(Re-release) Tamiya Frog

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
A

Aaalie

Guest
Frog%201.jpg

Iedereen (van mijn leeftijd) kent ze wel, die geweldige auto die je vroeger altijd had willen hebben! Vaak met de neus tegen de ruiten van de Bart-Smit gedrukt, de catalogus viel bijna uit elkaar en alle specs waren tot in detail op de biologische harde schijf geprent.
Jeugdsentiment ten top, daar gaat hij dan!

Frog%202.jpg

Natuurlijk eerst alles bekijken, echte Tamiya kwaliteit. Dat deze spuitgietdeeltjes zo'n "heerlijk" gevoel geven tijdens bouw en eerste ritjes. Tevens "toegevoegd" een 400 (480) maat motortjes, uiteraard moet ook dit Frogje een beetje met de tijd mee.

Frog%203.jpg

Het bouwen gaat als vroeger. Je hebt snel héél wat staan. Hier het frame bestaande uit twee helften en enkele verbindings "balkjes" waar ook de servo's tussen worden geplaatst. Het zwarte balkje is in het frame te verschuiven om zo meerdere maten servo's te kunnen gebruiken. Vroegâh werden twee servo's gemonteerd, waarvan er ééntje de mechanische regelaar bediende (zo'n ding met zo'n vreselijk energieverslindende draadgewonden weerstand). Inmiddels is dit overbodig vanwege de goed betaalbare electronische regelaartjes.

Frog%204.jpg

Op de foto zie je de veer t.b.v. de voorvering (per kant). Het leuke was dat dit Frogframe een beetje voorbeeld was voor vele modelauto's die volgden. De Subaru Brat was zo'n voorbeeld, die met een kleinere motor, minder lagers, geen dif en vooral een ander kapje geleverd werd. Ook andere merken gingen steeds meer over op plastic part.
Een aantal delen van deze Frog zijn van Alu. Dit waren de stressplekken, waarvoor destijds nog niet de techniek in huis was om deze ook van kunsstof te maken. Het is wel een dubbele veerarm, het systeem werkt goed. De veer en de nylon "duwer" (witte dopje) moet gemonteerd worden met speciaal "langdurig" vet. Alles keurig meegeleverd in de Tamiya kit (zucht :wink: ).

Frog%205.jpg

Voorwielophanging in elkaar gebouwd. Zelfs nieuw rammelt het aan alle kanten, speling plenty.

Frog%206.jpg

Frog%207.jpg

Opvallend bij de bumpermontage, versteviging... Dit deel is ongetwijfeld later toegevoegd. Naar mijn idee zit deze gemonteerd zoals het hoort, echter de bumper sluit dan niet goed aan, deze wordt iets rondgetrokken. Tevens staat dit extra verstevigingsplaatje behoorlijk op spanning na montage van de bovembeschermplaat. Het zal door ervaring wel een gebleken noodzakelijke versteviging zijn, dus toch maar gemonteerd.

Frog%208.jpg

Hier te zien het bakje/overbrenging. In het midden van het bakje het samengevoegde tandwiel, met de snapring. Zorg ervoor dat deze snapring goed in de groef valt, deze wil je niet verliezen tijdens het rijden, dit geeft tandwielsoep.
De kunsstof houder is aan twee zijdes ietsje gevlakt, en de benodigde afstandsbusjes zijn bewust weggelaten. Er komt ietsje meer power op te staan dan hoort, en met deze "mod" wordt het difje wat beter ondersteund (tegen elkaar aangedrukt). Bovendien zit nu dit geheel iets minder "rammelend" in elkaar.

Frog%209.jpg

Hier zit het bakje inmiddels tussen het frame gemonteerd. Wat je nu goed kan zien is dat de electromotor aan twee zijde's gemonteerd kan worden, dit gedeelte van de auto is symetrisch. Vroegâh met de motoren met remschoenen was het wel van belang aan welke zijde deze gemonteerd werd i.v.m. de draairichting. Tegenwoordig met de driefasen motoren maakt dat niet meer uit.

Frog%2010.jpg

Op de foto de dogbone meenemers. Dit deel is anders dan de orginele 6 kant asjes, die gebleken niet volstonden. Echter door de "stoere" rubber manchetten zie je dit niet weer en lijkt het geheel "orgineel".
Héél opvallend is dat er één dogbonehouder (aan bakzijde) niet één, maar twee o-ringetjes mocht krijgen.

Frog%2011.jpg

Hier is te zien waarom waarschijnlijk de twee o-ringen, i.p.v. ééntje. De betreffende dogbone met twee o-ringen zit iets meer tegen de bak gedrukt. Ongeacht hoe gemonteerd, de andere blijft altijd iets "uitsteken".

Frog%2012.jpg

Een driedelige velg en een bandje wordt het wiel. Opvallend is het (stinkende) zachte rubber, ik kon ze me altijd wat harder en droger herinneren.

Frog%2013.jpg

Het velgje wordt met 5 schroefjes en moertjes tegen elkaar aangeschroefd. Het is lastig om het moertje in de daarvoor bestemde plaats te krijgen. één v.d. stuurstangen is een handige hulp, hiermee druk je het moertje makkelijk op z'n plek, en schroef je de stang er zo weer uit.

Frog%2014.jpg

Meenemer met het o-zo-vaak missende stalen meeneemasje :roll: . Er is een extra asje meegeleverd, daar zijn we zuinig op!

Frog%2015.jpg

Voorwieltje wordt identiek gemonteerd. Voor het voorwiel worden iets kortere boutjes gebruitk, dit wordt snel verwisseld, op het oog in de "bakjes" zien de boutjes er gelijk uit.

Frog%2016.jpg

Echte schokbrekertjes achter, zeer mooie draaideeltjes. Ook zijn er extra zuigertjes meegeleverd, met minder gaatjes. Ook nog een moelijkheid om heschokbrekertjes iets langer te maken, waardor de Frog wat hoger op zijn achterwieltjes komt.

Frog%2017.jpg

De motor heeft een iets andere aansluiting. Graag wilde ik de montage van de motor orgineel houden, omdat dit wat extra stevigheid aan de bak geeft en tevens behoud je de mogelijkheid om ook eens andere motoren te proberen. Per slot van rekening is deze motor ergens opgescharreld, na een simpele redenatie in vergelijk met een standaard 540 zou deze motor moeten voldoen. Mijn wens was iets meer power, echter draaien met 3S lipo moet zeker mogelijk zijn. Uiteraard een ietwat hoger rendement, en de combi moet het op zijn sloffen kunnen doen, ik heb een hekel aan warmte... je krijgt daardoor namelijk minder rijtijd, en dus minder FUN.
Om deze keinere motor te kunnen monteren heb ik m.b.v. een dikke ijzeren ring een steuntje gefabriceerd. Benodigd gereedschap is een schuifmaatje, een akkuboormachine, enkele boortjes en een setje M3 tapjes. Hier op de motor reeds gemonteerd. De schroefjes die de kleinere motor tegen de steun houden zitten netjes verzonken in de steun. Je houd nu over een 540 gelijkende montage, en ook een 3,17 mm as.

Frog%2018.jpg

Hier gemonteerd.

Frog%2019.jpg

Even een overzichtsfoto'tje.

Frog%2020.jpg

Hier wordt een 6S 4900 milli's werkeloze lipo opgedeeld in twee stuks 3S.

Frog%2021.jpg

Dit gaat vrij simpel. Een beetje Thinner maakt de lijm los, en de orginele balancerstekkers kunnen gewoon weer worden gebruikt. Een extra stekker solderen en klaar. Let wel dat je de nikkel aansluittab van de Lipo deelt, hier kan je namelijk aan solderen. Tevens blijft aan de alulip een stuk (gepuntlaste) nikkel strip zitten, waar je dus ook makkelijk aan kan solderen. Even een nieuw krimpkousje en KLAAR...

Vervolgens een testritje 8O , en dat was BELACHELIJK!
De combi was met de natte finger samengesteld. De motor zal ongetwijfeld ook wel anders gebruikt gaan worden (ik ben namelijk beslist geen automan, meer een vlieger) vandaar de andere keuze v.d. motor dan jullie (automannen :wink: ) gewend zijn. Tevens moest er een simpel (nog liggend) vliegregelaartje deze motor aansturen.
Boven verwachting is het gas prima gedoseerd te regelen. Hierover had ik mijn twijfels omdat het nou eenmaal géén autoregelaar is. Ook de aanloop verloopt probleemloos.
Echter de power die loskomt is gewoon idioot!!! Waar vroeger onze RX 540VZ motoren stopten, zat ik nu op een kwartje gas. In het hoge gras waar vroeger het "spul" wel erg warm werd, VLOOG hij bijna overheen. Je kan na al een behoorlijke snelheid te rijden nog niet fatsoenlijk aan het gas komen, de Frog komt spontaan omhoog en klapt achterover.
Naa een tijdje te hebben gereden voelt hij al iets vertrouwder aan. Met wat throttlemanagement is het mogelijk om al rijdende de voorkant licht te houden. Wanneer deze te ver onhoog komt, ietsje gas dicht.
Om vol gas te kunnen rijden, moet je een strak stuk veld hebben. Op asfalt is het onmogelijk, omdat de auto tot vol gas (en volgens mij zelfs ook tijdens volgas) alleen maar kan spinnen. Op een strak gazon, formaat voetbalveld kan je even volgas blazen. Een stokje o.i.d. fungeerd dan (per ongeluk) als schans, waarbij het "ding" een meter of drie loskomt, en bijna nooit op z'n wielen terechtkomt
Sturen is ook lastig. Tijdens het gasgeven heb je beslist geen stuur, enkele ruime bochten met beperkt gas is mogelijk. Zodra je echter het gas loslaat krijgen de voorwielen grip en klapt de Frog om, gevolgd door drie a vijf salto's vol in het luchtruim!
Inmiddels lukt het rijden al beter, maar de power slaat werkelijk alles!
Heel verbazend is dat de overbrenging na enkele ritjes enorm soepel loopt, en ook beslist geen geluid produceert zoals het in geheugen stond! Afwachten hoelang deze "oldtimer" dit vermogen volhoud :D .

Frog%2022.jpg

Hier na z'n eerste testritjes weer aan de lader.

Het kapje wordt voor me gespoten (dank aan Dennis v.d. modelbouwzaak in Grunn), top service. Daar werd het kapje (in no time) ook even vakkundig ontdaan van het overbodige lexan :thumbsup: . Hij krijgt (uiteraard) de orginele kleuren. Foto's daarvan volgen nog!

Greetz van Aldert (die weer zo blij is als een kind :mrgreen: ).

hey leuk :) ik dacht ook dat de tandwielen met dit vermogen binnen enkele minute gestript zouden zijn....... valt nog weer mee ;)

Leuk bouwverslag!
Die zie je niet zo vaak in de auto-afdeling.
wat voor motor zit er nou precies in?

Tjeerd

super verslag van een plaats genoot :D
heb als ik dit lees nu al spijt dat ik mijn frog heb verkocht :?
by the way wil niet vervelend doen maar de shock zitten verkeert om :D

mooie wagen aldert ,had het niet gedacht dat jij als vliegman een auto zou kopen .
ps kon ik het niet laten om de tamiya ford f350 niet te hebben met 3 bak.
groet wiebe

Tadango zei:
hey leuk :) ik dacht ook dat de tandwielen met dit vermogen binnen enkele minute gestript zouden zijn....... valt nog weer mee ;)
Hij loopt nog steeds verrassend stil 8) . Even afkloppen :wink: .

neoblader zei:
Leuk bouwverslag!
Die zie je niet zo vaak in de auto-afdeling.
wat voor motor zit er nou precies in?

