Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Vergeet je niet om aan de buitenkant van de boot een noodstop te maken !
Eea is verplicht bij evenementen, zonder mag je niet varen.
Zo'n noodstop is niets anders dan twee bussen die tussen de ontsteking zit waar overheen een lus van (rood) draad met twee stekkers.
In geval van nood kan iedereen de lus uit de bussen trekken om de motor te stoppen.

Vergeet je niet om aan de buitenkant van de boot een noodstop te maken !
Eea is verplicht bij evenementen, zonder mag je niet varen.
Zo'n noodstop is niets anders dan twee bussen die tussen de ontsteking zit waar overheen een lus van (rood) draad met twee stekkers.
In geval van nood kan iedereen de lus uit de bussen trekken om de motor te stoppen.

Hey Rob,

heb dat wel gezien bij de "echte jongens" deze bus achter in de spiegel bij de race boten.
Vindt alleen dat dit afbreuk doet aan dit model, de bus moet zoals je al aangaf aan de buitenkant zitten, en je kunt/mag hem dan niet wegwerken.

Zal er nog eens over nadenken of het ook anders opgelost kan worden.

Alle ideeen zijn welkom.

gr.
leo

Jammer dat je niet meer zulke mooie foto's hebt als in het begin. Van die foto's die mooi groot al meteen in de post staan.

Jammer dat je niet meer zulke mooie foto's hebt als in het begin. Van die foto's die mooi groot al meteen in de post staan.

Ja, vindt dat zelf ook jammer alleen krijg ik dit niet meer voorelkaar met imageshack.
Ik kan alleen nog maar thumbnails toevoegen.

Alleen als je op de foto klik krijg je wel de waare grootte.

gr.
leo

Laatst bewerkt:
Hi Leo,

Sommige gebruiken ook een (duidelijk aangegeven) schakelaar, maar die hebben het nadeel dat er water in kan komen.
Dat het afbreuk doet aan het model ben ik volkomen met je eens, maar er zijn nu eenmaal veiligheids eisen waar je je aan hebt te houden.
Bedenk dat een leek die je boot wel even wilt "redden" niet weet hoe je je motor moet stoppen zonder iets te hoeven slopen.
Als er een (sleep) duck achter op het dek staat zou je deze ervoor kunnen gebruiken.
Trek je de duck eruit, dan stopt de motor.

Ja, vindt dat zelf ook jammer alleen krijg ik dit niet meer voorelkaar met imageshack.
Ik kan alleen nog maar tunbals thumbnails toevoegen.

Alleen als je op de foto klik krijg je wel de waare grootte.

Volgens mij mogen de foto's niet groter zijn dan 100kB.
Je moet even de foto's in omvang / resolutie verkleinen dan gaat het wel.

dsc03132s.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Zet je nog ruitjes in de cabine of laat je ze open ?
Ik denk hierbij aan de koeling die dan een stuk minder zou worden.

Zet je nog ruitjes in de cabine of laat je ze open ?
Ik denk hierbij aan de koeling die dan een stuk minder zou worden.

Rob,

dat nou juist jij dit moet vragen !!!!

Moet ik soms een kantelproef gaan doen zonder ramen ?????:confused::confused::confused:
Lijkt mij niet echt wijs, weet zeker dat de boot dan niet meer overeind komt.

Dus ja er komen ook ruitjes in de kajuit en alles wordt, behalve de inlaat van de motor dicht gemaakt zodat de boot over de kop kan.
En (hoop ik) weer recht op z'n pootjes terecht komt.
Praktijk zal dat moeten uitwijzen.

Eerst alles klaar zien te krijgen voor een "normale proefvaart" en daarna zien we wel verder.

gr.
leo.

Rob,

dat nou juist jij dit moet vragen !!!!

Ik weet het :rolleyes:

Moet ik soms een kantelproef gaan doen zonder ramen ?????:confused::confused::confused:
Lijkt mij niet echt wijs, weet zeker dat de boot dan niet meer overeind komt.

Door drijfvermogen te maken in het dak van de cabine.

Dus ja er komen ook ruitjes in de kajuit en alles wordt, behalve de inlaat van de motor dicht gemaakt zodat de boot over de kop kan.
En (hoop ik) weer recht op z'n pootjes terecht komt.
Praktijk zal dat moeten uitwijzen.

Door de open raampjes kan het water dan weer uit de boot lopen.
Water wat onderin de boot komt eruit laten stromen door de autobailers.

gelukkig afgelopen week wel de planning gehaald :p:p:p
Zoals in vorige postings vermeld afgelopen week de oranje vlakken op het voordek en dak van de kajuit gespoten.
Als zovaak was het afplakken en inplakken van de kajuit veel meer werk dat het spuiten van de vlakken.

