raptor 50 of t-rex600???

• Topicstarter Topicstarter michel86
  • Startdatum Startdatum
Simulator is een must!
Voor de raptor
Een clubgenoot heeft er 1
Vliegt ook gewoon goed. Staartopbouw is wat robuuster, daardoor misschien wat geschikter voor beginners. De kinderziektes zijn uit het ontwerp, wat bij align soms nog wel eens een puntje van aandacht kan zijn. Maar de 600 is naar mijn idee redelijk ziektevrij..
Nadelen zijn toch de verkrijgbaarheid van onderdelen (zoek oa maar eens op nieuwe kappen voor een raptor...) en de vraag hoe lang men de onderdelen nog ruim in de handel houd nu de opvolger er is (de x50)

Ik ben die clubgenoot met de Raptor. Ik ben er erg happy mee en ik weet zeker dat, of je nu de Raptor of de Trex koopt, je een top heli hebt die kan wat je wilt, zeker als je wat lesjes neemt. Persoonlijk vind ik eigenlijk de Trex mooier (carbon frame, mooiere canopy). Een aantal onderdelen van de Raptor zijn standaard van Kunststof gemaakt waardoor ze goedkoper te vervangen zijn (frame van de raptor is ook van kunsstof) en als je onderdelen koopt bij een buitenlandse webshop (mag op het forum geloof ik geen shops aanbevelen..) dan zijn er meer dan voldoende, goedkope OEM parts te krijgen (inclusief canopies... Teunis..., zie mijn nieuwe gele monster...).

a.g. de voorraad: de nieuwe Raptor X50 is wel een stapje meer dan de Raptor 50 Titan V2 en als je naar de prijs kijkt dan denk ik dat ze voorlopig nog wel naast elkaar op de markt zullen blijven, maar ik ben geen vertegenwoordiger, dus ik weet het eigenlijk ook niet.

Kortom; maakt geen kont uit. Allebij mooi en leuk!

Succes en laat even weten wat het geworden is....

grt,

Arthur

Hangt ervan af...
ik vloog toen ik begin tot 12 minuten met mijn raptor 50.
de oude raptor 30/50 is veel makkelijker af te stellen dan het 3punts systeem (vond ik toen)

fijne aan nitro is idd de beleving, maar bij windstil zie je niet veel meer door de rook. lastige is soms de motor afstelling, maar dat kan je simpel vermijden met een multigovernor of een carbsmart...

wat dat plastic betreft is dikke zever... als eens een Mikado gezien? bijna alles is plastic. metal upgrades zijn eigenlijk overbodig vr beginner.

koop anders een tweedehands, je zal hem toch crashen.. daar gaat je voordeel van je nieuwe aankoop...
Haal hem wel helemaal uitelkaar met iemand met kennis van zaken en bouw hem samen terug op, na nazicht.
Vergeet niet dat TT al veel langer aan helis deed dan Align... maar Align heeft zich meer "populair" opgesteld... en dus goedkoper.
Probleem met align was int begin dat ze 3 verschillende soorten op de markt brachten en dan volgden de upgrades..
zorg voor een goede zender waarmee je nog jaren kan doen.
ik heb persoonlijk nog een ff9 van ondertussen 10 jaar oud.
Doet het nog perfect!

als beginner moet je trouwens geen bling hebben.
goede zichtbare GELE canopy is het beste!

en simmen hé! Phoenix, realflight etc etc
Sticktime is de basis!

Laatst bewerkt:
aller eerst bedankt voor al jullie reactie's top ik denk dat ik voor de t-rex 600 ga met 2 goede lipo accus. ik heb zelf ook nog een paar benzine en nitro rc auto's en vind het afstellen echt een drama laag toerenschroefje hoog toerenschroefje stationair toerenschroefje werd gek van die schroefjes :). er was er altijd wel weer 1 van die schroefjes die niet goed stond dat ie weer niet wou starten of niet goed liep. van daar dat daar mijn keus nu wel aardig vast sta. ook een plus punt is toch wel dat de vlieg duur toch wel wat langer kan zijn dan die 8 tot 10 min. maar had het vandaag met me vlieginstructeur er over en die zij dat de t-rex 600 wel erg lastig is voor beginners. juist omdat hij zo ontzettend fel reageert. hij schiet van links naar rechts op en neer en dat is niks voor een beginner. o en heb vandaag me eerste les gehad :D was super!! heb al alleen gevlogen nu morgen weer!! groetjes michel

OK, met wat voor heli heb je les gehad dan?

