RCRCM Typhoon

Ik heb de Typhoon nog niet in de thermiek gehangen, maar heb er het volste vertrouwen in. Als ik zie hoeveel hoogte ik op het strand in een kleine 10 knopen kon halen zit het met de minimum daalsnelheid wel snor, en ik heb al eens de kist een aantal rondjes laten cirkelen op lage snelheid, gaat ook prima stabiel.

Heb jij nu de carbon fuse? Weet je nog wat hij kaal kost als E en als gewone romp?
 
Ik heb de GFK versie, geen carbon dus (tenminste, niet vol carbon).

De GFK versie kost bij Sloperacer 310 pond, de CFK versie 385 pond. Ik dacht dat er geen prijsverschil was tussen zweef- en elektroromp.
 
Ik heb de GFK versie, geen carbon dus (tenminste, niet vol carbon).

De GFK versie kost bij Sloperacer 310 pond, de CFK versie 385 pond. Ik dacht dat er geen prijsverschil was tussen zweef- en elektroromp.

En de GFK romp is uit ervaring sterk genoeg voor eventuele ruwere landingen op de helling?

Verder heb jij er ook de ballast tubes in de vleugels in laten zetten toch?
 
Of die GFK romp sterk genoeg is moet ik nog uit gaan vinden. Een forse duinlanding vindt hij in ieder geval niet erg, er zit nog geen krasje op. Hoe het op een met stenen bezaaide alp is hoor je nog van me.

Ik heb de ballast tubes laten aanbrengen door Tony van Sloperacer, en dat heeft hij netjes gedaan. Ik heb 4 blokken messing erbij die samen precies 500 gram wegen. Dit is geen standaard optie, maar een modificatie van Tony.
 
Vandaag heeft de Typhoon voor het eerst aan de thermiek geroken. De bellen waren maar heel licht en klein, maar ik heb toch wel wat rondjes zonder hoogteverlies kunnen draaien. De bochten zijn niet zo stabiel en rustig als bij een F3J kist, maar met wat zuinig sturen kan je de bel toch aardig meenemen. De minimum snelheid is niet overdreven hoog, maar moet wel gerespecteerd worden. Te langzaam vliegen kost je wat hoogte.

Ik heb 2 flyby's laten filmen met mijn telefoon. Het doel was om het prachtige gehuil van het model vast te leggen. Helaas wordt het huilen nogal overstemd door windgeruis (een probleem van de telefoon, het waaide maar weinig), maar het is wel te horen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag heeft de Typhoon voor het eerst aan de thermiek geroken. De bellen waren maar heel licht en klein, maar ik heb toch wel wat rondjes zonder hoogteverlies kunnen draaien. De bochten zijn niet zo stabiel en rustig als bij een F3J kist, maar met wat zuinig sturen kan je de bel toch aardig meenemen. De minimum snelheid is niet overdreven hoog, maar moet wel gerespecteerd worden. Te langzaam vliegen kost je wat hoogte.

Ik heb 2 flyby's laten filmen met mijn telefoon. Het doel was om het prachtige gehuil van het model vast te leggen. Helaas wordt het huilen nogal overstemd door windgeruis (een probleem van de telefoon, het waaide maar weinig), maar het is wel te horen.

Klinkt erg goed! Ik heb echter besloten voorlopig even te wachten met deze kist omdat de Bonito van Multiplex voor het snelle werk erg goed blijkt te vliegen en met zijn 52g/dm2 gisteren zelfs in de thermiek niet meer naar beneden kwam.

Om deze reden heb ik nu een Alpina 3001 E op het oog. Meer bewezen thermiek kwaliteiten, iets groter formaat :) en voor de momenten op de helling een prima snelheidsbereik en wendbaarheid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een Alpina is zeker ook een heel mooi model. Voor mij was de grootte van 2m juist ideaal, ik wilde graag een kleiner model dan mijn 3,2m Fantasy. Voor mij blijft deze Typhoon een mooie alleskunner in lekker draagbaar formaat die mee kan op elke helling en Alp.
 
Een Alpina is zeker ook een heel mooi model. Voor mij was de grootte van 2m juist ideaal, ik wilde graag een kleiner model dan mijn 3,2m Fantasy. Voor mij blijft deze Typhoon een mooie alleskunner in lekker draagbaar formaat die mee kan op elke helling en Alp.

De Typhoon blijft zonder twijfel een topkist die er wellicht ooit nog eens komt, maar de Alpina 3001 is iets betaalbaarder en vult het 'gat' naast de Bonito hotliner beter...
 
Intussen heb ik de Typhoon aan de tand kunnen voelen in de omgeving waar hij voor bedoeld is. Afgelopen april heb ik de Typhoon op de Wasserkuppe gevlogen, maar daar hadden we niet echt ideaal weer. Nu ben ik op de Gerlitzen in de Alpen, en hier heb ik de Typhoon echt goed kunnen vliegen.

En wat doet hij het goed! De kist loopt erg goed, hij fluit prachtig, behoud zijn energie goed en nog steeds verbaas ik me over hoe goed het model naar de knuppels luistert. In de juiste condities kun je enorme rondes vliegen. Uitvliegen in het dal, kist hoogte laten winnen, dan via een lange dalende bocht maximaal snelheid maken, voorbij fluiten, en dan via een lange klimmende bocht weer op hetzelfde punt aankomen als waar je begon (repeat). Heerlijk. Op nauwe hellingen kan je ook goed terecht door de beperkte grootte en uitstekende wendbaarheid van het model.

full


Helaas had ik vanmorgen een wat rotte landing. Ik kwam aanvliegen op een hobbelig en klein veld met wat bomen hier en daar. De kist overtrok licht tijdens de eindnadering in een bocht. Dat doet het model niet giftig, en alles bleef eigenlijk goed in de hand. Het vliegtuig raakte de grond niet hard, maar draaide daarbij wel om de topas. In combinatie met wellicht een vervelende hobbel is de romp daardoor gebroken.

full


De elektroromp heeft net achter de vleugel een soort insnoering waar de staartservo's in geplaatst kunnen worden. Deze overgang is een zwakke plek in de constructie, en exact daar is hij gebroken. Deze plek kan blijkbaar nog wat beter versterkt worden. Ik zal sloperacer deze foto ook sturen, misschien doet de fabrikant er iets mee (extra verstevigen bij toekomstige modellen).
Het is jammer dat ik nu even niet verder kan vliegen met de Typhoon, maar man man man wat heb ik er al van genoten :D. Zelfs na de crash heb ik nog een half uur met een dikke smile rondgelopen door de waanzinnige vlucht ervoor.
Een medereiziger heeft aangeboden de romp te repareren, waar ik erg blij mee ben. Ik ben geen vriendjes met glas-koolstof-epoxy. Ik ben er van overtuigd dat hij er weer iets moois en stevigs van maakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo ,
Nu het hier toch over de typhoon gaat zou ik graag willen weten of er al iemand een starthaak heeft geplaats voor de typhoon zwever versie,en hoe het uitgevoerd is .
Groeten Stef,
 
Recht jammer van de breuk! Het ziet er idd uit als een potentieeel zwakkere plek? Hmmm... kuipje met scherpe hoeken... Maar daarmee ook lastiger te repareren. (zie links van prop-er, naar het model)
De Omega heeft een servoluik in de buik. Zit te spinnen op 1 van beiden... is dus wel zeer nuttige informatie. Weet niet of de Omega onderdoet in sterkte op andere fronten... bij de relatieve 'klap' die jij hebt gemaakt... een dergelijke vorm van luik geeft minder kans op breuk?

IMG_0865.jpg


Bron RC-Network:
Nan Omega

Typhoon

Typhoon-E_gear.JPG


Bron:

http://rc-sailplane.com/jpn/top_J.htm
 
Laatst bewerkt:
@fotor

Je bent niet de eerste en zeer zeker ook niet de laatse die dit op de Gerlitzen overkomt. De romp breken achter de vleugel is daar schering en inslag!

Jammer van het luik. Maakt de reparatie iets gecompliceerder.
Anders zou ik de lokaal zeer bekende en beproefde "Gerlitzen Wickel" (*) adviseren. Een avondje klussen en de volgende dag alweer vliegen!:D

(*)
1) stuurstangen controleren en richten, indien noodzakelijk vervangen
2) romp richten en fixeren met secondelijm
3) buitenzijde romp tot ca 5 cm vanaf de breuk naar beide zijden opruwen
4) koolstof kous over de breuk trekken(of indien niet aanwezig eventueel koolstof mat om de breuk wikkelen) en impregneren met impregneerhars
5) grote krimphous (zoals gebruikt voor accupakketten) om de romp over het gerepareerde deel trekken en met de föhn krimpen vanaf het midden naar de uiteinden om de overtollige hars eruit te persen en een glade afwerking te maken
6) overtollige hars verwijderen en de hars verder laten uitharden

Niet de mooiste methode, maar wel zeer effectief!

Succes met de reparatie en allen verder veel (vlieg)plezier op de Gerlitzen

Paul
Welkom bij de "Edese Luchtvaart Club" webpage !
 
HB Busking, bij de omega blijft de ronde vorm van de romp intact, zonder knikken erin. De kans op breuk van de romp lijkt me minder. Wel zit het luik aan de onderzijde, dus het luik zelf zie ik wel een keer sneuvelen op wat ruwer terrein.

Paul, ik ga zoiets niet lokaal repareren, major damage komt thuis wel aan de beurt. Even een kousje erover heen is in dit geval overigens niet zo simpel, meteen voor de breuk zit de vleugelaanvorming, meteen achter de breuk zit het servoluik dat je niet dicht kan maken met koolstof kous.

De romp gaat mee met een ander forumlid, en ik ben ervan overtuigd dat hij het op een goede manier opknapt.
 
@Raymond: the first cut is the deepest.. het zal verder ongetwijfeld wel goed komen met je kist! Veel plezier daar verder.

@Paul: interessante reparatie methode, dat van die krimpkous ga ik zeker eens proberen. Ik zal het vast nog wel eens nodig hebben ;)
 
@Fotor... daar heb je gerede kans toe... niets is dus ideaal...
Omega is GFK/CFK mix... is geen full carbon versie bij... Typhoon is ook daarin wellicht in zekere zin de sterkere?

@Maarten, wat Paul reparatiemethode betreft, kom je ook bij de F5B wel tegen... niet voor niets... sterk!
Wel oppassen met hitte... de resin van de romp wordt kneedbaar... en kan krom trekken... dan moet je hem weer na-richten met behulp van de föhn...

Je kan ook van binnenuit met een 'ballon' werken... in een slanke staart zeer lastig werken en in dit geval Typhoon (helaas) niet mogelijk...

Groet Bas
 
J
1) stuurstangen controleren en richten, indien noodzakelijk vervangen
2) romp richten en fixeren met secondelijm
3) buitenzijde romp tot ca 5 cm vanaf de breuk naar beide zijden opruwen
4) koolstof kous over de breuk trekken(of indien niet aanwezig eventueel koolstof mat om de breuk wikkelen) en impregneren met impregneerhars
5) grote krimphous (zoals gebruikt voor accupakketten) om de romp over het gerepareerde deel trekken en met de föhn krimpen vanaf het midden naar de uiteinden om de overtollige hars eruit te persen en een glade afwerking te maken
6) overtollige hars verwijderen en de hars verder laten uitharden

Niet de mooiste methode, maar wel zeer effectief!

Ik heb onlangs een variant op deze methode gebruikt.

1). Inderdaad belangrijk om je stuurstangen te controleren/vervangen.
2). Idem breuk met CA fixeren.
3). Van binnen uit een koolstof matje inlijmen. Om het koolstof te kunnen hanteren heb ik dit eerst geïmpregneerd met hars en dit uit laten harden tot het stug leerachtig aanvoelt. Dit kan tussen de 2 en 6 uur duren afhankelijk van hars en harder. Wat van de hars in de diepvries bewaren en wanneer het matje de juiste uitharding heeft die hars weer opwarmen en daarmee het matje van binnen vastlijmen.
4). Na uitharding heb ik de oorspronkelijke romphuid weggeslepen met een diamant slijpschijfje en wel zo dat een vloeiende overgang van ongeveer 5 cm (2x 2.5 cm) ontstaat.
5). Van buiten Carbon erover zoals Paul beschrijft.
6). Buitenzijde weer afslijpen tot de oorspronkelijke buitenvorm.
Verder zoals bij Paul

full


Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top