rare vorm van storing

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Theo Coenen, 17 jul 2009.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat is idd een optie, maar dan gok ik op voorhand op 2 kanalen, hoogteroer en regelaar. Nu is alleen richtingsroer en rechterrolroer niet voorzien inclusief de hextronic BEC. Deze zit via een Y-kabel samen met de regelaar op het gaskanaal. De regelaar is wel voorzien van een kern. De hoogteroer servo zit achterin de romp, die heeft dus een erg lange verlengkabel, nu met kern.
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het kan altijd zomaar ineens noodzakelijk zijn.

    Je hebt locaties waar je hele rollen bekabeling naar de servo's kunt leggen zonder ook maar enige vorm van storing op te pikken.

    En locaties waar je je aan alle richtlijnen en aanverwante handige weetjes moet houden of er op los moet laten om de storing buiten de deur te houden.

    Je moet voldoende massa over houden voor de ontvanger.
    Hierbij zijn b.v. 2 servo's met een standaard snoertjes van zo'n 25cm voldoende.
    Eventueel kun je mits er nog storing binnen kom via de antenne de voeding voorzien van een kraaltje.
    Maar ik denk dat dat niet nodig is.

    De stoorbron achterhalen, dat wordt een beetje gissen en waarschijnlijk ook missen.
    Hoewel de ligging van het veld me wijst richting het water.
     
  3. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Welke Ferrietkern??

    Maakt het nog uit wat voor soort Ferrietkern je gebruikt?? :confused:
    Tegenwoordig zitten er vaak ferrietkernen om kabeltjes, (oa. om de usb kabel van de Tom Tom en ook om luidsprekerskabels etc.)

    Ik ben bijna klaar met mijn Stampe SV4b 1/4 en daarin loopt een servokabel van ca 80 cm naar achter voor servo voor het hoogteroer.
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Gisteren in Venray op de meeting stond iemand die sevokabels verkocht. Gelijk maar eentje gekocht en voorzien van feriet kern en daarmee de lege verlengkabel verwisseld en geen storing meer gehad. De enigste tik die ik nog kreeg was toen mijn zender antenne die van een andere kruiste op enkele centimeters. Nee, we waren niet aan het zwaardvechten, maar stonde rustig te vliegen en modellen te vergelijken.
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Problemen met lange servokabels zijn grillig en onvoorspelbaar. Zoeken naar de servokabel, waarop de problemen binnenkomen zal dan ook geen resultaat hebben. Je kunt met een model jarenlang probleemloos vliegen en vervolgens van het ene op het andere ogenblik storingen gaan krijgen, waarbij er opeens ontstoorfilters noodzakelijk zijn. Wat er dan opeens veranderd is, is niet na te gaan. Het is dan ook raadzaam de problemen te voorkomen door vooraf maatregelen te nemen.

    De vuistregel is om bij kabels, langer dan 60 cm een ontstoorfilter te monteren. Daarnaast altijd op z'n minst één servo zonder filter uitrusten.
    Bij gebruik van ferrietkralen niet van die klik-dingen gebruiken. Die werken minder goed. Altijd wél proberen het servosnoer met zo veel mogelijk windingen rond de kraal te krijgen.
    Enkele merken leveren ook complete ontstoorfilters. Hierin is ook de pulsdraad van de servo ontkoppeld. Deze filters zijn uiteraard een stuk duurder en ook lastiger in het gebruik. Ik heb het idee, dat als een ferrietkraal niet afdoende werkt je met deze filters ook niet veel betere resultaten krijgt. Er is echter te weinig ervaring mee om dit met zekerheid te kunnen stellen. Veel ontvangers hebben overigens al ontstoorfilters op de uitgangen zitten.
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De langste kabel is net geen 50 cm, dus dat valt dan eigenlijk al buiten de boot, maar omdat ik mijn modellen laat vliegen neem ik het zekere voor het onzekere. Ondanks dat ik het model gratis en voor niets heb gekregen omdat het beschadigd was, het zou immers jammer zijn als ik iets crash zonder te weten wat de oorzaak is.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    @corrien: in hoeverre lijkt een ferrietkern jou nog nutting om getwist servodraad?
     
