Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

ben het wel met je eens wat betreft dat je alles sterk en degelijk moet maken.
Helemaal voorwat betreft de motorfundatie, motorbrackets en aandrijving.

Kun je ook zonder rubbers werken of krijg je dan teveel trillingen in de boot.

Dat de kelk nu dicht bij de fundatie ligt klopt en dat het vermogen dan iets minder wordt ok, maar het is dan ook geen raceboot.
Ik ben er eerder bang voor dat deze boot te hard gaat en op z'n platte kielbalk gaat skieen, dan dat er te weinig vermogen in staat.

Dit zou overigens opgelost zijn als inderdaat de motor gewoon in het midden van de boot geplaatst kan worden.
Tevens kunnen de motorbrackets dan dichter op de motor geplaatst worden.

Alleen zit ik nog met een dilemma nl. het gewicht van de boot.

Op een reddingboot komt nogal wat spul te zitten, en de breedte van de boot wordt ook voor een groot deel bepaald door de tube.
Alleen geeft de tube geen extra drijfvermogen.
Tevens heeft de boot een zeer geringe diepgang voor z'n lengte.
Dit alles heeft als consequentie dat deze boot van 140 cm niet meer dan 11 kg mag gaan wegen om z'n waterlijn niet te overschrijden.

Vandaar dat ik alles graag van te voren klaar wil hebben om zo op het juiste gewicht aan te kunnen sturen.
Daarna zal de boot pas definitief inelkaar worden gezet en gespoten.

Dus het uitproberen en testen van dit alles zal, voor zover dat mogelijk is moeten gebeuren met losse romp.
Eventueel kan ik het dek er natuurlijk wel even "los" op plakken.

Ik zal dus de komende weken dit alles moeten gaan proberen om zo tot het beste resultaat te komen.

Overigens nogmaals bedankt voor deze waardevolle tips.

gr.
leo
 
Dat de kelk nu dicht bij de fundatie ligt klopt en dat het vermogen dan iets minder wordt ok, maar het is dan ook geen raceboot.
Ik ben er eerder bang voor dat deze boot te hard gaat en op z'n platte kielbalk gaat skieen, dan dat er te weinig vermogen in staat.

Leo, omdat er nog extra gewicht wordt toegevoegd, is het helemaal wenselijk dat je zoveel mogelijk gewicht onderin de romp krijgt. Dan wordt de boot om de langsas een stuk stabieler. Zeker omdat er een ride-pad (platte kielbalk) in zit.

11 kilo is veel gewicht maar menig duitse speedboot bouwer heeft dat al overschreden met een romp en één Zenoah motor. Ik zou mij geen zorgen maken. Ben het overigens helemaal met Rob eens dat je beter nu al die aanpassingen kunt doen.

Als motorsteunen kan ik deze aanraden. Stevig, solide en betrouwbaar. Incl. de juiste rubbers want daar kun je echt niet buiten. Zeker ook omdat je schaal details monteerd.
2 Brothers RC - Bussum

Overigens volg ik jouw project al enige tijd. Respect!
 
Hoe kom je aan die 11 kilo draagvermogen, is dat de inhoud van de kiel ?
Als je de inlaat bij de kelk verstoord, dan gaan de motor in zijn geheel slecht lopen en niet alleen bij volgas.
Te snel zal je niet gaan met jets, die geven meer kracht dan snelheid.
Je kan niet zonder rubbers varen want dan trilt je hele boot uit elkaar en scheurt alles af.
Als je pech hebt schieten de scheuren in de kiel en dat zo toch wel heel zonde zijn na zoveel werk.
 
Hoe kom je aan die 11 kilo draagvermogen, is dat de inhoud van de kiel ?

Als ik de romp in het water ballast tot aan de waterlijn (net onder de sprayrail die van voor tot achter loopt) kom ik aan een totaal gewicht van +/- 11kg.

En als ik op dit moment alles wat reeds gemaakt is + nog het gewicht voor de diverse onderdelen zit ik al op 11 kg.
Daarbij moet nog de motorfundatie ingelammineerd worden en de boot moet nog in de verf.
Dus zullen een aantal onderdelen toch wat lichter uitgevoerd moeten worden.

Voorwat de motorbevestiging even het volgende:
Ik heb vanmiddag de flexas met iets overlengte in de koppelbus gelijmd (loctite 638) en ga deze dan op de aandrijving monteren.
Vervolgens wil ik deze met de boormachine gaan laten draaien met de flexas in een S bocht en de "motor" in het midden van de boot.

