rare vorm van storing

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Theo Coenen, 17 jul 2009.

  1. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Theo,

    Vorig jaar zijn alle Cockpit SX zenders terug geroepen vanwege een "geheime" storing.

    Terugroep actie

    Ik neem aan dat jouw zender ook bij Corrien is geweest??

    Ik had voordien ook vervelende storingen.
    Tis maar en idee hoor.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2009
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    We zijn alweer een tijdje verder, tot nu toe merk ik alleen bij de modellen met meer servo's dat ik lats heb van rare bewegingen van de modellen. Dit kan te wijten zijn aan het aantal en soort servo's in combinatie met de BEC van de regelaar. Echter bij mijn kleine extreme flight edge gaat dat dus niet op. Ook met losse Ubec van 3 ampere heb ik daar last van die rare bewegingen. De easyglider heb ik nog niet nagelopen, maar daar ga ik een aantal tests mee uitvoeren met diverse ontvangers. De meeste last heb ik nu met de ACT micro 6 ontvangers en een MPX pico 5 ontvanger.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Tsja, ik weet dat er veel mensen geen problemen hebben, maar als ik je een advies mag geven: dump die multiplex zender en ontvangers. Bij ons op het veld staat multiplex ook wel bekend als multipech, er vliegt eigenlijk niemand bij ons met een multiplex zender die geen problemen er mee heeft. De enige uitzondering is diegene die een van de duurdere multiplex zenders heeft.

    ALLE multiplex cockpit zenders die ik gezien heb, hadden last van storingstikken.

    Futaba/Graupner/JR/Spectrum/Assan/enz.. allemaal geen problemen. Multiplex: storing.
     
  4. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    ik heb me altijd stil gehouden als de cockpit weer als prima werd aangegeven .
    maar ik heb er 1 gehad en vond het een lekker in de hand liggende zender .
    maar net als hezik heb ik er geen goede ervaringen ermee .

    heb je al een andere zender geprobeerd .
    en eventueel een wat ik noem echte ontvanger[futaba,graupner]

    groeten wiebe.
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Al die beweringen van jullie kan ik niet staven. Ik vlieg al 30 jaar met Multiplex en heb eigenlijk nog nooit veel last gehad van storing. De meeste vormen van storing bij mijn modellen zijn ingebouwd in het model, en van uit een verkeerde inbouw te verklaren, jaja, plaatsgebrek in de modellen is geen vreemde zaak waardoor je snel wel eens een compromis sluit en de ontvanger eigenlijk op een verkeerde plaats zet ten opzichte van de regelaar of motoraccu.............

    In al die jaren zijn ook de andere merken geraakt door dit soort vormen van kritiek. Zo zijn alle merken in die tijd wel eens afgekraakt als storingsgevoeliger dan de andere merken. Ik zal dan ook om dit soort redenen niet omschakelen naar een ander merk.


    Tja en die opmerking over echte "ontvangers", dan vallen futaba en graupner daar ook buiten als je het zo bekijkt. Als je bedoelt dat dure ontvangers alleen maar goede ontvangers zijn dan denk ik dat je er toch een behoorlijk stuk naast zit, en dat dit dan de verkeerde insteek is

    De ontvangers die ik gebruik doen hun werk al vele jaren perfect zonder al te veel problemen, dus nu zal er ook wel een verklaring voor zijn welke voortvloeit uit een verkeerde plaatsing van de onderdelen. De EF Edge is voorzien van metalen stuurkabels op richting (pul-pul) en dan loopt er ook nog eens een lange servo kabel door de romp naar achteren. De antenne kabel gaat omhoog naar het kielvlak maar kan niet tot helemaal bovenin vanwege het balansvlak. Het rest stuk van de antenne is te lang en hangt er een beetje achter en valt omlaag....
    Bij de MPX easyglider loopt de antenne onder door de romp net iets onder de stuurstangen, daar kan het zijn dat de antenne kabel werd afgeschermt door de stuurstangen, dus daar gaat die antenne kabel nu ook om te proberen naar het kielvlak.
    Dit zijn eigenlijk de enigste toestellen waar ik constant die problemen mee heb. De overige 14 vliegklare modellen hebben eigenlijk nergens last van.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Ik meen toch dat dit topic over een onverklaarbare storing gaat?