  8. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Theo als we mijn ontvanger uit mijn Easy glider eens in jou Easy glider doen en dan Vliegen op mijn zender. Aangezien ik tot heden met dit model helemaal geen storing heb.
    Is er dan storing dan weet je wel dat de storing veroorzaakt word door iets anders dan je zender/ ontvanger maar miss door romp of ............
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Voor getwist draad heeft een ferrietkern hetzelfde effect. Ellende, die eventueel op het servosnoer terechtkomt, wordt geblokkeerd voordat het de ontvanger bereikt.
    Het twisten van draad, waarvan ik zelf een groot voorstander ben, heeft een beetje het effect van afscherming. Doordat alle draden in dezelfde mate blootgesteld zijn aan externe signalen wordt de storende invloed daarvan sterk verminderd.
     
  10. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Ferrietkraal, waar plaatsen?

    Maakt het nog wat uit waar de ferrietkraal geplaatst wordt?

    Bij de servo, bij de ontvanger of ergens middenin de servokabel?

    Mijn modelbouw winkel heeft alleen maar van die klikgevalletjes, (Klappschalenferrit nr 3 van Jamara), zijn deze toch bruikbaar.
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ferrietkraal zo dicht mogelijk bij de ontvanger monteren.

    Die klikdingen doen het ook wel, maar zijn minder effectief.
     
  12. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Ferrietkraal

    Ik heb wat MPX ferrietkralen gekocht.

    Op de Calmatosport 60 heb ik er twee geplaatst.

    MPX beschrijft op hun site dat je 7 a 8 keer de kabel om de kern moet wikkelen. (Dat betekent inderdaad dat je servokabels moet verlengen.)
    Het stekkertje gaat niet 7 x door de ring zodat je even het stekkertje moet losmaken zodat alleen de busjes over blijven.

    Ringkern für Trennfilter 5St. #85131 für Trennfilter 14x9x5 5 St.

    Wichtig für Selbstbauer:
    Das Kabel muss 7 bis 8x durch den Ringkern geschleift werden,
    um den gewünschten Effekt zu erreichen.



    [​IMG]

    Is dit ongeveer de bedoeling??

    Theo, heb jij inmiddels al gemerkt op je andere modellen dat de "tikken" of "storingen" minder zijn??
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bij de Edge is het heel wat minder, maar daar heb ik de kabel maar 3 keer door de kern gekregen. veel meer wikkelingen lijken mij onmogelijk.
    De Easyglider heb ik nog niks geprobeerd. De andere kisten zijn vrijwel storingsvrij, het was hoofdzakelijk bij die 2 modellen.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    @arnold: hoe zit dat aangesloten? Bij vleugels heb ik meestal in de ontvanger 2 verlengkabeltjes zitten. Dan is het vleugel vastzetten en dan de kabeltjes uit de vleugel in die verlengsnoertjes.

    Druk jij die stekkertjes rechtstreeks in de ontvanger? Dat zou ik dan sowieso veranderen, op den duur worden dan de aansluitingen in je ontvanger 'losser' (slijtage) en daar krijg je ook storing voor.

    Sowieso zou ik proberen de ferrietkernen wat dichterbij de stekkertjes te krijgen. Nog beter is het om verlengkabeltjes te gebruiken tussen je ontvanger en je vleugel en dan de ferrietkern in die verlengkabeltjes te zetten, zo dicht mogelijk bij de ontvanger.
     
  15. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Uit de ontvanger komen twee korte verlengkabeltjes, ongeveer 10 cm voor kanaal 1 en 5.
    Die zou ik dan wat langer moeten nemen en daar de ferrietkraaltjes omheen draaien zoals jij voorsteld.

    Of de kraaltjes tegen de stekkertjes aan.

    De ontvanger zit ingepakt in schuimrubber en met klittenband aan de zijwand. Zo kan de antenne rechtstreeks naar achter en hou ik de servokabeltjes uit de buurt van de antennedraad.

    Bedankt voor de tip.
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag op onderzoek uit gegaan, als alles klopt, dan is een groot gedeelte van de storingen die ik/we heb(en) op ons terrein te danken aan een wel heel slechte manier van aanleg van een schrikdraad instalatie. De diverse plaatsen waar men de draden met elkaar verbind zijn verroest en vervuild. De lengte van de instalatie is veel te lang voor de gemiddelede apperatuur, onderweg zijn er ook nog de nodige fouten in de aanleg van de instalatie, palen zonder isolator tussen draad en paal, plaatsen waar struiken in de draad groeien en aarde maken en noem maar op. komende week eens kijken of de boer hier met ons over wil praten.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    In dat geval altijd de kernen om het verlengsnoertje zetten.

    Tegen de stekkers aan is niet praktisch, die stekkertjes moeten allemaal weer in de ontvanger, iets ruimte heb je dus altijd wel nodig, maar hoe minder afstand tussen kern en ontvanger, hoe beter. Denk er wel aan minimaal 1 draad vrij te laten van kralen, als je op 35Mhz vliegt.

    Staat het uberhaupt wel aan? In mijn ervaring stoort schrikdraad niet op 35Mhz (heb gevlogen in weilanden met schrikdraad). Als het aanstaat, zou je ook de boer kunnen vragen of ie het een dag uit wil zetten om te testen.

    Als ik zo lees worden storingen (tikken) nog wel makkelijk geaccepteerd. Als ik iets merk van een 'tik' in mijn toestel, land ik direct en wordt de oorzaak opgezocht. Je besturing moet feilloos werken, zonder tikken. (dit niet tegen theo, maar in algemeen)

    Begrijp ik hieruit dat je met andere kisten ook wel eens storingtikken/pulsen hebt? Dat moet je echt niet accepteren hoor!
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Heb navraag gedaan bij enkele firma's die schrikdraad apperatuur maken en verkopen. De verbindingen die de boer gebruikt voldoen niet aan de eisen. Als je de verbindingen bekijkt dan is alles verroest en op enkele plaatsen zijn al helemaal geen isolators gebruikt en er hangen losse stukken draad en noem maar op wat er allemaal mis kan gaan. Voor weilanden waar maar sporadisch vee staat boeit een boer dat allemaal niet.
    Vanaf het moment dat het vee aan onze kant van de boerderij staat hebben we steeds meer last van dit soort storing, van te voren nauwelijks.

     
  19. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Als ik zo lees worden storingen (tikken) nog wel makkelijk geaccepteerd. Als ik iets merk van een 'tik' in mijn toestel, land ik direct en wordt de oorzaak opgezocht. Je besturing moet feilloos werken, zonder tikken. (dit niet tegen theo, maar in algemeen)

    Hier moet ik je gelijk in geven dat doen we/ wij modelvliegers denk ik ook veel te min.



    Begrijp ik hieruit dat je met andere kisten ook wel eens storingtikken/pulsen hebt? Dat moet je echt niet accepteren hoor![/QUOTE]

    De laatste 3 weken vooral is er bij verschillende mensen van de vereniging storing op die plek maar ook elders.
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    [​IMG]
    Hier lekt een gedeelte weg doordat de draad tegen de paal aan komt.

    [​IMG]
    proffessionele verbindingen met heel veel verlies en stoorpulsen.

    [​IMG]
    Aftakking van de ene zijde van de weg naar de zijde van ons veld. De blauwe kabel gaat door een kunsstof buis onder het veldpad door.

    [​IMG]
    Hier komt hij dan weer aan bij de paal en is weer verbonden met de prikkeldraad.

    [​IMG]
    Ook weer proffesioneel verbonden met alle gevolgen van dien.

    [​IMG]
    goed kijken in de cirkel, de draad ligt naast de isolator en maakt contact met de draad en de metalen paal. Je hoort de tikken van de stroom en ziet als je goed kijkt de vonken overspringen. Dit zie en hoor je op diverse plekken waar men dit soort verbindingen heeft gemaakt.
    Oh ja, dit zijn nog de redelijk goede verbindingen, er zitten nog slechtere tussen, maar daar kwam ik niet goed genoeg bij om duidelijke foto's van te maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina