RC-Pilot Sbach 342 107" plettenberg predator 30/8

Heb eindelijk alles binnen en ben begonnen met de bouw van de Sbach van RC-pilot.

Setup

Plettenberg Predator 30/8
Jeti spin opto 200
12s2p 4500mAh eerste se zippy flight max 30C ( kan naar 5000mA G3 CX, weegt het zelfde)
5 x 7950TH ( 1 x op aileron )
Deze servos komen bijna direct op 2 maal 2S 3000 mAh
via een Spektrum AR9110

Hoop 13kg te halen zal er waarschijnlijk iets boven komen.
De kist is netjes afgeleverd, scharnieren zijn al gelijmd, servo's paste net niet in de stabilo, even vijlen en geen probleem meer.

full

full


Simpele, maar zeer doeltreffende motor steun
full

full


full

full


Op de Predator komt een verlenging van 16mm zodat ze zoals op de
images netjes in de motorkap kan.

full


Bart,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die steun direct achter de predator lijkt wel erg klein zo :) Wel een beest van een motor.

Ik vlieg ook met 12s 5000 G3 CX en die packs trekken mijn setup met +/-5KW op hun sloffen, moet hier ook goed presteren als "lichte" setup. Ik denk dat je voor echt goede prestaties toch de 35C packs nodig hebt, als je richting de 7+KW gaat dan.
 
da gaat hier precies wel wa rapper als bij mij! :D
Mja dan kunt gij al props testen eh.. ;)

35C lijkt me niet nodig met 9000mAh/10000mAh, das respectievelijk 225A / 250A continu met 25c batt's, daar kom je bijlange niet aan met deze motor onder normale omstandigheden..

Veel succes!
 
Hoor net dat de verlenging voor de motor klaar is.

Ik heb net ook de voorste afstand bussen wat korter gemaakt. en de vul
ringen naar de achterste bussen verplaatst en het schoot eens zo dik
gemaakt. Het moest allemaal nog iets langer namelijk, de motor kwam
iets te ver uit het midden uit bij de motorkap voor.

Het moeilijk komt nog het baffelen van de lucht. Onder de motorkap
worden twee compartimenten gemaakt waardoor de koel lucht door de
motor gescheiden blijft van de koel lucht over de ESC. hier door hoef ik de
twee openingen niet op elkaar af te stemmen. de lucht door de motor
gaat onder door de uitlaat koelingsgaten weer naar buiten, en de lucht
door de twee luchthappers gaat langs de ESC, de romp in langs de lipo's
en vervolgens achter met een louver naar buiten.

Ik begin trouwens met een 29 x 12 MEJZLIK, maar de Propellers 27"x12"TH-3B is ook wel interessant.

Bart,
 
Laatst bewerkt:
Motor volledig op zijn plaats

full


Klaar om eens te gaan kijken waar de accu's moeten komen.

full


Best ver naar achteren, wel makkelijk zo :-)
full

Moet dunne straps voor de accu's maken maar dat is niet zo een probleem
Net als in min EXTRA 88" maar dan 2 maal, De G3's zijn smaller dus als die er komen is het ook geen probleem
accupack.jpg


Vlieg ze, ik ga nu ook inpakken

Bart,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je dat wel doen, 1 servo op de rollen?
Ik heb zo eens een vlieger van dat formaat flutter zien krijgen...

Het is niet omdat een servo theoretisch 30kg kan trekken, dat dat op termijn ook zo blijft. De kracht komt uiteindelijk toch op één klein tandwiel!

Grz
Timen
 
Wat bedoel je Flutter of jitter.

Flutter
Het gaat hier over een TG hitec, die hebben titanium gears, en die blijken, ook uit eigen ervaring niet echt te slijten. Metal gears zijn hier veel gevoeliger voor.

Jitter
Daar ben ik niet bang voor heb eigenlijk nog geen Hitec zien doen.
En als ze het doen doen ze dat ook als er twee op zitten.

