RC-Europe pipercub j3/supercub proefmodel.

Dat is een idee voor de volgende .
Nu zou de J3 kap te smal worden waardoor de motor teveel naar buiten zou komen .
Met de brede romp zou de kap ook wat breder worden en kan dus de motor erin wegvallen .
Met de pa 18 kap kan dus bijna alles kwijt , tevens zou de neus onderzijde aan het motorschot dan een 15mm dieper mogen .
 
Het stabilo en kielvlak zou origineel volledig ingedekt moeten worden . Dat zag ik niet zitten qua gewicht en gebruik van de houtnerf .
De aansturing zou volgens plan onderlangs moeten gebeuren . Is helemaal niks mee ,maar er is ruimte om het net even wat beter te doen . Als je up stuurt en de krachten worden getrokken op het roer kan dus alle kracht ook goed benut worden .








Lijkt niet veel gebeurd ,maar ik wilde het eerst goed uitgedacht hebben.

gewicht van de romp met motor ,motorkap, landingsgestel en alle servo's er in is nu 3450 gram .
 


En begonnen met de vleugels.

De eerste ribben set had de lliggers verkeer tov de vleugelbuis. Daar zat te weinig vlees tussen . Ook zaten de liggers staand ipv liggend. Liggend zijn ze sterker omdat dan de hart afstand het grootste is.







 
Hoi Serge,

Ik heb recent een tweedehands Super-cub op de kop kunnen tikken.
Het betreft een cub van 2000mm van Robbe.
Het toestel was voor 80% afgebouwd.
Gezien bij nader onderzoek de vleugels en stab nogal
bedenkelijk afgewerkt waren heb ik besloten deze te herbouwen.
Verleden week heb ik de romp gestript.
De romp is van kunststof en nog goed te gebruiken.
Daarnaast is het onderstel en steunstukken vleugel ook OK.
Dus, volgende winter na Mucha project een opgave.
Het is de bedoeling er een sleper van te maken om
lichte zwevers (1000gr a 2500gr) op te trekken.
In die optiek volg ik dit draadje met aandacht.

Mvg,
Aurectar
 


De vleugel schiet op



3mm webbing zit er tussen de liggers van 5x8 .




Vulhout geplaatst tussen de ribben waar de roerhorns komen .



Even passen om te zien of het allemaal klopt . Bijna zonde om hier bekleding overheen te doen straks .
 
In trekker geplaatst in een extra plaatje hout voor de vleugel bout .



De eindlijst en voorlijst van de roeren pas geschuurd en verlijmd met bruislijm .





Dit mag nu rustig drogen .
 
Ondertussen zijn we afgelopen week zeer druk aan het plakken geweest met een zeer bevredigend resultaat .



hier zit de vleugel in zijn indekkingen .



strutbevestiging in 3 lagen triplex mbv een aluminium intrekmoer .



In de romp idem .


De roeren uit de vleugels gesneden en geschuurd . Hierop voorzien van scharnieren .

 




Ondertussen de motorkap van zijn laatste plamuur voorzien en gespoten zodat deze mooi kon uitharden .



vervolgens deze gereedschappen gepakt samen met een folie bout en een beste rol met oratex .



Natuurlijk pak je eerst de punten waar de folie slecht toe zal reiken .


geel is gewoon de kleur voor een piper



Vleugel 1 klaar . Daarna het rottigste natuurlijk vleugel nummer 2 :D





Romp vond ik het leukste om te doen ivm de vele hoeken .



Voor het eerst in elkaar voor het zwaartepunt controle . deze lag op een 100 mm (veilig iets voorlijk )



Ook moeten er ruiten gemaakt worden . Lang leve de papieren mal . moet je wel eerst maken .

 


Truuk met lamp .



Eenmaal uitgeknipt neem je ze over op 1mm plexiglas welke van folie is voorzien .

Toen ging alles redelijk snel en was daar de dag van de zenuwen , de eerste vlucht .





voor het eerst op het veld .

eerst de motor afgesteld . Toen een reikwijdte test gedaan en afstand gemeten . hierop nog een test gedaan met draaiende motor . ook hier kwam ik op 40 meter , Dus de radio was goed .
natuurlijk de eerste vlucht kon niet uitblijven . Deze ging goed . Zwaarte punt was iets te voorlijk waardoor er up getrimd moest worden .
vlieggedrag is uitermate vriendelijk .



Ook gelijk een sleep gedaan met Arjan zijn sdz51 .



 
Serge,
Gefeliciteerd met je maiden, project afgerond Top!
Nog een tip. als je de scharnieren voor de landingskleppen aan de onderkant maakt kun je de kleppen tot 90° laten uitslaan.
Daarmee heb je een super remwerking.
 
Hij zal inderdaad dan effectiever zijn met de flaps. Voorlopig zijn ze zo effectief genoeg
Zwaartepunt vandaag gevlogen op 110mm. Dat was het goede punt .
Qua slepen ben ik ni de max aan het zoeken.vanavond een ka8 van 4,5 meter en 5 kg gesleept Welke er zeer gemoedelijk achter mee omhoog ging .
 

En de beelden van de KA8.

Zelfs gisteren doordat ik het stationair te langzaam wou hebben een twee maal toe een motor uit landing gehad . Ik mag zeggen de zweef eigenschappen zijn goed.

Doet me wel denken aan een TG8 versie voor deze .
 
Back
Top