RBC Microbe in aanbouw

Uitverveling (moest een week in een hotel voor mijn werk) heb ik de kit van de Microbe meegenomen om mezelf bezig te houden.
De ruwbouw zit in elkaar (echt heeeeel erg leuk bouwen, ik ga meer van RBC maken denk ik) en zat me af te vragen wat er aan tips en trucs op het forum rondzwermen over dit vlietgtuigje.
Met name verschillende oplossingen voor servo's, plaatsing van accu dat soort dingen.
(heb ook een keer ergens een extra stuurstangetje op de rolroerservo gezien om zo mechanisch een beetje richting mee te mixen...is dat wat?)

groeten

Justus

Met moderne 6 grams servo's kan je makkelijk vier servo's kwijt in de Microbe... beide rolroeren een eigen servo, kan je ook leuk mee mixen hoogte,flaps,etc...richtingsroer zou volgens Rob Bulk himself weinig nut hebben ...... (maar het kan geen kwaad).....

Leukste is een borstelloos motortje dat een 8" of 9" prop direct aandrijft ..... met een bijpassende Lipo's natuurlijk ....

Moet ik al snel weer aan een goedkope fietbel motor denken. Kv 1450, 3s lipo 1000-1500, 8x4 prop.
Blijkt leuke vervanging voor vertraagde sp400 en dat is net waar de microbe voor ontworpen is.
Voor sp400 en nicads vond ik het eigenlijk net te klein (dus eigenlijk te zwaar). Kistje zal lager gewicht belonen met prettiger vliegeigenschappen.

Ik heb er een nicap-pack in gelegd en dat is ook de reden voor mijn vraag....ik schrok een beetje van de toename aan gewicht die dan optreed.
Ik denk dat ik nu toch aan LiPo's moet gaan beginnen. Vind borstelloos met bijbehorende regelaar beetje erg duur, zeker als vertraagd speed400 het ook goed doet (en daar is hij tenslotte voor gemaakt).
Volgende vraag....welke combi van LiPo zou het leukst worden? dat ik een beetje leuke verhouding tussen laag gewicht en looptijd zal krijgen

In het originele ontwerp horen er 7-8 x 500AR NiCad's in (zouden nu dan 1100mAh NiMh's van gelijke afmeting worden, maar een ietsiepietsie zwaarder) .... gewicht accu iets tusen de 150 en 180 gram .....

een 11,1V 1000mAh Lipo weegt rond de 90 gram ... als je het gewicht van de Microbe redelijk laag houdt moet je hiermee een 15 minuten ( bij een gemiddelde vluchtstroom van 4 A!! wat vrij hoog is) of veel langer in de lucht kunnen blijven ....

De "fietsbel" kost slechts € 14,50 (dit is goedkoper dan een SP400 + vertraging) regelaartjes BL al vanaf € 23,50 (scheelt bijna niets met en SP 400 regelaar) ....

ik heb zo'n microbe met de originele aandrijving, Sp400 6V met 1/1.85 vertraging, prop 9x6 (denk ik). En 7x500AR of 8x 600AE.
Dit vliegt niet slecht, maar ik ben er zeker van dat de vliegeigenschappen heel drastisch verbeteren als je een lichtere aandrijving hebt. Ook zat ik met servo's HS101, dat kan nu ook veel lichter.
Als de accu bijna af was, werd het veel moeilijker bestuurbaar door het redelijk hoge gewicht.
Leuk kistje, ik heb hem nog steeds maar staat niet meer vliegklaar.

ik heb alles volgens tekening geplaatst (met speed 400 en reductie)
Servo's in het rompje achter de vleugel ligger. Ontvanger achter het cockpitje in de romprug.
....en motor vooraan :D

Duwprop lijkt me ook wat veel aanpaswerk :D :D
Hoever moest jouw accu naar achteren voor zwaartepunt? Heb je die ook met piepschuim 'vast' gezet?
(p.s. welk vlieggewicht zat je op?)

kurt zei:
....en motor vooraan :D
  • Amai ...Kurt .. 'keb altaid gedach' datunne prop vanachter moes ... vandeur dattut vliegen nie ging .... 'keb them dus in zinne achteroit gehad :oops: .

Mijn Microbe woog destijds (ongeveer) 450 gram .... als ik hem nu weer zou bouwen (of restaureren) wordt hij toch een stuk lichter...
  • Borstelloos motortje i.p.v. vertraagde SP-400 ... scheelt minstens 60 gram.
    Lipo's i.p.v. 8x 500 AR NiCAD's .... verdien je zo 100 gram mee.
    3 x 6 gram servo's i.p.v. 2 x 18 gram ... is 18 gram winst ...
    Regelaartje scheelt 12 gram (pessimistisch ingeschat).
    Ontvangertje zeker 10 gram ...

Totale "winst" 60+100+18+12+10=200 gram
Dus als ik hem nu bouw weegt hij nog maar 250 gram, en waarschijnlijk nog lichter, omdat je door de lichtere componenten ook constructief gewicht kunt besparen.

Of hij zo licht prettig vliegt ??? in iedergeval vliegt hij zo wel indoor ...
(destijds in Alphen een indoor demonstructie gezien door Mr. RBC himself)

Ik heb er gisteren LiPo voor gekocht (ben nu toch ook om gegaan) en dat scheelt idd netaan 100 gram t.o.v. de NiCad. Heb er ook al 2 x 6 gram servo voor dus dat moet goed gaan.
Ik laat denk ik de wielen achterwege want ik vind de mooie te zwaar en de lichte te lelijk.
Nu nog volop aan het klooien met de plaats van de accu/ontvanger/regelaar om dit in het veld makkelijk over te kunnen zetten in een e-zwevertje.

gewicht was inderdaad 450gr; zoals Dirk aanhaalde kan je die nu redelijk eenvoudig 200gr lichter maken.
Ik had een rechthoekig balsa kokertje in de romp gelijmd waarin de accu schuift. (7x500AR of 8x600's)

Ben eigenlijk ook van plan om een MICROBE aan te schaffen. Echter wil ik wel gewoon gebruik maken van een SPEED400 (vertraging 1,85:1) en een 8,4V/1000mAh (NiMh) accupakket.
Echter wel een micro-ontvanger (zo'n 10gr.) , PRO18-regelaar en PROTECH 109 (9gr.) servo's.

@ Justus: Heb je nog foto's/info over de bouw????

Gaat prima met een vertraagde speed 400, wij vliegen hem met 8x 500 nicad cellen en daarmee weegt ie iets meer dan 500 gram. Het is een leuk zondagskistje, maar probeer hem zo licht mogelijk te houden :)

Grt.

jazeker hij is helemaal af! Ik heb er uiteindelijk toch wielen onder gezet omdat de prop niet vrij van de grond draaide....het gewicht ervan viel me reuze mee.
Ik zit nu vliegklaar op ongeveer 360 gram, dat is met vertraagde speed300 en kokam 2s van 1000 mAh.
Na een weekje vakantie ga ik nu vol goede moed wachten op een gaatje om een eerste vlucht te proberen

Mooi gewicht, die van ons weegt meer dan 100 gram zwaarder, maar is met 8-cellige 500mah ni-cd pakket. Hou wel het zwaartepunt goed in de gaten, anders is het nogal een kreng heb ik gemerkt..... :roll:

Grt.

Ik zit nu nog steeds een klein beetje achter de in de tekening aangewezen plaats......een kreng?....TE heftig op hoogte?

Back