***RcRallyCup winterseizoen 2013/2014***

Status
Niet open voor verdere reacties.

RcRallyCup winter seizoen 2013/2014?

Dat is een vraag die we al meer dan een paar keer te horen hebben gekregen, dus lees goed:

De Rallycup wordt georganiseerd door een paar personen van HFCC, ERCE en MBC de Sluis, en het deelnemers aantal moet wel een beetje de moeite voor de clubs en vrijwilligers waard zijn.
Nu zullen we zeker niet zeggen dat dit niet het geval is, maar het animo is ook wel eens minder dan wenselijk, dus willen we dit jaar eerst even polsen wie er weer mee gaat doen dit jaar.

De regels zullen weer nagenoeg het zelfde zijn als vorige seizoen, al overwegen we een handicap(je) op te leggen bij de 4WD in de Unlimited klasse, daar die wel duidelijk de overmacht hadden op de 2WD.

Dus laat hier (en/of op FB) van je horen, zodat we met volle overtuiging aan de clubs kunnen vertellen, dat het met de deelnemers wel goed zal zitten...

Met welke modellen kan je zo al meedoen binnen de RcRallyCup!!!

Rallycars:

Alle 2 of 4wd 1:10 chassis die gebaseerd/gelijkend zijn aan een toerwagen chassis, die normaal gesproken, binnen een Nederlands 1:10 toerwagen wedstrijd reglement zou vallen, met als uitzondering: tot een maximale breedte van 200mm.

Dus al heb je nog een oude toerwagen staan: iets meer bodemspeling aanbrengen, een rally body erop, Tamiya Rally-blocks eronder (gereglementeerd), waterdichte elektronica, plus een gereglementeerde motor erin, en U bent klaar voor een goed portie winter-fun-competitie!!!

Rally:
Auto: 1/10 2 of 4WD indirect aangedreven, merk en type vrij, max 200mm width.
Banden: Tamiya Rally Block (50476), M-chassis Tamiya Rally Block D60 (51427) 1*.
Motor: 17,5T brushless, Carson Cupmachine (906052) of 27T brushed (EFRA-spec) 2*.
Accu: 6 cellen 7,2 Volt nominaal, 2 cel LiPo 7.4 Volt nominaal.
ESC: brushed vrij, brushless vrij (blinky setting) advies voor de esc: “waterdicht”.
Min.gewicht: geen.
Body: Rally body.

1* het gebruik van bandenwarmers of het behandelen van de banden met gripverhogende middelen, zowel thuis als op de track, is niet toegestaan!
2* (EFRA) specificatie die betrekking heeft op: machine gewonden anker, vaste 24 graden timing, kogellagers en demontabel ten behoeve van onderhoud.
NB. in de Rally klasse kan er ook met een Mabuchi/Johnson 27T motor worden gereden, zoals die vaak in de (bouw)doos wordt aangeleverd.

Unlimited

Dit zijn eigenlijk bijna alle 2 of 4wd 1:10 Trucks, SC Trucks, Desert Terra/Racer Trucks/Buggy’s, en Rallycars zoals bv HPI WR8, Traxxas Rally 1:10 die qua maatvoering ongeveer gelijk zijn aan bv een Traxxas Slash, en dus niet voldoen aan de maatvoering van de “rallycars” (max 200mm wide). Deze voertuigen moeten natuurlijk wel aan het accu en het banden reglement van de Unlimited voldoen!!! Ben je er niet zeker van of jouw model wel of niet binnen dit reglement valt, laat het even weten, dan wordt het voorgelegen aan de technische commissie!!

Unlimited:
Auto: 1/10 2 of 4WD indirect aangedreven, merk en type vrij.
Banden: rubber, merk en type vrij, minimaal 87 mm diameter.
Motor: vrij.
Accu: max 7 cellen 8,4 Volt nominaal / 2 cel LiPo 7.4 Volt nominaal.
Min.gewicht: vrij.
Body: vrij.

Laatst bewerkt:
Hey Per, als de data valt in mijn schaarse vrije tijd wil ik graag deze winter van de partij zijn...

Zover mijn agenda het toelaat, zal ik ieder evenement, dus op alle circuits meedoen in de “rally-klasse”… :thumbsup:

Voor evt andere reacties…indien mogelijk, even vermelden in wat voor klasse je denkt uit te komen… bvd ... !!!

