RCV91CD motor

Beste Schaalbouwers,

Ik heb zojuist een Top Flite Spitfire besteld en ben nu erg aan het puzzelen op het vraagstuk: welke motor zal ik aanschaffen. Ik kom tot drie opties.

1. .61 motor van O.S. met speciaal spruitstuk en speciaal uitlaatje. Het zeer grote voordeel is dat de motor en de uitlaat heel netjes wegvallen onder de motorkap. Dit is optisch (denk ik) de mooiste oplossing. Nadeel is het geluid van de tweetaktmotor. Vraag: Blijft deze combinatie onder de 80 dB?

2. Een .91 viertaktmotor. Veel mooier geluid, maar niet volledig weg te werken onder de motorkap. Het klepdekseltje zal (volgens mij) altijd uit de motorkap steken en ik denk dat het speciale uitlaatje van Top Flite niet meer zal passen. Er moet dus een uitlaat buiten de motorkap uitkomen.
Geluid is goed, maar optisch niet de mooiste oplossing.

3. Een RCV91CD motor. Ik ken deze motor niet, maar heeft enorm mijn interesse getrokken. Het geluid is werkelijk fantastisch!!! De motor is zeer compact en kan (denk ik) helemaal verdwijnen onder de motorkap, maar ik denk dat ook hier een externe uitlaat moet worden gebruikt.
Voor informatie over deze RCV motoren kun je hier terecht:

RCV Engines Model Home Page
http://www.rcvengines.com/images/video/spitfire-shortened.wmv

Mijn vragen aan het forum zijn de volgende:
Wie kan iets vertellen over deze motoren?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid?
Hoeveel herrie maken deze motoren, blijven ze onder de 80 dB?
Is deze motor aan te sluiten op het originele Top Flite uitlaatje onder de motorkap? Dit zou fantastisch zijn!
Hoe zit het met de warmteafvoer van deze motor?
Hoe zit het met het brandstofverbruik van deze motor?

Ik kan op Nederlandse sites eigenlijk niets vinden!!!

Wie weet hier iets van?

Groetjes Gerrit.

Hallo Gerrit,

Een optie die ik nog mis voor een betrouwbare motor is de Laser

Laser Engines

B.V. de Laser 120 is heel laag, 93mm!
Deze weegt 785 gram en kan een 15x8" draaien

Goede optie voor je Spit is ook de Laser 100, deze is iets hoger (100mm)
770 gram en tevens 15x8"
Je zou eens moeten meten of dit onder de kap kan

De demper zit bij de Laser motoren ook op een hele gunstige positie, nl. achter de cilinderkop
Het brandstofverbruik is gunstig en er kan zonder nitro toevoeging gevlogen worden, maar bovenal: het geluid is waanzinnig mooi!

Zou zeggen kijk eens even op de site van Neil Tidey (mr. Laser himself)
(en nee, ik heb geen aandelen) :D

Groeten, Ralf

Voor wat betreft de koeling: ik had er al over gevraagd in een andere discussie. Fabrikanten maken motoren die onder een kap passen maar hoe het gekoeld moet/kan worden laten ze aan onze fantasie over... je krijgt er een handicap bij zeg maar...
Voor kisten met een lijnmotor is dit optisch vaak een probleem. Veel verschillende combinaties tussen toestel en motor zijn er mogelijk... wat werkt met wat en ziet er nog eens goed uit...?
Ik zou zeggen speur het net af naar voorbeelden van gebouwde TF Spitfires en jat de oplossing van anderen!

Ik ben ook op zoek naar een oplossing voor mijn P51 maar dat komt nog wel... als ik het niet weet wordt het gewoon een 2-takt, alles behalve een uitstekende motor!!!

Arvid heeft "veel" ervaring met de RCV motoren.
Zie ook zijn Corsair draadje: bouwverslag-top-flite-62-corsair-nu-een-kleurtje

In het begin heeft hij wat problemen gehad met de koeling maar daar heeft ie oplossingen voor gevonden.
Verder is er jammer genoeg weinig getest daar hij erg druk is met z`n net gestarte zaak (jammer genoeg voor ons dus :-( ).
Hierdoor is ie ook weinig op het forum maar komt wel eens even kieken en op de msn is ie altijd wel bereikbaar.

Neem anders eens kontakt op met hem.

