RBC Thundertail

Ik heb helaas geen foto's met betrekking tot de TT ze zijn wel ooit gemaakt
door derden maar wie???
Zwerft er niets meer op MF?
Bij mijn model steekt de achter kant van de P80,straal cone weggelaten,9 cm
vanaf de vleugel achterlijst uit.
De motor zit met een klem bevestiging vast die Jet Cat leverde voor
de Kangeroo.
Turtle dek pas opmaat maken als je de motor hebt.
Digi camera is met de vrouw mee op reis kan niet eerder dan volgende week
evt. wat foto's maken als je dat wilt.

Ronald

Voor foto's houd ik mij graag aanbevolen!!!

hallo, ik heb nog wel een paar tt foto,s ook van bouw tt ,wij gebruikte een eigenbouw turbine gewicht van 1250gram.dus plaats ik wel wat voor je,
gr rene.
itemw.png

By rmt at 2010-10-17
1002371zn5.jpg

By rmt at 2010-10-17

Laatst bewerkt:
Heee Rene bedankt!!!

De turbine zit nog vrij ver naar achteren dus, heb je ook lood in de neus?
Een P80 is maar iets zwaarder, dus ben benieuwt.

Je hebt m wel superstrak en glad in de verf zitten, heel mooi!!

De bouw vordert de laatste tijd wat langzaam omdat ik veel in het buitenland ben geweest voor werk ,is weer gunstig voor de tubine;)
De vleugel heb ik in elkaar gestoken om te kijken hoe het past en het past dus prima wel moet ik ribben aardig aanduwen wil ik het recht hebben(pijlstand).
Het rare is dat de vleugel op de kop gebouwt word maar ik dat niet zie in de foto's van de beschrijving.
Binnenkort weer een update met foto's.

hallo edwin,wij hadden er inderdaad lood in de neus 250gram,de vleugel wordt op z,n kop gebouwd,omdat er in de onderkant de vstelling is verwerkt.(de boven kant loopt dus recht op je bouwplank..
wij hebben er veel plezier mee beleefd,goed vliegende trainer.veel sucses met de bouw,zorg dat het zwaartepunt goed ligt,een staartlastige kist vliegt niet fijn maar dat weet je wel.
gr,henk

Heee Rene bedankt!!!

De turbine zit nog vrij ver naar achteren dus, heb je ook lood in de neus?
Een P80 is maar iets zwaarder, dus ben benieuwt.

Je hebt m wel superstrak en glad in de verf zitten, heel mooi!!

De bouw vordert de laatste tijd wat langzaam omdat ik veel in het buitenland ben geweest voor werk ,is weer gunstig voor de tubine;)
De vleugel heb ik in elkaar gestoken om te kijken hoe het past en het past dus prima wel moet ik ribben aardig aanduwen wil ik het recht hebben(pijlstand).
Het rare is dat de vleugel op de kop gebouwt word maar ik dat niet zie in de foto's van de beschrijving.
Binnenkort weer een update met foto's.

De motor hebben we idd ver naar achteren geplaatst ,dus moesten we er zeker 350 gram lood in de neus schroeven, het is een kwestie van alles zo ver mogenlij naar voren te plaatsen.met de colafles kun je niets mee doen.maar pomp acu voorin is het beste.
het is een fantasties vliegend toestel . maar ik heb wel een tip voor je ....denk eraan dat bij het uitwegen het zwaartepunt goed ligt, ik bedoel dat de neus iets naar beneden wijst.
vlieg nooit met een staartlastige kist anders is ie niet te vliegen.
wat betreft de vleugel bouw kan henk m,n grote broer beter z,n mening geven.
heeft er meerdere inelkaar geplakt.
gr rene,komt zo nog een leuke foto aan .

1001749b.jpg

By rmt at 2010-10-17

1001741.jpg

By rmt at 2010-10-17

Laatst bewerkt:
de vleugel wordt op z,n kop gebouwd,omdat de v stelling in de onderkant is verwerkt(bovenkant loopt dus recht op je bouwplank.)
ik heb er een sinasfles ingestopt,maar houd die wel op de zelfde plaats,ongeveer 300gram lood in de neus,verder hebben we alles orgineel gelaten,het model vliegt geweldig,krijg je veel plezier mee.
gr,henk

nog even een paar foto's gemaakt:

De vleugel is hier los inelkaar gestoken.
full

De romp tot zover.
full

hier even een vraag over de vleugel je ziet hieronder de hinge line genoemt MF4 op de tekening en die is 3 mm dik en er is ruimte voor 6mm
moet ik dit gaan opvullen of is MF4 gewoon te dun??
full

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo edwin,ik heb de tekening niet meer,volgens mij moet het opgevuld,maar weet het niet zeker,als je een foto plaatst van tekening kan ik het me mischien herinneren(zal de leeftijd wel zijn)

Ik had RBC ook een mailtje gestuurt het had idd 6 mm moeten zijn, maar ik plak m wel op 3 mm en snij hem dan weer uit geen probleem.