Volgens jullie verhaal moet dit goed gaan.
Gaat dit na tevredenheid dan gaat de motor in het midden gemonteerd worden (natuurlijk zo laag mogelijk) en zal er een ritje naar Bussum volgen voor de aangeraden motorsteun.

Deze vindt ik trouwens niet goedkoop, maar ja beter nu Euro 60,- extra uitgeven dan straks een hoop ellende en alles opnieuw moeten doen met een gespoten boot.

Ik neem de romp dan even mee zodat we gelijk kunnen passen.

Tevens kan ik dan ook wat advies vragen over hoe ik het beste de motorfundatie kan maken.
Heb hiervoor ook al even op de site van KMB gekeken hoe zij dit doen.
Nadeel voor deze boot is dat de motor erg laag in de boot moet komen, dus heb ik weinig ruimte over om een fundatie onder de motor door te kunnen maken.

Maar goed voor alles is een oplossing !!!!!!

gr.
leo
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid, je hoeft niet onder de motor nog een fundatie te leggen.
De twee houten railen die je nu hebt zijn goed genoeg, je moet ze alleen aan de romp lamineren net zoals je ze nu er al in hebt staan, maar dan komen ze dichter tegen de motor aan.
Zowel Mario als Peter kunnen je exact vertellen wat je moet doen, dat komt best goed daar in Bussum

Zo'n S-bocht in de flex-as moet je zien als een touwtje, als je het touwtje als springtouw gaat bewegen komt er steeds meer middelpunt vliegenkracht vrij.
Probeer nu eens het touwtje rond te draaien met twee lussen, als een sinus, en je zal zien dat er veel minder krachten vrij komen, de ene lus heft de andere lus op.

Mijn idee voor het *verdeelblok* is dat je aan de onderkant bv een strip las oid zodat het dunnen aluminium niet in de bodem kan gaan snijden.
Wanneer je het verdeelblok vab bv 6mm dik maakt is het mogelijk om met een paar boutjes de trip op het blok te bevestigen.
Tevens heb je dan body om het verdeelblok aan de bodem vast te lamineren.
Wil je niet opnieuw een verdeelblok maken, dan kan je er over denken om hoeklijntjes tegen de zijkanten aan te schroeven.
Wel goed de hoeken afronden anders heeft het nog geen nut.

Dus met 11 kg balast ligt de ronden drijver op het water of bedoel je de sprayrail nog dieper onder de boot ?
 
Even voor de duidelijkheid, je hoeft niet onder de motor nog een fundatie te leggen.
De twee houten railen die je nu hebt zijn goed genoeg, je moet ze alleen aan de romp lamineren net zoals je ze nu er al in hebt staan, maar dan komen ze dichter tegen de motor aan.
Zowel Mario als Peter kunnen je exact vertellen wat je moet doen, dat komt best goed daar in Bussum

Zo'n S-bocht in de flex-as moet je zien als een touwtje, als je het touwtje als springtouw gaat bewegen komt er steeds meer middelpunt vliegenkracht vrij.
Probeer nu eens het touwtje rond te draaien met twee lussen, als een sinus, en je zal zien dat er veel minder krachten vrij komen, de ene lus heft de andere lus op.

Mijn idee voor het *verdeelblok* is dat je aan de onderkant bv een strip las oid zodat het dunnen aluminium niet in de bodem kan gaan snijden.
Wanneer je het verdeelblok vab bv 6mm dik maakt is het mogelijk om met een paar boutjes de trip op het blok te bevestigen.
Tevens heb je dan body om het verdeelblok aan de bodem vast te lamineren.
Wil je niet opnieuw een verdeelblok maken, dan kan je er over denken om hoeklijntjes tegen de zijkanten aan te schroeven.
Wel goed de hoeken afronden anders heeft het nog geen nut.

Dus met 11 kg balast ligt de ronden drijver op het water of bedoel je de sprayrail nog dieper onder de boot ?


Het lamineren was ik toch al van plan aangezien het wel goed vast in de boot moet komen de PUM260 + koppeling + pomp weegt 2,4 kg !!!!!
Dit gewicht moet dan alleen door het vlak gedragen worden terwijl de echte sterkte van de boot o.a. de kielbalk is.
Dus als je tesamen met de langssteun ook nog een opstaande rand (b.v. 15 MM hoog) in de V-vorm lamineerd en er een soort bakje van maakt,verdeel je de krachten meer.

De flexas.
Zie foto's.
Vanavond deze test uitgeprobeerd en ja het gaat goed met de motor (boormachine) in het midden van de boot (had ik overigens niet verwacht :Fade-color:Fade-color:Fade-color) eerlijk is eerlijk.

