Raptor 30/50 naar electro

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door dirver, 11 mei 2012.

  1. Sigert

    Sigert

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Liedekerke - België
    Dirk,

    ik wou je even laten weten dat ik deze conversie ga proberen komende week in Heidelberg ( Duitsland ).

    Ik heb het volgende als setup:
    Kontronik Pyro 600-12 ( Is normaal voor een 550 dus ik hoop dat hij mijn 620mm gaat trekken )
    Castle Creations ICE2 HV 120
    KDE Universal Motor Mount
    Pinion 9T mod1.0 6mm ( rcmarket.org )
    Main Gear 111T van TT zelf
    Lipo 6S 5000mA 25C ( ik hoop dat dit genoeg C is )
     
  2. dirver

    dirver

    Lid geworden:
    2 aug 2009
    Berichten:
    32
    Sigert,

    Hier de specs voor een E550:
    Motor: as 5mm, vermogen 1050kV, 6S, pinion 10.

    Hier de specs voor een E620:
    Motor: as 5mm., vermogen 800kV, 10S, pinion 9.

    Ik hoop dat je alles herberekent hebt want jou motor levert 1200kV, je werkt met 6S en een pinion van 9.
    Calculator vind je hier:
    RC Helicopter Headspeed Calculator | ReadyHeli.com
    Als je jouw parameters ingeeft kom je op een headspeed van net boven de 2000 wat goed is.
    Jouw config zou dus moeten slagen,
    Als je blades hebt voor een Raptor 30 (ipv Raptor 50 = langer) dan zou ik die meenemen in het geval dat...

    Mvg,

    Dirk

     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2012
  3. Sigert

    Sigert

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Liedekerke - België
    Dirk,

    Sar Scott zijn Raptor 30 gaat ook mee.
    Hij vliegt met 550mm dus eventueel kan ik die van hem testen als het niet lukt met die van mij.
    De mijne is een Raptor 50 Titan met 620mm.
    Maar het zal wel lukken. Ik heb er goed vertrouwen in.

    Ik laat hier zeker iets weten of het gelukt is of niet.

    Sigert
     
  4. fox

    fox

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    45
    Dirk ,

    In de E620 zit een 10S motor .

    Gr Fox .
     
  5. dirver

    dirver

    Lid geworden:
    2 aug 2009
    Berichten:
    32
    Fox,

    Klopt, ik vlieg zelf met een E550 en gebruik maar 6S.
    Antwoord aangepast.

    Mvg,

    Dirk

     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2012
  6. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Hey dirven

    idd mooie conversie naar elektro
    ik ben eens cerieus naar sigert zijn conversie die we in heidelberg (duitsland) gaan maken.

    filmpjes zullen ook volgen als we tot een maiden komen.

    grts Sar Scott
     
  7. fox

    fox

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    45
    Heren ,

    Ik heb nog een aanvulling op de Raptor E550 motor .
    De sets kan je gebruiken met twee verschillende type 6 s modellen .
    OBL 46/11-30H 6 S
    OBL 44/11-30H 6 S 1150 Kv

    E620

    OBL 49/08 10 S
     
  8. dirver

    dirver

    Lid geworden:
    2 aug 2009
    Berichten:
    32
    Fox,

    Ja, maar de bedoeling was simpel en CHEAP....
    Anders kan je beter gelijk een E550 of E620 kopen....
    Ik heb nog alternatieve HK motoren toegevoegd aan de onderdelenlijst.

    Mvg,

    Dirk

     
  9. dirver

    dirver

    Lid geworden:
    2 aug 2009
    Berichten:
    32
    Jesse,

    Al iets meer overtuigd ?

    Mvg,

    Dirk


     
  10. fox

    fox

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    45
    Dirk ,

    In heb ze beide en de 44/11 motor is sterker en maakt meer toeren op de kop .
    gebruik zelf ook 600 bladen .

    je moet gewoon naar het Kv getal kijken .bij welke 6S motor je ook gaat pakken .
     
  11. dirver

    dirver

    Lid geworden:
    2 aug 2009
    Berichten:
    32
    Fox,

    Natuurlijk zal je altijd wel beter vinden, maar ook duurder.
    De standaard config van TT (met name een 1050kV motor) bij de E550 is perfect.
    Alleen de prijs is minder leuk en dus zoek je bij HK een gelijkaardige motor.
    Je kan altijd verder blijven experimenteren maar dit draadje is gewoon om je over de drempel te halen als je je nitro op een simpele en goedkope manier naar een volwaardige electro wil krijgen.
    En waarom nog meer toeren maken op de kop ?
    Om je gas dan weer minder te moeten zetten ?
    De meesten onder ons vliegen achtjes, een loopinkje, een rolletje en hier en daar een pirouette.
    Waarom dan een ferrarimotor onder je motorkap ?
    Keep-it-simpel...

    Mvg,

    Dirk
     
  12. fox

    fox

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    45
    Dirk ,
    In de laatste regel zet ik toch ;) .

