Onder belasting mag je blij zijn met 3,5V per cel. Daarom reken ik altijd daarmee en kom je aan het eind beter uit met het toerental.
6s = 6x3,8 (nominaal voltage van 1 lipo cel) = 22,8 volt.
je hebt een 1220 kV motor, dus 22,8 x 1220 = 27816 rpm bij volgas, zonder verliezen.
verlies zit meestal rond de 25% = 20862 rpm op de motor effectief
hoofdtandwiel heeft 85 tanden (internet)
je wilt ergens rond de 2000 toeren op de kop
dus 20862/2000 = 10,43
Dat getal is je tandwielverhouding.
om die verhouding te krijgen, delen we de 85 tanden door die 10,43, dan houden we het motortandwiel over: 8,15 tandjes
oftewel 8 tandjes.
Let wel, nu staat je throttle curve op 100%
Bij 9 tandjes is je tandwielverhouding 9,44
Rpm op de hoofdrotor wordt dan iets van 2210 rpm, regelaar voluit.
zou je dan de throttle curve op 90% zetten, zit je weer op die 2000 toeren.
kortom, 9 tands motortandwiel.
regelaar moet gewoon net zoveel ampere hebben als de rest van de regelaars die hier voorbij zijn gekomen