Hier de Corsair met de RCV voorop:
http://www.bosmodelair.nl/video/overige2007/corsair1.wmv

Qua geluid zijn de RCV`s wel hard, een 4 takt is beschaafder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, Tesu jij opent mij de ogen :D

Was niet op de hoogte van het feit dat RCV ook "gewone" motoren maakten, dacht dat zij alleen de "inline" motoren maakten :oops:

Dus vergeet alles wat ik hiervoor gepost heb ;-)

Gerrit,

Als engels geen probleem is voor je moet je HIER op RCMF eens bekijken (RCV 91CD Review). RCV heeft er zelfs een EIGEN directory.

Kan je niet alles lezen, dan even registreren (gratis)!

Succes.

Teus

Hoi Gerrit,

Leuk weer een TF Spit erbij :D.
Als aanvulling op Ralf z'n suggestie hieronder een tekening van TF Spit neusje met
een Laser 120 versus een OS.91FS (Plaatje van de Laser 80 naar hoogte van 93 mm. opgeschaald)
Motoropstelling%20Spitfire%20met%20Laser.jpg

'k heb het neusje in AutoCad staan, als je een plaatje kan vinden van een RCV91CD dan kan ik hem als vergelijk er in "plakken".

Succes met de bouw.

Gr. Ronald

Wow, wat een reacties in zo'n korte tijd. Heel erg leuk, heel erg fijn allemaal.

Eerst Strutter. De laser had ik eigenlijk niet meegenomen in het verhaal vanwegen zijn prijs. Niet helemaal eerlijk natuurlijk want een Laser is natuurlijk een prachtig stukje werk en staat heel goed aangeschreven. De Laser heeft inderdaad als voordeel dat je alles achter de motor kunt wegbouwen. Verder is het een "gewoon" viertakt principe. Waar ik bij een gewone viertakt een beetje huiverig voor ben is het kleppenmechanisme. Ik denk meteen aan "kleppenstellen", kromme stoterstangen, lekkende kleppen etc. Aan de andere kant hoor ik daar nooit iemand over klagen. Strutter je hebt gelijk. De Laser is ook een beslist toffe keuze, maar wel erg duur.

Dan DM31. Ik ben niet echt bang voor koelingsproblemen. Er zijn heel veel mensen met een motor volledig weggewerkt in de motorkap en ik heb eigenlijk nog nooit iemand gesproken waarbij problemen met warmteafvoer daadwerkelijk heeft geleid tot motorschade. Uiteraard moet er wel een goede doorstroming zijn in de kap, maar verder denk ik dat als die ventilatie aanwezig is, dat het verder wel zal loslopen.

Berto: Ik ga zeker op zoek naar de ervaringen van deze "Arvid". Verder is de RCV91CD een echte 4 takter hoor. éen slag voor de inlaat, éen slag voor de compressie, éen slag voor de ontbranding en éen slag voor de uitlaat. Het werkt echter niet met een kleppenmechanisme, maar met een draaiende cilinderwand die half zo snel draait als de krukas. Boven in de cilinderwand (of eigenlijk daarboven) zit een poort die tijdens de eerste 90 graden de inlaatpoort opent, vervolgens 180 graden gesloten blijft en de laatste 90 graden de uitlaatpoort opent. Kortom, een echte 4 takter, maar volgens een ander werkingsprincipe. De motor heeft relatief weinig onderdelen (geen klepjes, geen veertjes, geen stotertjes, geem stoterstangetjes) dus mogelijk minder stijtage. Ik maak me alleen wat zorgen over de slijtage van de draaiende cilinderwand.

Teus: Helemaal mee eens. Het is een viertakter met een ander werkingsprincipe. Echter als je de inbouwspecificaties leest, dan is deze motor zeer compact. Ook is het geluid (op filmpjes van internet) veel mooier. Tenmiste, die indruk krijg ik. De fabrikant heeft daar ook een verklaring voor. Bij een "gewone" viertakter is de uitlaatpoort is één keer open en ontstaat er een meer "ploffend" geluid. Doordat bij deze motor de poort als het ware wordt open geschoven ontstaat een ander, meer realistischer geluid. Ik weet alleen niet of het voldoende te dempen is om onder de magische 80 dB te blijven. En daar maak ik me het meeste zorgen over.

Teus weer: Ik ga zeker even op RCMF kijken. Bedankt voor de tip.

Ronald: Leuk dat je dit wilt doen. Echter weet ik niet zo goed hoe ik jouw dat plaatje kan geven. Probeer dit eens: CD Series Dimensions
Het mooie is dat de hoogte, gemeten vanaf de hartlijn van de krukas, maar 82 mm hoog is!!!