Bart,
 
Flutter. Ik heb vorige week de zondag een vlieger van hetzelfde formaat flutter zien krijgen in de lucht toen hij onder een hoek van 45° naar beneden kwam. Toen hij terug op de grond was, konden we duidelijk vaststellen dat de tandwielen stuk waren.(je kon het roer volledig heen en weer bewegen zonder weerstand).
Flutter bij zo'n sterke servo is het gevolg van beschadigde tandwielen.(dan is het roer los, waardoor het begint te fladderen en je flutter krijgt!)

Grz
Timen
 
Natuurlijk zal het wel beter zijn op elektro als op benzine omdat de trillingen een pak minder zijn.
en de vliegstijl is natuurlijk ook een bepalende factor.(voor programma is het misschien ok, maar voor 3D zou ik het aanraden want er komen dan zeer veel krachten op...)

Maar natuurlijk safety first...

Grz
Timen
 
plaat weer de flightpacks op komen verstevigt want die hadden nooit
heel gebleven met 3 kilo en een paar G's

full

laag aramide, laag balsa en dan een laag koolstof, de koolstof is er zo
lelijk in gegaan dat je er geen foto van zult zien, de twee weefsels lagen
zorgen er eigenlijk voor dat de accu's aan de zijwanden vast komen,
omdat de plank die er in zit maar heel zwak is en niet heel stevig aan de
rest van de kist zit.

ook een plank voor de ontvanger en onvangeraccu's gemaakt, want daar
is eigenlijk maar 1 fatsoenlijke plek voor, en dat is achterin

full


accu's krijgen een multiplex connector in de plank en worden met klittenband over de volle lengte en breedte van de accu's vast gezet en
:confused:aangesloten.

full


bijna alle kabels zullen niet zichtbaar zijn omdat ze onder de vleugel zitten
en onder de ontvangerplank.

Bart,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als hij net zo vliegt als dat hij er uitziet ben ik tevreden :-)

Weekje of twee drie, zal die wel vliegen.
elektrisch moet nog het een en ander gebeuren:)

Bart,
 
Laatst bewerkt:
Hier weer even een update, Servo kabels er in, alleen nog in pluggen in de ontvanger,

weer mijn 2 x 2s gebruik en 1 x 4s laden print er in. is mij goed bevallen in
mij EXTRA 88".
full


alle servo kabels er in, zoek en je zult ze vinden :-)
full


full


En netjes met multiplex connectoren naar de vleugels en hoogte roer
full


full


Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
loop nu echt tegen een probleem aan waar ik een oorzaak van moet vinden anders vertrouw ik het nooit meer.


Ik zie ze op alle kanalen op het filmpje zie je het hoogte roer ook 1 maal.
Dit is te doen door met metaal gereedschap tegen een metaal deel van de servo aan te tikken.
Ik heb dit nog nooit gezien en ik weet eigenlijk ook niet waar ik moet gaan zoeken. Toen ik er een AR7000 op had zitten voor het testen zag ik dit niet.

Mijn vermoede gaat echt naar de AR9110 :-(

Ga mijn print er tussen uit hallen maar dat zal niks uithalen.

iemand ooit gezien bij Spektrum.

Bart,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even wat meer info
- AR9110 om DSM2 omdat de DX8 nog op 1.04 software zit
- Gevoed door 2 2S 3000mAh lipo's ( zit 1 schottky diode in serie per lipo)
- alle servo kabels zijn verlengt met 0.5 mm2 draad
- schakelaar is verlengt met 50cm kabel van 0.35mm2

schakelaar is eigenlijk geen verdachte, als die open is is de ontvanger aan.
dus zonder schakelaar is de ontvanger aan.

Bart,
 
Even een update waarom er geen update komt

dit heeft meer haast dan het vliegtuig, jammer maar waar :-)
full


Bart,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top