Red bull airraces in Rotterdam!!!

Tja zo kun je wel blijven doorgaan met het verzinnen van doem scenario's en het voorbereiden op het ergste...........

Bovendien kun je dan ook heel wat situaties bedenken waarin de modelvlieg hobby in voor komt.

jongens ik vind dat het nu wel een heel persoonlijke iets word tegen mij.
ik doe gewoon mijn ding en als dat betekent dat ik dat niet mag dan kan ik niets anders doen dan me terug trekken uit deze discusie
en mooi dat ik niet zal stopen met vliegen gertjan.

Even reeel dan,
bij hoeveel van de georganiseerde races is er daadwerkelijk een ongeluk gebeurt?
Of te wel, hoe groot is het risico?

Ik stap zonder na te denken elek dag meerdere keren in mijn auto, daar zijn ook wel risico's aan verbonden.

Hoi,

volgens mij is het altijd al verboden geweest om in het Nederlandse luchtruim te vliegen
(het luchtruim begint dus op 1meter)

mits.........

Natuurlijk zijn de risico's relatief klein. Maar nu zit je in het "centrum" van een wel erg grote stad. Als publiek op de kade kies er zelf voor, maar het winkelende publiek een paar straten verderop niet.

De regels met de diverse vliegshows met betrekking op de demo teams zijn na het ongeluk in Ramstein aanzienlijk verscherpt. Zo moet men ten alle tijden een bepaalde afstand houden tot het publiek en mogen er geen figuren meer in de richting van het publiek gevlogen worden. Als er dan iets misgaat zit de hele zooi ver genoeg weg van het directe publiek, en de piloten blijven normaal zitten totdat ze zeker weten dat er weinig menselijke schade aangericht word. Bij deze airrace is er vrijwel geen marge voor fouten, en als er dan ook maar een klein foutje zou worden gemaakt dan ligt het toestelletje met een beetje mazzel in het water of met pech ergens in de stad.

Dat dit georganiseerd word waardeer ik. Maar doe het dan op de maasvlakte en niet in het "centrum" van een drukke stad.

We beginnen de eerdere discussie over dit onderwerp weer helemaal opnieuw merk ik. Bij de vorige discussie was mijn mening al precies dezelfde als die van Theo hierboven, die mening is niet veranderd.
Aan de ene kant zou ik willen gaan kijken want het is een spectaculair iets. Aan de andere kant blijf ik liever thuis om dezelfde redenen als High Flyer.
Het zal allemaal wel goed gaan maar toch moet ik niet aan de gevolgen denken als het mis gaat en zo'n Extra 300 vol met benzine klapt ergens op katendrecht of de kop van zuid neer. :evil:
Als dat gebeurt ben ik er liever niet dichtbij.

D'r mag al zoveel niet :(
Mag ik met je mee Niek naar Rotjeknorrr?

Pjotrrr

Hoezo, durft je broer niet?

Laatste stuk zal zo wie zo met het ov moeten vrees ik

Jongens jongens jongens, dergelijke displays zijn aan zware regels gebonden. Door de organisatie worden duidelijk veiligheidsgrenzen aangegeven die niet overschreden mogen worden. En reken maar dat die worden gecontroleerd.

Zo is Frank Versteegh als eens uit de lucht gehaald omdat ie over een grens heen ging en te dicht bij het publiek kwam. Frank Versteegh of niet, hij kreeg inmiddelijk de opdracht zijn display af te breken en te landen.

Voor de buitenstaander lijkt het vaak dat de toestellen heel dicht op het publiek komen maar dat valt heel erg mee. Die indruk ontstaat vaak door het gebruik van sterke zoomlenzen op camera's. Het gevlogen pad en de mogelijke problemen worden in het bepalen van de grenzen uitermate accuraat meegenomen.

Ga er maar vanuit dat de RLD en IVW dit prima in de hand heeft. Een keer te vaak over de grens en de piloot is zijn aerobatics rating kwijt en kan melkboer gaan spelen. Drie maal raden wat ie liever doet. :)

Ik heb dit is zo'n beetje gevolgd.
Maar nu een simpele vraag van een vlieg liefhebber.
Als wij vliegliefhebbers het nu zo mooi vinden om echte vliegtuigen vlak langs ons te zien scheuren.
Kan er dan geen stuk strand afgezet worden?
Zodat juliie je van mijn part later scheren door een extra :lol:
Waarom moet dat dan in hartje Rotterdam?
Toch alleen maar sensatie omdat het gevaarlijker is of niet?
Laten we even eerlijk zijn.
Ik ga in iedergeval niet kijken.
Ik zeg ook helemaal niets over mensen die wel gaan kijken.
Dat moet ieder voor zich weten.
Ik ben 1 keer langs de rijn wezen kijken hoe Frank op een schip landde.
Later toen ik er bij nadacht had er heel veel fout kunnen gaan.
Het is al jaren gleden nu vliegen ze daar niet meer.

Trouwens wat is het mooie aan een show?
Hoe gevaarlijker hoe mooier toch?
Of niet, want dan kunnen ze hun figuren ook 200 meter hoger vliegen.
Maar dan vinden we er niets meer aan.
En ik vind dat een ander zijn leven niet hoeft te wagen voor mij.

Toen ik de titel van dit draadje las pas dacht ik al dat het hier op uit zou draaien.
En nu las ik het en het klopt nog ook. :lol:

Han daar heb je voor en behoorlijk aantal van ons volkomen gelijk bij. Alleen moeten we toch ergens een zondebok vandaan toveren waarop we lekker kunnen gaan zitten vitten dat het niet goed is en hem lekker veroordelen hiervoor.

Even een duidelijk onderscheid maken tussen het risico voor mij, een enkel persoon, en het risico voor de stad, heel veel personen. Voor mijzelf, voor ieder individu, is het risico natuurlijk volledig verwaarloosbaar. Echter, voor een groep/stad ...

Back