Rampe du slampe! BELANGRIJK

Heren F5B vliegers.

Ik maak er even een appart draadje van zodat het voor iedereen duidelijk is en mensen kunnen hier terrecht voor hulp. Misschien heb je al wat gezelen op RC-Network of op RC Groups. Misschien weet je nog van niks.

Voor die genenen die rond de 3KW of meer door hun F5B / Hotliner jassen is dit zeer BELANGRIJK!!!

Het probleem is als volgd, de propjes blijven maar ontploffen. :(

Nou is het wel zo dat niet elke setup nu ineens 100% veilig zal worden door deze oplossing te handhaven maar wel de meeste propjes zullen een goede kans hebben om heel te blijven. Zowel prop bladen als spinner.

De oplossing, start de motor langzaam op naar vol vermogen. :D

Hoe doen we dat? Wel dat hangt een beetje af van waar je mee vliegt en waar je meer stuurt. Zo kun je op de goeie zenders een vertraging inprogrameren en dan wel zo dat het bij meer gas langzaam loopt maar bij gas dicht super snel loopt.

De andere manier is de regelaar te vertellen het wat langzamer aan te doen. De Himodel doet geloof ik zoiezo best relaxed maar zeker de Schulze, Castle Creations en Kontronik's kunnen heel scherp staan. Je hebt het dan over bijna NUL tijd van 0 naar vol vermogen. Vindt je het gek dat die prop bladen afbreken? De krachten die er ontstaan als die prop bladen spontaan versneld worden zijn niet misselijk. Op de Unilog, mocht je die hebben zal je kunnen zien dat een scherpe regelaar van 0 naar piek vermogen gaat binnen 0,1 seconde. Daar willen we dus liefst 0,5 seconde van maken.

Op de CC Phoenix regelaars kun je het beste software V1.56b draaien. Vanaf die software versie kun je de versnelling (responce speed) appart instellen. Hierbij is 5 een prima keuze.

Bij de Kontronik Jazz FAI18 kun je gaan voor mode 2.

Bij een Schulze weet ik het eigenlijk niet zo. Misschien tijd om Schulze even te mailen of te bellen?!

Nou, hopen op een veilig 2011 !!!

Groeten uit Engeland,

Jos

Ik vlieg sinds vorige week op de slowstart instelling. Dit is zowieso nog niet echt slow, maar het verschil is te merken.

Met mijn kira had ik een piek van 4,8kw bij start 4,5gemiddeld en nu weliswaar met de hacker met de zelfde kv en de zelfde prop enkel nog 3,7Kw.
Kira%2017%2C5%20stroom.jpg
Wedstrijdvlucht%203%20Andenne.jpg

Groeten
Val

Val, op die plaatjes zie je mooi het hoogte verloop tijdens vliegen van de rakken maar je kunt niks specifieks zien over de motor loop. Graag even inzoomen dat je alleen 5 seconde van de vlucht ziet met 1 klim vlucht er in.

Wat heet bij jou slowstart instelling? Hoe heb jij het gedaan en waar vlieg je mee?

Idd, het gevolg is een stuk minder hoge piek stromen en vermogens. Je krijgt hiervoor meer seconden motor looptijd terug op de klok. De kist loopt er ook niet langzamer door gezien het toch weg gegooide energie is.

Jos

De details van de starttijd: Alles met een Markus aangestuurd. Slow start is geen slowstart zoals ik bij kontronik ken, maar het heeft een 1/4 seconde meer aanlooptijd zoals je ziet in de logs. Ik had vroeger al een 1/2 ' nu dus 3/4. Het is duidelijk hoorbaar dat de prop minder stalt.:p
En het belangrijkste de piek is minder maar ook het verbruik zakt met +-400W/min :o

Stijgvlucht tijdens thermiek wanneer de batterij terug op spanning is:
detail%202st%20and.jpg

stijgen na een snelle doorvlucht:
detail%20na%20therm%20and.jpg

Stijgen zonder extra ramp:
ramp%2017x18.jpg

Val

Val, ziet er naar uit dat je nu 0.5 seconde hebt. Das prima.

Wat betreft vergelijking Hacker en Kontronik met zelfde KV. Dat is het door hun afgegeven KV maar onder welke belasting? Ga er maar van uit dat de Kontronik heter is als de Hacker. Bekend fijt.

Jos

Ik vraag me af wanneer de curve enkel nog stijgt, waarschijnlijk bij de mega vermogens en dan nog de speciale software die de russen hebben...
Ik wil eens de advance instellingen uitzoeken maar voor de moment werkt het.

Val

Bedankt Jos,

Ik ging er altijd nog een beetje vanuit om juist wel snel te starten om de regelaar te ontlasten. Ik zal de CC curve iets milder zetten.

De onderstaande instellingen staan in mijn Castle Creations Phoenix 125 en 180.
Ze draaien een Kontronik 600-38 en een Neu 1509/1Y aan.

Software: 1.56B

Basic:
Cutoff Voltage: 4.0V
Cutoff Type: Soft Cutoff
Brake Strength: 90%
Trottle Type: Airpane: Fixed Endpoints
Brake Delay: No Delay
Direction: Forward
Brake Ramp: Medium

Advanced:
Motor Start Power: Medium (59)
PWM Rate: 13khz
Throttle Response: Medium (5)
Current Limiting: Disabled
Motor: Timing: Low Advance

Heeft iemand al ontdekt hoe je een schulze het wat kalmer aan kan laten doen bij de opstart als FAI mode is geactiveerd?
Het lijkt erop dat in FAI mode de rem en aanloop onveranderlijk keihard staan.

Vertraging op je gaskanaal in de zender. Denk om te beginnen aan ongeveer 0.3 a 0.4sec.

Groet,
Gerben

Maar hij zit op een schakelaar, en dat kanaal kun je niet vertragen.
Ik vlieg futaba en bij hotliners met butterfly zitten de flaps op het gaskanaal

grtz Johan

Dan wordt het lastig.
In de MC24 kun je per kanaal een vertraging instellen, ook op schakelaars.

Groet,
Gerben

Johan,

Je hebt het over de ff10. bij deze kan je enkel een vertraging instellen in de acro
mode. Ik heb ook al overwogen om een andere zender te kopen...

Val

Kan je niets in je ontvanger programmeren?
Of een servo slow ertussen maken?

GJ

Servoslow werkt 2 kanten op, zowel optoeren als remmen, dat gaat niet werken.
Misschien iets met vliegfases, is die overgang wel 2-zijdig instelbaar in de FF10?

Groet,
Gerben

Gas op een 3 standen schakelaar kan wel, er zitten enkele 5 punts mixers in. Dus starten met half gas is een mogelijkheid, maar dan valt ook die terugveerstand weg.

De enige delay die erin zit wordt altijd aangestuurd door de gas/butterfly stick. deze stuurt dan op zijn beurt de hoogte(in glider) of het gas (bij acro) vertraagd aan.

Zelf ben ik benieuwd hoe en hoever je een Fai18 in de regelaar kan vertragen?

Val

Frank,
Inderdaad ben er wel nog niet uit of met de hacker of met kontronik
Mijn motor is trouwens hersteld, de vertraging en helemaal voor niets :D De regelaar jive100lv is niets meer mee te doen de eindtrap is doorgebrand. ik wou ook geen nieuwe voor 65% van de aanbevolen catalogus waarde...:D op de vraag van mij om een andere regelaar fai of jive hv te sturen zijn ze nooit ingegaan, strikte duitsers, valt niet mee te onderhandelen.:D Wel prima service.

Ik veronderstel dus dat mijn opstart bij gebrek aan andere opties overanderd hard zal blijven, het zal al iets beter zij dat de setup nu op 4s zal draaien ipv 5s.

grtz Johan

Servoslow werkt 2 kanten op, zowel optoeren als remmen, dat gaat niet werken.
Misschien iets met vliegfases, is die overgang wel 2-zijdig instelbaar in de FF10?

Groet,
Gerben

Juist Gerben.

Dus ik zie hier een optie voor een nieuw product. Er zijn zat mensen die niet een zender hebben waarmee ze dit precies en handig kunnen doen maar die wel graag hun Hotliners / F5B heel willen houden en lekker kunnen vliegen zonder problemen en herrie.

Moet niet zo moeilijk zijn een servo slow te ontwerpen die slechts 1 kant op vertraagd en waar je met een pot meter de vertraging kan regelen van 0,2 naar 1,5 seconde max.

Back