Minpuntje, ik heb de flexas nu op een lengte van 25 CM.
Bij lage toeren gaat het nog goed bij +/- 2500 omw. gaat de flexas in het midden teveel trillen.
Oplossing zou denk ik zijn om hier een steunlagertje te plaatsen, of moet dat altijd als je met een S- bocht werkt ????

Verdeelblokje was op de eerste foto's nog niet aan de romp bevestigd.
Zie nu onderstaande foto's.
Zit nu alleen met 2K gelijmd en er moeten nog een paar matjes overheen.

Het verdeelblok is van 5MM alu. en voelt nu aan de romp bevestigd zeer solide aan.
Bij het testen met de boormachine max. 3000 omw. gaf het verdeelblok nog de steunrol geen enkele krimp !!!!
Ook niet met gelijk "vol gas"
Dus is die plaat van 10 MM niet een klein beetje overdreven. :-?:-?
Eventueel een extra plaatje ter ondersteuning van de spanrol (zodat deze aan beide zijde gedragen wordt) kan denkt ik geen kwaad, maar of het echt nodig is ???.

Voorwat betreft de diepgang ter hoogte van de sprayrails zie ook onderstaande foto's (omschrijven is vaak moeilijker dan een plaatje).

gr.
Leo







 
Eerst maar eens over de flex-as, je vergeet de buitenmantel !!
De flex-as moet opgebouwd worden als een echte as en hoort in een buis (eventueel met een teflon binnenbuis)
Je kan niet zomaar de flex-as in de rondte laten draaien.
Daarbij moet de buitenmantel dan op ten minste twee punten ondersteunt worden, bij de motor en bij het verdeelblok.
Qua dikte van het verdeelblok zal je nog versteld staan hoeveel krachten er vrij komen.
Bedenk dat je nu *vrijloopt* en geen waterverplaatsing hebt.
Straks moeten de props die 11 kg gaan voortstuwen en dan pas komen de krachten vrij.
De doorvoeren van de assen zullen niet direct wegbuigen, maar de spanrol zal flink op zijn donder krijgen met maar één steunpunt waar je ook nog een verzwakking hebt van de stel gleuf.
Vergeet niet dat er dik 2kW (~3pk) aan dat rolletje gaat trekken en dat op een boutje m6 ?
Probeer beide assen eens te *remmen* en bekijk kritisch wat de spanrol gaat doen.
Zie je dat de spanrol ook maar enigsinds uit lijn gaat lopen of dat de plaat door buigt, dan moet je er rekening mee houden dat bij ~3pk de spanrol geheel de geest geeft.

BTW, heb je er al aan gedacht om in het midden tussen de twee assen in een extra rol te plaatsen zodat de flex-as toch recht is ?
Je zou misschien dan zelfs een starre-as kunnen gebruiken.

Een iets dieper diepgang dan de sprayrail van het orgineel lijkt me niet zo erg, een kniesoor die daar op gaat letten.
Als je eenmaal vaart zal de boot zich snel genoeg opdrukken zodat het vaargedrag qua orgineel goed benaderd wordt.
Je moet wel in het oog houden dat het een model is en dat je nooit het orgineel kan evenaren al doe je nog zo je best.
 
het lijkt mij verstandig dat ik het flexas verhaal in Bussum maar ga oplossen met de hulp van de boys aldaar.

Een flexas is nieuw voor mij en bij KMB hebben ze niets gezegt over een buitenmantel !!!!:confused::confused::confused:

En ja, heb er wel over nagedacht om de aangedreven as in het midden te plaatsen alleen heeft de getande pully geen "grip" meer op de getande riem.

Ook al zou de boot iets te diep liggen OK maar je moet er wel voor waken dat ze straks niet tot de tube in het water ligt.

Ook werd mij verteld (door Jan Smits) dat bij langzaam varen de jets het achterschip naar beneden willen zuigen.

Dus zul je in de praktijk zien dat bij normaal varen de achterkant al dieper ligt dan als de boot stil ligt.

gr.
leo.
 
En ja, heb er wel over nagedacht om de aangedreven as in het midden te plaatsen alleen heeft de getande pully geen "grip" meer op de getande riem.

Ja maar dat moet je ook niet zo doen hoor
Je moet een rechte as naar de verdeling brengen en dan met nog een riempje naar boven zodat de spanrol aandrijf rol word hoor
Mvg
Frederik
Verders bemoei ik me daarniet mee hoor dit is alleen als idee bedoeld hoor
 
En ja, heb er wel over nagedacht om de aangedreven as in het midden te plaatsen alleen heeft de getande pully geen "grip" meer op de getande riem.

Ja maar dat moet je ook niet zo doen hoor
Je moet een rechte as naar de verdeling brengen en dan met nog een riempje naar boven zodat de spanrol aandrijf rol word hoor
Mvg
Frederik
Verders bemoei ik me daarniet mee hoor dit is alleen als idee bedoeld hoor

Zou ook kunnen allen "loopt" de riem die de assen aandrijft maar over ongeveer 1/3 van de spanrol.
Gezien het vermogen van de motor ben ik bang dat de spanrol dan gaat slippen op de tandriem.

Het mooiste zou zijn dat er geen spanrol tussen hoeft.
Alleen is een riempje van die maat niet te krijgen.
Een kleiner riempje wat er wel is, zou betekenen dat de jets dichter opelkaar zouden moeten staan.
En dat komt nou net met dit model niet uit.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

gr.
leo
 
Volgens mij bestaan er ook dubbel getande riempjes, dus binnen en buiten.

tandriem.gif


http://download.gallon.be/pdf/10_004005.pdf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben je ook nog met de boot zelf gevorderd? :D Of alleen motorisch en met je aandrijving bezig? Ben zaterdag mee geweest met een maatje van me op de jeanine parqui.. Reddingbotenforum • Toon onderwerp - Jeanine Parqui - Hoek van Holland

Jammer dat uit de boot van jou niet zulk geluid zal komen als uit die 2200 pk van de jeanine parqui :P Maar als je mischien een foto moet hebben ofzo van de boot.. ik heb er een hele hoop.. van de Jeanine parqui en de Joke Dijkstra.. voor als je een keer wat wilt weten..
 
Volgens mij bestaan er ook dubbel getande riempjes, dus binnen en buiten.

tandriem.gif


http://download.gallon.be/pdf/10_004005.pdf


OK, wist ik niet.
Maar er is nog een heel groot voordeel, misschien wel een must om de aandrijving op 1 jet te plaatsen nl. als het riempje zou breken heb je nog aandrijving op die jet.

Zet je de as in het middden en drijf je de spanrol aan, mocht dan het riempje breken heb je totaal geen voortstuwing meer !!!!

En dat met die flexas is een S-bocht moet toch lukken.
Moet dan allen nog een buitenmantel e.d. aanschaffen.

gr.
leo
 
Laatst bewerkt:
Ben je ook nog met de boot zelf gevorderd? :D Of alleen motorisch en met je aandrijving bezig? Ben zaterdag mee geweest met een maatje van me op de jeanine parqui.. Reddingbotenforum • Toon onderwerp - Jeanine Parqui - Hoek van Holland

Jammer dat uit de boot van jou niet zulk geluid zal komen als uit die 2200 pk van de jeanine parqui :P Maar als je mischien een foto moet hebben ofzo van de boot.. ik heb er een hele hoop.. van de Jeanine parqui en de Joke Dijkstra.. voor als je een keer wat wilt weten..


Botter,

de motor/ aandrijving heeft nu eerst prio, dit i.v.m. het gewicht en indeling van de boot.
De meeste onderdelen aan de buitenkant heb ik al wel klaar, rest nog:
drenkelingenklep, zoeklicht/nachtkijker, brancardtakel aan bakboord (wacht nog op de maatvoering hiervan) , verlichting zelf op de antennemast, boeihouder op railing achterdek.
En natuurlijk nog wat ander prutsdingetjes die ik vergeten ben.

In ierder geval bedankt voor het aanbod van de foto's.
Maar meeste details heb ik al.
Mocht ik nog wat willen weten/hebben dan hoor je dit wel.


gr.
leo
 
Gistermiddag nog even contact gehad met 2 Brothers te Bussum.
Motorsteunen en flexasmantel zijn op voorraad, dus aankomende woensdagmiddag "even" naar Bussum toe voor wat onderdelen en advies.:cool::cool::cool:

Tevens zag ik dat als je de aandrijving op de stuurboord jet plaatst (maakt nu niets meer uit aangezien de motor in het midden staat) de spanrol niet meer in het trekkend gedeelte van de riem zit.

Dus wordt de kracht die op de spanrol komt ook een stuk minder.:p:p:p

En als het mee zit krijg ik dit weekend een schets/maatvoering van de brancard takel.
Kunnen we daar ook een start mee maken.

gr.
leo
 
Ik kijk net in de Conradgids en zie dat het kortste riempje 203mm is (40 tands).
Wanneer je de aandrijfrollen aan de jetkant iets groter maakt, mits je de ruimte hebt tot de bodem, dan zou je ipv een trekrol en duwrol kunnen nemen.
Grootste voordeel is dat je een groter oppervlak hebt van de riem op de rollen en dus een minder kans op doorslippen.
Het bevreemd mij echter wel dat de rollen 14mm breed zijn en de riempjes 9,5mm, maar je zou de rollen natuurlijk af kunnen draaien.
 
Ik kijk net in de Conradgids en zie dat het kortste riempje 203mm is (40 tands).
Wanneer je de aandrijfrollen aan de jetkant iets groter maakt, mits je de ruimte hebt tot de bodem, dan zou je ipv een trekrol en duwrol kunnen nemen.
Grootste voordeel is dat je een groter oppervlak hebt van de riem op de rollen en dus een minder kans op doorslippen.
Het bevreemd mij echter wel dat de rollen 14mm breed zijn en de riempjes 9,5mm, maar je zou de rollen natuurlijk af kunnen draaien.


Dit riempje had ik eerst al besteld, net te kort.
En ook met 1 slag grotere rol (zou net passen) is de riem nog te lang om er een duwrol op te kunnen zetten.

Overigens is de maat van 14 mm buitenwerks dus je moet de dikte van de flens er nog afhalen (2x 1mm).
Als je de rollen zou afdraaien ben je de flens kwijt !!!!
Dus grote kans dat het riempje eraf wil lopen.

Optie is nog wel om de slag grotere rollen te monteren, meer grip en grotere ronding, betere loop van de riem.

Eerst maar zo even proberen, verbeteren kan altijd nog.

gr.
leo
 
Even een tabelletje gemaakt met de hart afstanden bij verschillende riempjes en tandschijven.
Matenb in mm.

tandriem.jpg


BTW, weet je dat de trekkracht van die riempjes maar 0,3 kW is en jouw motor 2kW is ?
Ik zou haast gaan denken aan een ketting overbrenging.
Conradnummer 237167-92 kost per meter 14,95 euro, trekkracht van 300 kilo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wederom bedankt voor je hulp en de aangedragen oplossing (stel dat zeer op prijs).

Was zelf ook al even aan het meten geweest.
Hartafstand van mijn jets is 82 MM dus (zoals je ook in jouw mooie tabel kunt zien :p:p:p) zouden 2 rollen van 15 T met een duwende spanrol tot de mogelijkheden moeten kunnen behoren.

Maar eerst woensdag naar Bussum voor de motorsteunen en flexas.
Dat inbouwen, uitlaat op maat maken en het spul laten draaien, daarna zien we wel verder hoe en wat met de getande riem.

Let wel !!!!
voor mij is deze aandrijving ook helemaal nieuw en zeker geen standaard oplossing, en je leert lopen met vallen en opstaan :):):) en weer doorgaan todat het goed is.
En als dat betekent dat het opnieuw moet, er andere pullies en riempjes op moeten dan doen we dat.(of misschien wel een ander oplossing ????)

Maar dat vindt ik het leuke van deze boot, dat je alles zelf moet uitdenken en oplossingen ergens voor moet zoeken die niet zomaar even ergens op de plank liggen.
En dat het dan ook een keer tegen zit :mad::mad: het zij zo.

Maar als je daar niet over kan moet je niet aan zo'n project beginnen en gewoon een modelletje bij de modelzaak kopen.

Dat van die 0.3 kw had ik ook al gezien allen moet je denk ik de trekkracht van de riem niet vergelijken met het vermogen van de motor.
Volgens mij zou je eerder naar het koppel van de motor moeten kijken.
Maar ok, dat blijkt dan wel bij het testen van de aandrijving.

Maar bij MHZ kun je ook een zelfde soort pullies/riempjes (of complete set met 2 jets) kopen welke geschikt zijn voor een PUM met riem aandrijving.
Alleen staan de jets dan voor mij te dicht bijelkaar dus had ik hier niets aan.
Kan altijd even vragen welke riempje zij gebruiken.

gr.
leo

 
Dat riempje op de foto is denk ik zo'15 a 20mm breed (in verhouding met de servo).
Geen probleem met de huidige riempjes, gewoon twee rollen naast elkaar en meerdere riempjes erom :)

Ik vind dit soort project ook het meest intressant en altijd weer een prestatie als het klaar is.
Tupperware vind ik helemaal niks, er zit totaal niets van je zelf in en heeft ook geen karakter.
 
Back
Top