Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

  1. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Hallo Halmar,

    klopt helemaal, mast is trouwens van rond 4 MM messing dus kan allemaal.
    Maar dan moet er nog steeds een - draadje van het lampje aan de mast gesoldeert/gelijmt worden en dat 7x
    En wel op een manier dat het niet zichtbaar is.
    Dus er moeten dan 7 + draden door de mast (binnenkant is rond 3 MM) en nog eens 7x de - ergens aan vast maken.

    En bij het trekken van de + draadjes mag er geen enkele beschadiging aan de buitenmantel ontstaan ander krijgen we sluiting.

    En kijk ook eens naar welke weg deze draadjes moeten maken om ongezien onder bij de mast uit te komen en de scherpe hoeken die je dan moet maken.

    Tevens zal je de sleepverlichting bijna nooit gebruiken.
    Trouwens zal ik niet zovaak bij donker varen met dit model, het is gewoon leuk dat er lampjes branden kunnen.

    gr.
    leo.
     
  2. Kebas

    Kebas

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Leek
    Leon: Hele mooie video! Klasse :-D:-D

    Leo: Wat toch een geweldig schip heb jij gemaakt! Ook de vaareigenschappen zijn super. Terecht een schip waar je trots op kan zijn!

    Groetjes,

    Jacob.
     
  3. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Speciaal voor Johan een paar foto's van de vacuumslang aansluiting (t.b.v. waterpomp) op de motor.

    gr.
    leo.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Leo,

    Het is natuurlijk een mogelijkhijd om wat meer lampjes in de mast tekrijgen, maar natuurlijk niet noodzakelijk. Die mast is idd niet de meest makelijke om de draadjes doorheen te krijgen, maar aan de onderkant hoefd dat toch geen probleem te zijn. Of is de mast afneembaar? Anders kun je gewoon aan de onderkant meteen in de kajuit uitkomen?

    Groeten Halmar
     
  5. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er erg mooi uit.
    En het vaart ook mooi. Ik vraag me alleen af of ze redelijk waterdicht is?
    Wil je er ook eens een ruwe tocht mee maken net zoals de echte? Of blijft het bij mooi weer varen.

    Ik vraag dit me af omdat ik zelf in de professionele rib produktie werkzaam ben en als hobby ook bouw, maar dan schaal 1-1.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2009
  6. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Hallo Danny,

    Je vraag van :
    Ik vraag me alleen af of ze redelijk waterdicht is?

    Als je 2 pagina's terug bladerd in dit verslag zie je foto's van een kantelproef van dit model bij Oostmahorn met draaiende motor.
    Als dit niet genoeg zegt weet ik het ook niet meer!!!

    Dit model heeft maar 1 opening naar binnen en dat is in de luchtsluis voor de aanvoer van lucht naar de motor.
    Deze opening bevindt zich 2 cm onder het voordek van de kajuit.

    Voor de rest is ze geheel waterproof.

    gr.
    Leo
     
  7. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Vandaag de mast ed. in de witte kleur gespoten en na een uurtje in de "oven" op 40 graden was de mast droog.
    Toch gemakkelijk die 2K verf.:-D:-D:-D

    Dus vanmiddag de eerste lampjes op de mast gemonteerd.
    Bij het testen van de ledjes in de nav.verlichting scheen het ledje nog door de zwarte verf.
    Dus deze lampjes nog een keer zwart gemaakt.

    Morgen verder met het monteren van de rest in de mast.
    Al. tranenplaatje ook nog even op het voordek "geplakt".

    Foto's volgen.

    gr.
    Leo.
     
  8. witte

    witte

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    den haag
    Hoi Leo,

    Hartstikke bedankt voor de duidelijke foto's en ik heb inderdaad de voorbereiding op mijn blokje zitten.

    Mvg

    Johan
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2009
  9. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    Vertel daar is meer over.. Daar ben ik wel benieuwd naar, aangezien messing toch altijd wel wat verf los laat..
     
  10. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ik volg dit verslag al vanaf het begin en ik vind het resultaat prachtig.

    Nu was ik de afgelopen dagen op terschelling en in de haven zag ik een reddingsboot liggen en jawel het was de Arie Visser.
    Ik wist niet dat hij in Terschelling lag..
    Ik heb hem ook zien varen, nou, dat ziet er indrukwekkend uit hoor!

    Maar als ik het goed begrijp bouw jij de Koos van Messel uit de Arie Visser klasse, en die ik zag was de Arie Visser uit de Arie Visser Klasse...
     
  11. Botter

    Botter Guest

    Arie Visser was de eerste boot van deze klasse ;) Maar Koos van Messel is precies het zelfde qua bouw met nog meer zusterschepen..
     
  12. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    afgelopen week dus de lampjes gemonteerd en de draadjes door de mast "geprutst".
    De mast weer op de kajuit geplaatst en de draadjes aangesloten op de andere nav. verlichting.

    Nu nog een voeding erop zodat de lampjes kunnen branden.

    En natuurlijk nog een paar plaatjes.

    gr.
    Leo.