Dus als ik het goed begrijp moet ik de vleugel zo leggen dat het hardhouten balkje voor de achterwielen zo zit dat ik het uitgefreesde (5mm) kan zien.

Hmm nog maar eens goed naar de foto's kijken ik lijk malle henkie haast wel.;)

Edit:
Nog maar eens goed gelezen er staat in de bouwbeschrijving echt top side up.:D gelukkig ben ik toch niet helemaal.........

Maar wat bedoelen jullie dan met op de kop bouwen ivm v-stelling?

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij ook zeggen hoeveel graden v-stelling er in de onderkant van de vleugel zit?

Want het maakt eigenlijk niet uit hoe je de vleugel bouwt op de kop of niet als de v-stelling in je eerste rib dan maar klopt.

Dat wel maar t gaat met name om de twee ribben die later samengevoegd worden als daar de v-stelling klopt en je legt idd de twee vleugelhelften op de kop bij het samenvoegen zouden de ribben naadloos moeten sluiten.

Als we het pas maken van de staartbomen even achterwegen laten want ik begrijp dat hier een naad kan ontstaan tussen de twee vleugelhelften om het netjes uit te lijnen.

Als ik dus weet wat de v-stelling is kan ik een malletje maken met het juiste aantal graden die tegen de eerste rib zetten en dan verlijmen, moet het altijd kloppen theoretisch gezien dan he;)

v stelling

Het is al weer even geleden dat ik een TT gemaakt heb maar is het niet zo op de kop en dan haaks op je plank het eerste ribbetje.
goed bezig zie ik gr Gerrit Jan

Ben met mijn rechter vleugel begonnen en vorderd al aardig de onderste indekking zit bijna helemaal vast.
ik bouw de vleugel dus gewoon op zijn onderkant en straks bij het samenvoegen gaan ze op de kop tegen elkaar aan en dan klopt het weer.

Straks even naar kampen voor extra triangle voor de romp en scharnieren voor rol en hoogte
Voor de scharnieren had ik dit in gedachte:

Merk:Robart
Omschrijving:1/8 INCH Stiftscharnieren
Prijs:€ 6.85
Inhoud 15 stuks
Diameter 3mm
Totale lengte uitgeklapt 50mm.

Hier nog wat foto's van de vleugel.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Lekker bezig Edwin,

die pen scharnieren zullen zeker wel voldoen, gewone idem ;-)

Grt,
Berto.

Kan iemand mij vertellen waar de onderkant van de romp mee word ingedekt 2,3,4mm ? staat namelijk nergens in de beschrijving.

Kan het misschien wel vd tekening opmeten.

Helaas heb ik ook geen hout voor de cockpitvloer =3mm misschien 2 en 1 samenlijmen dat heb ik nog wel.

Edit:

Oh ja tips ten aanzien van tanks/hoppertank en waar te koop zijn ook welkom.
En als bekleding heb ik oracover genomen wat denken jullie, zo erop of eerst met g4 behandelen wil het wel zo licht mogelijk houden.
Ja stiekem hoop ik toch nog steeds rudders erop te kunnen zetten daar ik dat gewoon mooi vind en ok als ze niet funcktioneren kan ik ze wel als rem gebruiken, maaaaar alleen als ik de staartbomen er sterk genoeg( met name bevestiging) voor vind.

Laatst bewerkt:
Lekker bezig Edwin,

die pen scharnieren zullen zeker wel voldoen, gewone idem ;-)

Grt,
Berto.

Ik ben lekker op dreef ik zei een jaar bezig te zijn maar als je ook eenmaal bezig bent;)
T is echt verslavend en dan heb ik de motor nog niet eens en zelfs nog geen verbrande kero geroken van m'n eigen tor:eek:

Vind deze scharnieren ook een stuk mooier dan die platte witte dingen.
Ze zijn er ook voor big scale misschien dat ik die ook nog haal voor de flaps smoelt net even beter dan standaard

Nog eens iets.
Nu heb ik al aardig wat ARF-jes in elkaar geplakt en daar heb ik altijd een wingjoiner moeten gebruiken ook bij m'n vorige bouwproject een nyker 46.

Bij de TT is dit niet het geval en moet er glasmat op 3 lagen ofzo van 80-160 gram.
Ik heb wel heel sterk het gevoel om er toch een of andere joiner in te stoppen ik dacht omdat de bovekant toch recht loopt er eventueel een vleugelbuis in te stoppen tussen de twee schotjes tussen de eerste 3 ribben en dan tegen het blokje voor mijn wielvevestiging (zie even foto in eerdere post)

Back