Aan allen en diegene die nog gaan reageren: Ik ben zo benieuwd naar mensen die zelf ervaringen hebben opgedaan met RCV motoren. De belangrijkste vraag is: Blijf je met deze motor onder de 80dB.
Verder: Wat vinden jullie van de prijs? Die is toch ook fantastisch? 179 pond! dat lijkt goedkoop!. Hoe zit het eigenlijk met de invoerrechten vanuit Engeland? Weet iemand hoe dat geregeld is? Of zijn er helemaal geen invoerrechten? Zijn het "slechts" de verzendkosten?

Groetjes Gerrit

Geweldig medium dat ModelBouwForum, toch :D

Wat betreft het onderhoud van een 4 takt motor komt hier iets meer bij kijken dan bij een 2-takt.
Het afstellen is wat kritischer en eens in de zoveel tijd moet je eens naar de klepafstelling kijken en eventueel afstellen maar dat stelt niets voor.

Kromme stoterstangen krijg je ook niet zo maar, dan is er echt wat mis.

En ja, de schade is bij een crash meestal wel wat groter en duurder maar daar gaan we niet van uit (mhhhh, dat moet ik eens vaker tegen mezelf zeggen ;-) ).

Wat betreft de motorkoeling ben ik het wel en niet met je eens.
Je kunt redelijke schde oplopen door een "verkeerde koeling" (gebrek aan), dit heeft weinig met "voldoende doorstroming" te maken.
De lucht kan best goed doorstromen maar als hij grotendeels de cilinderkop mist dan wordt er ook niet gekoeld.

Maar aan de andere kant hoef je hier nu ook weer niet heel huiverig voor te zijn.

Op mijn 1-5-cessna-skymaster-337-eigenlijk-336-bosmodelair zitten zowel de voorste OS FS 120 (20cc 4-takt) als de achterste OS FS 91 (15cc 4-takt) vrijwel volledig ingebouwd en bij beide motoren kom ik niet aan de bekende koelopeningsregel (mhhh, schrijf je dat zo?!?).

Toch heb ik bij beide motoren tot op heden geen problemen ondervonden met de koeling en ook geen warmlopen geconstateerd tijdens en na de vlucht.
De koeling is dus blijkbaar voldoende, ondanks de kleine luchtuitlaatopeningen onder de voorste kap en vrij slechte koeling van de achterste motor.

Dus gewoon monteren, zorgen voor een doorstroming voor de koeling en vliegen.
Mocht de motor toch warmloop neigingen hebben dan kun je altijd nog geforceerde koeling gaan toepassen dmv het plaatsen van luchtgeleiders (baffles) naar de cilinder.

hoi gerrit

even over de motoren,

ik ben in bezit van een laser 100 , os 91 , en rcv58cd
en heb ook saito gehad..

de laser is voor mij de beste ik heb deze op een neuport 11 met een 18/6 prop
deze loopt zeer mooi gebruik geen nitro
de os 91 is ook een prima motor maar je moet wat nitro gebruiken voor een goede stationaire loop.

en over de rcv heb ik geen goed woord ligt in een kast terotten
de eerste motor die ik kreeg wilde helemaal niet starten terug gestuurd een nieuwe gekregen deze ging wel maar als ik onder 1/4 gas ging sloeg hij steeds af
van alles geprobeerd maar geen resultaat boven 1/4 liep hij wel redelijk
de motor wordt vrij heet dit komt door de manier van opbouw heeft niet zo'n goede warmte afvoer dan de normale 4t dit komt omdat de cil. niet verbonden is met het motorhuis (zit ruimte tussen, de cil. draait in 't huis)
de brandstof is erg duur 10% olie 5% wonderolie en 10%nitro
verder komt er veel meer rommel op je model
ik zou zeggen kom maar eens kijken kan je het zelf zien

je kan beter voor een duurdere laser gaan dan geld weggooien aan een rcv

gr. jacques

De belangrijkste vraag is: Blijf je met deze motor onder de 80dB.

Ik denk dat daar niemand antwoord op kan/wil geven.

Het is misschien mogelijk; grote prop, goede uitlaat, ingebouwd onder kap.

De kans is echter groter dat het niet gaat lukken onder de 80db te blijven. Dat is gewoonweg lastig om te realiseren om het maar zo te zeggen.

Gr. Teus

Bij de Modelvliegtuigclub Almere is iemand die een Stuka met RCV motor heeft. Het verslag staat ergens op deze site, een of zo jaar geleden. Hij moet je meer kunnen vertellen

RCV motor

Bij de Modelvliegtuigclub Almere is iemand die een Stuka met RCV motor heeft. Het verslag staat ergens op deze site, een of zo jaar geleden. Hij moet je meer kunnen vertellen

Het bouwverslag is van "Piper" en is terug te vinden met de zoek functie van dit forum.

Rcv91cd

Ronald van den Oever:
Fantastisch wat je daar gedaan hebt. Zo kun je goed zien hoeveel kleiner deze motor is. Ik ben helemaal enthousiast!

Jaques:
en over de rcv heb ik geen goed woord ligt in een kast terotten
Daar schrik ik wel weer van. Is dat nu een uitzondering? En geldt dat ook voor de 91CD

de brandstof is erg duur 10% olie 5% wonderolie en 10%nitro
verder komt er veel meer rommel op je model
Dit is bruikbare informatie. Ik wil mijn spit eigenlijk niet hoogglans lakken of met folie beplakken, dus hij moet wel een beetje schoonblijven.

Packard: Ik ga eens zoeken naar die Stuka. Bedankt!

Teus: Ik ga zeker even zoeken, want ook de "SP' is natuurlijk een goede optie. In de slanke neus van de Spitfire zou deze nog beter passen en het heeft weer als voordeel dat je door het halve toerental een grote 3 of 4-blads prop kunt gaan gebruiken. Alleen dat starten is denk ik een probleem. Als ik het goed heb begrepen moet je deze motor aan de zijkant/bovenkant starten. In ieder geval achter de propeller. Of heb ik dit verkeerd begrepen? Kun je hem ook via de propeller aanslingeren?

Nico: Bedankt voor de link! Ik heb het gelezen, maar het stuk geeft eigenlijk geen echt waarde-oordeel over de motor.

Bertho: Mooi model die skymaster en grappig dat je met twee verschillende motoren vliegt. Eigenlijk "loop ik zelf steeds meer warm voor":yes:de RCV. Ookal schrik ik erg van de reactie van Jaques.

Ga vooral door met reageren!

Alleen dat starten is denk ik een probleem. Als ik het goed heb begrepen moet je deze motor aan de zijkant/bovenkant starten. In ieder geval achter de propeller. Of heb ik dit verkeerd begrepen? Kun je hem ook via de propeller aanslingeren?
No problemo, gewoon starten door het aanslingeren via de prop gaat ook.

En dank voor je complimenten van de Skymaster, het mooie van dat model is dat je met 2 ongelijke motoren kan vliegen daar ze toch niet synchroon hoeven te lopen (hebben al genoeg twins met wel die "problemen" ;-) )

Scheelt weer afstellen :lol:

Hoi Gerrit,

zoals Berto aangeeft beperk ik mijn modeltijd op dit moment door een paar keer per week even het schaalforum door te nemen. En zo ook nu en zag dit draadje er tussen staan.

Ik ken de CD versie niet, dus kan niet meepraten over de ervaringen van Jacques, kan me er overigens wel wat bij voorstellen. Deze motoren worden best heet en de juiste brandstof is dan ook bijzonder belangrijk. Ik heb het een keer geprobeert met 4 takt brandstof van coolpower met de juiste verhouding nitro, maar daar draaide deze toch niet lekker op. Gebruik nu een ander, weet even niet welke het is, kan ik thuis wel opzoeken. De juiste brandstof zorgt er ook voor dat de motor net iets minder warm wordt. Blijft nog wel dat de koeling speciale aandacht nodig heeft waarschijnlijk ook met de CD versie, alleen is dat iets makkelijker omdat je de bocht niet om hoeft zoals bij de SP. En ja, deze motor tuft behoorlijk wat rotzooi uit, er zal dus wel gepoetst moeten worden. Ook is deze motor luidruchtiger dan een "normale" 4-takt en dat wordt niet op elk veld gewaardeerd. Het is een wat rouwer geluid onder andere omdat de overbrenging met tandwielen gaat. Voordeel is weer dat je geen kleppenstangen hebt. Sommige geven alleen weer aan dat die tandwielen snel slijten, daar heb ik zelf nog geen ervaring in omdat de motor nog niet voldoende gelopen heeft.
Het allergrootste voordeel van deze motoren vind ik zelf de compacte uitvoering en de enorme kracht door de 1:2 overbrenging. Hierdoor kan je meer schaalgetrouwe props draaien zonder een gat te hoeven maken in de cowl.
Het aanslingeren is geen probleem, je hoeft dus niet gebruik te maken van het startpunt achter de prop. Wel is het even wennen en moet je goed uitkijken voor het happen (terugslag), want dat kan deze motor als de beste.
Hier een video waarbij je het aanslaan en het motorgeluid zelf kan beoordelen (klik het plaatje):

Back