Kan die instrukteur zelf geen 600e in bedwang houden ofzo? haha, als je je heli en zender wat tam afstelt is er prima mee te beginnen hoor, hou gewoon altijd de veiligheid in de gaten. Het is wel een serieuze heli.

hallo

heb vandaag met een raptor 50 gelest. maar goed om te weten dat je dat ook kan afstellen.:)

weer bedankt

groetjes michel

Je hebt een functie in de gemiddelde zender die expo heet.
Die zorgt ervoor dat het midden van de stick ongevoeliger wordt.

Je kan de uitslagen wat verminderen

Je kan het toerental verlagen (niet te laag, dan krijg je weer andere problemen)

Gewichtjes aan de flybar (als je er een met flybar neemt...)

Etc

Opties genoeg, dus dat komt best goed

hallo allemaal

weer bedankt voor de reacties.

ik heb nog 1 vraagje voor dat ik straks een een heli gaat uitzoeken zeer waarschijnlijk de
T-REX 600 ESP Superior Combo Zwart ( met M motor )

:D

ik wil er natuurlijk ook een zender bij en had zelf de
FF7 Handzender 2.,4 van futaba

in gedachten. is dat ook een goede zender voor een beginner??

ik hoop dat ik nog een paar reacties krijg voor vanmiddag iniedergeval alvast bedankt

groetjes michel

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb de heli discussie eens doorgelezen:

Welke heli je uiteindelijk kiest, is helemaal aan je zelf, beide heli's zijn gewoon goed, en ook brandstof of electro is meer een persoonlijke voorkeur dan wat anders....

Maar ik lees bijna IEDEREEN die zeurt over het afstellen van brandstofmotoren. Iedereen zeurt verder over het schoonmaken.

Ik heb hier 2 benzineheli's en 5 gloeiplug heli's (nitro voor de leken) staan, en ik hoef vrijwel nooit aan de naalden te zitten. Ook niet als het seizoen van zomer naar winter wisselt. Er word bij ons hoofdzakelijk met gloeiplugmotoren gevlogen, maar ook de andere jongens zie ik niet iedere vlucht even snel naar hun carburateur rennen.

Dat "gezeur met afstellen" is gewoon een fabeltje. Niet meer en niet minder! Het is waar dat de motor eerst met enige aandacht ingelopen moet worden, en het is ook waar dat die motor na het inlopen nog wel een of twee maanden regelmatig een tandje armer of rijker gezet moet, maar vanaf dat zo'n motor 5 a 10 uren achter de kiezen heeft, kun je de naalden gewoon met rust laten.

Ik vlieg zelf met brandstof die geleverd word door een "thuismenger" en weet dus eigenlijk nooit hoe exact de percentages zijn (in elk geval goed genoeg anders had ik al motorproblemen gehad), maar ik merk geen verschil met de tijd dat ik nog met brandstof "van een goed merk" vloog; ik hoef nog steeds nooit aan die naalden te zitten....

Wat betreft de viezigheid: ja, een brandstofheli moet je zo nu en dan even een lapje onderdoor halen, en het is verstandig de uitlaat af te pluggen als hij op de plank staat, maar verreweg het meeste vuil is gewoon de graspulp op de staart en de vliegenlijkjes op de rotorbladen, en in dat opzicht word een electroheli precies even vuil als een brandstofheli. De olierestanten die gloeiplugbrandstof achterlaat zijn vrij makkelijk schoon te maken.

Een en ander hangt echter heel erg sterk af van de plaatsing van de uitlaat: Mijn Cobra (benzine, geen methanol) is tamelijk schoon op zichzelf, mijn BO 105 (ook benzine) maakt een enorme smeerbende van zijn achterkant. (en die olie is echt lastig weg te krijgen). Dat zijn beide rompheli's, met de trainers heb ik wat olie betreft nergens last van.

Groet, Bert

hallo tim

super bedankt voor de tip ga even kijken of ze die daar ook hebben. zit er nog grootte verschillen in of niet

alvast bedankt

groetjes michel

hoi brutus

bedankt voor je info. schoonmaken vind ik helemaal niet erg (hoort ook bij de hobby toch). maar ik hoorde het al van meerdere dat het afstellen minimaal gedaan word soms iets bij verschil winter/zomer. maar heb nou redelijk zeker mijn keus gemaakt. bij rc auto's (nitro) moet wel veel meer afgesteld worden.

maar weer bedankt

groetjes michel

...maar had het vandaag met me vlieginstructeur er over en die zij dat de t-rex 600 wel erg lastig is voor beginners. juist omdat hij zo ontzettend fel reageert. hij schiet van links naar rechts op en neer en dat is niks voor een beginner.

Dit vind ik echt onzin. Mijn Raptor 50 met een redline53 is net zo vinnig af te stellen dan bijvoorbeeld de TRex 600N van Teunis (@Student) en net zo mak af te richten als je zelf wilt. In de zender de throttle curve maximeren tot bijvoorbeeld 65% (van vol gas) en je maximale pitch curves terugbrengen naar + en - 6 graden en het is prima te doen voor een beginner. Veel verschil is dan niet met een 600N of een Raptor 50.

Ik zelf heb het geleerd met een Raptor 50 Titan aan de kabel en was alles behalve een natuurtalent (de vraag na een les of 3 "of ik rc bootjes niet veel leuker vond..." is wel een paar keer gesteld...:()

En die vreselijke, eeuwige discussie over electro of Nitro... pfff daar wordt ik wel een beetje moe van:onweer:. Als je interesse niet bij de motor-mechanica ligt: Prima, maar waarom dan dat "afzeiken"? Persoonlijk vind ik het super (schroefjes, zuigerveertjes, cylindertjes, voerinkjes, krukasjes, Ik vind het prachtig!), maar mijn Trex 450 (... een Electro voor de duidelijkheid) is heerlijk betrouwbaar en ook super om te vliegen. Best of both worlds!

Belangrijk voor mij is dat het gezellig is op het veld en thuis lekker klussen en knutselen (het vliegen is bijna bijzaak... bijna hè...:D...)

En die vreselijke, eeuwige discussie over electro of Nitro... pfff daar wordt ik wel een beetje moe van:onweer:. Als je interesse niet bij de motor-mechanica ligt: Prima, maar waarom dan dat "afzeiken"? Persoonlijk vind ik het super (schroefjes, zuigerveertjes, cylindertjes, voerinkjes, krukasjes, Ik vind het prachtig!), maar mijn Trex 450 (... een Electro voor de duidelijkheid) is heerlijk betrouwbaar en ook super om te vliegen. Best of both worlds!
Ik heb wel interesse voor motor-mechanica, jaren geleden een rc-auto op methanol gehad wat op zich wel wat had. Later startproblemen met dat ding die ik niet opgelost kreeg en had het daarbij gelaten. Alle informatie en hulp op internet maakt dat soort problemen oplossen wel gemakkelijker.
Als ik echter dit hoor: [URL="
- TREX600 NLE Getting my Confidence Back[/URL]
denk ik, nee, toch geen brandstof heli; of teminste niet een met zo'n klein gierend tweetaktje.
Wat je zegt, het is persoonlijk. Een betrekkelijk stille heli qua motorisatie en aandrijvind als een protos 500, mini protos of misschien een kds quiet spreekt me meer aan. Ik mag het geluid van de bladen wel graag horen :)
Toevoeging: [98683] laat-ons-je-heli-zien-15 is dan wel weer erg gaaf.

Schiet me nu te binnen: Grote (zoniet grootste) verschil tussen Raptor en TRex is volgens mij de aansturing van de Swashplate. Waar de Raptor gebruik maakt van mCCPM (1 servo voor Nick, 1 voor Roll, en 1 voor Pitch. De zender hoeft niets te mixen) maakt de TRex gebruik van eCCPM (drie servo's, geplaatst in hoeken van meestal 120 graden die samen "gemixed" de Pitch, Nick en Roll regelen. Mixen gebeurt in de zender).

e- of mCCPm is net zoiets als electro of nitro. Zoveel mensen zoveel meningen, dus wat beter is weet ik niet. Het werkt allebei goed.

ps: eCCPM is Electric Cyclic Collective Pitch mixing. mCCPM is Mechanical ....

Wat je zegt, het is persoonlijk. Een betrekkelijk stille heli qua motorisatie en aandrijvind als een protos 500, mini protos of misschien een kds quiet spreekt me meer aan. Ik mag het geluid van de bladen wel graag horen :)

Haha, ja daar hebben we het nog niet over gehad; het geluid! Is een topic an zich. Maar als je het geluid zo hoort:
[URL="
- Vliegen in de kou[/URL]

Leuk filmpje iTuur, de disussie zou er niet moeten zijn eigelijk, tussen nitro en electro.

Over t algemeen komen de kosten overeen op langere periode, Nitro moet je gewoon doen als je t leuk vind, en de bijzaken voor lief nemen(schoonmaken, wat afstel werk, meer slijtage)

Alleen zijn er wel steeds meer clubs waar nitro niet meer is toegestaan,....

Wat ik wel vind, mits goede bec-accu bij een N model, je vliegt zoveel je wilt, als je bijv een aantal accus hebt, en die zijn leeg, en je laadt niet ondertussen, dan is t klaar voor die dag, met een nitro model tank je nog ff en ga je nog ff een vluchtje!

Kijk, door die verschillen is de discussie er wel he. Leuke video inderdaad, dan lijkt het geluid(s nadeel) wel weer mee te vallen.
Een brandstofheli lijkt me wel wat als 'weekend-heli', wanneer je er echt de tijd voor neemt te gaan vliegen. Daarnaast een 450/500 size voor als je gewoon even wil vliegen, wat ituur eigenlijk ook zegt.

Qua totale vliegkosten komen methanol en elektro misschien wel overeen, maar om met een grote elektro bij wijze van spreken een middag leuk te kunnen vliegen heb je toch een aantal 6s5000 packs nodig en die zijn duur als je een 450 gewoon bent. Methanol schaf je gaandeweg aan dus een minder grote uitgave vooraf denk ik dan.
Maargoed, het gaat hier om een raptor vs t-rex wat toch intessant is. Een (tweedehands) raptor kost vaak niet de hoofdprijs dus wel het overwegen waard.
Ik ga binnenkort naar de rcp-meeting dus misschien daar eens ervaren hoe een methanol/nitro heli echt is.

Over t algemeen komen de kosten overeen op langere periode, Nitro moet je gewoon doen als je t leuk vind, en de bijzaken voor lief nemen(schoonmaken, wat afstel werk, meer slijtage)
Precies mijn punt; helemaal mee eens! En daarbij; ik vind het afstellen en sleutelen ook nog eens erg leuk (dat poetsen dan weer niet. Ik zie het meer als:"het geleidelijk aan alle lagers smeren en de overtollige olie van de heli verwijderen;)")!

Alleen zijn er wel steeds meer clubs waar nitro niet meer is toegestaan,....
Ook helemaal waar. Gelukkig mogen wij op ons veld (de Bult van MV-Europoort) te allen tijden, door de week en in het weekend, vroeg of laat, met Nitro vliegen en daar zijn we heeeeeeeeeel zuinig op!

Ik ga binnenkort naar de rcp-meeting dus misschien daar eens ervaren hoe een methanol/nitro heli echt is.

Leuk dat je komt, heb je je al aangemeld!? Het mooiste is natuurlijk een E en een N model! ik zou t wel overwegen een net gebouwde nagenoeg nieuwe trex of raptor, staat wel wat in het te koop gedeelte....staat genoeg op, sla je slag zou ik zeggen!

Back