    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    afgelopen week nog even aan het "prutsen" geweest om de lampjes te laten branden.
    Heb eerst voor de simpelste manier gekozen:
    2 NICA baterijen in een houder met een 3 standen schakelaar:uit of alleen de nav. verlichting of nav. + werklampen.
    Deze houder met schakelaar op een houten plaatje in de kajuit geplaatst d.m.v. een stukje klitteband.
    Dus geen gedonder met stekkers/contacten o.i.d. als je de kajuit eraf haald.

    Ook het stukje tranenplaat nog even op het bakdek geplakt.
    Dat het tranenplaat is, is zeer lastig te zien op de foto.
    Tevens wordt het profiel wat minder "diep" als je het spuit.
    Maar goed het staat wel netjes en strak.

    Voor degenen die het nog niet gelezen hadden:

    AANSTAANDE ZATERDAG 26 SEP 2009 STAAN WE MET DE MODELBOUWCLUB IN HET CENTRUM VAN LEMMER.


    Er komen maar liefst 23 oude reddingsboten naar Lemmer. Alle voormalige lemster reddingboten en alle boten van de Carlot-klasse zullen aanwezig zijn. De schepen arriveren op 25 sept. en zullen vanaf 14.00 uur in 3 x worden geschut.

    De vloot komt in het centrum van Lemmer te liggen.
    Zaterdagmiddag zullen de shantykoren uit Lemmer en Hindeloopen een optreden verzorgen.
    Het is nog niet zeker of de KNRM Lemmer ook met hun boot aanwezig zal zijn.

    En men voorspeld mooi weer dus komt allen. !!!!!!

    gr.
    Leo.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  14. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    goh wat jammer!!
    ik ben dit weekend mee met het schip
    ik zal in alle macht proberen aanwezig te zijn
    gr. Jeroen
     
  15. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    nog even een update:
    mooie dag in Lemmer gehad, geweldig mooi weer, veel bekijks en veel mooie boten te zien.

    Een van de beste dagen tot nu toen gezien het aantal modelboten, en toeschouwers.
    Tevens zeer mooi gezicht al die oude reddingboten in het dok te Lemmer.
    Behoorlijk veel gevaren met de boot, en vele kantelproeven gedaan.
    Dit was mogelijk doordat mensen van de KNRM Lemmer met overlevingspak in het water lagen en de boot gemakkelijk konden kantelen.

    Tevens de trekkracht van de boot even getest en deze kon 2 mensen in het water voortslepen.

    gr.
    Leo.


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Laatste paar weken niets aan de boot gedaan, andere dingen als modelbouwen moet nu ook eenmaal gebeuren.

    Van de week nog even de radars gedeeltelijk blauw geverfd.
    En zwarte "sokjes" om de antennes gekrompen.
    Tevens nog even naar een stickerbedrijf geweest om de sticker die op de zijkant van de kajuit komt met NL. vlag te laten printen (zie foto)
    Deze zijn hoop ik volgende week klaar.

    Nu bezig met het maken van het zoeklicht/nachtkijker voor op de kajuit.
    Tekening van Leendert gekregen voor de maatvoering.
    Ik maak deze van aluminium.
    Gisteren en vandaag even in de pauze op het werk achter de draaibank gestaan om de verschillende onderdelen te draaien.
    Volgende week moeten de lenzen nog afgemaakt worden.
    Daarna de kijker nog in de verf.

    Tevens ben ik aan het onderzoeken hoe ik de motor electrisch op afstand kan gaan starten.
    Ik weet dat er standaard startsetjes verkrijgbaar zijn voor op de zenoah maar deze kosten een flinke duid en dat is met het niet waard.

    Is er iemand die zoiets al een keer heeft gemaakt wat goed werkt, laat me het dan even weten.
    Dan hoef ik dit keer niet het wiel opnieuw uit te vinden.

    Zit zelf te denken om het startmotortje van een spartamet te gebruiken.
    Dit is een klein startmotortje en heeft een bendix.

    gr.
    Leo.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Klasse

    Ik wil een compliment geven voor je doorzettingsvermogen en het navenante prachtige resultaat. Het is best een complexe boot maar zo te zien zeer betrouwbaar. Wat gaat de volgende worden?
    grt
    Hawser
     
  18. witte

    witte

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    den haag
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo

    om te starten heb ik geen oplossing om de boot aan de kant te krijgen als de benzine motor is uit gevallen wel

    een 600 /700 elektromotor met een vrijlooplager mee aan je schroef as koppelen
    de benzine motor draait toch maar in 1 richting zodoende loopt de elektro motor door het vrijloop lager niet mee
    valt de benzine motor uit dan ontkoppelt deze ik hoop dat je er een centrifugaal koppeling tussen hebt zitten
    als je dan de elektro motor start dan kan die mooi vrij draaien en zo je boot aan de kant brengen
    een vliegtuig regelaar met alleen vooruit is voldoende en een klein accu pack ook

    groetjes raf
     
  20. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Bedankt voor de aangedragen oplossingen.

    Zal er eens goed over nadenken wat voor mijn boot de beste oplossing is.

    1: extra electromotor met vrijlooplager op de aandrijfas monteren.
    Ja RAF, er zit een centifugaal koppeling op de brandstofmotor.
    Dus zodra de motor afslaat is er geen directe verbinding meer tussen de jets en de krukas van de motor.

    2: startmotor op de krukas maken met tandwiel overbrenging.

    gr.
    Leo
     

Deel Deze Pagina