RC-Europe pipercub j3/supercub proefmodel.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door serge pot, 6 mei 2015.

  1. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    322
    Locatie:
    amersfoort
    Kijk, daar zijn we blij mee, modelbouwers die goede input leveren. Bedankt eddy
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dat is een idee voor de volgende .
    Nu zou de J3 kap te smal worden waardoor de motor teveel naar buiten zou komen .
    Met de brede romp zou de kap ook wat breder worden en kan dus de motor erin wegvallen .
    Met de pa 18 kap kan dus bijna alles kwijt , tevens zou de neus onderzijde aan het motorschot dan een 15mm dieper mogen .
     
    Sebastiaan3Z9 vindt dit leuk.
  3. marco330

    marco330

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    8
    En? Hoe ver is de eerste vlucht nog weg? We zijn benieuwd!!
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Heb al wat vorderingen qua stabilo en kielvlak echter nog geen foto's hier . Komen er aan .
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Het stabilo en kielvlak zou origineel volledig ingedekt moeten worden . Dat zag ik niet zitten qua gewicht en gebruik van de houtnerf .
    De aansturing zou volgens plan onderlangs moeten gebeuren . Is helemaal niks mee ,maar er is ruimte om het net even wat beter te doen . Als je up stuurt en de krachten worden getrokken op het roer kan dus alle kracht ook goed benut worden .

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    Lijkt niet veel gebeurd ,maar ik wilde het eerst goed uitgedacht hebben.

    gewicht van de romp met motor ,motorkap, landingsgestel en alle servo's er in is nu 3450 gram .
     
    Eddy 48 en Sebastiaan3Z9 vinden dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    [​IMG]

    En begonnen met de vleugels.

    De eerste ribben set had de lliggers verkeer tov de vleugelbuis. Daar zat te weinig vlees tussen . Ook zaten de liggers staand ipv liggend. Liggend zijn ze sterker omdat dan de hart afstand het grootste is.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Hoi Serge,

    Ik heb recent een tweedehands Super-cub op de kop kunnen tikken.
    Het betreft een cub van 2000mm van Robbe.
    Het toestel was voor 80% afgebouwd.
    Gezien bij nader onderzoek de vleugels en stab nogal
    bedenkelijk afgewerkt waren heb ik besloten deze te herbouwen.
    Verleden week heb ik de romp gestript.
    De romp is van kunststof en nog goed te gebruiken.
    Daarnaast is het onderstel en steunstukken vleugel ook OK.
    Dus, volgende winter na Mucha project een opgave.
    Het is de bedoeling er een sleper van te maken om
    lichte zwevers (1000gr a 2500gr) op te trekken.
    In die optiek volg ik dit draadje met aandacht.

    Mvg,
    Aurectar
     
    serge pot vindt dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    [​IMG]

    De vleugel schiet op

    [​IMG]

    3mm webbing zit er tussen de liggers van 5x8 .


    [​IMG]

    Vulhout geplaatst tussen de ribben waar de roerhorns komen .

    [​IMG]

    Even passen om te zien of het allemaal klopt . Bijna zonde om hier bekleding overheen te doen straks .
     
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Transparant folie gebruiken, blijf je al dat moois zien.

    Johan.
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    klopt ,maar dat staat niet :) . Er ligt oratex pipergeel klaar .
    Geel zie je heel lang heel erg goed en ook op hoogte .
     
    Sebastiaan3Z9 en Eddy 48 vinden dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    In trekker geplaatst in een extra plaatje hout voor de vleugel bout .

    [​IMG]

    De eindlijst en voorlijst van de roeren pas geschuurd en verlijmd met bruislijm .

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit mag nu rustig drogen .
     
    Eddy 48 vindt dit leuk.
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hij wordt inderdaad wel heel erg mooi.
    Goed bezig.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik doe mijn best Bertus. Deze kan zelfs met een 50 cc gevlogen worden .
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    [​IMG]

    En begonnen met de linker vleugel.

    [​IMG]
     
    Sebastiaan3Z9 en Eddy 48 vinden dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ondertussen zijn we afgelopen week zeer druk aan het plakken geweest met een zeer bevredigend resultaat .

    [​IMG]

    hier zit de vleugel in zijn indekkingen .

    [​IMG]

    strutbevestiging in 3 lagen triplex mbv een aluminium intrekmoer .

    [​IMG]

    In de romp idem .
    [​IMG]

    De roeren uit de vleugels gesneden en geschuurd . Hierop voorzien van scharnieren .

    [​IMG]
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ondertussen de motorkap van zijn laatste plamuur voorzien en gespoten zodat deze mooi kon uitharden .

    [​IMG]

    vervolgens deze gereedschappen gepakt samen met een folie bout en een beste rol met oratex .

    [​IMG]

    Natuurlijk pak je eerst de punten waar de folie slecht toe zal reiken .
    [​IMG]

    geel is gewoon de kleur voor een piper

    [​IMG]

    Vleugel 1 klaar . Daarna het rottigste natuurlijk vleugel nummer 2 :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Romp vond ik het leukste om te doen ivm de vele hoeken .

    [​IMG]

    Voor het eerst in elkaar voor het zwaartepunt controle . deze lag op een 100 mm (veilig iets voorlijk )

    [​IMG]

    Ook moeten er ruiten gemaakt worden . Lang leve de papieren mal . moet je wel eerst maken .

    [​IMG]
     
    Eddy 48 vindt dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    [​IMG]

    Truuk met lamp .

    [​IMG]

    Eenmaal uitgeknipt neem je ze over op 1mm plexiglas welke van folie is voorzien .

    Toen ging alles redelijk snel en was daar de dag van de zenuwen , de eerste vlucht .

    [​IMG]

    [​IMG]

    voor het eerst op het veld .

    eerst de motor afgesteld . Toen een reikwijdte test gedaan en afstand gemeten . hierop nog een test gedaan met draaiende motor . ook hier kwam ik op 40 meter , Dus de radio was goed .
    natuurlijk de eerste vlucht kon niet uitblijven . Deze ging goed . Zwaarte punt was iets te voorlijk waardoor er up getrimd moest worden .
    vlieggedrag is uitermate vriendelijk .

    [​IMG]

    Ook gelijk een sleep gedaan met Arjan zijn sdz51 .




     
    johnnyb vindt dit leuk.
  18. Eddy 48

    Eddy 48

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    31
    Locatie:
    @
    Serge,
    Gefeliciteerd met je maiden, project afgerond Top!
    Nog een tip. als je de scharnieren voor de landingskleppen aan de onderkant maakt kun je de kleppen tot 90° laten uitslaan.
    Daarmee heb je een super remwerking.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Hij zal inderdaad dan effectiever zijn met de flaps. Voorlopig zijn ze zo effectief genoeg
    Zwaartepunt vandaag gevlogen op 110mm. Dat was het goede punt .
    Qua slepen ben ik ni de max aan het zoeken.vanavond een ka8 van 4,5 meter en 5 kg gesleept Welke er zeer gemoedelijk achter mee omhoog ging .
     
    Eddy 48 en Sebastiaan3Z9 vinden dit leuk.
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede


    En de beelden van de KA8.

    Zelfs gisteren doordat ik het stationair te langzaam wou hebben een twee maal toe een motor uit landing gehad . Ik mag zeggen de zweef eigenschappen zijn goed.

    Doet me wel denken aan een TG8 versie voor deze .
     
    Sebastiaan3Z9 en Eddy 48 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina