Raptor 30/50 naar electro

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door dirver, 11 mei 2012.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Onder belasting mag je blij zijn met 3,5V per cel. Daarom reken ik altijd daarmee en kom je aan het eind beter uit met het toerental.

     
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ligt aan de lipos en wat je ermee doet...... Volgens mn logs blijf ik in een hover rond de 45volt zitten de eerste 3 minuten, daarna zakt ie af.
     
  3. tduc

    tduc

    Lid geworden:
    11 mrt 2012
    Berichten:
    1
    Hallo Dirver,

    .....groeten vanuit België...... .

    Prachtig verslag inzake de Raptor ombouw naar Electro version.

    Heb al langer gelijkaardig idee, heb hier 2x raptor 30 en 1xraptor 50.

    Ga binnenkort een "30" vgls uw idee ombouwen.

    Doch een vraagje hieromtrent: - - -
    -Ik versta duidelijk dat je de motor op de trex 600 motorsteun plaatst, doch hoe heb je het geheel, dus de motorsteun op het Raptor frame frame bevestigd??

    -Die HK 600 Turnigy motor (5MM as), doet hij het nog steeds goed??
    had deze motor voorheen al dikwijls bekeken doch merk in de reviews dat meerdere last hebben van slingerende motorbells (slingerend buitenhuis).
    Sommige merken op dat deze motor nogal wat amp verbruikt. Doch, die reviews soms allemaal, vandaar dat ik het nu eens aan je vraag, jij bent er nu echt mee bezig.

    Ik heb dito motor in 500 versie, met slingerende bell en deze motor maakt mijn regelaar aan het koken en de lipo's tot explosie van amp gebruik.

    Ik heb hier zelf nog wat nieuwe 6mm shaft - 600 motors liggen, eveneens een mogelijkheid om te gebruiken met die rheli Revco 6mm pinions.

    Doch had graag een redelijk krachtige, doch laag amp gebruikende motor gebruikt, voor langere vluchten, doch met genoeg kracht voor basic acro en soft 3D gebruik. Dat word nog even een keuze maken. Vandaar dat ik als eerste de "30" ombouw, wat kleinere blades, wat minder eisend van lipo en motor.

    Hoop op een antwoord van je,
    Vriendelijke groeten,
    Theo Bauwmans - email: theo.bauwmans@pandora.be

    OMBOUW RAPTOR 30/50 NAAR ELECTRO



    De opzet is om op een heel eenvoudige en goedkope manier een raptor 30/50 om te bouwen van nitro-versie naar electro-versie.
    Hierbij is gekeken naar de opbouw van de E550/E620 omdat deze heli’s allemaal dezelfde mechaniek hebben.
    De motor van een E550 is in die mate krachtig dat er meer dan vermogen genoeg is om eventuele gewichtverschillen op te vangen.
    De motor van Hobbyking heeft een gelijkaardige opzet met name levert 1100 kV (ipv 1050kV E550), dezelfde asdiameter (belangrijk voor het pinion) en werkt optimaal met 6S Lipo.
    Wat je nodig hebt aan onderdelen is beschreven in de stuklijst onderaan dit document.
    De onderstaande foto geeft weer waar we de motor monteren. Achteraan de hoofdrotor, daar waar meestal een gyro geplaatst wordt.

    [​IMG]

    We demonteren het hele frame (dit is het meeste werk vanwege het aantal schroefjes).
    Dit is eveneens het moment dat we de nitro-motor, brandstoftank en eventuele headertank verwijderen.
    Daarna frezen we de overtollige plastiek achter de hoofdrotor weg.
    Op deze plaats komt het HK-600GT motormount.

    [​IMG]

    Op de foto staat de motor er al op.
    Ook frezen we aan beide zijden van het frame de extra uitsparingen voor het grotere hoofdtandwiel.

    [​IMG]

    De rode pijlen geven waar je een beetje frame moet weghalen.
    Uiteraard ook aan de rechterkant van het frame.
    Vooraan het frame halen we het servoframe weg en vervangen het door het nieuwe servoframe waarvan we de onderste 2 servoplaatsen wegfrezen.
    De servo om de nitromotor aan te sturen vervalt, evenals de servo voor de staartrotor (die dienen we op de staart te monteren).

    [​IMG]

    Op de foto zit het lipo-pack al op zijn plaats.
    We monteren de electro-motor op het motormount en plaatsen eveneens het nieuwe pinion op de motor.
    Nu kunnen we het frame terug in elkaar schroeven.
    Het motormount niet vergeten.
    Als laatste monteren we ook nog het nieuwe grotere (witte) hoofdtandwiel.
    Ziezo, je electro-heli is klaar.
    De verdere rc-afstellingen zijn van de E550 aan te houden.
    De gyro kan je onderaan het frame plaatsen (daar waar voordien de brandstoftank zat).
    De regelaar kan je op de zijkant van het frame monteren.
    Je zou ook een groter lipo-pack kunnen monteren op de plaats waar voordien de brandstoftank zat.
    De gyro kan je dan vooraan monteren.
    Let wel op het zwaartepunt.

    Reacties (ook positieve) steeds welkom.

    Succes !!!

    Onderdelenlijst:

    PV0033 Servo frame R30/50
    http://www.rchelistore.org/shop/product.php?id_product=49
    Prijs: 8,5 Euro

    PV0544 Main gear 111T E550/620
    http://www.rchelistore.org/shop/product.php?id_product=422
    Prijs: 5,6 Euro

    PV0546 Motor Pinion 10T, E550/620
    http://www.rchelistore.org/shop/product.php?id_product=424
    Prijs: 9 Euro

    Totaal rchelistore.org: 23,1 Euro

    HK600GT motor mount (H60033)
    HobbyKing R/C Hobby Store : HK600GT motor mount (H60033)
    Prijs: 2,38 Euro

    TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
    HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
    Prijs: 29,79 Euro

    Turnigy Typhoon 600H Heli Motor 1100kv (600 class)
    HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Typhoon 600H Heli Motor 1100kv (600 class)
    Prijs: 30,49 Euro

    Totaal HK: 62,65 Euro
    Verzending: 7,44 Euro
    Totaal HK (incl. verz.): 70,10 Euro

    Eindtotaal: 93,2 Euro

    Om de resterende grammen op te vullen bestel je onderstaande ook nog bij:
    PolyMax 3.5mm Gold Connectors 10 PAIRS (20PC)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=68
    Prijs: 1,12 Euro

    Wire Mesh Guard Black 10mm (1mtr)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=9554
    Prijs: 0,37 Euro

    Turnigy Heat Shrink Tube 10mm BLACK (1mtr)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10433
    Prijs: 0,59 Euro

    Turnigy Heat Shrink Tube 10mm RED (1mtr)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10434
    Prijs: 0,59 Euro

    Turnigy Heat Shrink Tube 10mm Blue (1mtr)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11426
    Prijs: 0,59 Euro

    Recuperatie TT .50 Motor
    Brandstoftank
    Headertank
    Servoframe
    1x servo (gasregeling nitro-motor)

    Indien je een andere motor wenst te installeren let dan op de volgende specificaties:
    Vermogen: tussen 1000 en 1100 kV.
    Max. diameter motor: 49 mm.
    Asdiameter : 5 mm. (als je 6mm. wenst, dan dien je dit pinion te bestellen: http://www.readyheli.com/HO-0800H-10T-RevCo-Hard-One-10M-Hardened-Pinion-Gear-6mm-Shaft-Diameter-10T_p_33820.html)

    Alternatieve HK-motoren (6mm. as):
    Turnigy T600 Brushless Outrunner for 600 Heli (1100kv)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11102__Turnigy_T600_Brushless_Outrunner_for_600_Heli_1100kv_.html
    Turnigy 600 H3736 Brushless outrunner 1000kv (600 Class Heli)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11185__Turnigy_600_H3736_Brushless_outrunner_1000kv_600_Class_Heli_.html[/QUOTE]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. dirver

    dirver

    Lid geworden:
    2 aug 2009
    Berichten:
    32
    Hoi Theo,

    De HK-motor heeft bij mijn (voorlopig) nog geen kuren.
    Ik heb ook gelezen dat je het inbusje met locktite moet borgen.
    Doen dus (eigenlijk bij alles wat ijzer op ijzer aangaat).
    Ikzelf heb geen klagen over de zwarte HK-600 5mm. motor, ook niet wat verbruik en warmte aangaat.
    Hij zit wel lekker bovenaan en in de "buitenlucht" wat weer goed is voor de koeling.
    Als je hem in een romp steekt zou hij wel warmer kunnen worden door de mindere koeling en meer belasting (totaalgewicht).
    Als je een andere motor neemt let dan vooral op de buitendiameter, de kV (berekening pinion), het aantal lipo-cellen (gewicht, duur, power, ballans, ...) en de asdiameter.
    Wat betreft het kopen ve pinion zou je ook eens kunnen kijken bij RCMarket B.V.B.A in Hoeilaart.

    Ondertussen heb ik 2x Raptor 50 al voorzien ve electromotor, een derde R 50 komt er ook nog aan, met de vierde weet ik (nog) niet of ik die op electro ga zetten. Ik heb nog een TT 50 motor over.

    Wat de e-motor betreft heb ik me in eerste instantie gebaseerd op mijn Raptor E550 (electro versie vd Raptor 30), oftewel de E620 (electro versie vd Raptor 50).
    De E550 heeft een 1050kV motor met een 10 tands pinion 5mm. as en een wit hoofdtandwiel met 111 tanden modulus 1.

    De ombouwing betreft oa de overbouw vh nitro hoofdtandwiel met 85 tanden naar het hoofdtandwiel vd E550 met 111 tanden.
    Anders past het hele geheel van aandrijven niet.
    Hiermee moet je dus gaan rekenen als je een motor en/of motorpinion wil kopen.
    Op het internet vind je verschillende online calculatieprogramma's om dit te berekenen.
    Ook ga ik ervan uit om met 6S te vliegen.

    Als je niet tevreden bent van het vlieggedrag (lees: performantie) dan zou ik een motor alla E620 met 12S nemen.
    3D zit er dan eerder in, mogelijks met de E550 configuratie ook wel maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
    Zoek anders eens naar filmpjes ve E550 in 3D en een E620 in 3D vlucht.
    Ervanuitgaande dat er geen tunings zijn gedaan en dus alles in originele motor-uitvoering.

    Ik zie dat je een rasechte Belg bent, misschien kunnen we afspreken om concreet hiernaar te kijken,

    Mvg,

    Dirk
    PS: het motormount is van een HK-600 wat een kloon zou moeten zijn vd T-rex 600E en dus hetzelfde motormount (alleen met de ferrari van Mr.Align erbij geteld :()

     
  5. dirver

    dirver

    Lid geworden:
    2 aug 2009
    Berichten:
    32
    Raptor naar electro ombouw

    Als jullie er niet uitkomen wil ik wel de ombouw doen.
    Laat maar iets horen indien interesse,

    Dirk
     

Deel Deze Pagina