    Ik geloofde het zelf ook niet toen het voor het eerst tegen mij gezegd werd, maar na het meermaals zelf in de praktijk gezien te hebben, en zelfs een kist van een leerling erdoor gecrasht te hebben, denk ik er het mijne van.

    Ik denk niet dat de Cockpit een erg slechte zender is, maar ik vermoed dat het een heel erg storingsgevoelige zender is, die eerder storingen vertoont dan andere merken.

    Hoe dan ook, gezien je probleem, denk ik, ik meld het even, het is aan jou om er al dan niet wat mee te doen. Ik durf er een krat bier op in te zetten dat als je een Futaba zender pakt, dat je storingen verholpen zijn.
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Afgelopen week het zelfde probleem gehad. Maar wel met drie vliegers die op drie verschillende kanalen storing hebben.

    Dan kan ik me niet meer voor stellen dat het aan de zender ligt of een los kristal.

    Van alle modellen weet ik dat ze anders goed vliegen alleen op deze avond was er geen beginnen aan.

    Ik heb op een bepaald moment mijn zender aangezet en op de grond neer gelegd. na dat ik met mijn model weg liep gingen na 5 meter mijn servo's kraken, na 50 meter meer ging ook mijn motor lopen.

    Dat was het sein voor mij om maar gewoon in te pakken.

    Ik snap alleen niet waar de storing vandaan komt.

    iemand een idee.
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Theo, naar de oorzaak van de storingen bij jouw twee modellen kan alleen maar worden geraden. Vandaar, dat ik ook nog niet eerder heb gereageerd in dit draadje. Ik kan er ook alleen maar naar gokken en daar word je niet echt wijzer van. Uiteraard moet dit ergens in de modellen worden gezocht, maar die conclusie heb je zelf al getrokken.

    Inderdaad. In Duitsland gebruikt nog steeds het merendeel van de modelvliegers Graupner-JR, in Nederland het merendeel Robbe-Futaba en Multiplex is weer het meest populair in Zwitserland. Daarvoor zijn redenen aan te geven, maar die hebben eigenlijk weinig of niets met gebruikerservaringen te maken.
    Er is in al die jaren altijd al gezeur geweest, dat je bij sommige verenigingen met merk "X" alleen maar storingen hebt. Zo werd jarenlang aan onze oostgrens verkondigd, dat je daar met Robbe-Futaba zenders niet kon werken tussen de daar aanwezige Graupner-JR zenders. Je werd dan 'weggeblazen' door de Graupner-JR zenders. Uiteraard was dit onzin. In het westen van Nederland kon je daarentegen uitsluitend met Robbe-Futaba goed uit de voeten. Zowel Graupner als Multiplex leverden daar weer problemen. Uiteraard ook onzin. In de omgeving van Helmond moest je weer per sé met Multiplex vliegen. Natuurlijk ook onzin.
    Aan dit soort vooroordelen is helaas weinig te doen. Ze zijn van alle tijden en zullen ook wel altijd blijven bestaan.

    De ervaring in service is in ieder geval, dat er niet één merk meer problemen vertoont dan een ander merk. De reparatie-aantallen corresponderen dan ook redelijk met het marktaandeel, dat elk merk heeft.
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat hadden wij op dinsdagavond, velen hadden die avond last van storing waarvan eentje zijn kist verloor. Nadat we alles weer bij elkaar hadden geraapt in de Maïs bleek alles normaal te werken. Met de cockpit SX en mijn toestellen had ik toen gelukkig geen last van storing.

