Rare gyro door statische electriciteit

Waarom geeft dat carbon fibre zo veel van dit soort problemen, het verstoord ook de ontvangst, ik begrijp het niet. :confused:

heeft niets met carbon te maken hoor,
is de tail die aan hoge snelheid door een metalen pijp gaat en zo blijkbaar electriciteit opwekt.

carbon is oa van metaal en daar gaat een signaal dus niet door...

ik vind het draadje niet meer...

heeft niets met carbon te maken hoor,
is de tail die aan hoge snelheid door een metalen pijp gaat en zo blijkbaar electriciteit opwekt.

carbon is oa van metaal en daar gaat een signaal dus niet door...

ik vind het draadje niet meer...

Nou, Carbon is niet "onder andere" van metaal.... Carbon is gewoon koolstof, en koolstof is een geleidend niet-metaal....

Gek genoeg heb ik ook problemen gehad met onze KDS 450 SV met carbon frame, en dat was heel simpel opgelost door een oude lompe Futaba FP-R118F ontvanger te gaan gebruiken.... verder niets gedaan....

Groet, Bert

Carbon is electrisch geleidend.
En daarnaast erg slecht voor de ontvangst.

De spanning die opbouwt komt door het metaal en de snaar die continu op hoge snelheid langs elkaar wrijven

De reden dat de riemaandrijving en carbon frames problemen geven, is omdat de staart zijn "spanning" niet kwijt kan aan het frame
De spanning in de staart bouwt op, en op een gegeven moment slaat er dus een vonk over naar het frame

Meestal zit er om de staartbuis een coating, waardoor de spanning niet zomaar weg kan, vaak is ook het boomblock van kunststof, waardoor de spanning ook niet zomaar wegkan
Allemaal redenen waardoor de spanning opbouwt, en de vonk groter wordt.

De gyro en de ontvanger zijn hier erg gevoelig voor..
Dus wil je dat de spanning door het hele frame gelijk is, om zo vonken/overslaan te voorkomen.
Zo wil je ook nooit draden van de gyro of ontvanger langs de motor of langs de regelaar laten lopen...
Beide verwerken een hoop electriciteit, het magnetische veld is daarom groot, en beinvloed alles in een bepaalde afstand ervan
Ook servodraden en motordraden langs elkaar is niet ok
Liefst alles een beetje scheiden

Alleen servodraden bij elkaar kan nog, de bundel servodraden vlak over de gyro niet

@ Student:

je noemt nou magnetische velden ten gevolge van hoge stromen....

Maar hoe zit het eigenlijk met magneetvelden van permanente magneten?

In mijn nieuwste aanwinst zit de kap met magneetjes op zijn plek, en zowel ontvanger als ESC als Gyro zitten noodgedwongen op korte tot zéér korte afstand van die magneetjes.

Weet iemand of dat kwaad kan? Tot nog toe merk ik er nog niks van, maar ik vlieg dan ook nog uitsluitend héél dichtbij, omdat ik nog aan het invliegen/uittesten ben.

Groet, Bert

Bert, ik heb dat ook met mijn logo, gezien die kap eigenlijk niet mooi sluit heb ik er ook magneten in geplakt waar beide helften samen komen.
heb hierop mbf erover gepost, ook op HF en zelfs Vbar forum...
weinig tot geen uitsluitsel gekregen dat het goed of slecht was....

maar! ondertussen dus zo gevlogen en de gyro heeft er geen last van, eerst was het de Vbar probleemloos en deze is ondertussen vervangen door BeastX (ja op de Logo dus vloeken in de Kerk :-), maar wilde zelfde feel op alle helis).

Deze zitten in afstand +-2.5cm vd omkasting vd e-stab..
Dieter heeft dit ondertussen ook uitgevoerd op zijn heli, tevens met succes, so don't worry!

Ik weet uit ervaring dat magnetische velden door electriciteit wat gerommel op KAN leveren
En ik heb ergens een of ander bericht van een electrische goeroe op een forum gezien waarin dit ook aan bod kwam
Electriciteit is ook niet mijn sterkste punt..

Magneten an sich zou ik niet weten of dit problemen geeft
Logisch gezien hebben we het dan over een constant veld, terwijl een esc/motor wisselende velden hebben als gevolg van de constant veranderende amperes

Als je magneten problemen zouden geven, openbaren deze zich echt wel binnen 10 vluchten
En ik vermoed dat deze zowieso geen problemen geven

Tijn, meet eens de continuiteit van een bout van je staartblok naar je motormount. Ik zou dan verwachten dat je bij het metalen frame wel continuiteit meet en bij het carbon frame niet.
Houd er wel rekening mee dat geanodiseerd alumium niet geleid (de oppervlakte althans).
Ik vind het overigens wel vreemd dat je heli continu ronddrift, stond hij wel in HH?

