Bedankt voor de reacties!
Ik heb inmiddels ontdekt dat het aan de beitel ligt.
Met een beitel met ronde punt wordt het oppervlak wel glad.
Dat bij hetzelfde toerental en dezelfde autom. langsvoeding en natuurlijk hetzelfde stukje stafmateriaal.
Ik heb wat foto's gemaakt van de opstelling, zij het dat ik nu ingespannen heb in een 3-klauw.
Voor mij overtuigend dat de mesbeitel zogezegd te agressief was, zoals ik het maar noem.
De opstelling met de beitel met ronde punt
Ronde beitelpunt met veel gladder resultaat
Het oppervlak dat ontstond na afdraaien met de scherpe mesbeitel
De blauwe scherpe mesbeitel en de beitel met ronde punt
Ik heb tevoren de rondheid / rechtheid van het stukje staf gemeten en die had een afwijking van een paar honderdste mm.
Ook eerst gecontroleerd of de gebruikte spantang met eigenbouw houder wel OK waren.
Dezelfde ER25 spantang, maar dan in een fabriekshouder mbv een verloophuls MC2/MC3 direct in de hoofdspil (van HBM Moordrecht) gaf eenzelfde resultaat qua slingeren.
En dat viel me eigenlijk tegen.
Ik heb beide keren ca. 0,21mm gemeten op een afstand hoodspilflens tot meetpunt van 180mm.
Ook dezelfde meting gedaan met een spantanghouder van Schaublin, met bijbehorend "ouderwets" type spantang, en dat gaf een vergelijkbaar resultaat.
Conclusie: mijn eigen gemaakte spantanghouder voor directe montage op de hoofdspil is niet inferieur aan de fabrieksproducten.
Hieronder plaatjes van mij eigen maaksel, met gekochte ER25 moer.