RBC Thundertail

Even wat foto's. maakt t altijd leuker dan al dat geleuter:D

Stabilo met stekker voor het hoogteroer die hoop ik zo mooi weg te werken met de kielvlakken.
full

Dan komt hier de servo voor rudder
full

Het begint ook nog ergens op te lijken:D
full

Laatst bewerkt door een moderator:
hee berto ik wist niet dat jij ook tt had
het is geen fermosten!!!
mijn accu met 10 cellen nica lagen voor in de neus met 160 gram lood
en ik had mijn servo's in me vleugels

Ja, het lijkt erop maar is het compleet niet :) Een boomerang sprint lijkt er ook heel erg op maar daar moet je ook alle accu's + lood in de neus. Bij een formost hoeft dat weer niet, lijkt beter in balans met een P80....

mijn accu met 10 cellen nica lagen voor in de neus met 160 gram lood
WOW :shock:

Had je een zware staart dan :roll:

Wij dachten dat het niet zo heel veel uit zou maken.
Tuurlijk is wel weer 130 gram extra gewicht achter het CG maar we waren van mening dat er voor nog wel wat geschoven kon worden.

Blijkbaar valt dat dus errug tegen met de TT :-(

130 gram erachter op die afstand is best veel. Dat is 260gram op 1/2 van die afstand naar voren. Met schuiven moet je 260 gram aan spullen van het midden in de romp naar de neus schuiven zegmaar. Daarom kan een hopper voorin de neus wel helpen, en de accu's natuurlijk ook.

Hij lijkt zo`n lange neus te hebben waar je best wat gewicht in kwijt kan maar die is errug spits.
En de motor hangt natuurlijk ook ver achter op de romp :-(

Mhhh, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, hele romp maar iets naar voren schuiven ;-)

Ah valt wel mee(hoop ik) dan glas ik het spul vanachter niet en van voren wel;)

Edit: staartbomen, kielvlakken en stabilo met kabels en servo's wegen nu 630 gram.
de kale romp als op de foto eerder weegt nu 100 gram voor het zwaartepunt.
Eens kijken waar ik nog een en ander winnen kan.

Laatst bewerkt:
Ik heb meerderen dingen niet verteld
je kun me altijd bellen of ik opneem?

ik kon nog wel mijn hopper een vakje naar voren schuiven.
mijn tt was leeg zoon 6kg.
je heb een grote veugel daar kan je nog wel wat gewicht op kwijt
Gr Limme

Ach Limme,
Als je adviezen geeft om zeker in het gebied van de staart geen of minimaal gewicht toe te voegen en men gaat het toch doen, dan zijn de kenmerken en de bedoeling van deze kist behoorlijk weg. Jij weet ook, dat de RBC kit redelijk het origineel benaderd (maar iets kopieren is nooit hetzelfde) en als beginners kist (en juist gebouwd), reeds meer dan een goede jet kist is.
Veranderen is zeker leuk, maar de verandering die nu gedaan worden zijn precies de verkeerde kant op.Daar wordt vanzelf wel tegenaan gelopen....

Goed advies wordt altijd in overweging genomen Mr verfbrander.

Limme & Berto geven mij goed advies en tips die ik ten harte aanneem zo kan ik met een en ander rekening houden en toch weer mijn eigen ding doen. Want ja iedereen doet het op zijn eigen manier, het bouwen dus.

Mocht het zwaartepunt echt helemaal niet uitkomen dan zijn die rudder-servo's er zo weer uit.

En door 100 gram extra denk ik niet dat het een rampenkist gaat worden.

Ook wil ik eigenlijk geen colafles gebruiken maar een tank die verder voorin kan blijven, hier kan ik dan weer wat mee winnen.

Laatst bewerkt:
100g extra hoeft geen probleem te zijn, zolang je het maar kan compenseren. Met 200gram lood in de neus is het wel zonde. Toch is de directe hoogte aansturing wel mooi......

Prima Edwin,
Neem dan gelijk in overweging, indien je de tank verder naar voren gaat brengen (dus bij het zwaartepunt vandaan) je bij deze kist een behoorlijke verschuiving, tijdens het vliegen, van het zwaartepunt krijgt.
Immers in 5 minuten stook je bijna een kilo uit de tank, hoe verder naar voren hoe meer het leeg/vol effect tov het zwaartepunt zal zijn. Hooguit een praktisch altijd gevulde hoppe tank en ver naar voren geplaatst, zal soelaas bieden.
Op dit vlak zijn de veranderingen die je implementeert volgens mij geen verbeteringen.

Als je dan toch een andere tank gaat gebruiken, schuif dan de motor naar voren, maar houdt de tank gemiddeld op de plaats waar deze nu is gedimensioneerd.

groet,
Jacques

Als je dan toch een andere tank gaat gebruiken, schuif dan de motor naar voren, maar houdt de tank gemiddeld op de plaats waar deze nu is gedimensioneerd.

groet,
Jacques

Precies zo als ik het bedoel maar dan beter gezegt;) Thanks!!

Ook een mijlpaal bereikt tenminste zo voel ik dat:lol:

full

full

en dan nu maar eens rustig aan (lukt dat??) anders is hij wel heel snel klaar.

Ik ga ook eerst een dummy P80 maken dit ten aanzien van het zwaartepunt en tank die dan nodig heb.
Wie kan mij zeggen waar het zwaartepunt van een P80 ligt, als de achterkant bv zwaarder is moet de dummy dat ook zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Pak suiker + een beetje :) Zwaartepunt in de motor ligt denk ik op 6/10 vanaf voren gezien, dus iets meer naar achteren.

Als schuiven met de motor een optie is zou je dat in overweging kunnen nemen.

Maar je bent lekker bezig Edwin :thumbsup:

Het "origineel" daar vlieg ik nog steeds mee nu bijna 9 jaren lang.
Er zijn er destijds 3 gebouwd door Verfbrander en alle 3 bestaan ze nog
2 vliegend en 1 opgeslagen
4 type motoren hebben de revue gepasseerd eigen bouw Kamps KJ 66,
Jet Cat P120,Wren MW 54 Mk 3 en nu met een P80 van Jet Cat.
Met al deze motoren vloog/vliegt de kist uit de kunst.
Dit model vliegt zo heerlijk natuurlijk er zijn veel mooiere kisten maar
het is het plezier wat je aan beleeft.
RBC heeft mijn Turbine trainer want zo heet,de kist eigenlijk en is een
Duits ontwerp en door Verfbrander verbeterd,nagemaakt en als kit op de markt gebracht.
De TT is bedoeld als low budget beginner/instapmodel aangedreven door
een turbine.
Dingen aan dit model veranderen is een zaak van de bouwer maar er eigenlijk hoeft er helemaal niets veranderd te worden.
Het ontwerp klopt,de aansturing zoals omschreven op de tekening deugt,
richtingsroeren overbodig op dit model werking nihil.
Hou wel de tank op de plaats waar die moet komen er je merkt helemaal niets qua zwaartepunt als deze leeg raakt.
Die dikke oude pet Cola flessen bestaan helaas niet meer jammer
het was een goedkoop,en daar ging het om,crash bestendige fles/tank.
Nog wat de TT is niet te vergelijken met b.v de Formost.
Servo's rolroeren Futaba 5kg,speedbrakes en hoogteroer Hitec 545 Mg
Hou het licht,6.8 kg met 1.8 ltr kero wegen de 2 vliegende exemplaren.
Succes met de bouw.

Ronald

@Ronald,

Bedankt voor je uitleg, ben ik weer een stuk wijzer geworden.
De rudders idd misschien maar achterwege laten alleen al om de staartbomen te verlichten met betrekking op de ophanging met de hoofdvleugel.
vandaag even een stuk pvc buis afgezaagt naar de maat van een P80 maar dat is nog een flinke jongen daar achterop de TT.
Heb je misschien ook foto's van de TT met de P80 met name de ophanging en ligging in/op de romp??

@Allen,

Bedankt voor jullie reacties!!.
ik hoop morgen nog wat stukken hout te krijgen en dan kan ik weer verder met de romp.

Nog wel even een dingetje de turtleback zoals ze het noemen hoe ver kan ik die door laten lopen naar achteren, of beter laten wachten tot ik een P80 heb.

Back