Reconstructie Hughes H1 racer tekening

Discussie in 'Tekeningen' gestart door MatD, 18 jan 2008.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Weinig respons hier. Misschien laten verplaatsen naar schaal-forum?
     
  2. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Mag van mij verplaatst worden naar schaal forum ja. Inderdaad wat weinig respons.
    Dus: kan een moderator dit topic verplaatsten naar het schaalforum aub?

    (inmiddels ben ik al bezig met het stabilo. Dit is bijn af. Ik moet enkel nog een surface zien te vormen waarbij rhino nog een fout geeft.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Klikken op driehoekig waarschuwingsbord onder je naam [​IMG] en verzoek doorgeven aan moderator. Daarna wel nieuw bericht posten in deze thread zodat die in het vizier van de lezers komt.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als je vergelijkingsmateriaal zoekt, moet je deze bouwthread eens napluizen.
    Stuka Stunt Works - Viewing topic #283208 - Mustunt IV, part 1, Basic building Techniques
    Dit is deel 1 van 10 of zo. Gewoon even in het MainForum Stuka Stunt Works - Viewing topics in Stuka Stunt Main Forum search doen op Mustunt, dan vind je ze allemaal. Ergens bij 5 zit de romp, meen ik....
    Deze man bouwt semi schaal stunters die net zo goed vliegen als de klassieke ontwerpen die gewoon 'modelvliegtuig' zijn. Dit soort modellen moet heel licht zijn om goed te vliegen, maar toch sterk gezien de enorme G-krachten. Een vierkante loop met zijden van 17 meter bij 90 kmh, dus.....
    Van dit soort bouwtechnieken worden RC modellen ook beter.:D
     
  5. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
  6. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    stabilo is inmiddels ook af.

    hier wat screenshots. De ribben zijn nog te dik maar daar komt op het einde wel verandering in.
    [​IMG]
    [​IMG]

    volgende deel wordt richtingsroer denk ik.
     
  7. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Ik heb het stabilo hertekend. Er zat een grote fout in waardoor bepaalde dingen op de foute plaats de ribben sneden. Dit heb ik nu opgelost. Ik heb inmiddels ook al het richtingsroer af. Er zitten nog een paar kleine foutjes bij het richtingsroer (former van de romp snijdt het roer op een foute plaats) maar dat wordt is snel opgelost.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    opmerkingen, meningen of tips zijn altijd welkom.

    gr

    Mathias
     
  8. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Ik ben nu bijna aan het stadium van de vleugel.
    Ik weet nog altijd niet of het loont om er flaps bij te maken. De H1 krijgt een wingspan van 1.2m, is het dan de moeite om er flaps onder te zetten of zal dat niet veel effect hebben?

    Ik heb jullie mening nodig!

    gr

    Mathias
     
  9. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Nog een screenshot die toont hoe het richtingsroer is vastgemaakt aan de romp.
    [​IMG]

    iemand iets meer over de flaps?
    gr

    Mat
     
  10. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Pfff ziet er goed uit... Ben nog lang niet zover... weet eigenlijk ook niet goed waar ik moet beginnen, heb JPGs als achtergrond gebruikt en overgetrokken en heb JPG gevectoriseerd met WinTopo... Als ik bijvoorbeeld het zijaanzicht heb van een romp (met Wintopo als het jullie bekend is), wat moet ik dan??? Ik haal alle lijnen eruit en laat alleen de omtrek staan, doe hetzelfde met de vleugel en dan stagneert het bij mij, weet niet echt hoe ik verder moet... Laatste tijd heb ik niet meer getekend omdat ik bezig ben met andere kisten luchtwaardig te krijgen maar zodra dat is afgerond ga ik weer tekenen... nu kom ik zowiezo niet echt veel verder... En welke versie van Rhino wordt er door jullie gebruikt?
    En hoe werkt dat om "alles in lagen" op te slaan?
     
  11. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    kan je niet verder met deze tutorial:
    Rhino Tutorial

    Ik werk met rhino 4. In verschillende kleuren maken doe je er verschillende layers aan toe te kennen. Hiervoor klink je met de rechtermuisknop onderaan op het zwarte vierkantje met default op. Dan krijg je de lijst met layers recht op je scherm. Dan maak je weer met rechtermuisknop een "new layer" aan en deze kan je in een ander kleur zetten. Vervolgens kies je het object dat je in deze layer wil zetten en doe je linksbovenaan edit-layers-change object to current layer.

    ik hoop dat je het snapt

    trouwens: wat denkt u van flaps bij dit vliegtuig. Wel of niet doen?

    gr

    Mathias
     
  12. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Nogal slecht nieuws: gisteren is mijn laptop gecrashed. Ik hoop dat ik de bestanden kan terugkrijgen maar mijn hoop daarop is niet te groot. Gelukkig heb ik toevallig het werk tot en met de rompformers opgeslaan, maar de constructie van de staart kan dus mogelijk helemaal weg zijn. Nuja, ik mag al blij zijn dat ik niet alles kwijt ben.
    Daarom ook deze week zeker geen updates omdat ik eerst die pc weer in orde moet krijgen.
    Hopelijk volgende week verder tekenen.

    Nog iemand over de Flaps iets? Ik heb zelf al gedacht om toch maar geen flaps te steken. Het vliegtuig lijkt me net iets te klein.
    Ik zou wel voor 4s lipo willen gaan om zeker genoeg power te hebben.

    gr
    Mathias
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2008
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    ik denk dat het nog wel zal meevallen. Toevallig heb ik 2 weken ervoor nog wat belangrijke bestanden op externe schijf gezet.
    Normaal heb ik de pc terug in het weekend. Dan kan ik de staart gaan hertekenen.

    Bedankt voor de link, daar kan ik weer wat dingen afkijken
     
  15. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Heb MDL2DXF ff geprobeerd... Werkt super enige nadeel is dat je afhankelijk bent van hoe "schaal-minded" de ontwerper/tekenaar is lijkt mij... of zeur ik nu? Zijn alleen de "grote" schaalbouwers (bijv. Mick Reeves/Bryan Taylor) de weinige mensen die de moeite nemen om werkelijk elk lijntje en elke kromming tot in detail na te maken? Sluit "de rest" compromissen om ervoor te zorgen dat het een beetje opschiet en omdat het voor het oog toch niet uitmaakt of omdat het bijv te lastig is om alles perfect na te maken...? MLD2DXF is iig goed al voelt het een beetje als "jatten"... Maja, "The best things in live come for free"!!!
     
  16. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    al bij al viel het verlies van bestanden nog mee.

    Dit weekend veel vorderingen gemaakt. Als je het een tweede keer moet doen lijkt alles toch veel sneller te gaan. Je weet immers waar je op moet letten en zo.
    hier wat screenshots:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    blauwe achtergrond om wat meer contrast te zien en de stukken te kunnen onderscheiden
    [​IMG]

    Nog enkele vragen:
    Wat neem ik ongeveer voor de instelhoek van de vleugels? Op het fms model staat de instelhoek om ongeveer 2.5 graden dacht ik.
    En neem ik ook een kleine instelhoek voor het stabilo om het zwaartepunt goed te krijgen (lange staart) of blijf ik daar beter vanaf?

    gr

    Mathias
     
  17. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Hoi,

    omdat ik hier te weinig respons kreeg om het goed vooruit te doen gaan ben ik een draadje begonnen op rcgroups. Inmiddels staat het vliegtuig al redelijk ver.
    Voor de geïnteresseerden: Drawing Hughes H1 racer in rhino - RC Groups
    Bedankt aan iedereen die me op weg heeft geholpen en als er mensen zijn die vragen hebben zal ik ze zeker proberen beantwoorden.

    mvg

    Mathias
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zoals gezegd, je hebt een onhandig subforum gekozen, schaal zou denk ik veel meer respons hebben gegeven.
     
  19. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Ik heb al een berichtje naar een mod gestuurd maar er is niets gebeurd.
    Mss hebben ze me per ongeluk over het hoofd gezien?

    Wanneer het bouwverslag komt wil ik het wel graag hier plaatsen maar dat duurt wel nog even.
    gr

    Mathias
     
  20. Raphael

    Raphael Guest

    Hallo,

    Hoe ver sta je met je racer H-1? Ik had graag net zoals Tom een grotere schaal gemaakt. Ivm de juiste profielen van het echte toestel kan ik je die alsnog geven (NACA). Verder in je andere projecten heb ik gezien dat je aan een SF260 bezig bent, als je daar informatie over wilt kan ik je die altijd bezorgen, ik heb mijn opleiding op gevlogen in de Belgische Luchtmacht. (Graupner heeft een semi schaalmodel van uitgebracht)
    Heb je de plannen nog van de Hughes Racer?

    Ik heb nog niet alles kunnen lezen maar ben voor de moment cursus autocad aan het volgen om dan te kunnen cnc frezen.

    Grtz,
    Raphael
     

Deel Deze Pagina