Redden van Voerboot!

sowieso zal je regelaar de motor ook omgekeerd kunnen laten draaien, het is dan maar aan de bestuurder om de keerklep om te schakelen met een servo, in plaats van de joystick achterwaarts te duwen...

Zijn die kleppen trouwens om te sturen, of om vooruit/achteruit te schakelen? Bij jets bestaan beide...

Wat zit er nu eigenlijk allemaal precies in je boot, wees eens conreet:
hoeveel ontvangers, hoeveel servo's en waaraan gekoppeld, hoeveel motoren, hoeveel regelaars, en hoeveel accu's? Plaats eens een foto...
Ik zal morgen proberen wat foto's te maken.
Concreet in de boot aanwezig: 1x motor, 3 x servo, 1x motorregelaar, 1 x 6 kanaalsontvanger, 10 leds rondom de boot, 1 x batterij (foto reeds eerder getoond) 7,4 volt 7000 mA.
1 servo is voor de voerbakken te openen. 1 servo is om de voorruitklep om te zetten naar de achteruitstand.
1 servo om de waterstuw te sturen (links rechts)
En natuurlijk de 6 kanaals zender.
Meer smaken heb ik niet.

Dit filmpje eens checken
rond minuut 3 staat eens aansluitschema met kanaal nummers erbij .
Het is wel van een RT 4 voerboot maar is gelijkaardig aan de carpmadess maw een kopie ervan; rt4 en 3 bestaat al een tijd en de Phantom nog niet zo lang .

Aangezien de boot met een jet is uitgerust heeft het geen zin om om de motor twee kanten uit te laten draaien. In wezen drijft de motor een pomp aan en het water uit die pomp wordt door de jet naar achteren gestuwd. Die straal kun je naar rechts en links bewegen om te sturen. Om achteruit te varen is er achter de jet een klep die je kunt laten zakken, waardoor het water naar voren wordt gestuwd.
Wat zit er op je zender buiten de twee sticks nog meer? Alleen schakelaars, of ook nog een schuif of draai potentiometer? Met die potentiometer zou je ook je motor kunnen regelen.
Een stick (bijv. links verticaal) gebruiken voor de servo om vooruit en achteruit te varen. Een andere stick (bijv. rechts horizontaal) om te sturen. De voerbak zou je dan kunnen bedienen met een van de sticks of met een schakelaar. Je moet even kijken of je motorregelaar (ESC) een BEC (Battary Eliminating Circuit) voorziening heeft. Zo ja dan geeft je regelaar spanning voor de ontvanger en servo's.
Geen idee hoe de leds worden geschakeld. Succes ermee! Gr. Klaas.

Bedankt voor de reactie.
Zender 001.jpg
Zender 002.jpg
Regelaar 001.jpg
Regelaar 002.jpg

Aangezien de boot met een jet is uitgerust heeft het geen zin om om de motor twee kanten uit te laten draaien. In wezen drijft de motor een pomp aan en het water uit die pomp wordt door de jet naar achteren gestuwd. Die straal kun je naar rechts en links bewegen om te sturen. Om achteruit te varen is er achter de jet een klep die je kunt laten zakken, waardoor het water naar voren wordt gestuwd.
Wat zit er op je zender buiten de twee sticks nog meer? Alleen schakelaars, of ook nog een schuif of draai potentiometer? Met die potentiometer zou je ook je motor kunnen regelen.
Een stick (bijv. links verticaal) gebruiken voor de servo om vooruit en achteruit te varen. Een andere stick (bijv. rechts horizontaal) om te sturen. De voerbak zou je dan kunnen bedienen met een van de sticks of met een schakelaar. Je moet even kijken of je motorregelaar (ESC) een BEC (Battary Eliminating Circuit) voorziening heeft. Zo ja dan geeft je regelaar spanning voor de ontvanger en servo's.
Geen idee hoe de leds worden geschakeld. Succes ermee! Gr. Klaas.

Bedankt voor de reactie.
Is er een mogelijkheid om 1 van de 2 joysticks alleen een funtie naar voren te geven?
Dus als ik de stick naar voren beweegt dat er alleen de stroom naar de motor wordt opgevoerd (gas vooruit)
Dan kan ik mogelijk met de andere stick de z.g.n. keerklep bedienen om achteruit te varen.