Tjeerd
Thanx... Motor is een 180 grams Feigao 380L met 8 windingen.

mafia zei:
super verslag van een plaats genoot :D
heb als ik dit lees nu al spijt dat ik mijn frog heb verkocht :?
by the way wil niet vervelend doen maar de shock zitten verkeert om :D
Hij is erg leuk, de Frog. Met name het uiterlijk!
En idd, de shock zit verkeerd om. Ik had hem gemonteerd als op de tekening, echter dan raakt het aluminium huis het frame. Omgedraaid heeft hij daar geen last van, bovendien slingert het achterwiel nu het vuil niet zo richting zuigerstang/keerringetjes. Of heeft het nog nadelige gevolgen zo andersom?

wiebe zei:
mooie wagen aldert ,had het niet gedacht dat jij als vliegman een auto zou kopen .
ps kon ik het niet laten om de tamiya ford f350 niet te hebben met 3 bak.
groet wiebe
8O Die F350 is echt een vette bak! Ik had het al gehoord (van Vince en Peter). Met nog wat jeugdsentiment bij het zien van `The Frog`, kon ik het ook niet laten om ééntje aan te schaffen (eigenlijk heb ik ook nog een tam-gear klein Froje erbij gekocht :wink: ).

Nog enkele aktiefoto'tjes. Vincent (Vip-er) sturen, en ik proberen om hem op de foto te krijgen :wink: . De laatste foto is een beetje verkeerd gefocussed, toch is hij wel leuk.
Aktie%201.jpg

Aktie%202.jpg

Aktie%203.jpg

Greetz van Aldert

Mooi verslag, en tsja de frog... En geweldig model is dat. Ik ben op het moment ook bezig met een custom frog. Met alle bedenkbare vintage hop-ups. En een sandscorcher body.

heee laat dat nou niet de baggelhuizer plas zijn op de foto,s :D
nee volgens mij kan dat voor de werking geen kwaad die schokbkekers andersom.
mvg marcel

Hoi,

mafia zei:
heee laat dat nou niet de baggelhuizer plas zijn op de foto,s :D
nee volgens mij kan dat voor de werking geen kwaad die schokbkekers andersom.
mvg marcel

Helaas dat is het niet ;) Dit water is bij Gieten... daar waar ze elk jaar Veldrijden..

Ik heb dus gisteren even met de Frog mogen sturen, ik moet zeggen.. Erg veel vermogen van zo'n klein motortje.
Het is ook niet heel gek want je hebt wel 11 volt tot je beschikking. Zelf was ik bang voor het hard aanlopen van de regelaar maar deze Hi-model 40 amps regelaar in combi met deze motor liep echt super soepel.
Volgas was inderdaad te zot en gewoon niet te doen. Ik ben benieuwd wat een dergelijke combi doet in een wegauto die wat meer grip heeft! Maar dat zal vast nog wel eens getest worden ;)

Groeten Vincent

Welk type motor is het eigenlijk precies? Ik wil namelijk deze setup ook in mijn frog doen.

Hoi,

zoals aldert boven al schreef:

Motor is een 180 grams Feigao 380L met 8 windingen.
Bij een United hobbies hebben ze dergelijke motoren.. kan alleen niet de 8 turns vinden.
Maar een dergelijke motor met zelfde KV zal hetzelfde doen neem ik aan.
De combinatie doet (indien er 40 amps gebruikt word) een 440 Watt..

Groeten Vincent

Hee Aldert!

Geweldig stuk! "Vaak met de neus tegen de ruiten van de Bart-Smit gedrukt" HEEEEEEEEL herkenbaar. De modelbouw bovenverdieping van Bart Smit in Zaandam was zo'n beetje 'n 2de huiskamer voor ons! :)
Hebben er aardig wat gekocht van ons krantenwijkinkomen: Rough Rider, Toyota Hilux, Frog, Hotshot, BigWig (weet eigenlijk niet meer waarom ik toen niet voor de Super Shot gekozen had, die stond STIJF van de kogellagers, die dingen kosten toen goudgeld!)

Ben naar aanleiding van jou artikel 'm Frogje aan het reincarneren. Even wat stof, zand en bagger van 20 jaar terug afgebikt en alles uit elkaar geschroeft. Heb 'n aardige handleiding zo met jouw foto's erbij!