    Het is heel vreemd, de ene dag heeft iedereen er last van en de andere dag niemand of maar een enkeling. Het lijkt wel iets op wat we enkele jaren gelden hadden toen er ergens veel overlast bleek te zijn van instanties in een ander land welke op de 35 Mhz werken. Of van atmosferische storingen zoals ze het allemaal noemen. Weerkaatsingen van radiosignalen door bepaalde luchtlagen. ik noem maar eens iets.........
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Dat de multiplex Cockpit serie op het veld in utrecht stoort, is geen onzin, maar harde werkelijkheid. Ik heb het in dit geval niet van derden, maar zelf geconstateerd. Ik moet de eerste piloot bij ons nog zien die altijd storingsvrij kan vliegen met z'n Cockpit.

    Forumuser Br@m is een mooi voorbeeld. Jarenlang storingstikken met z'n multiplex zender. Zender/ontvangers ook meerdere keren ingestuurd. Bleken dan goed te zijn.

    Br@m had al min of meer geaccepteerd dat die storing er kennelijk bijhoorde, tot ie overstapte naar Futaba en de storingen weg waren. Let wel: zelfde toestellen, zelfde inbouw.

    Nogmaals, ik zeg niet dat Multiplex slecht is of slechte zenders maakt. Wat ik zeg is dat op ons veld tot nu toe alle Cockpit zender storingen hadden. Dat is een simpel feit, of je dat nu wil afdoen als onzin of niet. Dit betreft dus geen vooroordeel, maar een simpele observatie.

    Hoe dan ook, daarmee is Theo's storing niet opgelost.. verder troubleshooten dan maar..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2009
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De simpele observatie is natuurlijk, dat je zelf nog nooit Multiplex apparatuur hebt gehad, maar er wel slechte ervaringen mee. Dat is op z'n minst opmerkelijk te noemen. Forumer Br@m heeft overigens ooit een MC2020 gehad, geen Cockpit SX. Als daarbij storingstikken spontaan zijn verdwenen bij het omwisselen van de zender heb ik mijn werk niet goed gedaan of er is een wonder gebeurd (of werd er daarna toch een pcm-ontvanger gemonteerd?). Het zijn namelijk de ontvangers, die storing oppikken, niet de zenders. Die hoeven namelijk alleen maar een voldoende krachtige draaggolf de lucht in te sturen met een voldoende frequentienauwkeurigheid.

    Als je bij de Goudse gaat kijken, zie je dat daar juist relatief veel met Multiplex werd/wordt gevlogen. Hemelsbreed ligt dat niet zo ver van De Meern af. Het is toch evenzo op z'n minst opmerkelijk, dat men daar juist uiterst tevreden is.....of zou dat toch met vooroordelen te maken hebben?
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Als je het goed gelezen had, had je gelezen dat ik een toestel van een leerling de grond in heb zien gaan, terwijl ik de zender (Cockpit) in handen had. De oudgedienden bij ons vinden alle multiplexzenders brak (dus ook waar Br@m mee vloog), ik noem zelf alleen de Cockpit omdat dat de enige is waar ik het daadwerkelijk zelf van gezien heb.

    Daarnaast bedoel ik met 'ervaring', dat ik gewoon gezien heb hoe multiplex-gebruikers bij ons op het veld last hebben van storingen. Dat heb ik dus niet van horen zeggen, maar zelf met eigen ogen kunnen constateren.

    Er is maar 1 multiplex-gebruiker bij ons die storingsvrij vliegt, en die heeft een van de duurste zenders (MC4000 ofzo? even uit het hoofd).

    ALLE andere multiplexgebruikers hebben last van storingspulsen.

    Waar dat vandaan komt en hoe het kan dat het op een veld wat hemelsbreed niet zo ver weg ligt minder voorkomt, weet ik niet. Ik constateer alleen dat het zo is, meer niet.

    Als je onder de leden van onze club een enquete zou houden, zou daar simpelweg uit volgen dat multiplex gebruikers relatief gesproken meer storing hebben.

    Echt, ik ben niet anti-multiplex, integendeel, de schuimserie van hun is geweldig en bv. de Cockpit is zeker een lekker in de hand liggende zender. Toen ik 3 jaar geleden voor het eerst bij de club aankwam en men zei 'multipech' dacht ik ook van 'ach, laat ze, niet obejctief, natuurlijk is multiplex prima'. Heb dat zelfs nog een tijdje volgehouden, wel eens een matige discussie over gehad. Totdat je het 10e geval voorbij ziet komen met storing en.. een multiplex zender.

