Recht boren

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door teun winkel, 11 aug 2019.

  1. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.242
    Locatie:
    Elburg
    Weer druk in Steyl ?????
    Lekker bezig man ....
    Die camera steelt de show.

    Groet,

    Ruud.
     
    Potter en willum vinden dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.674
    Locatie:
    noord-limburg
    Vandaag nog de sluiter wat aandacht gegeven.
    Voor mij ben ik klaar.
    De krant kan komen.

    Willum
     
    Potter en R Groen vinden dit leuk.
  3. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.242
    Locatie:
    Elburg
    Ik hoop komende zomer nog een bezoek te kunnen brengen (de route is inmiddels wel bekend).
    Vandaag nog over gehad om Steyl aan te doen op een weekendje Maastricht.
    Dus Willum, zet de vlaai maar klaar !!!

    Groet,

    Ruud.
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.674
    Locatie:
    noord-limburg
    Als je je ook nog een rondleider zoekt Ruud?
    Moet me wel even inlezen.
    Vlaai staat klaar.
    Met slagroom?

    Welkom in Steyl.
    Willum
     
    Johannes59, R Groen en Potter vinden dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.674
    Locatie:
    noord-limburg
    Halve bollen maken.
    upload_2024-4-22_18-53-45.png upload_2024-4-22_18-53-55.png
    Links, de rondjes pons. Rechts, het resultaat de rondjes.

    upload_2024-4-22_18-55-33.png upload_2024-4-22_18-55-46.png
    Links, de pons stempel. Rechts, De pers actie.

    Wil je een echt halve bol maken, dus een bol met de halve diameter in hoogte.
    Dan is er enig rekenwerk te doen met de calculator.
    Is de bol 12 mm in doorsnee dan is de hele omtrek 37,7 mm.
    Een halve bol is dan de helft van 37,7 is 18,9 mm.
    Het rondel, het schijfje moet dan 18,9 mm in doorsnede zijn.
    Meestal maak ik een inlegrand in de matrijs voor de optimale centrering van het schijfje.

    De dikte van het schijfje maal 2 genomen in mm aftrekken van 12 mm is de maat van de stempel.
    De boring in de matrijs is de gewenste bolmaat 12 mm met een diepte van 6 mm.

    Even geen foto van het resultaat.
    Jammer, komt wel weer eens een keer.

    Alles voor modelbouw,
    Willum
     
    R Groen, JeroenDorr, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.242
    Locatie:
    Elburg
    Bij deze een foto van mijn halve bolletjes (reflectors voor lampen).
    Gemaakt met de door jou vervaardigde ponsen.
    20240218_095315 small.jpg
    Werkt prima, zoals te zien....

    Groet,

    Ruud.
     
    ozy, Potter, Gea en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.674
    Locatie:
    noord-limburg
    Klinken

    Het klinken van klinknagels.
    Het smeden van de tweede bolkop aan de nagel.
    14 mm bolkopfrees was er toen even niet.
    Center boren en met een kwart ronde draaibeitel het putje voor de kop gedraaid.
    upload_2024-4-26_12-13-22.png upload_2024-4-26_12-13-31.png
    Foto w. p. 4-2024 Uit de oude doos.

    Alles voor modelbouw,
    Willum
     
    ozy, Potter, Johannes59 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.674
    Locatie:
    noord-limburg
    Nog een keer halve bollen:
    upload_2024-4-30_15-13-38.png upload_2024-4-30_15-13-46.png
    Links, een messing wartelmoer met de juiste diameter is mijn matrijs. De rondellen zijn deze keer geknipt, dat is niet echt handig. Rechts, het gat moest nog, nog een keer napersen.
    upload_2024-4-30_15-14-5.png
    De onderlaag is hier een 2,5 cm stug rubber. Dit stugge rubber vormt goed af. De halve bol is weer gaaf. Het metaal is een 1,5 mm verzinkt staalplaat.

    Handiger is om een rondel te maken aan de goede eindmaat. Is het rondel klaar, dan het gat boren. En dan bollen die plaat.
    In dit geval, als je het niet weet zal je het verschil niet zien.

    Alles voor modelbouw,
    Willum
     
    Demaic, JeroenDorr, R Groen en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.674
    Locatie:
    noord-limburg
    Schroefdraad op de draaibank

    Op deze RVS buizen moest schroefdraad komen M18x1,5 mm.
    Dat wil ik met snijplaten niet snijden.
    Omdat het RVS zo taai is heb je veel kracht nodig van je draaibank om de draad met snijplaten te snijden.
    Doen we dus niet, ben zuinig op je gereedschap.

    Draaibank instellen op 1,5 mm spoed en draaien maar.
    Wat straks nog gaat gebeuren is, ik ga met een snijplaat de schroefdraad nasnijden.
    upload_2024-4-30_17-28-51.png upload_2024-4-30_17-29-0.png
    In stappen van 0,4 mm gesneden. Twee keer na de laatste gang na gesneden met dezelfde instelling/diepte. Op de rechtse foto missen nog drie gangen.
    En die spanen? Blijf er vanaf, ze zijn heet, ze zijn scherp.

    Alles voor modelbouw,
    Willum
     
    ozy, R Groen, Potter en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Zuidholland
    Een mooie, scherpe schoefdraad zo te zien.
    Met welk toerental heb je die gemaakt?
     
    Potter en willum vinden dit leuk.
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.674
    Locatie:
    noord-limburg
    190 tpm
    beitelplaatje hss-CO-8
    rvs 316
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2024
    Potter vindt dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.674
    Locatie:
    noord-limburg
    Kunststof ring draaien
    upload_2024-5-20_16-52-20.png upload_2024-5-20_16-52-29.png upload_2024-5-20_16-52-40.png
    Ring uit pom gedraaid.

    80x70x3,8 mm
    Het bijzondere aan deze ring was dat hij precies de vorm had van de bekende "V" snaar.

    Twee stuks gemaakt.
    Veel rommel van het draaien, spanen en slierten.
    Kan in de plasticbak.

    Geen modelbouw,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2024 om 16:53
    ozy, Potter, Johannes59 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.674
    Locatie:
    noord-limburg
    Gereedschap maken

    Leon was de man die voor het klinken was aangewezen.
    Hij wilden liever met een luchthamer klinken.
    upload_2024-5-20_20-25-5.png upload_2024-5-20_20-25-16.png
    Bovenste beitel als voorbeeld gekregen. De onderste is zijn klinker.

    Willum
     
    Johannes59, R Groen en Potter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina