Als ontwerper van de RBC Birddog ben ik uiteraard bevooroordeeld, maar toch even de volgende punten:
1. De cockpit van de Birddog heeft een heleboel ramen, voor, achter zijkant en boven. Vandaar dat ik veel moeite gedaan heb om de constructie ervan zo slank mogelijk te houden, dus géén spanten met brede randen zoals op bovenstaande tekening, maar relatief dunne vurenhouten staanders die met stijve horizontale liggers aan de bovenkant met elkaar verbonden zijn.
2. De vleugels hangen aan de struts, welke met een insteek-verbinding aan de vleugel en een schroef-verbinding aan de romp vastzitten. De vleugels zitten aan de romp d.m.v. M6 (of M5, weet ik niet meer) nylon bouten, welke permanent op hun plaats zitten, en waarvan de koppen met een 1 mm dikke triplex rib waarin "sleutelgat"-gaten zitten met elkaar verbonden worden. Het idee is dat deze rib bij een ongelukkige landing kapot getrokken wordt waarbij de vleugels en de romp onbeschadigd blijven. Ik heb het in de praktijk geprobeerd (ahum....), en het werkt inderdaad.
Max.
1. De cockpit van de Birddog heeft een heleboel ramen, voor, achter zijkant en boven. Vandaar dat ik veel moeite gedaan heb om de constructie ervan zo slank mogelijk te houden, dus géén spanten met brede randen zoals op bovenstaande tekening, maar relatief dunne vurenhouten staanders die met stijve horizontale liggers aan de bovenkant met elkaar verbonden zijn.
2. De vleugels hangen aan de struts, welke met een insteek-verbinding aan de vleugel en een schroef-verbinding aan de romp vastzitten. De vleugels zitten aan de romp d.m.v. M6 (of M5, weet ik niet meer) nylon bouten, welke permanent op hun plaats zitten, en waarvan de koppen met een 1 mm dikke triplex rib waarin "sleutelgat"-gaten zitten met elkaar verbonden worden. Het idee is dat deze rib bij een ongelukkige landing kapot getrokken wordt waarbij de vleugels en de romp onbeschadigd blijven. Ik heb het in de praktijk geprobeerd (ahum....), en het werkt inderdaad.
Max.