Hoi Per

Daan en Winfried zullen in principe weer alle wedstrijden van de partij zijn.

grWinfried

Heb even contact gehad met Patrick, als de data goed vallen zal hij ook weer meedoen in de Rally klasse. Martin was nog aan het twijfelen of hij dit jaar mee zal rijden.

Bouke doet vast ook weer mee dit jaar verwacht ik.

Ik denk dat nog te weinig mensen weten wat de Rallycup precies is en hoe leuk deze reeks wedstrijden is. Per kun jij misschien iets posten hier over de verschillende raceklassen etc?

Gr. Robbert

Rallycars.

Wat zijn nu precies de 1:10 rallycars, natuurlijk de rallycars die in de reguliere handel te verkrijgen zijn, maar ook bijna ieder 1:10 touring chassis (incl de mini’s), door U voorzien van een iets wat ruimere bodemspelling, dit is wel “raadzaam” om de kunstmatige hindernissen goed te kunnen nemen, zonder te blijven steken oid.

U heeft beslist geen hypermoderne rally auto, of anderszins nodig, het is namelijk de enige competitie, waarbij modellen van bv 10 jaar oud of “eigen brouwsels”, nog steeds op het podium terecht komen, dus een bak geld er tegenaan gooien, is echt onnodig!! De HPI RS4 Rally, Schumacher SST, Rally enz, gooien nog steeds hoge ogen, tozv bv de nieuwere generatie Rally Tamiya’s.

Touring conversions rijden ook mee, populair zijn bv de Tamiya modellen, maar in princiepe kan iedere touring geschikt gemaakt worden. Heb jij nog ergens op zolder je "beginnerauto" onder het stof staan, omdat hij toch niet meer voldoet in de huidige raceklassen, blaas hem nieuw leven in, want deze is uitmate geschikt om in de RcRallyCup mee te doen. Op internet valt wel het 1 en ander te vinden over wat misschien de mogelijkheden zijn. Hier zijn een paar linkjes wat je bv kan doen om meer bodemspeling te verkrijgen, al hoeft het niet bepaald zo extreme te wezen. R/C Tech Forums - View Single Post - 1/10 RC RALLY of bv deze, een complete handleiding video voor bv een Tamiya TT-01, al geloof ik niet dat dit extreme verhogen perse nodig is voor onze competitie, maar goed het geeft je misschien een idee van wat er mogelijk is.

Heeft iemand ook nog een intressante link naar een conversie verslag, of heb je eigen ervaring hiermee, plaats dan hier een klein verslag, liefst met wat foto's, zodat je hopelijk een ander daarmee op weg kan helpen. bvd

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas heb ik nog geen mededeling ontvangen, wbt de agenda of op welke circuits we gaan rijden, ik ga er vanuit dat men achter de schermen er druk mee bezig is. Er moet natuurlijk bij het samenstellen hiervan, gekeken worden naar overige (indoor) evenementen, feestdagen en het beschikbaar zijn van vrijwilligers op de clubs, waar we te gast zijn. Zodra er data bekend zijn, zal ik deze zo spoedig mogelijk bekend maken, even afwachten dus…!!!

Vandaag waren er bij ons op de club in ieder geval weer wat enthousiaste (rally) rijders, die zich aan het voorbereiden waren op de RcRallyCup, … :)

RcRallyCup op Facebook, kan je via deze link volgen, en natuurlijk een “like” toebedelen :thumbsup:

https://www.facebook.com/pages/RC-Rallycup/100194620086752

Per, waar kan ik de regelmenten vinden? Ik wil graag mee rijden met mijn zoon(s); 'k heb verschillende Tamiya Rally modellen...

Ik ben momenteel het (nieuwe) reglement nog wat aan het aanpassen/herschrijven, het is nl afgelopen weekend pas goedgekeurd voor publicatie, ik probeer vanavond grotendeels het “technisch reglement” online te krijgen!!!

Het algemeen wedstrijd reglement volgt later wel een keer, daar heb ik nu even voorlopig geen tijd voor, is ook niet zo spannend…!!!

Ergens bestaat nog wel een site waar het 1 en ander van vorig jaar staat, maar ik weet niet of deze nog onderhouden gaat worden, aangezien dit voor leken in computertaal toch niet zo simpel is, dus is men afhankelijk van derden, in het verleden waren dat iets teveel schakels.

