RC Strandzeiler

• Topicstarter Topicstarter Kevin van Gorp
  • Startdatum Startdatum
Uuh het moet er voor waaien. Ben de laatste week in het buitenland geweest en nu waaid het voor geen meter.

Wel heb ik er een giekneerhouder gemaakt gewoon met een touwtje. en ik heb een dun lijntje in de trailing edg van het zeil gemaakt dat ik die eventueel ook op kan spannen als het moet. verders staat hij voornamelijk mooi te wezen tot het gaat waaien.

Groetjes Kevin

Ik heb toch het water op gezocht met mijn strandzeiler. Alleen was het een beetje bevroren nu. Op het ijs doet hij het ook erg goed hoor.

Foto-FE6GVEJH.jpg

Skate wieltjes eraf, ijzers er op

Foto-BCKSMXT3.jpg

En dan het ijs op

Foto-TK3GU4GH.jpg

Daar gaat ie dan.

Foto-V7BLEWYB.jpg

Foto-EQBMHEWA.jpg

Topspeed was 33 km/h op de GPS

En ik heb ook een filmpje laten maken
Filmpje

Sow, doet het goed!
zat er ook nog aan te denken om ff snel iets in elkaar te knutselen voor het ijs.
Maar ben uiteindelijk gister op mijn noren met een century 2.5 vliegertje het ijs op gegaan... geen GPS bij me, maar gaat wel hard man! haha. Later het ideale gevonden: met een C-quad proto direct aan de toomlijnen :) Dat gaat ook lekker!
Vandaag ga ik misschien nog even proberen met een C-quad 1.4 of een 2.2. Ben nu lijntjes van 5m aan het knopen. ben benieuwd!

Waar had jij je ijzers van gemaakt? gewoon uit een vlak stuk plaat gesneden?

Hij is erg leuk geworden ! Gaat ook goed op het ijs. Zo te zien weinig neiging tot omslaan. Wat is je totaalgewicht nu?

Ja idd, Maat van me had nog een stukje RVS liggen. Was zo gemaakt hoor en bakken lol op dat ijs. Je moest eens weten hoeveel man op dat ding af kwamen. Ik heb zelf dat spelen met dat ding al na 10 minuten al gezien maar we waren daar met een hele groep. en dat ding is nog niet van het ijs af geweest heel de dag zeg maar. Iedereen ging er mee vandoor. Leuk is dat. Na een hele dag ijszeilen moetst ik in mijn 2000Mah accu maar 1000Mah bij laden. Dikke pret met dat ding.

Hierbij mijn gebakje.
Ik heb dus zo'n bewuste LS-4 gekocht bij Kris Seluga en ik moet zeggen dat het erg hard gaat.

Het weegt netaan 1,3 kg met een hoogte van 1,90.
Ieder zuchtje wind is meteen snelheid.
Ook de schaatsen hebben er onder gezeten maar dat was niet zo,n succes.
De Ls-4 is te licht om goed druk te kunnen zetten op de schaatsjes. Volgende keer maar eens proberen met scheermesjes of zo

260497f72f7564a7.jpg

260497f72f6add82.jpg

260497f75981f840.jpg

260497f7599cdc85.jpg

als toetje een filmpje:
YouTube - V250109 13 34

Laatst bewerkt door een moderator:
strandzeiler

Wiggie,
ziet er leuk uit, loop ook al een tijd met de gedachte om er een te bouwen.
Is dit nog de bouwdoos (die niet meer leverbaar is) of van de tekening gebouwd?
Ook een vraagje waar ik mee zit is welke freq. gebruik je hiervoor, waar valt het onder : zeilboot / auto / vliegen???

Ik had het geluk nog een pakket te kunnen kopen, niet dat dat nu zo gek veel uitmaakt maar het omrekenen van empirisch naar metrisch zal een iets andere maatvoering met zich meebrengen, simpelweg omdat de amerikaanse maten hier niet te krijgen zijn. Ik heb veel met de digitale schuifmaat (die ook empirisch meet) gewerkt om het meetbaar te houden.
Laat het je in ieder geval niet afschrikken om de tekeningen niet te bestellen.
Mocht je tijdens de bouw vragen hebben wil ik je graag helpen met advies of foto's e.d.
Voor de prijs hoef je het ook niet te laten trouwens, 10 dollar is zeker niet te veel gezien de research die Kris erin gestoken heeft in de jaren dat hij studeerde.

Qua materiaalkosten zal je zo'n beetje op een 100 euro zitten ex. besturing. Hiervoor heb je een simpele 3 kg servo voor het stuurwiel nodig en een zeilservo (of een sterke, minimaal 8 kg, normale servo). Rest nog een tweekanaals ontvanger met accu en een tweekanaals zender.

Gereedschap bestaat uit een zaag, schuurblok, mesje, boormachine, schroevendraaier, oude strijkbout voor de bespanning van de vleugel en een lange, vlakke plank of plaat om de vleugel op te bouwen. Dat is eigenlijk voor de beginner de grootste uitdaging. De vliegeniers die al wel eens aan houtbouw gedaan hebben draaien er hun hand niet voor om.