Mijn voorstel is:
Li stick vert. Omhoog motorregeling
Li stick hor. Servo voerbak
Re stick vert. Servo vooruit achteruit
Re stick hor. Servo sturen
Ben nog aan het studeren op de zender en motorregelaar. Daarop kom ik nog even terug.
Deze regelaar lijkt er veel op en volgens de manual voorzien van BEC.
https://www.carson-modelsport.com/e...motors-esc/carson-sirius-max-2-esc-500906174/
En even kijken of je met deze hanleiding uit de voeten kunt. Zender instellen voor vliegtuig en dan op kanaal 1 van de ontvanger de stuurservo, kan. 2 de motorregelaar, kan. 3 de servo vooruit/achteruit en kan. 4 de servo voor de voerklep.
https://www.manualslib.de/manual/271441/Jamara-Fcx6.html?page=15#manual
Pas op met het aansluiten van de regelaar op de accu. Rood is plus en zwart is min. Draait de motor de verkeerde kant uit dan de draden tussen regelaar en motor andersom aansluiten. Het stekkertje met de drie gekleurde draadjes gaat in kanaal 2 van de ontvanger. Geel is de puls, rood de plus en bruin de min. Hoop dat het duidelijk is. Gr. Klaas

Gr. Klaas

Laatst bewerkt:
Hallo alle,
ik ben inmiddels dankzij dit forum al heel wat wijzer geworden.
Even een vraagje tussendoor; de stangen (d= 2mm) waarmee de servo's de stuurdelen beweegt zijn geplastificeerd staaldraad.
Een massieve staalkern van 0,8 mm in een witte kunstof huls.
Het geheel (2 mm) gaat door de huid van de voerboot naar buiten middels een rode huls/koker.
Ik zoek me ongans op het internet maar dit kan ik nergens vinden.
Heeft iemand voor mij een adres/link? of een andere oplossing.
Ik heb ook iets gevonden over Carbon staaf. Ik heb geen idee of dit stijf genoeg is voor de servo besturing.

Rode doorvoeren.jpg

Vermoedelijk schuift het staaldraad door de kunstof huls. Denk dat het kunstof vast in de romp zit.

Een stukje verenstaal in de juiste diameter en je kan het namaken. Verkrijgbaar bij elke modelbouwzaak

https://www.conrad.nl/p/verenstaaldraad-1000-mm-08-mm-reely-1-stuks-238102
Ja dat klopt i.d.d. het staal is te bewegen in de wit plastic hulsbuis.
Deze witte hulsbuis (zo noem ik het maar voor het gemak) schuift weer in de rode hulsbuis welke vastzit door de bootwand.
Mijn vraag is kan ik met carbonstaaf d= 2 mm, de staaldraad met witte hulsbuis vervangen om het zelfde doel te bereiken??

Had ik persoonlijk niet gedaan. Gaan ze vanuit de romp direct naar buiten?

Wat je zou kunnen overwegen is als ze direct naar buiten gaan 2 van die harmonica rubbers te gebruiken. Die zitten ook in mijn bootje. Als je perse carbon wilt hebben zijn er alu uiteinden waar schroefdraad op zit. Daar moet je dan aan weerszijden kogelkopjes op zetten

Ja, inderdaad.
Bedankt. Ik weet niet of ik hiervoor zal gaan of dat ik voor een andere oplossing ga.
De kogelkopjes zijn ook aan vervanging toe net als de scharnierbusjes op de servo.
Als er iemand is met ervaring, voor wat betreft de carbon staafjes, hoor ik het graag.

Geen ervaring met carbon. Ook niet met deze bowdenkabels. Denk dat carbon door het lage gewicht interessant is voor vliegtuigen. Denk dat bij carbon het bevestigen van de kwiklinks moeilijker is. Maar jij hebt er het beste zicht op. Gr. Klaas.

Ik weet niet of dat gaat hechten.

Persoonlijk had ik het niet gebruikt op een bootje.

Maar dat is aan jou natuurlijk

Is dat carbon niet te stug om als bowdenkabel te gebruiken? Of zit er in de originele ook stugge staaldraad? Gr. Klaas.

Back