Het wordt een beetje saai maar ok.
Eerst de railing, bolders, verlichtingsbakken en de plek waar deze op de kajuit moet komen voorgespoten.
Volgende dag alles gemonteerd en afgelopen donderdag alles keurig oranje gespoten.
De fineliner tape goed in de overlappingen aangedrukt zodat er geen lak onderkruipt.

Gisteren begonnen met de achterrailing, drenkelingenklep, antennes, treklijn, ed. te monteren.
Er ging trouwens precies 5 meter treklijn op de haspel (nog bedankt voor de gele lijn Chiljon).

Vanmorgen de brandstoftank erin gezet en aangesloten.
De kar weer klaar gemaakt voor het testen van de boot voordat ze op het "echte" water mag varen.

Eerst de motor warm gedraaid en stationair afgesteld.
Motorstop via zender en relais getest werkt goed.

En zie daar toch nog een probleempje.
Waarschijnlijk stoort de motor teveel op de ontvanger / servo van het gas.

Zonder iets te doen reageert de gasservo ergens op en geeft dus ongecontroleerd zelf gas.:mad::mad::mad:
Overigens trilde de rvs gasstang erg dus deze heb ik even met een tayrapje vastgezet zodat de trilling weg was.
Dan nog doet de gasservo vreemd.
De antenne van de ontvanger heb ik naar achteren gebracht en aan de achterrailing geknoopt (dus niet erg vertikaal / omhoog geplaatst.

Oplossing zou kunnen zijn:
antennedraad omhoog brengen (in de mast van de boot)
Gasstangetje aarden aan de motor.
Stalen bougiedop.

Als er nog meer oplossingen zijn dan hoor ik dat graag.

Dus de boot is vandaag niet verder geweest dan in de waterbak.

Vanavond nog de werklampen geplaatst (kunnen branden) en de eerste ramen erin gelijmd (ja, Rob je leest het goed, ramen erin :):):))
Lijkt op de foto zwart (folie zit er op de achterkant nog op) maar ze zijn wel donker getint

Ben nu nog bezig om de grijplijn die op de tube zit erop de plakken.

gr.
leo.

Heb je de gasservo ook op een ander kanaal geprobeerd ?
Zelf heb ik de bougiekabel omtrokken met de omvlechting van een stroomkabel en een metalen bougiedop gebruikt.
Zorg inderdaad dat de gasstang, maar ook andere stangetjes, niet trillen.
Leg NOOIT de antennekabel horizontaal, dit verkort sterk de ontvangst, liever 10 cm omhoog dan geheel plat.
Ik denk dat als zij straks in het water ligt en je maakt een foto dat niemand ziet dat het een model is.

Je zou je ontvanger antenne ook in de middengolf antennen kunnen verwerken

Adam,

maar je mag toch nooit je antennedraad verlengen of verkorten !!!!
Kan morgen wel proberen om de antennedraad om de lange sprieten achterop de kajuit te wikkelen en kijken wat dan het resultaat is.

gr.
leo.

Kan morgen wel proberen om de antennedraad om de lange sprieten achterop de kajuit te wikkelen en kijken wat dan het resultaat is.

NOOIT wikkelen, je creeert daar een spoel mee en al helemaal als je om een metalen deel wikkelt.
Ook NOOIT langs een metalen deel leggen.
Je mag de antennedraad wel inkorten, als je hem maar weer verlengd met een ander metalten deel van de zelfde lengte.
Meet de antennedraad even op voordat je gaat knippen, je kan dan altijd nog de anttenedraad vernieuwen als het mis gaat.

Hoelang zal de middengolf antenne in het echt zijn, ongeveer een meter of 10?
Daar kun je aardig wat lengte ontvanger antenne draad in kwijt.

Persoonlijk maak ik m'n antenne draad nooit korter, maar langer soms wel en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Maar de experts zullen hier wel anders overdenken ;)

Leo, ik vermoed dat die storing het gevolg is van een knakimpuls(en). Een mogelijke bron zouden die metalen stuurstangen in messing buizen kunnen zijn.

Leo, ik vermoed dat die storing het gevolg is van een knakimpuls(en). Een mogelijke bron zouden die metalen stuurstangen in messing buizen kunnen zijn.

Hallo Marc,

en hoe los ik dat dan op ????
Alle stangetjes met een draadje aan elkaar verbinden en dan aarden op de motor ???
Of anders ???

gr.
leo

Hallo Marc,

en hoe los ik dat dan op ????
Alle stangetjes met een draadje aan elkaar verbinden en dan aarden op de motor ???
Of anders ???

gr.
leo

Ik meende als dat er ook kunststof stuurstangetjes bestaan.
Vliegtuig bouwers gebruiken die ook
Maar weet de naam er niet meer van
mvg
Frederik:D :D

Back