Alle updates zal ik in het starttopic opnemen, zolang ik daar toegang tot houdt, na verloop van tijd schijnt dat niet meer te kunnen jammer genoeg, ooit heb ik daar toestemming voor aangevraagd maar nooit meer iets van vernomen..maar goed, bij iedere update plaats ik hier een berichtje met een verwijzing naar het starttopic en de update + een eventuele toelichting..!!!

Nou, het gaat me vooral over welke motoren er gebruikt mogen worden; ik heb wat 19T Carson cup racer motoren, standaard Tamiya motoren en verschillende soorten/types brushless...

Update...technisch reglement..

Het Technisch reglement is inmiddels toegevoegd aan het starttopic, iets wat uitgebreider beschreven als voorheen, er zijn rijders die genoeg hebben aan een “half woord”, om de intentie van een “Fun-competitie” begrijpelijk te maken, en voor andere is een hele pagina “vol-kliederen”, nog niet voldoende ;) !!!

Rallycars.

We hebben een “nieuwe motor” opgenomen in het reglement bij de “rallycars”, we denken hiermee heelveel rijders tegemoet te kunnen komen wbt kosten besparing. Het is de Carson Cup Machine (906052) deze is regelmatig terug te vinden in veel badkuipklasse, zowel op clubniveau als landelijk, bv bij de Dutch Tamiya Challenge. Overigens geldt voor alle motoren in deze klasse, dat je deze niet moet vertanden zoals je gewend bent met de touring (veelal 2 a 3 pinion tandjes kleiner), de RcRallyCup probeert alle mogelijke verschillen in topsnelheid te nivelleren. doormiddel van hindernissen op lange rechte stukken, acceleratie, souplesse, en grip, zijn bij ons “de technische ingrediënten” om hoog te klasseren.

Unlimited.

Zover ik heb na kunnen gaan, geen veranderingen, de “oversized Rallycars” mochten vorig seizoen al, maar daar is geen gebruik van gemaakt, daarom heb ik ze nog maar eens extra als voorbeeld aangehaald.

Dank je voor de aanvulling van het start topic. Ik ben vrijwel zeker dat wij dit jaar meedoen. Even voor de goede orde een 'rally body', valt daar ook een Tamiya Opel Vectra body en een HPI RS-4MT VW kever body onder?

tamiya-hks-opel-vectra-jtcc-ff01.jpg

hp7154.jpg

Rallybody

In het verleden was het zelfs een WRC Rallybody die verplicht was, maar een veld vol blauwe Subaru’s of zilvergrijze Peugeot,s is wel beetje saai!! Toch willen we wel een veld vol body’s met een behoorlijke dosis “rally-looks”, ik denk dat met een beetje fantasie er heel veel mogelijk is, een touringcarbody uit de EFRA lijst, willen we absoluut niet zien!

Opel heeft destijds een model uitgebracht waarvan ze dachten dat ooit iemand er een rally mee zou gaan rijden, het was de Opel Vectra 4x4 Turbo, er is wel eens iemand geweest die meedeed in het European Championship of Rallycross met deze auto, maar zelfs daarvan zijn er weinig foto’s. Ondanks dat jou body een hoog touringcar gehalte heeft…was er ook een rally uitvoering van. Persoonlijk stoort het mij niet, en ik denk niet dat iemand hier over gaat vallen, dus gewoon meenemen!!

Een VW Beetle body zou ook wel bij de rallycars ingezet mogen worden, ik heb even gegoogled > afbeeldingen, op een evt rally versie, de historie leert ons dat dit model best eens populair is geweest onder de rally rijders. Het model op jouw afbeelding, vind ik toch beter in de Unlimited thuis horen, en daar mocht ie sowieso al!!

Tip: mocht je een leuke body hebben, google dit model dan even op: > “….. rally”, > kijk of deze geschikt te maken valt om als “rally-body-look” door te gaan!! Voorbeeld: > Lamborginie Gallardo GT3 Rally, deze bestaat echt, maar om te zeggen dat deze body een “rally-look” heeft??? Ik ben bang dat de technische commissie deze body “niet geschikt” gaat verklaren….!!!

Maar uhhh,.. de Lambo Rally ligt wel lekker in het gehoor… :rolleyes:

Lamborghini Gallardo GT3 Rally Lamborghini Gallardo GT3 Rally-debut - YouTube

Laatst bewerkt:
Dat kan toch geregeld worden?
Een rally-wedstrijd kan je in principe op elke AH/C1000/Jumbo/zwembad parkeerplaats organiseren!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back