RC motorfietsen topic

• Topicstarter Topicstarter apexi
  • Startdatum Startdatum
Op dezelfde manier dat jij met een fiets door een bocht komt, ook hebben rc-bikes een enorm laag zwaartepunt.
volgens mij zit er bij motoren ook express een beetje speling in het stuur zodat hij zichzelf ook oveind houdt.
Tjeerd

inderdaad zoals een fiets.
heb bij techniek op school 2 jaar terug een filmpje erover gezien, de wielen van de fiets werken als gyroscopen zeg maar.
omdat ze draaien geven ze energie af naar de zijkanten en als die energie gelijk is ( wat bijna altijd is) blijft de fiets rechtop.

apexi zei:
Hey mede forumers!

Wat ik me nu afvroeg... Hoe blijven RC motoren in hemelsnaam (in de bochten) 'rechop' rijden. Hoe komt het dat ze niet omvallen.

Website:
http://www.internet-rc.com/15scalnitpow.html

Filmpje:
http://lib.store.yahoo.net/lib/internet-rc/mov01320.mpg

Ik kan het moeilijk begrijpen :P

Grtz...

Het lijkt het me dat je met die r/c motor een beetje van het
gas af moet om in te sturen, en als je dan bv. naar rechts stuurt
de motor vanzelf een beetje naar rechts gaat hellen en je dan een
beetje op het gas de bocht moet nemen.

Ik heb er lang geleden een gehad en die stuurde doordat de voorvork kon scharnieren op het balhoofd, daardoor verplaats je dus het gewicht waardoor hij meteen de bocht inzet. Door het lage zwaartepunt kon ik zelfs heel langzaam achtjes rijden en hij viel bijna nooit.

Rond de velg zit een rand lood, daardoor wordt de centrifugale kracht vergroot en blijft de motor rechtop.

en in het geval dat ze te weinig snelheid hebben , zijn er nog valbeugeltjes ;)

Oke, bedankt voor de nuttige reacties. Mijn vader dacht dat het zo ging:
Als je stuurt, gaat het stuur (de voorvork) niet draaien, maar dan wordt er een gewichtje verplaatst naar de kant waar je naar stuurt. Daardoor gaat de motor schuin liggen waardoor hij een bocht maakt.
Iemand aanvullingen hierop, of is dit helemaal fout gedacht? :P

Dat klopt, de voorvork wordt niet gedraait door de servo, maar iets uit het midden geduwt. De voorvork draait dan zelf een heel klein beetje om zelf de balans te houden.

Theo Coenen zei:
Dat klopt, de voorvork wordt niet gedraait door de servo, maar iets uit het midden geduwt. De voorvork draait dan zelf een heel klein beetje om zelf de balans te houden.

???? als je de foto's bekijkt wordt het stuur wel degelijk door
een servo bediend.

Ik heb hier nog een oude motor staan van Graupner, die stuurt doormiddel van het gewicht van de accu te verplaatsen.

Als je op een gewone motor rijdt en je trekt de rechterkant van je stuur naar je toe, zal je motor naar links vallen en dus naar links sturen. En omgekeerd.

Dit effect kun je ook al merken op je fiets, pak je stuur met 2 vingers beet en trek rustig aan het stuur, je zult dan zien dat je fiets de andere kant op wil sturen.

Ik verwacht dat je op die manier ook deze modelmotoren kunt besturen. Verder hebben de centrifugaalkracht en zwaartepunt natuurlijk invloed op de stabiliteit.

Groet,
Bas

De voorvork kan vrij bewegen zoals bij een fiets, daarnaast kan de voorvork naar links en rechts kantelen waar een servo aanzit. Door deze te sturen komt dus het voorwiel iets naast het achterwiel te staan en krijg je dus vanzelf een gewichtsverplaatsing. Zo stuurt hij.

Zie het als een torsie beweging van het frame.

Oke jongens, het is me allemaal duidelijk geworden. Waar het dus op neerkomt: Er wordt vooral gestuurd met gewichtsverplaatsing, en een beetje met sturen.

Bedankt allemaal :)

(losse handen fietsen :D)

kijk mamma, zonder handen
kijk mamma zonder tanden!
(en nu dus kijk mamma, zonder op mn (motor)fiets te zitten en toch een motormuis zijn :P)

succes :)

Bij de Thunder Tiger 1:5 motoren zitten de voorvork poten vóór het draaipunt van het balhoofd, waardoor het stuur de neiging heeft om zich centraal te stabiliseren.
Je stuurt door de stuurservo het 'reverse' commando te geven, dus als je naar links wil trekt de stuurservo naar rechts! Alleen bij het inzetten van de bocht stuur je heel even. De motor valt dan de bocht in. Als je gas geeft, dan zal de motor zich weer oprichten, als je gas los laat zal de motor een krappere bocht maken, en bij neutraal gas blijft de motor in de bocht 'hangen'.

Een bocht maken gaat als volgt: je stuurt in (servo op de zender op reverse!), dan laat het stuurwiel los (of weer in de middenstand) en je bepaalt met het gas hoe je door de bocht gaat. Aan het einde van de bocht geef je gas, en de motor richt zich op en gaat weer rechtdoor...

Heeft een keer iets over in de modelbouw aktueel gestaan.
Er zat een rubbertje tussen de voorvork en de servo.
Doordat je de enekant opstuurt gaat het gewicht v/d motor naar de andere kant. De voorvork klapt dan de andere kant op.
Dat kan doordat dat flexibele rubbertje er tussen zit.

Dat is bij de Kyosho 'hang-on' 1:8 motoren...
De Thunder tigers werken zoals ik boven beschrijf
De oudere Graupner/Royal 1:5 modellen verplaatsen de accu van links naar recht met de stuurservo.

Ik heb alle drie de motoren ....

Back