raven 2m20 DL50

hallo,
eindelijk is er toch wat uit de bus gekomen qua 50cc toestel.
de raven 2m20 50cc
hij komt van mattfly vanuit italie. het heeft welgeteld 3 dagen geduurd, goede service ook!

ik ga er geen uitgebreid verslag over maken(is tenslotte arf) maar toch enkele bouwfoto's en vragen.

vragen zoals:

- de cockpit met wat lijm ik die het best?
- de scharnieren met wat lijm ik die het best?(penscharnieren, en doe je er dan wat op om hem soepel te doen scharnieren??)

M4110151.JPG

M4110153.JPG

mmm.JPG

M4110135.JPG

M4110001.JPG

De pennen in het midden even olien of in de vasaline oid en dan vastlijmen met bruislijm (constructie tix oid). Roeren wel even vasttapen zodat de pennen niet naarbuiten gedrukt worden door de lijm (die zet uit)

oke dit zijn al enkele goede tips.
ik heb bison pu lijm dus dit is goed. epoxi heb ik 30 min dus moet ook lukken

nog iets wat mij wat doet twijfelen
dsds.JPG

rechts is hoe zij hun aansturing maken. eenvoudig een gat in het roer boren,
bout erdoor en moeren erop en zo heb je uw aansturing... maar ideaal is dit niet denk ik.
een 2de optie wat ik nog liggen had is dan het linkse. is ook mogelijk, wel "opvallender" maar hier zit ik dan dat op de bovenkant zo een grote zwarte plaat moet wat lelijk is en ook hiervoor moet ik nog lange smalle schroeven zien te vinden....
wat zouden jullie aanraden? gewoon zoals ze zeggen??

greeetz

nog een vraagje wat de tank betreft.
het is een tank van 550cc. maar die is gemaakt als een gewone methanol tank. ik bedoel daarmee de "stop" is hetzelfde systeem dus met 3buisjes.
op zich denk ik niet dat er veel mensen zoiets gebruiken in hun 50cc bak??
ik kan er niet in met mn vingers om mooi bovenaan 2 nippels te zetten dus hoe doe ik het nu het best!

pu werkt supergoed op de scharnieren!!

dsds.JPG

bout erdoor en moeren erop en zo heb je uw aansturing... maar ideaal is dit niet denk ik.

Dat kan je gerust gebruiken als je het in hard hout vastlijmt, dit soort aansturing wordt ook op de 50% Edge, Yak en Piper gebruikt, foto's zjin wel ergens te vinden op het forum of op harofly.be

Canopy kan je lijmen met canopy glue (doorschijnend als het droog is). Epoxy slaat nog al eens geelachtig uit en ziet er dan minder mooi uit.

Wat de tank betreft: systeem met 3 buisjes gaat perfect, wel even de zwarte rubberen stop vervangen door een bruine. Die bruine kunnen wel tegen benzine, de zwarte zal na een tijd beginnen lekken.

dsds.JPG

een 2de optie wat ik nog liggen had is dan het linkse. is ook mogelijk, wel "opvallender" maar hier zit ik dan dat op de bovenkant zo een grote zwarte plaat moet wat lelijk is en ook hiervoor moet ik nog lange smalle schroeven zien te vinden....
wat zouden jullie aanraden? gewoon zoals ze zeggen??

greeetz

Ik heb de Yak 54 van rc gonav gehad, en daar zat het op dezelfde mannier als bij dit toestel, ik heb de bouten ingekort en de gaten niet heelemal boorgeboord, en toen met bruislijm de bouten(draadijnden) vast gezet.

Scharnieren doe ik met houtlijm werkt het beste gaat nooit meer los :D
de meesten doen het met epoxy maar dit laat vlekken achter als je het niet goed afveegt
en bij houtlijm kun je het met water netjes afvegen ;)

Grt.

oke mensen.
cockpit is gelijmd al is die vooraan niet helemaal sluitend(iets te breed) ik denk er een zwarte tape over te doen, de rest is wel dicht. wel heeft er een plaklint op die cockpit gezeten met als gevolg dat er een "plakplek" is... ik durf het niet direct met het eerste het beste af te vagen, omdat dit de plastiek zou kunnen aantasten.

scharnieren zijn met pu gelijmd en werkt super.
aansturing heb ik gedaan zoals het moest, er is hardhout met in de midden balsa. maar hardhout is wel dik.
rudder en stabilo werken al.

aaaa.JPG

motor eventjes gemonteerd, meeste passen hem met de cilinderkop naar beneden. ik twijfel om nog een glasmat over de box te doen.

M4110003.JPG

schakelaars ingebouwd. rechts powerbox digi switch voor ontsteking(lipo 2cell 1300) en rechts de powerbox sensor switch ( 2x 2cell lipo 1800mah)

M4110002.JPG

richtings aansturing (ontvanger ligt er los naast)

M4110004.JPG

andere kant van de aansturing

aaaa%20%281%29.JPG

uitslag richting, zoals je ziet kan dit nog meer.

n.JPG

up maximaal...mocht meer denk ik maar is het verst
n%20%281%29.JPG

down, hier hetzelfde.

de tank heeft een rode stop dus dit is goed denk ik!! opmerkingen enzo mogen gerust gegeven worden! dit is mn eerste benzine kist in dit formaat!

Die uitslagen op je elevator zijn meer als zat joh, meer als ik heb bij mijn meeste 3D bakken ;)

Wat ik niet snap... Nu ben ik het landings gestel erop aan het monteren van mijn sukhoi. De buitenste bouten gaan vast met inslagmoeren in het hout. Maar de binnenste bouten gaan door een stukje metaalplaat heen en daar moet een contramoer op. Alleen, de ruimte die je hebt om die vast te zetten is echt nihiel. Dat vind ik dan weer jammer. Heb je zo'n mooie afgewerkte kit en dan maken die japanners het je nog zo moeilijk om hem te monteren :( :( :(

Enfin, landingsgestel zit er dus nu al onder, ga even hier lezen hoe de schanieren gelijmd worden, kan ik wat van opsteken :D

niet moeilijk hoor, ik heb het model op zijn zij gelegd en dan de poten eronder gezet, je kan er makkelijk in via het gat voor de uitlaat.
nu moet ik ze er wel terug afhalen want ik heb die plastieken voetjes vergeten die tegen de romp aansluiten:p

neen donderdag niet af, nu niet meer verder gedaan. morgen een weekje barcelone en dan de week erop ga ik terug verder maar dan staat er een 50cc yak 54 naast ook(voor vriend van me)
alle roeren werken wel behalve 1 rolroer door het tekort aan dit 1ne scharniertje.:)
ps ben met de panic ook nog bezig, hier even naast elkaar op de foto:)
M4110001.JPG

ik zal volgende week ook wat foto's plaatsen, ik begin dan eraan te bouwen. ben nog volop bezig met de YAK. gisteren naar W&W geweest pfff.... weeral mijne arm eraf... maarja was ik maar bierkaartjes beginnen te verzamelen maaarja das nie zo plezant hé....

oke terug wat verder. ik heb wat problemen met de uitlaat.
op de foto's ziet u de uitlaat in de romp liggen. ik denk van 1 spant te maken met een gat erin en 4 rubbers en die in de romp te kleven (ik heb een beugel voor hem op te hangen,maar ik kan die niet gaan gebruiken. ook heb ik de bochten nu afgezaagt, ik hoop dat ik dit goed gedaan heb want er is redelijk veel weggevallen. morgen eventueel laten braseren.
om de motorkap passend te maken moet ik ook meer gaan dremelen maar ik denk van 4 nieuwe standoffs te maken die een 8tal mm korter zijn, zodat de motor meer naar achteren komt en zo de kop beter in de kap past en de spinner ook dichter tegen de kap komt.
ook hebben we wat aan de yak gedaan.

IMG_5079.JPG

IMG_5081.JPG

IMG_5082.JPG

de bocht komt op een cm van de kap nu.

IMG_5083.JPG

hier zie je ofwel vanvoor nog weg dremelen, maar de motor naar achteren zou beter zijn denk ik

IMG_5084.JPG

IMG_5085.JPG

IMG_5088.JPG

Laatst bewerkt:
vandaag wat verder doen aan de uitlaat denk ik.
de uitlaat zelf vastzetten, bocht aftekenen en dan:
(wat moet ik doen? solderen of braseren?laten doen bedoel ik:))
de motor zou ik wat naar achteren willen dus vader eens vragen of hij 4 kortere standoffs wil maken.

o ja heeft iemand toevallig een pivot scharnier op overschot liggen, er zat er eentje te kort in : 70mm lang en 5mm diameter.

Back