Bouwtijd twee weken, maar daar krijg je dan wel heel veel rijplezier voor terug!
Zoals je kunt zien op een van de foto's rijdt ik meestal samen met een vriend van me en dan is het net even leuker. Wedstrijdje doen is toch meer uitdaging dan alleen rondjes rijden.
Met betrekking tot de frequentie ga ik uit van het volgende motto: vliegt het niet dan is het 40 mHz. (of 2,4 gHz natuurlijk, dan heb je nergens last van).

zie ik het goed als ik zeg dat je geen zeil hebt, maar alleen een soort vleugel?? waarom is dit niet gewoon een mast met zeil, is hier een speciale reden voor ofzo? gewoon een vraag;)

Het zeil is inderdaad een vleugel.
Hierdoor heb je geen twist en een veel stijvere constructie dan met een zeil.
Overigens werkt een zeil ook zo.
Wanneer de wind in en achterlangs het zeil waait neemt een goed getrimd zeil een vleugelvorm aan van voor naar achteren gezien.
Bij het aan de wind tot halve wind varen van een zeilboot "trekt" de wind als het ware aan het zeil.
Bij het ruim aan de wind en voor de wind varen heeft de winddruk in de zeilen de overhand.
Daarom werkt een fok ook zo goed in combinatie met het grootzeil.
De fok dwingt meer wind langs het grootzeil aan de buitenzijde waardoor er een grotere onderdruk op het grootzeil ontstaat en daarmee ook meer snelheid.

Met een landzeiler rij je hoofdzakelijk met je vleugel (zeil) bijna dichtgetrokken omdat de voorwaartse snelheid van de landzeiler zo groot is dat de "schijnbare windrichting", dat is een optelsom van de werkelijke windrichting en de voorwaartse snelheid van de landzeiler, voor de landzeiler bijna altijd hoog aan de wind is.

re vraagje

Bedankt Wiggie,
Zal er aan beginnen, bedankt voor het aanbod met betrekking tot de hulp.
Zal je op de hoogte houden.

Mooie dingen.

Keer een meetinkje organiseren lijkt me leuk

Lijkt me heel leuk,

Er zijn er toch al zo weinig van te vinden over het algemeen.

In Belgie en Frankrijk leeft de landzeilsport zowiezo al veel meer (zoek maar eens op char a voile).

Ik heb naar aanleiding van mijn ritje nog wat aanpassingen gedaan, grotere wielen achter en een ex-achterwiel als voorwiel ingezet.
Ook de stuurinrichting is aangepast om het zwaartepunt voor lager te kunnen krijgen nav het grotere voorwiel.
Ook is het draaipunt van de vleugel nu naar voren of achteren te zetten. Dit is bij het origineel niet het geval.

Zoals gewoonlijk zeggen foto's veel meer dan woorden, dus.....

2604992f8e97aea6.jpg

Het geheel

2604992f8eaa2fea.jpg

detail stuurinrichting

Laatst bewerkt door een moderator:
hoe groot zijn de wielen dan oorspronkelijk en nu?? was de "balhoofd hoek" altijd al zo groot? is het een merkbaar verschil in stabilieteit dat je het de voorkant een paar cm hebt laten zakken? ik neem aan dat je aan de achterzijde niets hebt aangepast, terwijl daar volgens mij het meeste gewicht zit.
hoe is die rekkende verstaging gemaakt? ik heb gelezen dat de zijstagen kunnen uitrekken maar watvoor materiaal is daarvoor gebruikt? gewoon elastiek?

Groeten Francis

Beste Francis,

De achterwielen waren oorspronkelijk 100 mm en zijn vergroot naar 125 mm, groter is niet te krijgen. Door de grotere diameter heb je minder rolweerstand.
Het voorwiel is vergroot van 82 mm naar 100 mm.
Origineel bestaat de voorvork uit een simpele, rechte vork. Nadeel hiervan is dat het draaipunt van de vork (balhoofd)voor het aangrijpingspunt van het wiel ligt zodat het wiel bij een zijdelingse belasting ( en daar heb je heel veel last met een landzeiler) tegen wil sturen.
De meest ideale situatie bereik je wanneer het draaipunt op precies dezelfde plaats aangrijpt als het punt waar het voorwiel de grond raakt. Hierdoor kun je met een kleine kracht sturen en zal de wagen niet zo zijwindgevoelig zijn. Ook wanneer de wagen op twee wielen rijd met een hoek van 45 graden t.o.v. de grond kun je soepel en recht sturen.
Door de oplossing zoals op de foto bereik ik dit.
Als je goed kijkt zie je dat het nieuwe balhoofd onder een hoek van 45 graden staat t.o.v. het frame, dus dat valt wel mee. Het oude balhoofd stond onder 35 graden.
De verlenging van de draagarm is alleen nodig om het punt waar het wiel de grond raakt gelijk te krijgen met het draaipunt vanuit het balhoofd.

Merkbaar verschil in het frame vind ik vooral in het minder zwabberen van de voorkant en de vermindering van het tegensturen. Van de verlaging van het zwaartepunt merk ik niet veel aangezien het zwaartepunt van de vleugel zowiezo al erg hoog ligt tov het rollende gedeelte. De windvlagen moet je eerder opvangen in de verstaging dan in het zwaartepunt van het rollende gedeelte.

De verstaging is rekkend gemaakt mbv koordelastiek (handwerkwinkel). Door de verstaging langer of korter te maken kun je de spanning van het elastiek regelen.
Dus vanaf de vleugel lopen er gewoon normale touwtjes naar de achterbrug en daar zit dan een klein stukje koordelastiek. De voorstag is compleet van touw, die hoeft niet te veren.

Mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

Back