Realflight G2 of Aerofly Professional

Nu er een nieuwe PC zit aan te komen wil ik mijn CSM V10 sim vervangen door een van bovengenoemde simulatoren.
Wie kan uit eigen evaring een vergelijking maken tussen het simulatie-realisme van deze twee simulatoren.

Hallo Hans,

Als je mijn mening wil weten dan kan ik je vertellen dat Realflight VER (met kop en schouders en nog meer....) boven Aerofly Pro uitsteekt. Ook de ondersteuning etc ... op de homepage van Realflight is super goed, veel foutmeldingen kun je in een forum terug vinden. Ook staan er diverse gemodificeerde modellen.

Qua instellingen zou ik ECHT niet weten wat je NIET in kunt stellen ...
Ik heb nog geen betere flightsim gezien!

Wat ook leuk is is het feit dat je vliegles kunt volgen in de flightsim, voor zowel Heli als Vliegtuig, tot stuntwerk aan toe.

Gisteravond hebben we zelfs met 3 forumleden (Joost, Chris en ik) online gevlogen, echt mega ....

Grtz,
Emile :P

Real flight is inderdaad prima. Alleen het zweven vind ik niet best op deze sim.
Aerofly pro heb ik nooit werkend gezien

Wie heeft er nog een aanschaf-locatie-suggestie?
Als het de Aerofly wordt zoek ik die nieuwe USB-interlink-controller versie.

Het zijn allebei zonder twijfel top simulatoren. Ik zelf heb een voorkeur voor de Aerofly-pro omdat de standaard instellingen van de modellen beter overeen komen met de modellen die ik zelf vlieg. Ik heb zelf geen enkele interesse in PC game spielerei als online dogfighten, ballon rammen, en onderwater vliegen maar naar verluid is de Real flight G2 daar beter voor geschikt. Ik gebruik de simulator alleen als hulpmiddel voor het beter leren modelvliegen en daar is de Aerofly-Pro een uitstekend hulpmiddel voor. Bij de G2 kreeg ik het vlieggedrag in de "high alpha flight evelope" (ergens tussen hoveren en vliegen.) maar niet gelijk aan mijn daadwerkelijke modellen.(kan aan mijn modellen liggen?).

Ik heb onlangs bij de indoor meeting in Almelo een indoor freestyle 3D programma op muziek gevlogen. Omdat ik nu eenmaal geen eigen sporthal bezit heb ik dit uitsluitend op de PC kunnen oefenen.( In Aerofly-Pro zitten 3 afmetingen sporthallen.) Hoewel het de eerste keer nog zeker niet perfect ging, was ik best wel tevreden over het resultaat. Passages die op de PC lastig waren bleken ook in de zaal moeilijk te vliegen.

Oeps, de muziek start weer ik ga weer verder met oefenen........!

Bert zei:
Ik heb zelf geen enkele interesse in PC game spielerei..
Is voor mij ook niet belangrijk. Vandaar dat ik best tevreden ben over de CSM. Alleen dat speakergeluid en de graphics zijn niet meer van deze tijd vandaar.
Erg belangrijk vind ik de mogelijkheid, zoals dat bij CSM is, dat je je eigen model over kunt nemen in de sim en dat het vlieggedrag er dan ook behoorlijk op lijkt.

Bert zei:
Ik heb zelf geen enkele interesse in PC game spielerei

dat is anders wel 100% fun hoor!

heb net weer ff met Emile een online vliegsessie gehouden (Realflight), we begonnen met elkaars heli uit de lucht te vliegen (leuk als je allebij dat ding niet onder controle hebt :twisted: ), en we eindigden onder de limbo lat :P
echt mega lachen hoor, en je leert er precisie sturen mee :)

weet een van Julie, waarom ik realflight niet aan de praat krijg op een Multiplex cockpit ??, ik heb (geloof ik) het goede kabeltje maar hij ziet de zender niet op de een of andere manier................Peet.................8)

Hmm.... Bespeur ik een generatie kloof tussen Emile/Joost en Hans/Bert?
Nou ja, als iedereen de zelfde voorkeuren zou hebben zou het een saaie wereld zijn.

