Ik had het geluk nog een pakket te kunnen kopen, niet dat dat nu zo gek veel uitmaakt maar het omrekenen van empirisch naar metrisch zal een iets andere maatvoering met zich meebrengen, simpelweg omdat de amerikaanse maten hier niet te krijgen zijn. Ik heb veel met de digitale schuifmaat (die ook empirisch meet) gewerkt om het meetbaar te houden.
Laat het je in ieder geval niet afschrikken om de tekeningen niet te bestellen.
Mocht je tijdens de bouw vragen hebben wil ik je graag helpen met advies of foto's e.d.
Voor de prijs hoef je het ook niet te laten trouwens, 10 dollar is zeker niet te veel gezien de research die Kris erin gestoken heeft in de jaren dat hij studeerde.
Qua materiaalkosten zal je zo'n beetje op een 100 euro zitten ex. besturing. Hiervoor heb je een simpele 3 kg servo voor het stuurwiel nodig en een zeilservo (of een sterke, minimaal 8 kg, normale servo). Rest nog een tweekanaals ontvanger met accu en een tweekanaals zender.
Gereedschap bestaat uit een zaag, schuurblok, mesje, boormachine, schroevendraaier, oude strijkbout voor de bespanning van de vleugel en een lange, vlakke plank of plaat om de vleugel op te bouwen. Dat is eigenlijk voor de beginner de grootste uitdaging. De vliegeniers die al wel eens aan houtbouw gedaan hebben draaien er hun hand niet voor om.
Bouwtijd twee weken, maar daar krijg je dan wel heel veel rijplezier voor terug!
Zoals je kunt zien op een van de foto's rijdt ik meestal samen met een vriend van me en dan is het net even leuker. Wedstrijdje doen is toch meer uitdaging dan alleen rondjes rijden.
Met betrekking tot de frequentie ga ik uit van het volgende motto: vliegt het niet dan is het 40 mHz. (of 2,4 gHz natuurlijk, dan heb je nergens last van).