    Het enige wat ik zou kunnen bedenken wat specifiek voor ons veld is, maar waar ik zelf al niet in geloof, is dat er hoogspanningsleidingen in de buurt liggen alsmede een transformatie-station. Zoals gezegd geloof ik er niets van dat dat storing maakt, de Futaba's/Graupners vliegen bij tijd en wijle tussen de kabels door, zonder problemen.

    Als laatste argument zie je op ALLE fora, zowel hier als in het buitenland, meer klachten over multiplex-zenders dan over andere merken.

    Tot zover, het is vrij zinloos deze discussie verder te voeren, ik oordeel niet, geef alleen weer wat mijn observaties waren. Dan kun jij zeggen dat dat niet waar is, oftewel zeggen dat ik lieg.

    Hoe je het ook wendt of keert, dan zijn we wel uitgesproken ;)


    @Theo: heb je een model waarmee de storing consequent optreed? Zo ja: hoe open zou je staan om dat model eens te testen met een Futaba zender/ontvanger?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2009
  13. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik heb mooi een assan module in mijn evo 9 zitten en dat gaat super geen storingen meer. Misschien ook een assan in een cockpit? ik vind eve en cockpit geween echt een van de fijnste zenders kwa handliging.
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    alleen de edge en de easyglider hebben er vaak last van. Testen sta ik altijd voor open, maar dan blijft de inbouw100% gelijk. ik ga de spullen niet kopen om ermee te testen.
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Die 2 kistjes zullen ongetwijfeld wat overeenkomsten hebben t.o.v. de andere kistjes.

    Voordat ik echt hierop in ga, heb ik 4 vragen.
    Als je storing hebt;
    1. geld dat dan voor het hele oppervlakte van het veld?
    2. is het continue of komt het met vlagen?
    3. speelt het zich af op alle hoogtes?

    4. Bij lange servo snoertjes, > 60cm pas je dan een ferrietkraaltje toe, mocht dat ja zijn, dan welk type.

    Veder lees ik in het draadje dat Hezik wil investeren in de oplossing van het probleem door de inzet van een kratje bier.

    Dat is altijd wel lekker, afhankelijk van de antwoorden op de vragen wil ik voor jou wel even dat kratje bier naar binnen trekken.:proost:

     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    1. nee

    2. vlagen

    3. alle hoogtes

    4. ja, nee.

    wat dat kratje betreft zul je toch heel goed je best moeten doen om mij bij te houden....................................
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zo, bij de Edge is het bijna opgelost. Vandaag 2 vluchten kunnen maken en maar 2 tikjes in de 2de vlucht.

    Wat heb ik veranderd.
    Op 2 na alle servokabels voorzien van ferietkernen. Alleen die van een rolroer moet ik nog doen, daar was de verlengkabel net iets te kort om 3 keer door het kerntje te gaan om hem dan nog op de ontvanger te zetten. ik denk dat als deze er ook om zit dat dan alles weg is.

    Dit is trouwens het eerste model in vele jaren vliegen waar ik die ferietkernen toepas.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Let er even op dat je minimaal 1 servosnoer zonder ferrietkerntje moet laten. Ik vertel je denk ik niets nieuws, maar voor de zekerheid.. 35Mhz ontvangers gebruiken vaak de massadraad als tegencapaciteit voor de antenne. Als je dan overal een ferrietkern omheem doet, gaat dat mis en kan de reikwijdte sterk afnemen.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    klopt, richtingsroer servo is de kortste kabel en die krijgt geen ferietkern.
    Komende week effe de servo kabel van het rechterrolroer verlengen en dan direct rekening houden met die ferietkern.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Je zou nog kunnen experimenteren door steeds 1 andere servodraad zonder kern te laten. Misschien dat je er op die manier achterkomt dat 1 kanaal het probleem veroorzaakt..
     

Deel Deze Pagina