Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De vleugels blijven in het water, dus een pijpje aan de achterste vleugel aan een steun is al voldoende om koelwater op te pikken.
Maak je de uitlaat aan de andere vleugelsteun, ook onder water, dan creëer je daar onderdruk, waardoor het systeem flow houdt, ook bij lage snelheden en wanneer de opvoerhoogte groter wordt als de boot uit het water komt.
Met de huidige stand van de techniek zou ik niet met borstelmotoren aan de slag gaan, maar met borstelloze motoren. Ze wegen een fractie van de borstelmotoren en hebben een veelvoud aan vermogen. Dit zijn ( vind ik ) belangrijke dingen voor een draagvleugel boot, waar het op gewicht en snelheid aankomt.
Bij de meeste hydrofoil modellen die ik heb gezien is de schroefas aanzienlijk langer en ligt de motor in, of zelfs vóór het midden van de boot.En een alternatief na verkorting van de schroefasbuis waarbij de motor naar achteren is geplaatst en daardoor de diameter van de motor niet meer uitmaakt.
Bij de meeste hydrofoil modellen die ik heb gezien is de schroefas aanzienlijk langer en ligt de motor in, of zelfs vóór het midden van de boot.
Als ik de tekening zie, dan schat ik de ashoek op een 15°, terwijl minder dan de helft al op het randje is...
Bij een ashoek van 7° komt de schroefas ter hoogte van het achterste schot de romp binnen en ligt de motor, bij een starre as, direct aangedreven ongeveer in het midden van je accupack.
Die motor kan zo te zien zelfs moeiteloos ter hoogte van de voorste hydrofoil geplaatst worden.
Zolang je in de schroefas-buis een niet teflon binnenbuis legt, waar de stalen as in draait, loopt dat mooi soepel.
De stalen as poetsen met fijn polijstmiddel en daarna auto-wax o.i.d, en een paar drupjes teflon olie, en je hebt een uiterst licht lopende flex-as die absoluut heel lang meegaat.
Je zult alleen aan de schroefkant van de buis een "stuwlager" (twee stalen ringen met een teflon schijfje er tussen) moeten plaatsen, zodat de as niet op stuwkracht belast wordt.
Misschien een idee om de schroef volkomen horizontaal te krijgen?
Kijk naar het echte schip of vergelijkbare.
Als je een grondige zoektocht naar hydrofoil doet, komt er verdomd veel wetenswaardigheid naar boven. Heel veel inzichtelijke plaatjes. Je moet wel even diep graven...
Maar ik zou eerst uitgezocht willen zien... je schaalsnelheid. En ga je voor 100% schaal bouwen, of maak je een impressie? Hydrofoils hebben propellers met behoorlijk hoge spoed. Houd rekening met bijkans 40% slip in je modelsituatie, en heb je een hoger compenserend toerental nodig om je snelheid te halen.
Aan de hand van de spoed kan je een toerental voor schaalsnelheid terugrekenen. Dat toerental (naast het vermogen) heb je nodig om je motor met het juiste kv te herleiden. Ieder geval weer een handvat om verder mee te werken. Nu ben je aan het raden...
Probeer het model, inclusief de lipo accus ver onder de 2 kg te houden. Gewicht is je vijand.
De boot wordt zeker mooi. Maar hij moet op pootjes komen te staan. De draagvleugels. Daar valt of staat het geheel bij. Wel profiel ga je kiezen, schaal, is dat bekend? Of een vaker gebruik profiel of gewoon vlakke plaat?
Dan moet de voorste vleugel stelbaar zijn om tot de juiste instelhoek te komen.
Bert, bedankt, lijkt me een goede oplossing om de motor plat op de bodem te kunnen installeren. Mijn as heeft een diameter van 3mm, dun genoeg? Hoeveel afstand zou ik minimaal en maximaal ik tussen buis en motor kunnen/moeten houden? Het principe van de stuwlager is met niet helemaal duidelijk, hoe blijft die op z'n plaats en aan wat voor binnendiameter moet ik denken als ik dat op mijn 3mm as wil toepassen? Heb je foto's beschikbaar van de stuwlager (en flex-assen).
Spoed 1.6 of hoger... Bij een model van 70 cm, ga uit van 30 mm...
Tis eerder de vraag of de berekening genoeg gaat zijn om er daadwerkelijk een hydrofoil van te maken.
Dan zou ik bij een schaalsnelheid van 15 km/h en een slip van 40% uitkomen op zo'n 8700 omw/min. Dat is wel te doen, toch? Of is het dan toch een slagroomklopper.