RC vliegtuig getorpedeerd door RC boot

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vind dit ook wel redelijk ver gaan eerlijk gezegt....( en daar doel ik mee op de link) even ontopic dan, ik had 2 weken geleden precies hetzelfde, Ik was aan het vliegen met knijper, en toen vond iemand anders van de club dat hij zijn zender aan mocht zetten... Ging dus ook niet goed, vliegtuig ging recht de grond in volgas. Schade gelukkig vergoed, maar het gebeurde tijdens een vliegshow, moet er niet aan denken wat er was gebeurd als mn vliegtuig het publiek in was gevlogen.....

Laatst bewerkt:
waarom laat je dat hier zien?

Waarschijnlijk wil Ron deze maand zijn 10000-ste posting nog halen....

Of het zou de zoveelste poging kunnen zijn om alle scheepsmodelbouwers op dit onderwerp over één kam te scheren, zou ook zomaar kunnen. :mad: :nooo:

Exclusief gebruik van de 35Mhz voor de vliegende hobbyisten is Ron zijn stokpaardje ;)
Kan best wezen, maar voorlopig heeft hij wel gelijk.
Zo lang er nog vaarders zijn, die vinden dat ze best met 35 MHz kunnen gaan staan sturen ( 'ja hoor eens, ik heb die zender nou eenmaal') kun je dit niet vaak genoeg onder de aandacht brengen.

Ik vind het allemaal best, als mensen problemen hebben met dat ik een 35Mhz zender gebruik voor mijn boten, savage en hovercraft gaan ze maar naar de hobbyshop in Leeuwarden. Die man heeft hij mij het aangesmeert een paar jaar geleden. Zelf ben ik er pas later achter gekomen, maar ik ga zeker weer 200 euro ertegenaan gooien omdat die man een fout heeft gemaakt...

Verder zijn hier ook geen vliegtuigen in de buurt gelukkig dus die hebben geen last van mij.

Tuurlijk heeft Ron hij gelijk, de 35 Mhz is voor de vliegers! Maar moeten wij als hele groep modelbootvaarders daar dan voortdurend mee om de oren geslagen worden? Wildvliegen 'mag' ook niet, maar gebeurt ook. Begrijp me goed, ik praat het gebruik van de 35 Mhz onder de vaarders niet goed en weet wel degelijk de risico's. Maar zoals deze link hier even nonchalant neergegooid wordt vind ik persoonlijk niet netjes. Richt je pijlen dan op draadjes waar specifiek scheepsmodellen met 35 Mhz bestuurd worden, en niet zo op een hele groep modelbouwers waarvan het gros zich netjes aan de frequenties houdt. En nee, ik zit zelf niet op de 35 Mhz. Ik vaar 'netjes' op de 40 Mhz band, en raad nieuwelingen ook aan NIET de 35 Mhz te gebruiken.

En zo is er alweer het zoveelste draadje op gang over de 35 Mhz .... :(

Kan best wezen, maar voorlopig heeft hij wel gelijk.
Zo lang er nog vaarders zijn, die vinden dat ze best met 35 MHz kunnen gaan staan sturen ( 'ja hoor eens, ik heb die zender nou eenmaal') kun je dit niet vaak genoeg onder de aandacht brengen.

Is het wel slim om zo dicht bij het water te gaan vliegen? Euh, watervliegtuigen uitgesloten....... ;)

Ik vind het allemaal best, als mensen problemen hebben met dat ik een 35Mhz zender gebruik voor mijn boten, savage en hovercraft gaan ze maar naar de hobbyshop in Leeuwarden. Die man heeft hij mij het aangesmeert een paar jaar geleden. Zelf ben ik er pas later achter gekomen, maar ik ga zeker weer 200 euro ertegenaan gooien omdat die man een fout heeft gemaakt...

Verder zijn hier ook geen vliegtuigen in de buurt gelukkig dus die hebben geen last van mij.

Bestaat nog zoiets als RUILEN

Bakkies heb je geen last van, behalve van gestoorde italianen die met vele kilowatts zitten te zenden.
Babyfoons storen ook nog meer dan een bakkie.(90% van de babyfoons op 27mhz is illegaal)
RC apparatuur op de 27mhz mag officieel ook alleen maar op alfa kanalen zitten.
Dit zijn kanalen die niet gebruikt mogen worden door 27mc'ers maar gereserveerd zijn voor diverse doeleinden.

(RC)Ontvangers op 27mhz zijn zo gevoelig dat het minste geringste al doorspettert

Laatst bewerkt:
Ik kom misschien wat direct en confronterend uit de hoek, maar kennelijk hebben een heleboel botenbouwers gewoon lak aan het feit dat ze potentieel een heleboel schade en/of letsel kunnen veroorzaken en over zo'n asociale instelling kan ik me behoorlijk kwaad maken.