Had de voorvering vroeger al veranderd. Dat zwarte bolletje aan de onderste arm van de voorwielophanging slijt als een gek ik op dat witte geval wat naar binnen gedrukt wordt. In no-time zit de voorkant op de grond. Heb toen een stukje veer-staaldraad tussen de drie (omgekeerde) moeren geklemd. Werkt prima! Je raakt er alleen zo nu en dan 1 kwijt, maar je mist geen bodemspeling meer aan de voorkant.

Heb wat spulletjes gescoord op eBay van Team CRP: andere voorvering (2 torens voor montage van schokbrekers http://rcchopshop.com/crp/1601.html ) en andere ophanging voor de achterarmen in plaats van die 2 alu houders ( http://rcchopshop.com/crp/1606.html )

Voor die nieuwe voorophaning/voorvering heb ik alleen nog 2 schokbrekers nodig. De bijbehorende zijn niet te vinden op eBay.
Weet iemand of die schokbrekers van Conrad (228163-91) een beetje goed zijn? :?

Groeten!

Jelle

Hey Jelle, hij blijft nog steeds leuk, The Frog.
Het kapje is inmiddels (al lang) in kleur, een foto'tje miste nog. Bij deze:
frog1.jpg

Het vermogen is nog steeds idioot. Toch verbaasd het me dat met name het tandwielbakje niet defect raakt. De tandwielen zien er zelfs nog best netjes uit, terwijl de wagen van tijd tot tijd eens word uitgelaten. De spoiler begint wel iets te havenen, want bij iets te ruige gasgeven slaat hij achterover. Af en toe knalt er ook eens een dogboneasje uit, waardoor die stoere manchetjes over de achterasjes ook zijn gehavend.
Het blijft leuk het rijden, vooral omdat er ten alle tijde meer power aanwezig is dan de auto (qua wegligging) aankan. Je kan eigenlijk ook best wel lang rijden, met beperkt gas (wat toch nodig is) ben je soms bijna een half uurtje aan het spelen.

Greetz van Aldert

Geweldige auto he :)
Echt onverwoestbaar. Mijn frogje gaat langzaam maar gestaag voorwaarts. Erg moeilijk om hem naar wens te krijgen (eigenlijk meer moeilijk om de onderdelen te vinden).
Ik heb een originele frog, die ik zo veel mogelijk vintage hop-ups ga geven. Heb uiteindelijk een besloten om er een outrunner op te zetten.
Als ik die heb, zou je dan voor mij ook zo'n adapterplaatje kunnen maken?

Gaaf!

Maarre, zie ik daar nog witte plastic lagers?
In mijn Hornet zaten destijds als hop-up al kogellagers en dat scheelde een hoop slijtage.
Keep on driving history!

TheFrog84 zei:
Hebben er aardig wat gekocht van ons krantenwijkinkomen: Rough Rider, Toyota Hilux, Frog, Hotshot, BigWig (weet eigenlijk niet meer waarom ik toen niet voor de Super Shot gekozen had, die stond STIJF van de kogellagers, die dingen kosten toen goudgeld!)
Ja, de [s:586e9addf2]Rough Rider[/s:586e9addf2] Holiday Buggy... Met zelf gemaakte sterkere achterbrug van epoxy printplaat. *zucht* En de Mitsubishi Pajero... Met zelfgemaakte elektronische regelaar in plaats van die draadgewonden schuifregelaar. *nog een zucht* Ze liggen ergens in een doos op zolder weg te verstoffen. Best zonde, misschien toch maar weer eens een keer opgraven en inderdaad een nieuw leven in blazen (de echte klassieker blijft toch leuker dan de remake, vind ik :D).

Het is net als muziek en mode, na 20 jaar komt alles weer terug en noemen we het retro. :lol: :wink: Wel een tof bouwverslag Aldert. :thumbsup:

Er zijn blijkbaar meer slimmerds die gemerkt hebben dat de "vintage" modellen weer erg in trek zijn:
[web:bdaaad4fba]http://www.hobby-sports.com/cart/prod_detail.php?prodid=TAM58354[/web:bdaaad4fba]
daar durven ze nog aardig geld voor te vragen zeg.

Back