RC-Europe pipercub j3/supercub proefmodel.

Vanavond aan het puzzelen geweest betreffende de uitlaat . Wilde ik de oude uitlaat gebruiken moest ik relatief ver de romp in . Dus een gebruikt gasbusje gepakt(ik mik ze nooit weg ) en een uitlaatje gesoldeerd met zilver .



Hier is het potje dus onbehandeld na het solderen .



DE plek in de romp waar hij mag komen .
Onder in de romp komt nog een gat waarlangs de demper in geplaatst wordt . demper wordt dan aan het motorspant vastgeschroefd .

Hier kan ik niet verder omdat ik eerst het motorspant en de rest van de onderdelen morgen ga op halen bij RC-Europe .
Als dit er is en alles geplaatst ,kan ik ook de exacte positie van de gasservo gaan bepalen .
 
Vandaag de resterende onderdelen opgehaald.
En gelijk de drie lagen die het motorspant vormen op elkaar gelijmd.
Na het eten was dit droog .en kon dus de motor gepast worden met de uitlaat en de bevestigingsgaten voor de uitlaat uitgemeten worden .
Nadat dit gedaan was kon eindelijk het spant in de romp verlijmd worden .dankzij nok en sleuf passing hoeft er niet gemeten te worden










 
Nu het spant verlijmt was kon het gat onder uit de romp gehaald worden en gecontroleerd of alles past .




Motor past prima . Zo krijgt de uitlaat ook via bovenaf koellucht welke onderlangs de romp weggezogen wordt .



Motor staat expres zo gekanteld omdat anders de uitlaat niet mooi uitkomt . Dat de cylinder dan straks iets door de motorkap uitsteekt is dan zo .
 
Nu dus de 2 servo's voor de motor . Een voor gas en een voor de choke .





Tussendoor de andere hobby beoefenen met de ugly drumsmoker





De servo's geplaatst en stuurstangen gemaakt . simpele 4kg servo's voldoen prima zolang ze in rubbers staan en geen zware punten hebben in de uitslagen .



de voorlijst van de voorruit ingelijmd



Toen was het eten klaar
 


begonnen met indekken van de neus . Het kan met 1 plaat balsa ,maar dit geeft meer sterkte .



Tijd voor de stringers



Later nog een schuurklosje



Dat geldt dus ook voor de neus .
 
Marco, als het meezit gaat zaterdag het voorloopmodel de lucht in. Dit is het model watt als basis heeft gediend voor het preproduct wat serge nu aan het bouwen is. De voorloper of kortweg V1 is deels gebruikt voor maatvoering, constructies uitwerken, etc maar geeft wel een goed beeld van het geheel en de uiteindelijke vliegeigenschappen.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1431819861277.jpg
    FB_IMG_1431819861277.jpg
    15 KB · Weergaven: 558
Afgelopen tijd aardig druk geweest . Zadel voor stabilo ingelijmd . Oren voor de neuslijst ondersteuning gemaakt . Servo's geplaatst , neus op maat gemaakt en geschuurd .







Toch leuk die persoonlijke touch .







 


En toen kwam het moment daar , romp ruwbouw klaar ,op de weegschaal . Dat was even schrikken !

Hij woog inclusief 6 servo's 1496 gram . Daar kopn wel wat aan gedaan worden . Dus ik heb Sonja Bakker de bovenfrees gepakt , Lineaal, geodriehoek en potlood . Afgetekend waar wat weg kon . Daarna was het stofhappen .







Maar het resultaat mag er zijn . 1102 gram inclusief 6 servo's van 45 gram .
Wetende dat bijna alles van populieren is , vindt ik het niet slecht zo . Er is meer te halen ,maar dat ga ik met Sebastiaan van RC-Europe overleggen .
 
Een motorkap van hout gemaakt welke als dummy dienst doet.
Hierop de kap omwikkelt met huishoudfolie en met de föhn warm gestookt waardoor de folie strak trekt. Hierop 160 gram mat gelegd en op de cruciale punten ingeknipt. Mat gewogen en evenveel gewicht aan lamineren epoxy aangemaakt plus twintig gram .mat netjes ingesopt en de delen netjes over elkaar laten overlappen . Hierna weer huishoudfolie over de natte mat gelegd en zo met wikkelen de boel strak getrokken.
Ik heb namelijk ook gelijk de vleugel buiskokers gemaakt .hiervoor dus de buis tweemaal omwikkelt met bakpapier daarna met 160 gram mat en epoxy. Ook weer omwikkelt met huishoudfolie. Om de boel goed strak te krijgen .







De daadwerkelijke kap zal 15 mm over de romp vallen .

 


Kap past .



kap is wat uit verband in vergelijk met origineel ,maar zo kan de motor grotendeels onder de kap . Ook is deze piper bedoeld als lookalike piper .



Sterkte was ik nog niet tevreden mee , dus wat rovings gelegd .




koelgaten gemaakt en de eerste dunne laag plamuur gebruikt .


 
Een idee; ;)
laat de romp in de definitieve uitvoering aan de voorkant op gelijke breedte doorlopen.
Dan heb je met je mooie motorkap ( kan dan ook breder) een PA 18 lookalike inplaats van een J3
En veel meer ruimte voor diverse motoren / opstellingen. :cool:
 
Back
Top