Hé Ralf,

Gaat vast weer iets moois worden. Schaalmeeting volgend jaar?

Schaalmeeting?? :???: is er eigenlijk al een datum geprikt?

Hoe staat het trouwens met de Blenheim?
Ik overweeg om m'n RBC Beaufighter weg te doen, ik denk niet dat ik er ooit nog aan toe kom om hem af te maken.

Hallo Wouter leuk dat je er ook weer bij bent :D

Schaalmeeting volgend jaar?

Hope so! ga mijn best doen :D

Hoe staat het trouwens met de Blenheim?

Still going strong (in the box)
Eerst de SE5a, en daarna... is ook wel een heel mooi kitje trouwens :D

Ik overweeg om m'n RBC Beaufighter weg te doen, ik denk niet dat ik er ooit nog aan toe kom om hem af te maken.

Hee da's zonde, je was er al zo'n eind mee op weg :(
Blijft een mooi kistje, heb de mijne ook verkocht maar begreep dat deze nu een nieuwe baas heeft gekregen (en zeker niet de minste :p )

Blijven vreselijk mooie bouwkitjes die van RBC maar kost wat tijd en doorzettingsvermogen om ze mooi af te krijgen
(bij mij was het de aanschafprijs van een dubbel setje brushless motortjes met reg. etc waarop het stukliep) :rolleyes:

Groeten, Ralf

Heee Wouter wat maak je me nou de Beaufighter weg doen dat kan toch niet waar zijn.

Dat kistje plak je toch zo in elkaar:D.

Ralf had het al begrepen dat ik de Beaufighter uit zijn benarde situatie heb kunnen redden, Ralf,:cool: kwam zelfs nog je gele notitie met de succes wensen tegen.

Met natuurlijk dank aan Bram dat ik de gelukkige mocht zijn de kist te kopen en dat hij die vandaag even af kwam geven, om vervolgens zelf weer door te gaan naar de volgende aankoop van een trailner laagdekker of zoiets.

Zij nog tegen Bram nee ga niet gelijk beginnen eerst de FIAT maar volgend jaar is tie er zeker bij op de meeting te OSS.

Nou heb dat 3 uur vol kunnen houden:rolleyes:, waar na de doos open ging bubbeltjes plastic eruit om alles even goed te kunnen bekijken.

Pakte de vleugel eruit en toen ik die weer neerlegde viel me op dat er opeens beplanking op zat en dat er luikjes voor de servo's in zaten.

Durf de romp niet meer op te pakken zou zomaar kunnen gebeuren, dat die dan ook van het ene op het andere moment klaar is voor een glasmatje met PU.

En dan heb je nog het verhaal van het onderstel dat zomaar retract kunnen gaan worden.

Maar eeeeehh niet door vertellen hoor Berto mag niet weten dat ik toch weer aan een nieuw project ben begonnen.

:banana::banana:

Ton

Heee Wouter wat maak je me nou de Beaufighter weg doen dat kan toch niet waar zijn.

Dat kistje plak je toch zo in elkaar:D.

Ralf had het al begrepen dat ik de Beaufighter uit zijn benarde situatie heb kunnen redden, Ralf,:cool: kwam zelfs nog je gele notitie met de succes wensen tegen.

Met natuurlijk dank aan Bram dat ik de gelukkige mocht zijn de kist te kopen en dat hij die vandaag even af kwam geven, om vervolgens zelf weer door te gaan naar de volgende aankoop van een trailner laagdekker of zoiets.

Zij nog tegen Bram nee ga niet gelijk beginnen eerst de FIAT maar volgend jaar is tie er zeker bij op de meeting te OSS.

Nou heb dat 3 uur vol kunnen houden:rolleyes:, waar na de doos open ging bubbeltjes plastic eruit om alles even goed te kunnen bekijken.

Pakte de vleugel eruit en toen ik die weer neerlegde viel me op dat er opeens beplanking op zat en dat er luikjes voor de servo's in zaten.

Durf de romp niet meer op te pakken zou zomaar kunnen gebeuren, dat die dan ook van het ene op het andere moment klaar is voor een glasmatje met PU.

En dan heb je nog het verhaal van het onderstel dat zomaar retract kunnen gaan worden.

Maar eeeeehh niet door vertellen hoor Berto mag niet weten dat ik toch weer aan een nieuw project ben begonnen.

:banana::banana:

Ton

Zeg Ton, als je dan toch per ongeluk nog die Beaufighter oppakt, schiet dan ook nog even wat plaatjes:D

Jaaaa! vanmiddag het kitje binnen
Dick en Jan bedankt voor het bezorgen :D

719449047d147fbc5.jpg

Eerste impressies van de bouwdoos zijn goed

719449047cd0ab37a.jpg

Kit is behoorlijk compleet

719449047ca8d365c.jpg

Stansdelen 'vallen' bijna zò uit hun rand, mooi hoor!

719449047caa3f3d8.jpg

Setje ribjes al los

719449047ca98cdd4.jpg

Alsook de rompzijkanten

719449047d01c2ad9.jpg

Even passen en ja hoor dat gaat, rib is dik genoeg voor de servo
Er wordt 1 servo voorzien voor de ailerons, ik heb er graag 2 dan kun je makkelijk uitslagen instellen
Die 50 gram extra is ook geen probleem lijkt mij zo :D

Groeten, Ralf

Hey ralf, ik volg dit op de voet maar ik heb er weinig aan toe te voegen.

Zijn die ribben ook uit lichte triplex gemaakt? bij mijn baronette (stand off scale fokker DRI)was dit wel het geval.

Sevo

Doe mijn best :D

719449047cd165678.jpg

De tekening van de romp

719449047cd2174e1.jpg

En die van de vleugelpartij. Zoals te zien is de constructie simpel en degelijk gekozen, snel te bouwen dus :p
De gekozen opbouw is verre van schaal maar dat wist ik
Ik ga dan ook geen moeite doen om b.v. de 'ribben' van het stabilo anders te maken
Voor een 1/4 schaal SE5a lopen ook nog de nodige ideeen waarin ik me nog helemaal kan uitleven :rolleyes:

719449047d010ff77.jpg

Torretje gelijk maar gedemonteerd uit mijn andere kistje, Kijken of het past
De demper wil ik aan de onderzijde plaatsen, dit om de boel zo schoon mogelijk te houden van uitlaatgassen
Ik zal een stukje flexpipe solderen aan het Saito bochtstukje (deze eerst schuin doorzagen)

719449047d0279b15.jpg

En mijn trouwe Saito.56, deze gaat al zo'n 8 jaar probleemloos mee :D
Fijn motortje (alleen niet de meest stille :(, hopenlijk met het nieuw gekochte dempertje wel)
De alu-steun ga ik ook voor deze kist gebruiken, deze is wel zwaar, maar er moet waarschijnlijk toch iets lood in de neus dus dat komt weer mooi uit dan

Zo te zien gaat de motorinbouw redelijk passen zonder al te grote problemen :banana:
Tankje is 350cc (genoeg voor 15-18 min. vliegen :rolleyes: )

Groeten, Ralf

Zijn die ribben ook uit lichte triplex gemaakt? bij mijn baronette (stand off scale fokker DRI)was dit wel het geval

Klopt Stevo, ribben zijn gemaakt van lite-ply 2mm
Is weer net even sterker dan balsa (en ook iets zwaarder)

Leuk dat je het volgt :D
Zijn fijne kitjes hè?
Heb de Fokker DVII van ze ook al eens gemaakt, was er zeer tevreden over :p

Groeten, Ralf

Back