Hou je 2 accupolen maar eens tegen je frame aan.. Carbon geleid zeker wel.... Waar zijn weerstanden van gemaakt???

Laten we voorop stellen, dat ik niet vlieg in de huiskamer,... :cool: (Altans niet met de 450) Dit was gewoon een test om te kijken wat de gyro doet.

@danny, de HH staat gewoon aan, je ziet hem beide kanten op draaien. Als je de heli zonder dat de motor draait heen en weer beweegt doet de servo ook raar, ook met verschillende gyro's. HK401b, en de KDS800.

@Anko, Mijn accu's ga ik niet kortsluiten, dat vinden ze niet leuk,.. :D

Het heeft wel goed gewerkt, ik heb er een lipo mee leeg gevlogen, tot de staart ineens wegsloeg. Ik ben toen geland, om thuis te kijken wat er aan de hand kon zijn. Kennelijk wordt er ergens een elektrostatische lading opgebouwd, die er nu nog in zit.

Doet direct na het aansluiten van de accu de staart al raar of pas nadat de motor een keer heeft gelopen?
Als het als direct is dan is het geen statische ontlading maar is of je staartservo defect of ontvager of iets mechanisch mis met de staart. Statische ontlading kan niet "blijven zitten" op de manier die jij omschrijft.

Statische lading zie je door een schok in de heli, of door het af en toe tijdelijk uitvallen van een onderdeel (bij mij viel de esc een paar seconden uit..)

Ook is het niet constant.
Dus niet na 40 sec hooveren en het is er.
Het is weer afhankelijk van luchtdruk, heli etc etc
Ik had er af en toe een week geen last van, om dan opeens 3 keer in 1 vlucht last te hebben

En idd, lading bouwt op, en als er niets bijkomt is het ook zo weer weg
Het blijft niet hangen

Jouw geval klinkt als een gyro die op de esc geplakt zit, of een kapotte gyro, servo, en als dat normaal dat ergens in de hardware iets fouts..

loopt alles mooi en gesmeerd?
haal eens de link vd servo en voel eens voorzichtig als de servo niet kraakt binnenin.
had dat ook eens.. en maar zoeken.. bleek dat tailslider wat smeermiddel nodig had of de ballinks te hard spanden op de balls...
succes!

De eerste keer dat ik ging vliegen (maiden) heeft het kennelijk wat langer geduurd voor er symptomen waren. Toen ik hem thuis, na een nakijkbeurt liet draaien kwam het een stuk sneller, ook met andere elektronica.

@Student De ESC zit op de neus onder de accu, ver van de ontvanger, en de gyro, die achter op het frame zitten.

Ik heb zelf op andere fora zitten lezen, en het effect wordt beschreven als Van de Graaffgenerator - Wikipedia

Als je het plaatje bekijkt, ziet het er heel herkenbaar uit. :D Het carbon frame werkt eigenlijk als de bol. De ontlading vindt kennelijk een makkelijke weg via de elektronica van de helikopter.

De oplossing voor dit probleem is dus om de isolerende buis te aarden, en te zorgen dat er geen spanning opgebouwd kan worden tussen de twee belt asjes.

Er is nog een tweede vorm van storing die problemen kan veroorzaken. De ESC kan een een soort van elektronisch ruis veroorzaken dat storing kan geven naar de ontvanger. Om dit te verminderen moet je de motormount aarden met de min van de accu. HeliFreak - View Single Post - grounding the boom

Waarom CF radio signalen absorbeert, of juist niet, weet ik nog niet. Er is weinig te vinden op het internet over dit fenomeen.

Dit is het topic waar eerder aan gerefereerd werd vermoed ik.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/static-discharge-mythe.142159

Maar nog steeds betwijfel ik of het statische ontlading is hoor. Vervang ook eens de servo en kijk de mechanica eens goed na.

En meet met een multimeter de continuiteit van boom block naar motormount. Is er bij de metalen versie wel of geen continuiteit en bij de carbon?
Is je boom block van kunstof of alu?
Is je tail boom van CF of alu of metaal?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga straks de bladen er af halen, en wat metingen doen. Het staartblok is metaal, en de tailboom is metaal.

Op diverse fora wordt over dit fenomeen gesproken.

Laatst bewerkt:
Is het staartblok plastic bij beide modellen? Dat is namelijk een belangrijk verschil.
Het kunststof staartblok isoleert de staartbuis van de rest van het model. Dan kan er statische lading opbouwen in de staart en die ontlaad zich richting gyro.
Je zou dan een draadje moeten trekken van staartbuis naar frame en controleren of het frame continuiteit heeft naar de motormount.

@Chow

Juist wel, De staartbuis kan de opgebouwde energie nu niet kwijt. Als hij (staartblok) van metaal was geweest juist weer wel. :D

Laatst bewerkt:

Hier is overduidelijk te zien dat op het moment dat het vonkje springt, de servo,s gek gaan doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back