Intussen heb ik de Typhoon aan de tand kunnen voelen in de omgeving waar hij voor bedoeld is. Afgelopen april heb ik de Typhoon op de Wasserkuppe gevlogen, maar daar hadden we niet echt ideaal weer. Nu ben ik op de Gerlitzen in de Alpen, en hier heb ik de Typhoon echt goed kunnen vliegen.
En wat doet hij het goed! De kist loopt erg goed, hij fluit prachtig, behoud zijn energie goed en nog steeds verbaas ik me over hoe goed het model naar de knuppels luistert. In de juiste condities kun je enorme rondes vliegen. Uitvliegen in het dal, kist hoogte laten winnen, dan via een lange dalende bocht maximaal snelheid maken, voorbij fluiten, en dan via een lange klimmende bocht weer op hetzelfde punt aankomen als waar je begon (repeat). Heerlijk. Op nauwe hellingen kan je ook goed terecht door de beperkte grootte en uitstekende wendbaarheid van het model.
Helaas had ik vanmorgen een wat rotte landing. Ik kwam aanvliegen op een hobbelig en klein veld met wat bomen hier en daar. De kist overtrok licht tijdens de eindnadering in een bocht. Dat doet het model niet giftig, en alles bleef eigenlijk goed in de hand. Het vliegtuig raakte de grond niet hard, maar draaide daarbij wel om de topas. In combinatie met wellicht een vervelende hobbel is de romp daardoor gebroken.
De elektroromp heeft net achter de vleugel een soort insnoering waar de staartservo's in geplaatst kunnen worden. Deze overgang is een zwakke plek in de constructie, en exact daar is hij gebroken. Deze plek kan blijkbaar nog wat beter versterkt worden. Ik zal sloperacer deze foto ook sturen, misschien doet de fabrikant er iets mee (extra verstevigen bij toekomstige modellen).
Het is jammer dat ik nu even niet verder kan vliegen met de Typhoon, maar man man man wat heb ik er al van genoten

. Zelfs na de crash heb ik nog een half uur met een dikke smile rondgelopen door de waanzinnige vlucht ervoor.
Een medereiziger heeft aangeboden de romp te repareren, waar ik erg blij mee ben. Ik ben geen vriendjes met glas-koolstof-epoxy. Ik ben er van overtuigd dat hij er weer iets moois en stevigs van maakt.