Locatie is in deze alles. Ik vlieg en vaar met een mx-12 op 35mhz, vliegen op een voetbal veldje, varen in het stadswandelpark. Knappe jonge die z'n slowflyer veilig door een botanische tuin kan sturen met bomen all over :D

350px-Stadswandelpark_Eindhoven_01.jpg

Stadswandelpark - Wikipedia

p.s. met dure grote vliegtuigen moet je gewoon gaan vliegen bij een club ergens achteraf, niet in de stad. Het risico dat een blije bouvier je toestel op eet is in het park groter dan een frequentie conflict :rolleyes: Beetje hollandse discussie overigens, dit mag niet, dat mag niet, regel hier regel daar. En nog niks voor elkaar. :)

Laatst bewerkt:
Beste Sander ( Sassen ), Ik was modelvlieger. Vaar nu met boten. Ik heb mijn 35 MHz zender en ontvanger voor ongeveer 30 euro laten ombouwen naar 40 MHz. Voor één modelvliegtuig dat door een " Bootjes vaarder " uit de lucht gehaald wordt, zijn er gegarandeerd enkele duizenden die door mede modelpiloten neergehaald worden. Het grote probleem zijn niet die paar modelschippers op 35 MHz, maar het gebrek aan zelfdiscipline bij de modelpiloten, want zelfdiscipline moet nog uitgevonden worden. Controle van hun kist voordat ze starten en even kijken of hun frequentie vrij is, zou waarschijnlijk al 80% van de crashes voorkomen. Vergeet niet ik was zelf modelvlieger en 90% van mijn crashes had ik aan collega-piloten te danken.
Vrij varen is een pest, maar vrij vliegen nog meer. Sluit aan bij een club of richt er zelf een op. Als dan de verschillende clubs; vliegclubs, botenclubs, auto's, enz. goede afspraken maken en elkaar de ruimte geven zijn 95% van de problemen de wereld uit. De frequentie waar je op vaart, vliegt of rijdt is dan eigenlijk bijzaak.
Groetjes, Jos

Beste Sander, Ikzelf gebruik de "Frequency Checker" van Robbe op 40 MHz. Tussen haakjes : Zelfs al lopen er tien botenmannen met een zender rond op 35 MHz, je kan nooit uitsluiten dat er zich een defect voordoet in je kist. Dan ben je het eigenlijk zelf schuld. Niettemin is het dan een voor de hand liggende en gemakkelijke oplossing om die mannen met hun bootjes maar de schuld te geven. Voor je dit een vergezochte redenering vindt. Elke verzekeringsagent zal je met dit argument afwimpelen en een doorslaggevend bewijs dat dit niet zo is zal je moeilijk kunnen geven.
Groetjes, Jos

Beste Sander, Rekening houden met elkaar schijnt de dag van vandaag de moeilijkste opgave te zijn. Zoals ik in een ander topic al eens naar voor gebracht heb, vindt ik toch dat er meer radio-discipline heerst bij de modelschippers dan bij de modelpiloten. Vliegen of varen in een club blijft niettemin een goede oplossing. Jouw oplossing om uit te wijken naar 433 en 868 MHz is natuurlijk ideaal.
Groetjes, Jos

Mijn reactie op meneer Sassen's verhaal staat in het door Ron gepostte draadje.

Voor een vlieger valt me zijn reactie bijzonder tegen: laag bij de gronds.

Bestaat nog zoiets als RUILEN

Ruil jij mijn 5-6 jaar oude zender om voor een 40mhz versie? Dacht ik ookal :)

Idd eigelijk best een zinloos topic omdat er al zovele over zijn.

Mijn volgende zender word een 2.4ghz hoogstwaarschijnlijk en dan heeft helemaal niemand meer last van mij toch:)

mensen,
meschien een stomme vraag,ik ken de ballen van zenders.
maar is het mogelyk om andere kristalen in een zender, ontvanger te plaatsen
zonder ombouw,verbouwing.
groetjes,ronny

Ronny
Andere kristallen: ja, mits die kristallen werken op de band waar je zender voor geschikt is.
Dus: als je in een 35 mHz zender 40 mHz kristallen zet, gaat het niet werken.
als je in een 40 mHz zender een ander kanaal wilt gebruiken (85 in plaats van 86) zal je een zend- en ontvangsatkristal voor die frequentie moeten aanschaffen en die in je zender en ontvanger zetten.
Tx in de zender, Rx in de ontvanger.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back