    Je moet gewoon naar het Kv getal kijken .bij welke 6S motor je ook gaat pakken .

    Of HK veel keus heeft weet ik niet .Maar daar zal je wel het goedkoopste kunne slagen denk ik .

    Gr Fox .
     
  13. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    spijtig genoeg hebben we in duitsland de raptor van sigert niet kunnen ombouwen naar elektro doordat we niet tijdig het tandwiel binnenkregen met de post

    de ombouw is dus gepland voor volgend weekend.

    grts SAR Scott
     
  14. dirver

    dirver

    Lid geworden:
    2 aug 2009
    Berichten:
    32
    Scott,

    Niets aan de hand, hopelijk is het vanaf nu vliegweer....
    Ik lees het resultaat wel.
    Volgende week tracht ik een Raptor 50 te voorzien van een 880kV Hobbyking motor.
    Die heb ik nog liggen, ik moet dan wel ietsje uit de zijkanten frezen want hij is iets breder dan de opgegeven 1100 kV motor.
    Ook nog experimenteren met eerst 6S (pinion 13) en eventueel ook nog met 8S (pinion 10).
    Jullie lezen de resultaten in het bouwverslag.

    Mvg,

    Dirk

     
  15. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Hey Dirver.

    het is eindelijk zover.
    afgelopen weekend heefd sigert de eerste vluchten met de omgebouwde raptor gemaakt.

    ik moet zeggen dat het een heel schitterend gedacht was.
    een goeie heli en nu ook elektro.
    beter kan ni zou ik zeggen.

    grts SAR Scott
     
  16. dirver

    dirver

    Lid geworden:
    2 aug 2009
    Berichten:
    32
    Hi Scott,

    Leuk om te lezen.
    Ook Dré heeft de ombouw gedaan en is enthousiast.
    Hij heeft er nu wel een 9 tands tandwiel op gezet.
    Maakt dan iets meer toeren met minder warme regelaar.
    Ik heb nog een R50 staan om om te bouwen.
    Nr. 2 dus....
    Succes en thnx voor de feedback,

    Dirk

     
  17. dirver

    dirver

    Lid geworden:
    2 aug 2009
    Berichten:
    32
  18. dafke695

    dafke695

    Lid geworden:
    10 dec 2010
    Berichten:
    223
    Locatie:
    harelbeke
    Handig dat ik dit draadje gevonden heb , had hier enkele weken ook al info gevraagd om een raptor 50 op elektro te zetten maar kreeg geen reactie.
    Nu is hier alles terug te vinden dus staat straks nog een raptor op elektro.
    nu heb ik een trex motor , nl de :RCM-BL600M 1220kv.
    Hoe weet ik nu of hoe kan je berekenen welke ESC ik nodig heb en welke pinions/main gear.
    Zou ook willen op 6s 5000 mah , deze batterij past perfect op de plaats waar het tankje zat.

    Groeten
    David
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    6s = 6x3,8 (nominaal voltage van 1 lipo cel) = 22,8 volt.

    je hebt een 1220 kV motor, dus 22,8 x 1220 = 27816 rpm bij volgas, zonder verliezen.
    verlies zit meestal rond de 25% = 20862 rpm op de motor effectief

    hoofdtandwiel heeft 85 tanden (internet)

    je wilt ergens rond de 2000 toeren op de kop
    dus 20862/2000 = 10,43

    Dat getal is je tandwielverhouding.
    om die verhouding te krijgen, delen we de 85 tanden door die 10,43, dan houden we het motortandwiel over: 8,15 tandjes
    oftewel 8 tandjes.

    Let wel, nu staat je throttle curve op 100%

    Bij 9 tandjes is je tandwielverhouding 9,44
    Rpm op de hoofdrotor wordt dan iets van 2210 rpm, regelaar voluit.
    zou je dan de throttle curve op 90% zetten, zit je weer op die 2000 toeren.

    kortom, 9 tands motortandwiel.
    regelaar moet gewoon net zoveel ampere hebben als de rest van de regelaars die hier voorbij zijn gekomen
     
  20. dirver

    dirver

    Lid geworden:
    2 aug 2009
    Berichten:
    32
    Heren,

    Let wel, hoofdtandwiel is NIET 85 maar 111T (tandwiel van een E550/E620 en NIET ve Raptor 30).
    Op RC Helicopter Headspeed Calculator | ReadyHeli.com zie je dan dat je een 10T tandwiel nodig hebt bij een motorefficientie van 80%.
    Ook heeft je RCM-BL600M een asdiameter van 6mm. ipv 5mm. bij een ThunderTiger pinion.
    Dus zal je of een andere motor moeten nemen of een pinion 10T met 6mm. asdiameter.
    Als regelaar kom je met een 80Ampere uit de voeten,
    Ook nog opletten waar je zwaartepunt ligt als je je accupack op de plaats van het tankje legt.
    Zou wel eens teveel naar achter kunnen liggen.


    Mvg,

    Dirver

     

Deel Deze Pagina