P.S. Heb je voor je vijfde verjaardag al een bal op je verlanglijstje staan, Joost? :D

(Deze had je natuurlijk wel aan kunnen zien komen als je gaat roepen dat je zoveel lol hebt in het (virtueel) kapot rammen van elkaars heli! ):twisted:

Generatiekloof, dat zal het wezen! :lol:

Tja, Spielerei ... het was maar een voorbeeld van wat er allemaal in deze flightsim verborgen zit. Anderzijds wij houden ieder jaar een Fun Fly in onze vereniging en die wordt door onze leden in grote getalen en enthousiast bezocht. Dus ik denk dat er voor deze spielerei middels een online Fun Fly ook wel animo is ... alhoewel ik het idee heb dat die flightsim af en toe slecht jureert! :x

Maar goed, de Limbo-lat steeds lager en de palen dichter bij elkaar en de uitdaging (precisie) wordt inderdaad steeds groter. Pylon racen is ook wel leuk, alleen is het wel lastig als je beide hetzelfde toestel hebt, want voor je door hebt welke kist van jou is ... zit ie al onder de grond. Wat ook lastig is, is het feit dat er 2 mensen met dezelfde stem liggen te roepen "TURN" en je moet dan maar net weten of die "TURN" voor jou was of niet, zo niet dan krijg je een "CUT" aangerekend. :lol:

Ook vind ik bijvoorbeeld de HELI lessen wel leuk die erin zitten, en ik geef toe dat ik nog VEEL moet oefenen wil ik datgene wat die leraar voorvliegt ook maar enigzins na kunnen doen. Maargoed ik ben ook geen HELI piloot, maar vind het wel leuk om eens aan andere takken van onze geweldige hobby te snuffelen.

Verder vindt Joost het gewoon leuk om telkens van mij te winnen. Ik vind het anderzijds weer leuk als Joost zijn PC voor de zoveelste keer met een BLAUW scherm op tilt slaat. Ennuh ... voor iemand zonder brevet moet ik zeggen, dat Joost wat mij betreft brevetwaardig is (op dat HELI rammen na dan). :twisted:

@PETE
Werkt een Multiplex 3010 of zo wel goed? Zo niet, dan heb je mogelijk toch de stekkeraansluiting niet goed gesoldeerd. Bij Multiplex is ook een doorverbinding noodzakelijk. Ik zelf gebruik een USB Joystick interface en daar werkt Futaba, Multiplex en Graupner reeds op. Een Multiplex Cockpit heb ik echter nog niet getest.

Grtz,
Emile 8)

Ik zou het niet weten, Dit was een vraag van een klant en ik wordt er een beetje achtelijk van..... of het zou kunnen dat de cocpit het dus niet kan...
Inmiddels is er een moduultje voor die meneer zijn MC24 besteld dus daar zal het wel mee gaan lukken hoop ik..........Peet............8)

Dat probleem had ik ook met mijn Multiplex zender en Aerofly. Het probleem bij mijn set lag niet aan de zender of de interface maar aan de PC. Als ik een modem aansloot werkte de seriele poort wel maar als ik er die interface op aansloot kon hij hem niet vinden. Ook mijn tekentableau kon hij op die manier niet vinden. Nu blijkt mijn PC een energie besparings systeem te hebben dat geen stroom op de poorten zet. Pas als er een inkomend (stroom) signaal te vinden is dan pas komt er spanning te staan op die poorten en werkt alles perfect. Op M...com heb ik ooit eens een stukje gezet waarmee dat te verhelpen was. Ik zal daar vandaag effe naar zoeken en dit hier ook neer zetten.

Helaas kan ik dat stukje niet meer vinden. Het lijkt erop dat daar bij M.com een heleboel info weg is. Die info had ik op papier dus moet ik maar eens gaan zoeken of ik dat nog heb. Zodra ik het gevonden heb zal ik het hier opnieuw posten.

Ik weet wel dat er iets van de settings in de registers gewijzigd moet worden. Maar weet helaas uit mijn hoofd niet welke.

Ik kan mij nog wel een stukje omtrent die Aerofly herinneren.

Het probleem werdt veroorzaakt doordat de Power Management van de VCOMM driver aan stond en die moest je uit zetten. Dit geldt echter alleen voor de Seriele poort.

Zoek in je Register:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\VCOMM
De waarde Enable Powermanagement moet op 00 00 00 00 staan.

Wat ook nog extra kon helpen is naar Dos Prompt (venstertje) gaan en dan 2x het volgende commando intypen:
mode com1:19200
(Wel juiste Compoort invullen)

En helaas met de Standaard Aerofly Interface is het onder Windows XP helemaal afgelopen. Dan zul je toch echt een (USB) Joystick interface moeten kopen.

Mijn vraag aan PETE is nu echter om welk kabeltje gaat het hier, maak eens een foto? Hopelijk is het geen Aerofly kabeltje, want die werkt dus nooit met Realflight. :?

Grtz,
Emile 8)

Compoort

Ik gebruikte voorheen aerofly op een 98 systeem en ook bij mij werd de interface via de compoort niet ondersteunt.
Door eerst FMS te draaien werd af en toe de compoort wel actief.
Daarna heb ik bat-file's gebruikt om de compoorten aan te sturen.
Het volgende werd in de bat-file gezet

Voor compoort 1:

@echo off
@mode com1:19200
@mode com1:19200
@exit

En voor compoort2:

@echo off
@mode com2:19200
@mode com2:19200
@exit

Hopelijk is het probleem nu verholpen.

Hans

Joost zei:
dat is anders wel 100% fun hoor!

heb net weer ff met Emile een online vliegsessie gehouden (Realflight), we begonnen met elkaars heli uit de lucht te vliegen (leuk als je allebij dat ding niet onder controle hebt :twisted: ), en we eindigden onder de limbo lat :P
echt mega lachen hoor, en je leert er precisie sturen mee :)

On line?

Vertel daar eens wat meer over?

Powerpete zei:
weet een van Julie, waarom ik realflight niet aan de praat krijg op een Multiplex cockpit ??, ik heb (geloof ik) het goede kabeltje maar hij ziet de zender niet op de een of andere manier................Peet.................8)

Zat net de aanvullingen voor versie 2.0 software te kijken.
http://www.multiplexrc.com/files/tx_cockpitmmv20.pdf
Hoofdstuk 1.6 wordt gesproken over "If you move to the PUPIL menu and switch ON, all mixers...blablabla..."

Mischien moet je tegenwoordig actief PUPIL aan zetten om pulsjes naar buiten te krijgen.

Zou toch onhandig zijn, want dan mis je al je zelf ingestelde mixers, expo enz...

Overbrugging in de plug (zie FMS kabel links) van belang voor uitschakelen zendgedeelte. Mischien ook voor inschakelen pupil mode ook nodig?

Zal eens op de scoop kijken of er altijd al pulsjes uit de plug stromen.
Ik heb oude software versie.

Emile zei:
Ik vind het anderzijds weer leuk als Joost zijn PC voor de zoveelste keer met een BLAUW scherm op tilt slaat.

ja lach maar :evil:

'mijn' pc doet idd nogal vaag, zo nu en dan krijg ik een blauw scherm met de melding dat er een geheugendump heeft plaatgevonden etc. ook staat er 'Driver_IRQL_Not_Less_or_Equal' :x 8O :? (ik draai XP)
maar goed, dit is offtopic natuurlijk...
oja, dit heb ik niet alleen onder realflight :?

Niek zei:
On line?

Vertel daar eens wat meer over?

uhm, wat moet ik hier nou over vertellen? :? spreekt voor zich lijkt mij.
Iemand Host, de andere maakt verbinding, en zo vliegen er 2 (of meer) modellen op 1 virtueel vliegveld... model1 wordt bestuurd door speler1 (piloot1 ;)), en model2 door speler2(piloot 2 ;))...

Niet alleen op m.com is info weg, laatst bij mijn PC alles opgeruimd en je raad het mischien wel ook die papieren zijn bij het oude papier beland en dat is afgelopen zaterdag opgehaald :oops: Maar volgens mij stond daar de oplossing op zoals Emile die gepost heeft.

Back